Jump to content
Annons

Elektroniskt trumkit med addictive drums?


Fismumriken

Recommended Posts

Hallå folket! Var ett tag sedan jag skrev här, men nu är jag tillbaka.

Fick mig ett Millenium HD-50 av min sambo i julklapp.

Detta önskade jag mig för att kunna spela in enklare trumkompositioner, och även för att få lite mer inspiration och idéer när man har allt utom trummor i en låt.

Nu till frågan.

Jag älskar addictive drums, och det har fungerat kanon. När jag kopplar in mina trummor så kan jag använda addictive drums, MEN, cymbalen, ride, snare osv hamnar på fel ställe. Så om jag slår på hi-hat t.ex så blir det cymballjud.

Hur fan fixar man detta? Ser inte att det går att ändra på något vis. När jag använder t.ex halion one, eller synth vst så hamnar de rätt, men inte i addictive drums.

Nån som vet?

Btw, Cubase 5 snackar vi om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan igen!

Hittar inte map window. Addictive drums ligger ju som en vst plug-in i cubase. Jag väljer add track - instrument - addictive drums. Väljer trumsetet som input och addictive som output. Ljud blir det och så, kan även gå in och se den rutan med trummorna osv, men map window finns inte någonstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du senaste versionen av AD?

Nej det tror jag inte.Har haft det ganska länge.

Ska man fixa det senaste kanske?

Tror jag har typ 1.1 eller nåt. Från typ 2008.

Eller finns det något bättre än addictive? Har kört EZ innan men tyckte det lät lite mer digitalt.

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att map window kom från version 1.5. Råder dig till att skaffa senaste versionen. Den är bra!

Okej då ska jag nog göra det 🙂

Förresten, jag har sett många videos där man lägger till en MIDI-track av AD. Varför gör man detta egentligen?

Är det för att få ut varje cymbal osv för sig? För när jag spelar in så spelar jag bara in som vanligt på den kanal som AD skapas på. Och så kan jag flytta noterna om de blir fel så att säga i denna pianogrejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 5 hade väl en historik med att inte hitta 64-bitars pluggar. Uppdatera ditt Cubase, vars 5:e inkarnation är från 2009 som bekant, så ska det nog funka.

Okej! Vad hur hur ska jag uppdatera? Bara att ladda ned en ny patch? Vet inte vilken version jag har nu.

5,1 hade jag nu tydligen.

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade 32-bit dll.filen och det funkar verkar det som.

Men bör latencyn vara så hög? Tycker ljudet kommer sent alltså. Så har jag för mig att det inte har gjort innan. Men det är samma på AD 1.

Som sagt, det laggar när jag kör antingen med trumsetet eller med midi-keyboarden som jag har.

Druivrutin Asio duplex nånting är det, väljer jag Asio 4all så blir inget ljud. Och Quad-Capture kan jag inte välja (mitt externa ljudkort).

Kan tillägga att jag har ett Roland Quad-Capture UA-55 med 2 st Yamaha HS80 M monitorer inkopplade.

Borde väl vara ASIO4All som jag borde köra med? Har för mig att jag har haft det innan, men nu blir det inget ljud därifrån :/ Nån som har nån idé? Ska testa uppdatera drivrutiner när jag kommer hem.

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Nu har jag fått det att fungera 😄

Ingen som vet om det finns någon mall som skulle kunna passa mitt Millenium HD-50?

Eller hur ska jag göra en map? Hittar ingen bra instruktion för en egen map 🙁

För som det är nu så hamnar det "chrash"-ljud på hi-hat:en 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu är det fixat 😄 Funkade med GM.

Men en ny fråga. Hur kan jag göra för att kunna spela i addictive drums samtidigt som jag spelar upp en låt i t.ex spotify? För vad jag förstår så använder mitt externa ljudkort sina egna drivrutiner medans addictive drums använder ASIO4ALL.

Så har jag addictive drums igång så blir det inget ljud ifrån t.ex spotify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...