Jump to content
Annons

Sångredigering


davidiotak

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet.

Jag spelar in mycket sång åt andra projekt/band/producenter, men mina studiokunskaper sträcker sig inte mycket längre än att spela in själva sången, exportera och skicka iväg 🙂

Jag har under en tid använt mig av en bekant som fixat småfel jag inte märkt själv, satt nivåer på reverb, kompressor etc.

Nu börjar jag dock få så mycket uppdrag att det börjar kännas lite dyrt att anlita någon annan att göra det jobbet, så jag har tänkt att bli bättre på sångredigering själv.

Utöver själva "görandet", att öva sig själv till förbannelse, vad "måste" jag skaffa för prylar för att kunna fixa mina inspelningar så de låter schysst?

Jag har hört talas om VocAlign, vilket låter intressant då jag lägger mycket körer, men utöver det är jag ganska blank.

Jag arbetar i Cubase.

Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom enda pluggarna du behöver skaffa är Melodyne för Korrigering och VocAlign för körer , dubbar etc.

Utöver dessa så är kompressor , Reverb & delay standard arsenalen men dessa har du reda i Cubase.

Sedan är det som du säger bara Öva Öva Öva

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda pluggarna du behöver skaffa är Melodien för Korrigering och VocAlign för körer , dubbar etc.

Melodyn kan du skaffa, eller så använder du VariAudio, Cubase egna som finns på något senare varianter av Cubase, kolla upp om du har denna.

VocAlign kan spara tid för att synka körer och dubbar, du kan göra samma sak med VariAudio för hand, men som sagt tid är pengar om du har klienter.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen lägga reverb och kompressor när du spelar in sången åt andra...?

Då är det egentligen bättre att ha en torr inspelning att skicka iväg, så att den som behöver sången är fri att lägga alla effekter efter eget tycke vid mix istället.

Instämmer med andra, att Melodyne är suveränt för att fixa alla småfel. Vocalign har jag aldrig använt själv, men har bara hört gott om det, så det är förmodligen bland det bästa för att få rätt timing i alla körer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...