Jump to content
Annons

4kHz sticker i öronen?


Peder

Recommended Posts

Hej!

Jag har märkt att om man drar ned vissa (alla) spår en del runt 4 kHz så kan man sedan i stereon dra på mycket högre utan att man upplever det som för högt!

Om man har något/några spår som är mildare i 4 kHz regionen kan man även höja dessa för att få jämnare helhet. Har ni liknande erfarenheter? Finns det några

nackdelar med att göra som ovan? Det kanske upplevs som instängt och utan skimmer av vissa, osv?

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har märkt att om man drar ned vissa (alla) spår en del runt 4 kHz så kan man sedan i stereon dra på mycket högre utan att man upplever det som för högt!

Om man har något/några spår som är mildare i 4 kHz regionen kan man även höja dessa för att få jämnare helhet. Har ni liknande erfarenheter? Finns det några

nackdelar med att göra som ovan? Det kanske upplevs som instängt och utan skimmer av vissa, osv?

Den regionen sticker, men samtidigt är den den bästa.

Att höja där på sången gör underverk, likaså på akustisk gitarr.

Men samtidigt blir ju s-ljuden som en jävla nagelfil i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvenserna mellan 3-5 kHz är störande för våra öron pga att ytterörats gång ökar dom frekvenserna. Anledningen till detta är att tydligheten i vårat tal hörs i dom frekvenserna. För att vi enklare ska kunna höra vad vi säger till varandra har då vår smarta kropp kompenserat detta genom att forma örat så att just de frekvenserna förstärks på vägen in till trumhinnan.

Man kan dra bort en aning för att ta bort skärande ljud men dock ej för mycket eftersom mycket av många instruments och röstens klang låter där.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tittar man i kurvan vid "normala" lyssningsnivåer kan man utläsa att örat är väldigt länsligt mellan ca 3-5 kHz! Då inställer sig frågan?

Hur kunde lavrell veta detta innan Peder såg EQUAL LOUDNESS CONTOURS-kurvan 😉?

Mvh Peder (Pluttis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla vet väl om Equal Loudness Kurvan. Det är ju med ungefär den man A-viktar.

Förresten, visste ni att A-viktning är en speciell Equal Loudness-kurva? Minns inte om det var den för 50 eller 70dB. Sen finns ju B- och C-viktning också för starkare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tittar man i kurvan vid "normala" lyssningsnivåer kan man utläsa att örat är väldigt länsligt mellan ca 3-5 kHz! Då inställer sig frågan?

Hur kunde lavrell veta detta innan Peder såg EQUAL LOUDNESS CONTOURS-kurvan  :rolleyes:?

Mvh Peder (Pluttis)

Jomen.. Lavrell menar nog samma som jag.. Fast han säger det mer pedagogiskt då 🙂

Jag är en sån där dryg tekniker som prålar med logaritmiska dB kurvor och antiexponentiell IQ å sånt hypokondri 😄

Ha en trevlig kväll nu.. Dags för sängen nu.. *hick* 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om detta är en skämttråd men jag chansar på att det inte är det.

En de-esser är ju så konfigurerad så att den endast gör sitt jobb vid vissa värden. Om sångrösten inte sjunger s, t osv. arbetar inte de-essern. Den i Protools står på 7 KHz i sitt utgångsläge. Kommer det inte en massa information i det, mycket snäva, frekvensområdet så händer inget. Så fort t ex det sjungs ett "s", är det så att många av oss har det ljudet kring 7K. Då går de-essern in och skär just där, hur många db rattar Du själv in. Om sångaren börjar läspa, har Du tagit i för mycket.

Se De-essern som en gate som jobbar inom ett mycket snävt Q-område. Leker man lite med frekvens och db kan man också t ex lyckas få bort de värsta gnisslingarna ifrån en akustisk gura etc. Nu menar jag inte att man bör göra så men när olyckan väl varit framme och gitarristen gått hem för länge sen....

Sen blir det ju också viktigt i vilken ordning man lägger sina effekter. På sång brukar väl många vilja EQ:a, komprimera, de-essa och lägga på något reverb/ eko. Viktigt att man funderar lite över i vilken ordning annars kan det hända att pluggarna inte kan göra det jobb man vill att de skall göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om detta är en skämttråd men jag chansar på att det inte är det. En de-esser är ju så konfigurerad så att den endast gör sitt jobb vid vissa värden. [...] Se De-essern som en gate som jobbar inom ett mycket snävt Q-område.

Snarare en kompressor. Hade den jobbat som en gate/expander hade den ju öppnat upp sig varje gång den triggande signalen överskred en viss nivå. Skämtare där! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att backa bandet skulle man väl i detta läget ändra i grundmixen istället för på 2-spårsmixen? dels för att kunna behålla lite av tydligheten i de instrument (sång?) som behöver den och mindre i de som inte ska vara framträdande i den situationen..

..men har man ingen möjlighet att göra om får man väl ta det redskap som gör jobbet bäst och som påpekats finns det ett par alternativa redskap att välja på..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om detta är en skämttråd men jag chansar på att det inte är det. En de-esser är ju så konfigurerad så att den endast gör sitt jobb vid vissa värden. [...] Se De-essern som en gate som jobbar inom ett mycket snävt Q-område.

Snarare en kompressor. Hade den jobbat som en gate/expander hade den ju öppnat upp sig varje gång den triggande signalen överskred en viss nivå. Skämtare där! 😠

Åh, Joachime, Din Messerschmitt! Åkejrårå, Du har väl rätt (som vanligt)! Men om vi säger att den fungerar som en gate, fast tvärtom?! Är det OK?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...