Jump to content
Annons

Microtech Gefell m92.1s eller m990?


prototyp

Recommended Posts

MG verkar vara ett helt underbart märke och de verkar bry sig om kvalité mer än att tjäna pengar.

Är det någon som testat deras rör mickar? m92.1s och m990. Jag ska köpa en ny mick nu vid månads skiftet och är riktigt sugen på någon av dessa mickar.

m92 har deras m7 kapsel medans m990 har en ny producerad kapsel, om man tittar lite snabbt på frekvens kurvorna så verkar m990 ha en mer neutral kurva? Dock så känns det som det är svårt att det blir fel med en m92a med m7 kapseln! Vad tror ni?

Edit; kommer användas med en UA LA-610 silver face

Mvh

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har hört samtliga av deras mikrofoner sida vid sida i en studio i samband med en visning av deras mikrofoner för några år sedan...och m92.1s är sedan dess en av mina absoluta favoritmikrofoner för sång. UMT70 är också väldigt bra men då är det inte en rörmikrofon 😉

m990 minns jag inte riktigt hur den var om jag ska vara ärlig. Samtliga MG lät väldigt bra iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för detta, helt utmärkt att du hört alla sida vid sida, nu är m92an mitt självklara val 🙂

Någon som har en aning om vad den kan kosta i Sverige? Har mailat gm's distributör här i Sverige men vore kul att få sig ett litet hmm sålänge.

Vad skulle erat val vara mellan en NY gm m92.1s eller en beggad vintage neumann u87 i bra skick?

Hörde några klipp inspelat med 990an från gearslutz och den blir alldeles för bright för min del, är ute efter något med mer karaktär vilket 92an verkar ha?

Mvh

Har hört samtliga av deras mikrofoner sida vid sida i en studio i samband med en visning av deras mikrofoner för några år sedan...och m92.1s är sedan dess en av mina absoluta favoritmikrofoner för sång. UMT70 är också väldigt bra men då är det inte en rörmikrofon 😉

m990 minns jag inte riktigt hur den var om jag ska vara ärlig. Samtliga MG lät väldigt bra iaf.

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat UM92.1S vilket är i stort sett samma mikrofon, om jag fattat rätt, med undantaget att UM har valbar upptagningskaraktäristik.

Mycket välljudande mikrofon helt klart. Gillar även MT 71S som är en kondensatormick med samma kapsel.

Jag tycker däremot inte att dom påminner som värst mycket om U47 (som var en av de tidigare mikrofonerna med "samma" kapsel, dvs M7.

Vill man ha det soundet kan jag rekommendera Flea 47

http://www.flea-microphones.com/mics_vintage.html

UM92.1S och MT71S har ett mer neutralt och modernt sound, om man jämför mot äldre M7-modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat UM92.1S vilket är i stort sett samma mikrofon, om jag fattat rätt, med undantaget att UM har valbar upptagningskaraktäristik.

Mycket välljudande mikrofon helt klart. Gillar även MT 71S som är en kondensatormick med samma kapsel.

Jag tycker däremot inte att dom påminner som värst mycket om U47 (som var en av de tidigare mikrofonerna med "samma" kapsel, dvs M7.

Vill man ha det soundet kan jag rekommendera Flea 47

http://www.flea-micr...cs_vintage.html

UM92.1S och MT71S har ett mer neutralt och modernt sound, om man jämför mot äldre M7-modeller.

Tack för svar!

Flea är ett märke jag kollat mycket på och varit väldigt sugen på att köpa en flea mick men säljs de ens i sverige? Orkar ej med all tull osv från usa , blir det inte jätte dyrt?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du finns återförsäljare i europeiska länder.

Funky Junk i UK eller Studiolyd i Norge till exempel.

Fan vilken klippa du är joachime 😄 :D Tack så jätte mycket! Tror det kommer bli en flea 47 next eller en 49 next. Någon som testat dessa? Ska enligt flea vara exakt samma komponenter och sound som deras vintage modeller.

Jag spelar in kommersiell hiphop / RnB så helt enkelt allt från autotune'ad rapp till vanlig rapp till ren sång. Vad tror ni passar bäst, en 47'a eller 49'a?

Många satsar ju på ett lite mer pop sound där t.ex manley och brauner gör ett utmärkt jobb men jag har alltid varit svag för vintage rör sound.

Med vänlig hälsning

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag var i precis samma tankar för kanske ett halvår sedan. MG kan jag bara tala gott om och jag önskar alltid att jag hade ett par umt70 eller mt71 (beroende på överskott av pengar..) och just nu är jag i samma tankar där.... så ja, absolut bara bra grejer att säga om MG i ren allmänhet utan att direkt ha provat deras rörmodeller. (förutom de gamla neumanns i massor och i princip alla deras kondingar..) så därför till detta....

Letade efter en grym mic för just sång och ville få ut klarhet och närhet av den utan att låta för mycket hifi. Jag kollade runt på allt upp till 25000 och gjorde mitt val pga dessa faktorer.

- hur mycket deg drar jag in på inspelningar för att motivera ETT köp för 25000?

 

- vore det bättre att hitta ett grymt stereopar så jag kan spela in rum, oh, piano osv och kunna spela in sång med en av mickarna?

 

- finns det en mic som passar alla sångare/sångerskor? Och det svaret är enkelt. NEJ...

så, jag kollade ner lite i pris och sparade dom där pengarna till andra saker och valde bort flea, MG, wunder mm tills det stod mellan några helt nya kandidater som jag inte kände till sedan innan.

- Blackspade

- Pearlman

dessa tillverkare är ganska nya och gör sina mikrofoner från scratch men det blir lite som att köpa grisen i säcken ändå eftersom ingen jag känner har dessa så man kan man heller inte prova dem. Och nu låter det som om du kanske inte heller har provat de andra som du nämner. Men iallafall kanske upp till 10000kr mindre än de som står listat här ovanför.

Så, hur valde jag då? Jag mailade med båda tillverkarna och valde till slut Blackspade. Dom finns här i europa och Mike är en förjävla grym snubbe att ha och göra med! Han tunade min mikrofon efter mina önskemål och har sedan vart ihärdig att höra vad jag tycker om micken (även hört av sig själv en tid senare) och är extremt serviceinriktad.

jag fullkomligt älskar den micken och använder den till VOX och RUM och den låter skitstort! sen de övriga 10000 där eller vad det blev gick till en massa annan skit. resa med familjen, sladdar och säkert en flaska cava.

Eller så lägger du övriga pengar på en Coles 4038 så har du en jävla bra arsenal för vox

sen blir det ändå säkert ett nytt köp av stereomickar för min del men då slipper jag iallafall sälja en mick för att kunna köpa dom jag vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...