Jump to content
Annons

Cubase 8.5 och 5.5 på ny dator, var ska pluggarna vara?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Hela mitt datorkunnande har havererat under åren som småbarnsförälder. Håller på och pensionera min gamla musikburk med WinXP för en ny som kör Win10 som ju är 64 bitar. Har precis köpt och installerat en uppdatering från Cubase 5.5 till 8.5 och ska börja installera pluggar. Jag förstår dock inte var de ska ligga för att hittas av Cubase och är det rentav så illa att jag behöver installera dubbla instanser av pluggarna för att båda versionerna ska hitta pluggarna?

Det finns en mapp som heter c://program/steinberg/vstplugins men installerar jag där hittas de inte. Defaultsökvägen vid installation tycks vara programfiles x86/steinberg/vstplugins.

Någon som kan hjälpa mig på traven? 🙂

Tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

/program/steinberg/vstplugins/ är där du normalt ska lägga 64-bits pluggar för att alla Cubase-versioner ska kunna hitta dem automagiskt. Ligger de i /program/steinberg/cubasexx/vstplugins/ , så hittar bara den aktuella versionen pluggarna per automatik.

/program files(x86)/steinberg/vstplugins/ är där 32-bits pluggar normalt ska läggas in.

Får du inte upp pluggarna, så gå in under Devices-menyn, på plug-in info - och kör Update, så borde de dyka upp som valbara sedan.

Har du råkat lägga pluggar där de inte hittas , så kan du också lägga in fler sökvägar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Bagarn56 (oregistrerad)

Har samma problem son "veteran", fast jag är inte småbarnsförälder. Har kört med Cubase 5.1 förut men nu har jag köpt Cubase 8 LE.

För att lägga pluggen i rätt mapp, måste man veta vilken typ av plugg det är. Hur vet man om det är en 32 eller 64 bitars plugg? Den ena ledtråden är den här: "HurdyGurdyLE by Soundbytes is a Virtual Instrument Audio Plugin for Windows. It functions as a VST Plugin."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma problem son "veteran", fast jag är inte småbarnsförälder. Har kört med Cubase 5.1 förut men nu har jag köpt Cubase 8 LE.

För att lägga pluggen i rätt mapp, måste man veta vilken typ av plugg det är. Hur vet man om det är en 32 eller 64 bitars plugg? Den ena ledtråden är den här: "HurdyGurdyLE by Soundbytes is a Virtual Instrument Audio Plugin for Windows. It functions as a VST Plugin."

Står det inte att det är 32- eller 64-bit, så kan man nog ganska säkert utgå från att det är 32-bit.

Egentligen spelar det ingen roll vilken mapp de hamnar i, utan de fungerar även om de ligger i fel - så uppdelningen mellan de båda mapparna är mest ett sätt att göra det tydligare för användaren.

Att köra med 32-bitspluggar i 64-bits Cubase, innebär att det går åt extra datorkraft för realtidskonverteringen som sker kontinuerligt i bakgrunden av 32-bitsbryggan i Cubase, så det är bättre att se till att bara använda 64-bitspluggar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...