Jump to content
Annons

Brummande datorljud..


Claesson

Recommended Posts

Jag brände över några låtar jag gjort. För att kolla hur dom lät ut i stereon..

Det lät förj-vligt. Genom hela låtarna kunde man höra datorn brumma som en annan ångvält..

Finns det ett smidigt sätt att lösa detta?

Eller är det helt kört, måste jag spela in allt igen. Det tänker jag i och för sig inte göra.

Är det någon som råkat ut för samma sak och kunnat reparera det?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är alltid lätt att vara efterklok, jag har dock tagit hjälp av staten och lagt en SJ-filt över min dator

🙂 Jag hadde också gjort ett tappert försök, då jag visste att dator ljudet skulle komma med.

Jag har min dator i ett gammalt klädskåp. Så jag brukar lägga två kuddar på var sin sida av datorn och sedan hänga över en filt..ingen sj-filt i och för sig..men jag trodde det skulle ta bort ljudet.. 😄😳

Tack för tipset jag ska kolla upp det där. Hittade lite ritningar på hur man bygger en "ljudburk" och efterssom jag går arbetslös just nu, så kanske jag ska lägga ner lite tid på en sådan. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brände över några låtar jag gjort. För att kolla hur dom lät ut i stereon..

Det lät förj-vligt. Genom hela låtarna kunde man höra datorn brumma som en annan ångvält..

Finns det ett smidigt sätt att lösa detta?

Eller är det helt kört, måste jag spela in allt igen. Det tänker jag i och för sig inte göra.

Är det någon som råkat ut för samma sak och kunnat reparera det?

😉

Lät det inte illa när du satt vid datorn o lyssnade i lurar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät det inte illa när du satt vid datorn o lyssnade i lurar då?

Neä. Inte så farligt faktist och det gav inte heller nått utslag när jag glodde på skärmen.. Inte heller märkte jag något när jag redigera skiten...

Det var bara efteråt jag hörde det. I total tystnad.

Jag har min hemside länk här nedan om du vill lyssna själv.. dom e kassa alla 3.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En möjlighet är kanske om du kan flytta datorn ut ur ditt rum. Själv funderar jag på att flytta hela kalaset ut i hallen. Förlänga skärmsladdarna... Men man ska ju ha tid att få tummen ur därbak också.... 😉

/H

Jo jag har funderat på det också faktist..lite lättare än att bygga en låda..

Men problemet blir då att man får springa ut i hallen varje gång man ska köra en cd-skiva.

Alternativet är väl då att flytta ut micken i hallen, sätta sig på en stol och spela in på så sätt.. Men det blir ju också en massa spring. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät det inte illa när du satt vid datorn o lyssnade i lurar då?

Neä. Inte så farligt faktist och det gav inte heller nått utslag när jag glodde på skärmen.. Inte heller märkte jag något när jag redigera skiten...

Det var bara efteråt jag hörde det. I total tystnad.

Jag har min hemside länk här nedan om du vill lyssna själv.. dom e kassa alla 3.. 😉

Då måste det även vara något annat tror jag. Kan inte förklara det men nåt knas har det blivit.

kan tyvärr inte lyssna nu......

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät det inte illa när du satt vid datorn o lyssnade i lurar då?

Neä. Inte så farligt faktist och det gav inte heller nått utslag när jag glodde på skärmen.. Inte heller märkte jag något när jag redigera skiten...

Det var bara efteråt jag hörde det. I total tystnad.

Jag har min hemside länk här nedan om du vill lyssna själv.. dom e kassa alla 3.. 😉

Då måste det även vara något annat tror jag. Kan inte förklara det men nåt knas har det blivit.

kan tyvärr inte lyssna nu......

Eh det kanske låter lite som en dum fråga men jag har ställt in min mick (ADK) på 48V (switch) kan det vara det som är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har också funderat på att ha datorn i annat rum och den jag har är relativt tyst så jag kan verkligen förstå hur det kan låta!

Externa CD(DVD)-brännare har blivit väldigt billiga och skärm, tangentbord och mus är ju inga problem att ha i annat rum.

Kan även jag varmt rekomendera Waves X-noise, helt suverän och finns säkert någon freeware som är (nästan) lika bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även jag varmt rekomendera Waves X-noise, helt suverän och finns säkert någon freeware som är (nästan) lika bra!

Vad heter den freewaren då?

Jag har byggt mig en låda nu... och den blev väl sådär.. 😄

Klantig som jag var så beräkna jag lite fel så den blev för kort på längden.. Datorn petar ut lite nu.. 😄 Men det kanske var bra, för den blir j-vligt varm och jag vågar nog inte köra den mer än 3 timmar i sträck.

Huvudsaken är att jag fått ner brummet ganska mycket så nu kanske det räcker med en sån dära x-noise..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Hur många decibel visar mic-nivån i inspelningsprogrammet för er (genom att bara ha datorn på och trigga insignalen ifrån micken)?

Min visar -58db med datorn i rummet, då jag min dator låter väldigt mycket (c:a 3 meter ifrån micken). Har dock ett reflektionsfilter (SE Electronics) till micken och en ljudbaffel bakom (ClearSonic SORBER S4-2) som dämpar några decibel.

Jag ska prova att ställa ut den i hallen, men problemet då är att jag inte kan stänga till dörren p g a sladdarna och då är mitt problem ljudet ifrån ungarna och frugan ifrån de andra rummen.

Jag "gatar" inspelningsspåren i alla fall sen med hjälp av en bra gate-kompressor (silent på allt under -57db). Detta hjälper att ta bort bakgrundsljudet mellan rösttagningarna, men när sång spelas in så kanske -57db i bakgrundsljud är lite väl mycket och jobbigt att få bort i mixen sen? (Jag slår också på högpassfiltret i pre-ampen för att ta bort låga frekvenser ifrån bakgrundsljud).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska prova att ställa ut den i hallen, men problemet då är att jag inte kan stänga till dörren p g a sladdarna och då är mitt problem ljudet ifrån ungarna och frugan ifrån de andra rummen.

Har nu provat och får ner nivån till -66db då det går att stänga dörren även med sladdarna under (en firewirerepeater-sladd på 5 meter, 5 meters vga-sladd och även strömsladden till datorn). Usb-tangentbord med mus inbyggd. Fungerar perfekt.

Redigerat av MrLove
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...