Jump to content
Annons

Protools+sampletank


Recommended Posts

Har ända fram till nu enbart använt mitt protools+Mbox till att spela in analoga signaler, har börjat spana lite på att skaffa mig ett midiklaviatur, Min fråga som då dyker upp är:

Hur låter Sampletank, utgår från att man lägger upp det som en plugg på en midikanal och sedan kan styra det med klaviatur? eller är Reason ett bättre alternativ?

Som sagt Midi är än så länge en jungel för mig..

Mvh Magnus

Redigerat av MagnusBryngelsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bara testat snikversionen av sampletank som medföljer PTLE, men jag tyckte det fungerade utmärkt som "alltiallo" låda. (Vill man ha en hysad kör så finns det, och vill man ha ett piano så finns även det, stråkar, kyrkorglar mm.)

Själv använder jag det ytterst sällan utan spelar in audio direkt från mina hårdvarusynthar, men ibland behöver man ljud som inte finns i min hårdvara, och då är sampletank kanon.

Reason är klart ett bättre alternativ om du håller på med elektronisk musik, men om du någon gång skulle behöva tex. en cembalo sitter du säkrare med sampletank.

Vad gäller användning så lägger du inga pluggar på midispåret, utan du lägger sampletank på tex. ett aux-spår.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem som jag kan tycka finns är att du får ut alla ljud på samma kanal, eller får använda dig av ny plugg för varje ljud. Det kanske är avhjälp i och med nya version av PT som stödjer "vsti:er" med flera utgångar. Desutom tror jag inte det drar så mycket extra kraft med extra pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem som jag kan tycka finns är att du får ut alla ljud på samma kanal, eller får använda dig av ny plugg för varje ljud. Det kanske är avhjälp i och med nya version av PT som stödjer "vsti:er" med flera utgångar. Desutom tror jag inte det drar så mycket extra kraft med extra pluggar.

Vilken version pratar du om? Jag kör 6.4 och kan styra varenda utgång inom pluggen med separata midikanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

...om du någon gång skulle behöva tex. en cembalo sitter du säkrare med sampletank.

Myt. "Dirty Ol' Relics" är en av de Reason refills som har en full-samplad cembalo... Dessutom tar Reason AKAI-banker lika bra som Sampletank.

Inget ont om Sampletank alltså, men Reason är lika lite elektronisk musik som Sampletank...

Magnus, du fick väl minivarianter av båda programmen med LE?

Okej, Sampletank LE ger inte Sampletank rättvisa och Reason Adapted ger inte Reason rättvisa - men ändå. Du kan ju få en liten bild av hur man använder programmen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tar Reason AKAI-banker lika bra som Sampletank.

Var kan man egentligen hitta schyssta AKAI-banker någonstans egentligen?

Jag tycker att det mesta jag har stött på är antingen ruskigt gammalt eller ruskigt dåligt och kan oftast inte mäta sig med flashiga grejer som EWQLSO eller DFH. Eller letar jag bara på fel ställen?

Link to comment
Dela på andra sajter

...om du någon gång skulle behöva tex. en cembalo sitter du säkrare med sampletank.

Myt. "Dirty Ol' Relics" är en av de Reason refills som har en full-samplad cembalo... Dessutom tar Reason AKAI-banker lika bra som Sampletank.

Inget ont om Sampletank alltså, men Reason är lika lite elektronisk musik som Sampletank...

Magnus, du fick väl minivarianter av båda programmen med LE?

Okej, Sampletank LE ger inte Sampletank rättvisa och Reason Adapted ger inte Reason rättvisa - men ändå. Du kan ju få en liten bild av hur man använder programmen...

Klart det finns cembalos till Reason, det finns ju för fan säckipor...VIA REFILLS!

Men du hittar knappast lika stort utbud av "smör och bröd" ljud i reasons grundutförande som i sampletanks...

vilken djävla nolla som helst fattar att man kan fixa vilket ljud som helst med båda genom extra samplingar.

(verkade nog lite sur där....men jag är en grinig djävel, så skit samma )

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du hittar knappast lika stort utbud av "smör och bröd" ljud i reasons grundutförande som i sampletanks...

Nej, jag hävdar inte att du är en nolla. 😉

Men av alla mjukvarusyntar jag sett, så är det bara EN synt som, i mitt tycke, hade stort utbud av "smör och bröd" i originalpatcharna. Det var Steinberg Hypersonic...

Heter samplern SampleTank är det väl som gjort för att man ska slänga in extra samplingar 😳

Var kan man egentligen hitta schyssta AKAI-banker någonstans egentligen?

I närmaste musikaffär eller Deals-Online...

Det enda felet med samplingscds är att de aldrig sjunker i pris som musikprogram och hårdvaru-instrument gör. 😠

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus, du fick väl minivarianter av båda programmen med LE?

Okej, Sampletank LE ger inte Sampletank rättvisa och Reason Adapted ger inte Reason rättvisa - men ändå. Du kan ju få en liten bild av hur man använder programmen...

Ja jag fick bägge minivarianterna med LE, men har för en gng skull fått lite pengar över till att lyxa till min tillvaro lite!

Om jag köper Reason kan jag då köra det fulla programmet genom rewire med LE och samtidigt styra reason med ett klaviatur? Hur går det till när man programerar trumljud via ett klaviarur, med t.ex redrum? har tidigare kört med musklick 😳

får man en trumma på en tangent eller? 😳

Hmm som sagt tacksam för alla svar:

Trevlig torsdag!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag köper Reason kan jag då köra det fulla programmet genom rewire med LE och samtidigt styra reason med ett klaviatur?

Hur går det till när man programerar trumljud via ett klaviarur, med t.ex redrum? har tidigare kört med musklick  😱

får man en trumma på en tangent eller?  😳

Japp. Reason med Rewire eller Sampletank som plugg spelar ingen roll. Du kan spela dem med klaviaturen båda två.

Att programmera trummor med klaviatur behöver inte vara avancerat. Det finns många möjligheter. På med metronomen, markera Redrum för inspelning och gå loss på klaviaturen! Tjooooo! 😕

Du kan använda sequencerspår och smacka trummor på klaviatur i ProTools, eller kanske sequencerspår i Reason. (Vilket du än använder, kom ihåg att Reason-racket måste sparas som en individuell fil precis som din PT-session.) Om du använder NN-19/XT istället för Redrum kan du göra en avancerad trumsampler över hela klaviaturen. Kanske lägga på lite bongo- och tamburinloopar från en DrRex för lite extra groove när du sitter och spelar.... Kanske en Combinator med bas och piano och pads i lager... Du kan göra så mycket att det inte går att beskriva! 😄

Så länge du bara vill köra samplingar, spelar det ingen roll vilket av programmen du använder. Men ifall du vill ha mer lite mer än bara en sampler... 😳

Eller så lägger du mellanskillnaden mellan programmen på extra samplingsbanker så du får fler ljud med "rätt sound" som du har tänkt din musik.

Det finns många alternativ, inte bara Sampletank eller Reason som du fick med. Ladda hem demos och häng en stund vid datorn i musikaffären så hittar du säkert nåt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag köper Reason kan jag då köra det fulla programmet genom rewire med LE och samtidigt styra reason med ett klaviatur?

Hur går det till när man programerar trumljud via ett klaviarur, med t.ex redrum? har tidigare kört med musklick  😱

får man en trumma på en tangent eller?  😳

Japp. Reason med Rewire eller Sampletank som plugg spelar ingen roll. Du kan spela dem med klaviaturen båda två.

Att programmera trummor med klaviatur behöver inte vara avancerat. Det finns många möjligheter. På med metronomen, markera Redrum för inspelning och gå loss på klaviaturen! Tjooooo! 😕

Du kan använda sequencerspår och smacka trummor på klaviatur i ProTools, eller kanske sequencerspår i Reason. (Vilket du än använder, kom ihåg att Reason-racket måste sparas som en individuell fil precis som din PT-session.) Om du använder NN-19/XT istället för Redrum kan du göra en avancerad trumsampler över hela klaviaturen. Kanske lägga på lite bongo- och tamburinloopar från en DrRex för lite extra groove när du sitter och spelar.... Kanske en Combinator med bas och piano och pads i lager... Du kan göra så mycket att det inte går att beskriva! 😄

Så länge du bara vill köra samplingar, spelar det ingen roll vilket av programmen du använder. Men ifall du vill ha mer lite mer än bara en sampler... 😳

Eller så lägger du mellanskillnaden mellan programmen på extra samplingsbanker så du får fler ljud med "rätt sound" som du har tänkt din musik.

Det finns många alternativ, inte bara Sampletank eller Reason som du fick med. Ladda hem demos och häng en stund vid datorn i musikaffären så hittar du säkert nåt. 😄

Tusen tack! förmodligen kommer det att komma mer frågor när jag bestämt mig vad det blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...