Jump to content
Annons

Radioman (ssl) vs TK-audio bc-1 (busscomp) tips?


Recommended Posts

Jobbar mycket med bussar i mina mixar skulle vilja få lite mer ordning på dem. Har även ett stort projekt där vi processar mycket redan vid tracking och förmixar grupper som sedan limmas ihop.

Har kollat en hel del på hårdvarucomp och allt från om man vill ha något som färgar eller ha helt färglöst. en UBK fatso och en aurora comp ligger på önskelistan men får vänta in pga större synthinköp. Och sedan kan man inte ha allt.. 😄

Radioman är en SSL klon som antingen många har provat eller få vet om. Den är inte så dyr och skiljer sig lite från orginalet då man inte har "fade" den kan jag kanske vara utan... sen givetvis andra saker.. men också, priset... och denna färgar nog betydligt mer än TK även om de på något sätt ska vara lika

TK-audio BC-1 är den enklare av deras busskompressorer och jag gillar ideen med att den har parallell kompression och att den är såpass ren.

Tanken är att man kommer jobba väldigt subtilt ändå men jag skulle behöva ha balans.

Rolls och overstayer verkar göra liknanade grejer och den sistnämna verkar vara minst populär.

Har ni några erfarenheter av dessa? På ett sätt kanske jag kan börja med Radioman då det egentligen inte handlar om så mycket pengar men vore ändå intressant och höra folks tankar om busscompressorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte nyss en Elysia Xpressor. Väldigt transparent. Jag använder den som limiter typ. 4db GR innan limiter.

Angående SSL kloner så tror jag de flesta fungerar som de ska. Kolla in IGS audio och deras variant om du är sugen på 500 serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyss en Elysia Xpressor. Väldigt transparent. Jag använder den som limiter typ. 4db GR innan limiter.

Angående SSL kloner så tror jag de flesta fungerar som de ska. Kolla in IGS audio och deras variant om du är sugen på 500 serien.

Elysia har jag också tittat på och den har också varit intressant men valde någonstans de andra pga mindre funktionalitet. Haha

Jag har en 2u eq från igs som jag gillar till tracking men har inge plats i mitt 500 rack. men funderar lite på att byta ut lite grejer därifrån så hmm kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Xpressonr har ju tonvis med funktioner. Man kan även färga med t.ex warm mode. Sen tycker jag själv att SSL dynamics kompressorerna är fantastiska. Rätta snappet.

Kompressorer är kul... mycket roligare än Eq 😄

Precis lite det som är problemet för min del! Älskar en funktion per box! Och EQ ska helst gå fort. 2 band är perfekt! Funkar det inte så spelar man in med rätt mick och gör om. Kom på det där fenomenet alldeles för sent.

Annars har jag fattat att radioman är bra mycket mer aggressiv än Tk audion. Så oavsett hur jag väljer där kommer de nog inte att funka på samma saker som jag tänkt. Kanske lika bra med tanke på att priset på de båda är rätt överkomligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha SSL buss kompressor så kolla Stam Audio också!

http://stamaudio.com/page/sa4000-stereo-buss-compressor/

Typ samma pris som Radioman, eller lite billigare kanske.

Har inte testat den, men jag har hans LA-2A och den är grym!

Ha! Grymt! Jag var i Chile i höstas och hörde talas om en man väldigt snabbt som byggde Pro audio prylar men glömde av namnet och allt blev pannkaka! Kände igen namnet och slog till nu direkt på hans buscomp! Hade det inte vart syntköp nu hade jag tagit hans la2a också!

Gott och bli påmind 🙂 tack som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Grymt! Jag var i Chile i höstas och hörde talas om en man väldigt snabbt som byggde Pro audio prylar men glömde av namnet och allt blev pannkaka! Kände igen namnet och slog till nu direkt på hans buscomp! Hade det inte vart syntköp nu hade jag tagit hans la2a också!

Gott och bli påmind 🙂 tack som fan!

Fett! Kul att en kunde vara till hjälp

Ha! Grymt! Jag var i Chile i höstas och hörde talas om en man väldigt snabbt som byggde Pro audio prylar men glömde av namnet och allt blev pannkaka! Kände igen namnet och slog till nu direkt på hans buscomp! Hade det inte vart syntköp nu hade jag tagit hans la2a också!

Gott och bli påmind 🙂 tack som fan!

Fett! Kul att en kunde vara till hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det blev köp! Skriv gärna en rad om den sen. Är väldigt intresserad själv.

absolut. får se när jag får in den bara. ska kolla lite hur långt man kommer med den och ska sen försöka köra ihop den med en tk-audio eller liknande "ren" busscomp på test.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är sugen på en Aurora kompressor?? Jag sålde nyss min Aurora GTC2. Den är ju fet+opto och inte vad som normalt sett ligger på rytmiskt material på en grupp/bus. Den funkar betydligt bättre till t.e.x sång.

Jag kör i bara vca-komp (SSL-style), med några få undantag. Denna:

ThePhoenixSB.jpg

Har inte testat den ännu (väntar på patch bays) men någon dag så!

Har för övrigt två TK BC1 och en BC2ME. Gillar TK som faen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är sugen på en Aurora kompressor?? Jag sålde nyss min Aurora GTC2. Den är ju fet+opto och inte vad som normalt sett ligger på rytmiskt material på en grupp/bus. Den funkar betydligt bättre till t.e.x sång.

Jag kör i bara vca-komp (SSL-style), med några få undantag. Denna:

ThePhoenixSB.jpg

Har inte testat den ännu (väntar på patch bays) men någon dag så!

Har för övrigt två TK BC1 och en BC2ME. Gillar TK som faen!

jag har mest gillat auroran för att den har varit väldigt subtil inte varit så hård och bara plattat till ett ljud. speciellt på trumöverhäng med bandmickar men helt klart överlägset bra på piano! Sedan hittar man väl olika uppgifter som lämpas för olika grejer ändå. Men den har skilt sig från ganska många andra kompressorer vilket har gjort att jag känt mig ganska bekväm med den och vad den passar till. Sen har jag inte fått köra den så mycket själv eftersom den inte varit min.

Jämför man sen med fatson så är det helt annorlunda! UBK färgar mer och har kanske varit mer hård och funkat mer till superkomprimerat vilket jag också gillar. men det passar som sagt till olika saker.

Sedan tvivlar jag på att jag kommer känna mig klar med en Stam utan kommer nog ändå sedan hitta kanske en ubk (då jag ser mer färg-möjligheter med den) och säkert en bc-1a pga enkelhetens skull plus att det är rätt skön feature med parallell kompression. Priset gör den inte helt omöjlig heller.

Annars blir mycket VCA för mig som det är... Har redan ett par Inward connections vogad som låter killer på trummor! Men de kan lätt bli lite för hårda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...