Jump to content
Annons

Ny studio-setup


Recommended Posts

Hej,

Just nu byggs det studio på en stallvind ute på landet. Vi är två personer som gör bygget tillsammans och designar det efter de behov vi har idag. Tanken är att vi ska kunna ha et kreativt ställe för oss att spela och producera i, men vi vill också kunna ta in lite jobb för att utöka möjligheterna till framtida investeringar...

Men en väldigt begränsad budget så är det nu dags att börja utrusta den med teknik. Till att börja med så var vi inne på att skaffa oss 16 kanaler lagom bra ljud och sen tuffa på. Nu funderar vi i lite annat håll då det verkar hända en del på ljudkortsmarknaden (framför allt hur hård- och mjukvara integreras). Vi väljer alltså att försöka hitta en billig och flexibel lösning som gör att vi kan vänta lite med en större investering, samtidigt som de inköp vi gör idag inte får vara förgäves. Ni fattar? Inte helt självklart hur man ska göra, och vi behöver hjälp. Så... Planen är att försöka rigga 10 kanaler in i datorn. Detta vill vi göra med ett litet interface på skrivbordet som kan expanderas via ADAT (tänk Audient i14). Tanken är då att vi kan få 8 kanaler till trummor och 2 till annat. (Detta kommer att räcka i vår vardagsverksamhet. Kommer det större band så är planen att använda en enkel mixer för att summa alla bandmedlemmar förutom trummisen på ett stereospår och på så vis kunna köra "livstagningar".) Det är inte optimalt, men det kommer att funka för oss, mindre band, solister, etc.

Men nu kommer det kluriga... Hur ska man välja bland allt det goda som finns? Det vet säkert ni här... Har någon lust att hjälpa? Men först...

- Det är ingen idé att ropa Neve, API, etc. Vi har inte råd...

- Vi är inte rädda för Behringer (däremot för ZOOM!)

- Vi vill ha en kreativ och flexibel miljö. Absolut inte tråkigt och likriktat

Vi kommer att jobba med ganska enkla medel. Planen är att köpa ett Audixpaket (Kagge, virvel, OH) + några 57or till trummor samt 57 till förstärkare och annat. Till detta kommer någon stormembranskikrofon eller två. Inga närmikrofoner på pukor med andra ord....

Så till frågorna...

- Vad ska jag skaffa till bordet (Jag gillar mitt Audient hemma, men vad kan jag ha missat)

- 8 kanaler ADAT, vad ska jag ha? (Har hört att behringer har vettig omvandling men tråkiga pre-ampar. Kan Behringer vara ett vettigt alternativ att stoppa in roliga pre-ampar i?)

- Det låter trist att ha 8 rena och fina pre-ampar... Vad är den bästa och billigaste lösningen för att få ha det lite kul när de andra spelar in?

- Tips på pra pre-ampar för olika syften. För- nackdelar?

- Tänker vi rätt?

Hoppas att ni kan bidra med lite hjälp här... Allt gott!

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer stor del av verksamheten vara att spela in liveband/trummor med mer än 10 kanaler? Om inte, köp typ en Octopre för mängdinspelninge och en sjukt bra kanalsttipp ala SSL för de gångerna du spelar in en eller två mickar i taget. Billigare att skaffa en bra deal med en studio som man kan spela in bra trummor hos, istället för att behöva köpa allt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att spelas in trummor mest hela tiden. Vi spelar in i stort sett allt vi själva jammar. Truminspelning kommer alltså att vara viktig. Har hört gott om Octopren, men funderar på om den verkligen är lika bra till all inspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Låter kul med studion! 🙂

Ville bara kolla: Hur tänker ni med fördelningen av kanaler? Du skriver att ni vill använda 8 av kanalerna till trummor. Själv hade jag nog använt färre kanaler till trummor (4-6) för att kunna ha separata kanaler till de andra instrumenten. Då kan man jobba mycket mer med mixen än om resten av bandet redan är nermixat i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att vi vill prioritera och få till fyra riktigt bra kanaler för trummor (kagge, virvel, överhäng) och sen, om tillfälle ges, ha möjligheter att spela in lite ambiens, pukor eller det nu kan vara i trumväg. Därav så skulle det vara kul - om än lite klurigare - att inte köpa 8 identiska preampar för massa tusingar när man kan kanske kan få tag på färre, men bättre för samma peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå mixat i stereo så är det mer en räddning för att kunna få till en slak på minimalt med kanaler in i datorn. Tanken är där att man får jobb med att lägga om en del spår (även om det ju ibland kan bli bra ändå), allt beroende på låt och band givetvis.

Vi har hållt på ett tag nu och ser att det visserligen är jävligt bekvämt med många rena kanaler in i datorn, men kanske inte så skojigt och personligt resultat. Nu när vi verkligen har möjligheten att forma ngt eget så behöver man ju inte göra precis som ingenjörerna på presonus eller Focusrite tycker är bäst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det som skapar sound är inte preamps. Allt annat spelar avsevärt större roll. Akustik, mickplacering, mickar och hur du mixar ger soundet. Jag skulle lägga stålar på mickarna istället, det gör omedelbar hörbar skillnad istället för möjligen subtila skillnader på olika preamps.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med doktorn här ovanför. Nu gillar jag audix virvelmick (även kaggemicken även om den låter lite för klickig) men jag skulle lägga pengar på ett bra stereopar till överhänget. Finns en uppsjö och alla har olika åsikter på om det ska vara små- eller stormembran etc. Lägg tid och pengar på detta! För det kommer ge mycket tillbaka. Lyssna på shoutouts på youtube.

Tycker du gott och väl kan använda din audient och köpa behringers nya preamp som har preamps från midas. Tror den heter ada8200.

Jag skulle också fundera på att titta på en eller två kompressorer. Kan vara trevligt att tracka kagge och virvel med kompressor. Eller överhänget för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni ha många ingångar för lite pengar så är väl behringer ett givet förslag. Dom har väl något med 8 in, och sen 8 till via ADAT. Sen kan man ju skaffa andra preamps och köra via line om man inte vill använda behringer-pres.

Billiga preamps med karaktär, så tänker jag Golden Age Projects grejer. Annars finns väl en del 500-rack-prylar. Men då måste man ju köpa in sig på en 500-rack först. Då finns iofs Fredenstein som gör rätt billiga. Har dock inte testat själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...