crillemannen Postat 18 oktober 2016 Postat 18 oktober 2016 (redigerat) HallÄ, Jag har skaffat mig en studio partner och i och med det sÄ bestÀmde jag mig för att bygga ett nytt mixrum dÀr jag kommer sköta mixning och mastering av vÄra projekt. Rummet Àr ritat av Claes Olsson --> eora.se som har ritat b.la Top Floor Jacobs nuvarande studio, Jens Bogrens studio etc etc. Jag Àr nÀstan klar sÄ hÀr kommer en uppsjö av bilder! Först började jag med att skÀra klossar till 7st!!! 2d Diffusorer. Enligt Claes Àr det viktigt att fÄ raka kanter pÄ klossarna sÄ vi delade pÄ en 2'8 brÀda för att sen skÀra brÀdorna i mindre klossar. 4st olika lÀngder och sÄ hÀr sÄg det ut cirka 950 klossar senare: 3 timmar senare och första 2D Diffusorn klar: Cirka 2-3 dagar senare sÄ Àr alla 7 klara: Redigerat 18 oktober 2016 av crillemannen
k9 (oregistrerad) Postat 18 oktober 2016 Postat 18 oktober 2016 SpĂ€nnande! Ska bli kul att följa detta. Var just ivĂ€g och bestĂ€llde material för att sjĂ€lv bygga sĂ„na skylinediffar. Min studio blir dock inte efter nĂ„gon ritning utan bara olika paneler som jag kan flytta runt pĂ„. Kommer nog att bygga ut med ett rum till bara för att kunna fĂ„ ett bra studiorum och dĂ„ kommer jag nog lĂ„ta nĂ„gon rita en vettig lösning Ă„t mig. TĂ€nker att alla paneler kan monteras bĂ€ttre dĂ„.Â
laban1 Postat 18 oktober 2016 Postat 18 oktober 2016 Först började jag med att skĂ€ra klossar till 7st!!! 2d Diffusorer. Jag ser att alla 7 har samma mönster pĂ„ klossarna. Ăr det ngt program som berĂ€knat fram slumpmĂ€ssigheten?
crillemannen Postat 18 oktober 2016 TrĂ„dstartare Postat 18 oktober 2016 Jag ser att alla 7 har samma mönster pĂ„ klossarna. Ăr det ngt program som berĂ€knat fram slumpmĂ€ssigheten? Ja, bĂ„de basfĂ€llorna och QRD diffusorerna Ă€r berĂ€knade pĂ„ rummets storlek som jag förstĂ„tt det đ
k9 (oregistrerad) Postat 18 oktober 2016 Postat 18 oktober 2016 (redigerat) Jag ser att alla 7 har samma mönster pĂ„ klossarna. Ăr det ngt program som berĂ€knat fram slumpmĂ€ssigheten? De ska vara sĂ„ för att vara rĂ€tt stĂ€mda, sĂ„ de Ă€r inte slumpmĂ€ssigt placerade alls. Oj vi postade samtidigt. Redigerat 18 oktober 2016 av k9
slejnard Postat 18 oktober 2016 Postat 18 oktober 2016 Kul med byggtrĂ„dar. Följer med spĂ€nning đ
Guitar Nilsson Postat 18 oktober 2016 Postat 18 oktober 2016 Ja, fy fan vad jÀsigt att lÀsa o se bilder!
crillemannen Postat 18 oktober 2016 TrÄdstartare Postat 18 oktober 2016 (redigerat) Min önskan frÄn början var att inte skruva i vÀggar osv. Jag kommer inte undan det helt och hÄllet men jag har byggt portabla basfÀllor i mdf istÀllet för att skruva 45x95 regel i vÀggarna plus 3 lager gips som verkar vara standard. Dessa har jag sen fyllt med isolering. Markskivor Àr limmade pÄ vÀggarna: I undre basfÀllan sÄ sitter det en 30mm mdf skiva infÀlld. HÄlen Àr 22mm breda. Det har Àven fogats ialla skarvar för att göra dem sÄ tÀta som möjligt. Redigerat 18 oktober 2016 av crillemannen 1
crillemannen Postat 18 oktober 2016 TrĂ„dstartare Postat 18 oktober 2016 BasfĂ€lla nr.3 vilket kommer stĂ„ mot bakre vĂ€ggen. HĂ€r ligger den pĂ„ rygg. Ăven den i 19mm mdf. Isolering stĂ„r luftigt inuti och markskivor Ă€r limmade mot vĂ€ggarna. I öppningen som Ă€r vinklad har vi skruvat mdf med olika mellanrum mellan varje spalt öppning.
crillemannen Postat 18 oktober 2016 TrÄdstartare Postat 18 oktober 2016 (redigerat) PÄ basfÀlla nr.3 ska det stÄ 2st QRD basfÀllor. Det Àr olika djup i spalterna. De Àr gjorda i 10mm plywood och 70x45 regel ligger i spalterna.  Den Àr cirka 150x90cm. PÄ bilden fattas under och överlock. Dessa var inte sÄ svÄra att bygga. Vi mÄttbestÀllde delarna pÄ Derome och sen var det bara att limma och spika. Jag tror delarna inkl. Maskinavgift gick pÄ cirka 750:-/st gentemot 6000:-/st om jag skulle bestÀlla dem. Redigerat 18 oktober 2016 av crillemannen
laban1 Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Jag ser att alla 7 har samma mönster pĂ„ klossarna. Ăr det ngt program som berĂ€knat fram slumpmĂ€ssigheten? De ska vara sĂ„ för att vara rĂ€tt stĂ€mda, sĂ„ de Ă€r inte slumpmĂ€ssigt placerade alls. Nej just det, och jag frĂ„gade vilket program som gjort berĂ€kningen för att sĂ€kerstĂ€lla slumpmĂ€ssigheten.
k9 (oregistrerad) Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 (redigerat) Nej just det, och jag frĂ„gade vilket program som gjort berĂ€kningen för att sĂ€kerstĂ€lla slumpmĂ€ssigheten. Men det Ă€r ju inte slumpmĂ€ssigt utan snarare en noga utrĂ€knad placering. SĂ„ inget program har sĂ€kerstĂ€llt slumpmĂ€ssigheten. Det Ă€r en standard placering, sĂ„ vitt jag vet och en placering som man bygger standardiserade skylinediffar pĂ„. Missförstod dig och tolkade det som att du trodde att man slumpade fram ett mönster som borde funka istĂ€llet för att rĂ€kna pĂ„ en mera exakt konfiguration. Finns enklare allround skyliens med. Tror att man rĂ€knar pĂ„ att denna konfiguration funkar sĂ„ lĂ€ge som vĂ€ggen Ă€r ett visst antal meter ifrĂ„n varandra. Ăr rummet mindre sĂ„ kan den sluta att funka, men Ă€r rummet tillrĂ€ckligt stort sĂ„ gĂ„r det. SĂ€ger inte att det Ă€r sĂ„, men jag har för mig att jag lĂ€ste det om just skylinediffar för nĂ„gra Ă„r sedan. RĂ€tta mig gĂ€rna om nĂ„gon vet att jag har fel. Redigerat 19 oktober 2016 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 (redigerat) Det finns flera olika program som man kan anvÀnda pÄ nÀtet för att berÀkna hur man bör kapa och placera stavarna. Har testat lite med dem och fÄr snarlika eller identiska utformanden om man bestÀmmer ur lÄng den lÀngsta staven fÄr vara och hur stor plattan  fÄr vara som man limmar stavarna pÄ (alltsÄ hur mÄnga stavar man vill anvÀnda). HÀr Àr ett sÄdant program som man kan leka runt lite med. http://www.mh-audio.nl/DiffusorCalculator3.asp?km=100&kl=14&calc=Calculate+Diffuser#result Redigerat 19 oktober 2016 av k9
Guitar Nilsson Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 PÄ basfÀlla nr.3 ska det stÄ 2st QRD basfÀllor. Det Àr olika djup i spalterna. De Àr gjorda i 10mm plywood och 70x45 regel ligger i spalterna.  Den Àr cirka 150x90cm. PÄ bilden fattas under och överlock. Dessa var inte sÄ svÄra att bygga. Vi mÄttbestÀllde delarna pÄ Derome och sen var det bara att limma och spika. Jag tror delarna inkl. Maskinavgift gick pÄ cirka 750:-/st gentemot 6000:-/st om jag skulle bestÀlla dem. Stryk pÄ den med Herdins Àkta bets, tex Mahogny eller teak. Blir skitsnyggt och Àr mkt lÀtt att stryka pÄ med tex en kökssvamp. Man löser upp pulver i varmvatten bara. Omöjligt att misslyckas. http://www.herdins.se/betser/herdins-akta-bets__28
oioioi Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Imponerande!!! Kommer sÀkert bli fantastiskt bra!
crillemannen Postat 19 oktober 2016 TrÄdstartare Postat 19 oktober 2016 Nu har jag fÄtt in basfÀlla nr.3 och Àven satt in QRD diffusorerna. Imorgon kommer snickaren och sÀtter upp 2d molnet. Sen kommer Àven Claes imorgon och mÀter rummet. SpÀnnande och nervöst!!! 2
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2016 Postat 20 oktober 2016 Nu har jag fÄtt in basfÀlla nr.3 och Àven satt in QRD diffusorerna. Imorgon kommer snickaren och sÀtter upp 2d molnet. Sen kommer Àven Claes imorgon och mÀter rummet. SpÀnnande och nervöst!!! Att man kan göra basfÀllor som ser ut sÄ dÀr var helt nytt för mig, Ser ju ganska enkel ut ÀndÄ. Kan det vara vettigt att sÀtta en sÄn mitt emot monitorsubben?
k9 (oregistrerad) Postat 20 oktober 2016 Postat 20 oktober 2016 (redigerat) Det Àr en form av diffar som Àr pÄ den bilden. De absorberar en del men Àr inga fÀllor pÄ det sÀttet som fÀllor annars Àr. http://www.mh-audio.nl/diffusor2.asp#calculEdit postade fel lÀnk först: Redigerat 20 oktober 2016 av k9
crillemannen Postat 20 oktober 2016 TrÄdstartare Postat 20 oktober 2016 Att man kan göra basfÀllor som ser ut sÄ dÀr var helt nytt för mig, Ser ju ganska enkel ut ÀndÄ. Kan det vara vettigt att sÀtta en sÄn mitt emot monitorsubben? Det vita Àr sjÀlva basfÀllan , det ofÀrgade itrÀ Àr qrd diffusorerna. Jag personligen hade inte byggt nÄgot utan att anlita en akustiker. Det finns en stor risk att man bara spenderar en massa pengar pÄ material i onödan.
k9 (oregistrerad) Postat 20 oktober 2016 Postat 20 oktober 2016 Vill eller mĂ„ste man bygga allt sjĂ€lv sĂ„ kan man anvĂ€nda de programmen som finns pĂ„ nĂ€tet med. HĂ€r Ă€r en sida med bland annat olika typer av akustisk paneler och som man kan fĂ„ hjĂ€lp med att berĂ€kna för att bygga sjĂ€lv. SjĂ€lvklart sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att lĂ„ta en akustiker fĂ„ stĂ„ för rĂ€knandet och byggandet. Men för oss som inte tycker att vi har rĂ„d att anlita nĂ„gon sĂ„ kan det funka med dessa program och bygga sjĂ€lva. Ăven om det inte blir helt 100% sĂ„ blir det förmodligen bĂ€ttre. Blir det sĂ€mre sĂ„ kan man ju bygga om sjĂ€lv och anvĂ€nda samma material utan att det kostar sĂ„ mycket mer.Â
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Vill eller mĂ„ste man bygga allt sjĂ€lv sĂ„ kan man anvĂ€nda de programmen som finns pĂ„ nĂ€tet med. HĂ€r Ă€r en sida med bland annat olika typer av akustisk paneler och som man kan fĂ„ hjĂ€lp med att berĂ€kna för att bygga sjĂ€lv. SjĂ€lvklart sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att lĂ„ta en akustiker fĂ„ stĂ„ för rĂ€knandet och byggandet. Men för oss som inte tycker att vi har rĂ„d att anlita nĂ„gon sĂ„ kan det funka med dessa program och bygga sjĂ€lva. Ăven om det inte blir helt 100% sĂ„ blir det förmodligen bĂ€ttre. Blir det sĂ€mre sĂ„ kan man ju bygga om sjĂ€lv och anvĂ€nda samma material utan att det kostar sĂ„ mycket mer. LĂ€nken försvann!
k9 (oregistrerad) Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 (redigerat) Oj! HÀr Àr den igen dÄ: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp Redigerat 21 oktober 2016 av k9
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2016 Postat 21 oktober 2016 Oj! HĂ€r Ă€r den igen dĂ„: http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp Tack! Men det Ă€r nog lite pĂ€rlor till svin att visa den för mig. Jag fattar typ ingenting. ĂndĂ„ Ă€r det intressant att lĂ€sa.
Top Floor Studios Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Classe Ă€r duktig pĂ„ vad han gör. Blir kul att se ditt nya rum! Har ju koll pĂ„ facebook, men kul att se en trĂ„d om det hĂ€r ocksĂ„, med lite mer detaljer.Â
crillemannen Postat 22 oktober 2016 TrĂ„dstartare Postat 22 oktober 2016 Claes var i studion igĂ„r och mĂ€tte! Det blev strĂ„lande resultat. Diskanten Ă€r i princip perfekt men jag har en rĂ€tt stor dipp efter 45hz men det Ă€r inget jag kan pĂ„verka direkt för dĂ„ det krĂ€vs större rumsvolym för att fĂ„ bukt med det problemet. Claes vill att jag ska bygga en till QRD fĂ€lla och sĂ€tta pĂ„ stativ sĂ„ jag kan rulla fram den framför dörren men det skjuter jag nog pĂ„ framtiden. SjĂ€lva kostnaden för rummet börjar ocksĂ„ klarna, det verkar som om att jag hamnar pĂ„ cirka 15000:- inkl moms.Â
crillemannen Postat 22 oktober 2016 TrÄdstartare Postat 22 oktober 2016 HÀr kommer mÀtningarna: http://studiohaga.net/Mixrum/Christian%20Svedin%20Nya%20Kontrollrummet.pdf PÄ 3:e grafen ser ni att  trÄdarna i princip sitter ihop perfekt, och det skall dem göra. Det Àr bara lÄg basen som far ivÀg men Claes visade nÄgra bilder pÄ "ok" rum som sÄg betydligt vÀrre ut. Och tydligen har jag 100x bÀttre rum Àn SVT's nya rum i Stockholm haha! 4:e grafen visar en liten dipp mellan 500-1000khz och det Àr dörren som skapar den dippen. GÄr som sagt att ÄtgÀrda med en QRD diffusor.
GĂ€st Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016  SjĂ€lva kostnaden för rummet börjar ocksĂ„ klarna, det verkar som om att jag hamnar pĂ„ cirka 15000:- inkl moms. Ăr Claes betald dĂ„ med? LĂ„ter ju jĂ€tte billigt tycker jag.Â
crillemannen Postat 22 oktober 2016 TrÄdstartare Postat 22 oktober 2016 Nej det Àr exklusive Claes arvode!
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Oj! 15 000 var ju inte sĂ„ mycket fĂ„r jag hĂ„lla med om. Bra blev det med. Kul lĂ€sning och mycket nyttigt att ta in. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.