Jump to content
Annons

Skillnaden på cutting room mot alla andra?


Lonie

Recommended Posts

Jag har hört att cutting room är sveriges största mastring bolag. Och jag undrar om hur stor är skillnaden på resultatet mot t.e.x. Biligare eller mindre bolag? Min track kommer kosta ca. 3000 på CR och de är mycket pengar. Vad tycker ni? Ska jag köra på CR för att få de optimala eller finns de lika duktiga men biligare någon annanstans?

Jag gör elektronisk house

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Är man känd eller har ett av dom stora bolagen i ryggen så får man fin service. Som mindre spelare är det smalt med service och feedback. Du får en mastrad version, men ingen som helst feedback att ta med till nästa projekt. Om du är en mindre spelare i nuläget föreslår jag att du väljer en tjänst där du får en mer innehålsrik dialog med teknikern. Att lägga massa pengar på CR kommer inte ge bättre resultat om du inte är etablerad. Min åsikt, men den bygger på min erfarenhet av CR kontra andra tjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay vi utgår från att cuttingroom är sveriges absolut bästa mastrings bolag och där kostar en track 3000kr... Så jämför vi med ett mindre bolag som ändå verkar fått mycket bra betyg; www.audiomaster.se där 1 första är GRATIS och därefter kostar det 350kr /track. Även fast CR är sveriges tveklöst bästa (om ens så är fallet) så är jag otroligt tveksam att CR skulle vara ca 6x så mycket bättre än audiomaster (uträkningen gör jag utifrån priset)

Jag tycker du kör på något billigare helt enkelt 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Dialog och feedback spelar ingen stor roll. Vill bara ha ett bra resultat?

Du får testa dig fram, som med allt annat i livet. Prova några olika mastringstjänster och se vilken som passar dig och din budget. Det finns ingen mastringsstudio eller tekniker som är "bäst" - Precis som att det inte finns någon maträtt som är godast.

Men jag kan säga så mycket som att 3000 kr för ett spår är väldigt mycket pengar.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har missuppfattat vad du fått offert på.

Eller, som jag förstått det så gäller online-mastringen endast en stereo-fil per låt. Vid vanlig mastring, där du själv kan välja att medverka, så tillåter de 4 stereo-filer per låt.

"Number of tracks" på sidan du länkar till ska tolkas som "antal låtar".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med JJRockford.

Om du har mixat din låt och kan få ut den i en .wav ur ditt musikprogram, dvs som ett stereospår, så väljer du "1" på antal låtar och "none" på singback/instrumental.

Då blir det betydligt billigare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar:)!

Jag instämmer med JJRockford.

Om du har mixat din låt och kan få ut den i en .wav ur ditt musikprogram, dvs som ett stereospår, så väljer du "1" på antal låtar och "none" på singback/instrumental.

Då blir det betydligt billigare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera projekt jag varit inblandad i har landat hos Cutting Room. I de allra flesta fall har jag varit helt nöjd med resultatet. Kunden/artisten har i stort sett alltid varit nöjd.

Men jag känner inte till någon som använt onlinetjänsten. Jag tycker det verkar mycket smidigare och tryggare att ha en dialog med teknikern innan och under processen.

Nu vet jag inte var trådstartaren bor, men några andra alternativ på mastringsföretag i stockholmsområdet är Sören på Cosmos Mastering och Henrik på Masters of Audio.

Finns så klart fler än så, men de två har jag personlig erfarenhet av.

Det var ett band som masterade 2 låtar där förra året som jag mixat. De kom tillbaka med olika volym. Helt oacceptabelt i min mening. Skulle aldrig anlita dem själv efter det. Det var såpass tydligt så jag hörde det på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tänka på är att oavsett vem du väljer så ligger stort fokus på personen bakom spakarna. Precis som i mixning så är mastering också en personlig konstform. Det du försäkrar dig om när du vänder dig till Cuttingroom är ju att du vet att materialet kommer behandlas genom den finaste och mest välljudande tekniken och även att du får tekniker som vet hur grejerna hanteras, men frågan är även där vilken tekniker man ska välja eftersom de lyssnar och behandlar på olika sätt.

Jag har 3 masteringstekniker jag brukar nyttja, däribland Björn och Limpan på Cuttingroom, och genom tillfällena lär man sig personerna bakom spakarna och hur man ska välja när det blir dags. Även hur man ska föra dialogen för att gå därifrån extra nöjd.

Det är som Yllet säger, testa dig fram. Känner du att priset på Cuttingroom är för maffigt just nu så testa exempelvis Andreas på 304 Mastering kanske.

Annars skulle jag tipsa om: Är det en "mjukare och finare" houselåt - vänd till dig Björn på Cuttingroom. Söker du efter mer attityd och knytnävar så välj Limpan! Jag har aldrig gått därifrån missnöjd i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...