Jump to content
Annons

Begynnelsen


Mr Ernst

Recommended Posts

Tjena!

Om man ska ta det hela från början, jag äger ingen mic eller ljudkort, inte ens en stereo men vill börja spela in lite låtar jag har på lager, var börjar man???

Det blir typ blues, eller folk-musik, enkelt och basik. Instrumenten har jag, piano, trummor, gura, bas och några musikaliska bönder som grannar. Svårast är väl att micka trummorna?

Ska jag köpa ett mic kit samt ljudkort för sig, sen förstärkare och högtalare sedan.

Hur startar jag för runt 2-4000 kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Om man ska ta det hela från början, jag äger ingen mic eller ljudkort, inte ens en stereo men vill börja spela in lite låtar jag har på lager, var börjar man???

Det blir typ blues, eller folk-musik, enkelt och basik. Instrumenten har jag, piano, trummor, gura, bas och några musikaliska bönder som grannar. Svårast är väl att micka trummorna?

Ska jag köpa ett mic kit samt ljudkort för sig, sen förstärkare och högtalare sedan.

Hur startar jag för runt 2-4000 kr?

tror du ska inhandla en billig digitalporta på blocket till att börja med. eller en dator med tex cubase. då krävs ett ljudkort och för trummornas del ett mixerbord.

sätt upp ett musikkonto dit du sparar varje månad, är roligare med mycket prylar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var en retorisk fråga. Jag gav ett förslag utifrån den minimala budgeten.

Alltså jag gillar att hitta enkla lösningar men det där med telefoninspelning...där var jag ganska desperat. Däremot vet jag att till exempel Per Lindvall (sveriges nr. 1 trummis enligt mig) har gjort ett antal inspelningar med handuk på trummor för att exprimentera fram rätt sound. Och förr satt man ju ut musiker i trappuppgångar etc. för rätt eko.

Mycket prylar är kul, att spela i trappuppgångar är roligare (fast inte för tant Olga på 4 våningen).

Redigerat av Mr Ernst
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tack, bra förslag Danne.

Men jag kanske får konkritisera min fråga lite.

Jag har kollat på blocket och sett att det går att få tag på PA samt ljudkort (inklusive red.program) och mikrofon (till exempel B1) för några tusenlappar. Jag har även tittat lite i affärer, som 4-sound där de har rode- mikrofon och ett ljudkort för 2500:-. Jag är ute efter att göra hyfsade inspelningar och ville fråga er om ni vet något speciellt PA och ljudkort som är värt att köpa för de pengarna. Ska jag satsa på ny lågbudgetgrejer eller gamla bättre på blocket?

Är de gamla grejerna som grekerna lagt ut på blocket bara skräp.

Ett exempel som säljs för 2000 kr: Mixer/Förstärkare: 6 kanals effektförstärkare Riley PCX6400ME

Högtalare:

Amerikansktillverkade Community CSX35, 2 st

Mottagare/sändare AKG SR81, trådlös mikrofon AKG HT81 samt mygga AKG PT81.

Skickar även med mikrofonstativ

Nåväl förstår att det är svårt för er att svara på detta. Men jag ville bara ha lite vägledning, det är en djungel där ute för en nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en hyfsad dator, så skulle jag i första hand satsa på ett ljudkort med lagom antal ingångar. Kanske ett ljudkort som inte har så många ingångar i sig, men möjlighet att koppla in fler via ADAT-anslutning.

Behöver du bara spela in sång och gitarr, så är exempelvis Audient iD4 ett klockrent val. Ska du spela in akustiska trummor eller spela in ett helt band samtidigt, så blir det förstås klurigare, eftersom det hänger på hur många mickar och hur många DI-ingångar du kommer att behöva då...

Om det primära är att spela in, så kan du skippa PA för stunden. Är tanken att du och de andra ska ut och spela, så behövs förstås ett PA också - och då kanske en mixer är en större prioritering än ett ljudkort med många ingångar. Det beror på hur du tänker jobba med det hela...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

PA är meningslöst då du kan lösa allt med rätt ljudkort bara.

Börja med ljudkort, mickar och hörlurar. Kolla efter ett ljudkort med minst fyra mikrofoningångar så kan du klara av att spela in trummor på det. Ett ljudkort liknade detta kan vara värt att kolla på http://www.ordermusi...judkort/umc404.

Sedan så bygger du på med de mickar du behöver. Kan vara värt att börja med en stormembrans mick och kanske två småmembranare. Då får du det bästa av två världar och det behöver inte bli så dyrt att komma igång. Sedan så kan du ju komplettera med en mick för baskaggen och/eller en för virveln.

Förlag på småmembranare kan vara dessa: http://www.ordermusi...ofon/c02-2-pack

Stormembrans mick skulle kunna vara en sån här: http://www.ordermusi...n-magneto-black

Valde bara exempel på några mickar och ett ljudkort som passade budgeten. Vet inte hur bra dessa är, men oftast så håller även de billigaste prylarna en relativt hög standard som duger gott för att komma igång. Men sedan så måste du ju ha kablar och stativ samt hörlurar eller högtalare. Väjer du högtalare så köp aktiva högtalare med inbyggd förstärkare.

Men det kan vara värt att sprida ut köpet på flera tillfällen med för att ha råd med lite bättre prylar, men det är inte så mycket dyrare saker som behövs egentligen. Vilket du ju verkar vara inne på själv, om man läser lite mellan raderna i ditt första inlägg. Det är ju lika viktigt att man lär sig använda dem på rätt sätt som det är att ha "rätt" saker. Så om du vill börja med t ex gitarr och sång så köp ett ljudkort och en bättre stormembranare. Vill du spela in bara instrumenten så kan du kolla på ett bättre småmembranspar istället. Basen kan du köra line in på ditt ljudkort om du väljer ett med Hi-Z ingång.

Trummorna är det svåra ja, men det beror lite på hur bra du spelar trummor och hur duktig då är på att stämma dem. Är du duktig och spelar rent och balancerat så räcker det ofta med överhäng och kanske en mick för baskaggen och en för virveln. Är du lika dålig på trummor som jag är så kan det krävas fler mickar att ha som stödben för att få till ljudet. 😉

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de svaren. Jag kommer inledningsvist spela in ett eller två instrument i taget. Hörlurar har jag redan och det har fixat sig med ett PA redan. Så det vill till att jag nu hittar rätt ljudkort. umc404HD, som du länkade till lär väl duga bra?!

Sedan också bygga på med mikar. Jag är hyfsad trummis så jag funderar på om jag ska lägga ut lite mer pengar på tre mikar som jag kan använda både till inspelning av trummor samt de andra instrumenten.

Förslag på tre mikrofoner att börja med som skulle funka till allt? Är de ovan nämnda funktionella i de syftet? Ska man inte satsa på lite bättre men begagnade mikar (och kanske ljudkort) eller är de nya mycket bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Beggat ljudkort är ju värt att kolla efter, se bara till att få med dem mjukvara som "ska" höra till det. Eller så så prutar du om det inte finns att få med. Fyra kanaler kan vara lite för lite för dig om du vill bygga vidare på en mikrofonpark senare. Och om du ska spela in trummor. (Själv så föredrar jag 8 kanaler om man har fyra pukor. Då kan man ha en mick vid varje puka, en vid virvel och en vid baskaggen och två för överhäng. Alternativt så kan man skippa en vid varje puka och använda en mick under virveln för att få med sejjarmattan och en vid frontskinnet på baskaggen för att få mera kontroll på baskaggen, om man kör med en mick till som man riktar in emot slagskinnet genom ett ljudhål i frontskinnet då. Kör man med ett helt frontskinn så är det ju onödigt med mer än en mick.)

Mickar kan vara lite känsligare att köpa i andra hand då det är svårt att veta hur de har behandlats av tidigare ägare. De är ju ofta lite känsligare om det handlar om kondensator mickar. Men hittar man någon mick man vill ha och en försäljare som verkar seriös så går det ju att fynda.

Line Audio CM3 är en liten mick som många gillar på instrument och överhäng. De går att få i matchade par (två mickar som låter väldigt lika varandra) om man vill det. http://www.ordermusi...tormikrofon/cm3

Sedan så är en stormembrans mick med low

cut (som skär bort basfrekvenserna) och pad (för att få ner ljudtrycket lite) bra att ha som första mick. Finns många att välja på. Ett förslag kan vara detta: http://www.ordermusi...n/x1-vocal-pack

Dyrare alternativ till CM3orna kan vara dessa som som även de har lovcut och pad. De har dessutom valmöjligheten av -10 eller -20 db pad vilket kan vara bra ibland. Det är en mick jag själv gillar: http://www.ordermusi...se5-matchat-par

Men kolla runt så hittar du säkert bättre priser än i de länkar jag postar här. Med lite tur några bra begagnade alternativ. Köp och sälj avdelningen här kan vara ett bra ställe att kolla på. Vend.se är ett annat stället att leta begagnat på.

Sedan så är ju en mick för baskagge något som du kanske kan komplettera med senare. Tyvärr så är jag inte till någon större hjälp på just den delen. Köpte en begagnad AKG D112 som jag varit nöjd med. Har dock inget att jämföra den med om jag ska vara ärlig. Är ju gitarrist egentligen.

(Med SE5 mickarna har jag fått ett hyfsat resultat genom att bara köra dem för hela trumsetet och sedan bara fixa till ljudet i min dator. Blir inte samma djup i kaggen men är man inte ute efter det så. Har man bättre koll på sitt trumspelande än jag har så kan man anpassa hur man slår för att få rätt sound och en bättre balans vid inspelningen med.

Jag kör själv på Shure SM57:or på pukor och virvel tycker det funkar och jag gillar det klassiska ljudet som det ger. Många hatar det ljudet dock, men för rock och blues så är det ändå en form av standard. Fördelen med dessa mickar är att de är stryktåliga och är lätta att hitta begagnade med. Finns ju mickar som är billigare "kopior" på dessa att köpa nya med.

Men just trummor är inte min starka sida alls får jag villigt erkänna. Finns säkert någon här på forumet som kan hjälpa dig bättre på den punkten. )

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikproduktion är världens roligaste, men tyvärr går det ju att spendera precis hur mycket pengar som helst på inspelningsgrejor, och hur mycket tid som helst på att lära sig spela in och få det att låta hyfsat. 😉

Jag tror att 4 kanaler duger helt ok för dig till att spela in trummor till blues eller folk. Köp ett 4-kanalskort isåfall och byt upp dig till något mer avancerat senare, när du behöver det. Då kommer du garanterat att fatta mer om vad du vill ha också. 🙂

En annan variant är att du köper ett ljudkort med 1-2 kanaler och bara börjar testa att spela in, dvs utan trummor eller bara med någon enklare uppsättning. Om du inte har hållit på någonting alls med inspelning innan, så vill du nog ändå testa och experimentera (och googla) en hel del för att komma underfund med hur du får låtarna att låta ungefär som du vill.

Har du något musikprogram idag? T.ex. Cubase, Logic, Reaper, StudioOne? Det kommer du också att behöva för att spela in på datorn.

Det här med mickar drar ju lätt iväg i pris. Om du vill minimera kostnaden får du både köpa prisvärda (billiga) mickar och köpa mickar som man kan använda till mer än en sak.

Förresten: Tänkte du spela in akustiskt piano, eller är det digitalpiano/keyboard?

Är det akustisk gitarr eller elgitarr?

Tänkte du spela in sång också, eller instrumentalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla instrument och sång är akustiskt.

Det svåraste är att kunna begränsa sig.

Därför skulle jag behöva konkreta tipps på ett ljudkort, det verkar kunna finnas med många kanaler, begagnade på blocket för lite över 1000kr. Finns ofta med typ nåt cubase -program tror jag.

Sedan tror jag det lutar mot nån begagnad shure sm 57 till instrument samt virvel och pukor, kanske även skulle gå till sång, eller? Till överhäng samt till bastrumma har jag inte nån aning ännu. Tittat på ovan förslag men har svårt att veta vad som skulle bli bra.

Redigerat av Mr Ernst
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Skulle nog inte välja en SM57a som enda mick alls. Kolla efter kondensator mickar istället. Särskilt för akustiska instrument så är det ett bättre alternativ. Köp en stormembranare till att börja med om du vill spara pengar de är bra att ha för sång och akustiska instrument. Sedan småmembranare bra för akustiska instrument och som överhäng. Med bra överhäng så behöver du nog inte micka pukorna.

Svårt att rekommendera ett ljudkort när man inte vet om du vill ha USB, USB3 eller firewire. Du kommer behöva läsa på mer om ljudkort om du vill kunna ta rätt beslut till att börja med. Se till så att du får så många mikrofonförstärkare att du kommer klara dig utan att byta ljudkort snart. Antalet preamps är inte det samma som antalet ingångar. Så kolla noga att det är just rätt antal preamps (mikrofonförstärkare) annars blir det helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

En alternativ väg om du vill köpa 4 mickar:

Köp ett par Behringer C2 - Två stycken småmembrans kondensatormickar för under 600 kr tillsammans! Funkar utan problem som överhäng till trummorna. Kolla upp olika sätt att spela in i stereo. Googla t.ex. på "stereo recording techniques", jag tror att det som heter XY-teknik är lättast att komma igång med. Till C2:orna följer det med en skena som gör att du kan göra en XY-inspelning med endast ett mikrofonstativ. OBS att du behöver ett mickstativ med en bom som inte är för kort om du vill kunna spela in överhäng. 🙂

Du kan använda en av C2-orna för att spela in akustisk gitarr (googla på inspelning av akustisk gitarr...), och du kan använda en eller båda för att spela in piano. För båda de instrumenten gäller att mickplaceringen är lika viktig som valet av mikrofon, så det kan krävas en del labbande för att hitta ett bra ljud.

Om du vill spela in trummor på 4 kanaler skulle jag utöver överhänget sätta en mick på virvelkaggen och en på baskaggen.

En begagnad Shure SM58 funkar toppen på virvelkaggen. Det är i princip samma mick som Shure SM57, men den har ett puffskydd som gör att den är lättare att använda till sånginspelning. Man kan till och med skruva av puffskyddet om man vill göra den ännu mer lik SM57...

SM58:an kan du som sagt använda till sånginspelning också. Den används vanligen som live-mikrofon snarare än i studio, men den funkar jättebra för sång även vid inspelning. SM58 är en s.k. dynamisk mikrofon, vilket gör att den också är mindre ömtålig för stötar, och att den inte tar med lika mycket bakgrundsljud som en kondensatormikrofon. Eftersom det sitter ett puffskydd på SM58 behöver du troligen inte köpa något popfilter (=externt puffskydd, typ).

När det gäller baskaggemick brukar "alla" rekommendera någon av mikrofonerna AKG D112, Shure Beta52 eller kanske Audix A6. Alla tre är dynamiska mikrofoner är bra på att ta upp låga frekvenser ("basiga ljud"), men tyvärr är de svåra att hitta till superpris och väldigt attraktiva som begagnade.

Kolla annars på vad som helst som heter bastrum-mick. Man behöver som sagt inte ha världens dyraste grejor från start, det kan vara viktigare att man kommer igång.

En begagnad SM57 eller SM58 (dvs isåfall en till) kan också funka för bastrumma om man vill ha ett prisvärt alternativ, men de mickarna ger inte ett lika "basigt" baskaggeljud som de tre mickarna jag nämner ovan.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du tycker att 4 kanaler räcker och du vill ha ett billigt ljudkort för att komma igång så kan du kolla upp Behringer UMC404HD.

A kg p2 verkar vara en bra mick för pengarna med, tycker jag.

 

Vissa sångare älskar SM57an med. För rock och blues är den ofta passande, även om man inte ser den som en sångmick. Köper man en Shure A2WS (kostar ungefär 150 kr) så kan man använda den bättre som sångmick. Bra mick för att spela in elgitarr som du kör genom en förstärkare med. Bara att placera den framför högtalaren och flytta runt den tills det låter bra.Det är också en mick som det ofta finns förinställda alternativ i mjukvaror och fysiska effekter som emulerar andra mickar.

Alla studios bör ha minst en sm57:a.

Tycker personligen att det är en viss skillnad mellan en sm57:a och en sm58:a, även om de låter nästan likadant. Men inte så stor skillnad att man inte kan fixa det med en lätt eq.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer-kortet verkar helt klart vara "mycket ljudkort för pengarna".

SM57 eller SM58 är kanske en smaksak. Det K9 skriver är helt rätt. Jag har båda två, har använt båda till sång med bra resultat men föredrar som sagt SM58 till sång av rent praktiska skäl.

(Det går att fortsätta diskussionen om likheter och skillnader mellan SM57 och SM58 men det är nog en annan tråd... 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...