Jump to content
Annons

Audioeditering


thomaslj

Recommended Posts

Hej

När man cuttar upp en ljudfil i flera delar, för att sedan klistra ihop den igen så försvinner möjligheterna att fade'a in/ut samt sänka volymen via "snabbpilarna" om jag får säg så. Med "snabbpilar" menas trekanterna uppe i högra/vänstra hörn av ljudfilen.

Finns det något sett att få tillbaka dessa "snabbpilar" efter att man klistrat ihop flera ljudfiler till en, eller måste man rendera filen på plats för att skapa en ny?

Mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Vad menar du med att de försvinner? Markera alla filerna så får man med alla på en gång så går det snabbare. Men annars är det bara köra crossfade så slipper du göra det manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag menar att efter att man klistrat ihop x antal ljudclip så försvinner möjligheten att fada in genom att använda den lilla trekanten längst upp till vänster i ljudfilen. Finns det någon anledning till varför den funktionen försvinner? Man kan fortfarande gå via Audio->Process->Fade in. Men som sagt, möjligheten att ändra det direkt i ljudfilen försvinner.

maschine.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått in första fråga rätt är det nog enklast att:

markera alla klipp, under menyn Audio hittar du "bounce selection", välj "replace" i dialogrutan som dyker upp.

Istället för att klistra ihop skiten.

På så sätt får du en ny audiofil, komplett med trekanter och allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder iof aldrig klisterfunktionen själv (jobbar i Nuendo, men de fungerar på samma sätt), men när jag försökte så fick jag bara kluster med filer. Klustren kan inte bearbetas på det sättet då de bara är just samlingar av filer och inte enskilda filer, crossfade kräver just att det är en faktisk fil man arbetar med.

Vad du kan göra är att markera alla filer du vill klistra ihop istället, och skapa en grupp av dem. Jag TROR (sitter inte i studion så jag kan testa just nu) att det ska gå att crossfejda de yttre filerna då utan att påverka de inre. Du kan inte dejda längre än den första/sista filen sträcker sig, men det går att lägga fade dock.

Annars är bassholes idé destruktiv men fullt fungerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det ska vara så handikappat att använda klister verktyget. Vansinnigt smidigt att trycka "4" och sen på filen. Lätt, snabbt och smidigt.

Men får väl börja bounca filen via menyn istället.

Är förvånad att inte folk som använder mycket audio inte reagerat på detta och skrivit in till cubase. Känns som en självklarhet att kunna köra snabb krossfade mellan två cluster av ihopklistrade ljudfiler, eller en snabb fadein via trekanten. Det är trots allt 2016.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Hej

När man cuttar upp en ljudfil i flera delar, för att sedan klistra ihop den igen så försvinner möjligheterna att fade'a in/ut samt sänka volymen via "snabbpilarna" om jag får säg så. Med "snabbpilar" menas trekanterna uppe i högra/vänstra hörn av ljudfilen.

Finns det något sett att få tillbaka dessa "snabbpilar" efter att man klistrat ihop flera ljudfiler till en, eller måste man rendera filen på plats för att skapa en ny?

Mvh Thomas

Ser ut som att det ligget i en "Folder". Så om du dubbelklickar på det du limmat ihop så kommer det upp med alla filer i mappen så kan du fade:a allt separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...