Jump to content
Annons

Filkomprimering


Mast (oregistrerad)

Recommended Posts

Mast (oregistrerad)

Någon som vet ngt bra format för komprimering av wave-filer? Då menar jag inte irreversibla komprimeringar som t ex mp3 eller liknande. Jag vill kunna komprimera t ex hela Cubaseprojekt för att kunna maila eller på annat sätt skicka dem över nätet till andra musiker. Jag provade Winrar och fick ner innehållet i ett Cubaseprojekt 55 %. Någon som vet om man tappar ngt av informationen vid komprimeringsprocessen med Winrar? Det verkar vara problematiskt att komprimera wave-filer (mkt) utan att tappa i kvalité? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mast (oregistrerad)

Tack för tipset 😆 Men återigen - det är väl inget "rent" komprimeringsformat som t ex Winrar? Det är det jag är ute efter. kan man spela upp formatet i en eller annan spelare blir jag misstänksam...

Link to comment
Dela på andra sajter

FLAC kanske? Enda nackdelen är att den ibland tar bort vissa "synksignaler" ur wav-filen (om man har sådana). Ration är dock inte särskilt hög men FLAC är det perfekta valet om man har mycket "silence" i ljudfilerna. I normala fall blir storleken av ursprungsfilen mellan 80% - 50% men med mera silence så blir det mera.

http://flac.sourceforge.net/download.html

EDIT: "Synksignaler" kanske är fel ord. Vad jag menar är egna "taggar" i wavefilerna och dyl.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

söker du på audio compression lossless får du upp denna först

men jag antar att du redan gjort det såklart! 😛

edit: en annan intressant sida är:

http://flac.sourceforge.net/comparison.html

och som du ser på den så lär du inte lyckas komprimera din audio mer än 60% i de flesta fall.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga för mig som är lite okunnig i ämnet komprimering!

Ni menar alltså att de blir kvalitetsförluster av att komprimera wave-filer till tex ".rar" eller ".zip"????????

Jag trodde detta var filer som helt kunde återskapas(packas upp) utan någon förlust whatsoever!

hmm.....????

Link to comment
Dela på andra sajter

nej. det är väl klart att rar och zip inte förstör informationen! Fördelen med speciella komprimeringprogram för ljud är att man då kan använda informationen att det är ljud man komprimerar och på så sätt öka kompressionen utan att någonting förstörs. En annan fördel är att t.ex FLAC är streamande, dvs du behöver inte packa upp hela filen först för att lyssna på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Keys: Nej.. Det blir ingen försämring av ljudkvalitet när du komprimerar en wave-fil med ZIP eller RAR.. och andra sidan så är den algoritm som ZIP och RAR är byggd på inte så bra på att komprimera kompakta PCM filer.. Det blir med andra ord inte nån större skillnad i filstrolek.

Testa själv får du se.. Prova att zippa en wave-fil och se att den blir just inget mindre.. FLAC och Moneky´s Audio samt wavepack använder å andra sidan en annan typ av algoritm som gör att man kan komprimera PCM filer (wave-filer) så att dom blir betydligt mindre, utan att ljudkvaliten försämras då du packar upp dom/Lyssnar på dom sen.

Sen så har vi också en del "lossy" filfomat som gör att ljudkvaliten försämras.. Filerna är komprimerade i sig kan man säga.. MP3, OGG samt WMA är 3 kända format..

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer bara 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi över modem nu eller... 😉

well, ska du föra över 400MB-filer så vill du nog gärna komprimera de där sista procenten också 🙂

Behövs bara tre bokstäver, som inte gör dig gladare i nuläget, men jag måste få säga det:

BBB

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi över modem nu eller... 😉

well, ska du föra över 400MB-filer så vill du nog gärna komprimera de där sista procenten också 🙂

Behövs bara tre bokstäver, som inte gör dig gladare i nuläget, men jag måste få säga det:

BBB

🙂

Folk tankar ju ner film nuförtiden på flera gigg så är väl 400 mb wav som en

fjärt i cyberrymden... 🙂

Vem har en brevlåda på ett par hundra megg ? Och vem orkar ta emot

så stora attachment via mail ? ASG, eller.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur brett bredband man har så är det alltid tidsbesparande och utrymmesbesparande att kunna göra sina musikfiler mindre utan att för den skull försaka ljudkvaliten.

i övrigt så har majortieten av datoranvändare sällan högre bredbandskapacitet än 0,5-2 Mb/s.

Man ska inte slösa med bandbredd i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur brett bredband man har så är det alltid tidsbesparande och utrymmesbesparande att kunna göra sina musikfiler mindre utan att för den skull försaka ljudkvaliten.

i övrigt så har majortieten av datoranvändare sällan högre bredbandskapacitet än 0,5-2 Mb/s.

Man ska inte slösa med bandbredd i onödan.

hmmmm.....slösa med bandbredd?

Om jag pröjsar för 10mbit så har jag väl rätt att använda det till vad jag vill(inom lagens gränser), dygnet runt(skicka nonsens fram och tillbaka om jag så vill det), utan att det klassas som "slösa"....

Men, för att vara lite mer seriös.....jag är lite osäker på om man verkligen sparar så mkt tid.....ok, har man bara 0,5mbit uppkoppling så gör man det ju deffinitivt, men 5mbit och uppåt så blir jag lite osäker.....

Med min PC, som är 2ghz P4, tar det nämligen väldigt lång tid att komprimera och packa upp så stora filer....och under den tiden som dessa filer skall packas hos dig, och packas upp hos din kollega, så hinner man skicka den okomprimerade filen direkt istället........men då använder jag bara min dator som referens för hur lång tid det tar att packa och packa upp......ni andra kanske har datorer som fixar det väldigt mkt snabbare.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet ngt bra format för komprimering av wave-filer? Då menar jag inte irreversibla komprimeringar som t ex mp3 eller liknande. Jag vill kunna komprimera t ex hela Cubaseprojekt för att kunna maila eller på annat sätt skicka dem över nätet till andra musiker. Jag provade Winrar och fick ner innehållet i ett Cubaseprojekt 55 %. Någon som vet om man tappar ngt av informationen vid komprimeringsprocessen med Winrar? Det verkar vara problematiskt att komprimera wave-filer (mkt) utan att tappa i kvalité? 😳

Har inte för mig att man tappar nått alls men testa att Zippa dom först och SEDAN packa med winrar eller winace.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte för mig att man tappar nått alls men testa att Zippa dom först och SEDAN packa med winrar eller winace.

Hur skulle två komprimeringsrutiner som var för sig inte förstör kunna förstöra när man kör dom efter varandra??

Jisses.

Och nej, det är korkat att komprimera först med zip sen med rar. Kör rar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte för mig att man tappar nått alls men testa att Zippa dom först och SEDAN packa med winrar eller winace.

Hur skulle två komprimeringsrutiner som var för sig inte förstör kunna förstöra när man kör dom efter varandra??

Jisses.

Och nej, det är korkat att komprimera först med zip sen med rar. Kör rar direkt.

OKI

e ju upp till dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undviker också dumheter som att först sätta mig i baksätet innan jag sätter mig i förarstolen när jag skall köra bil. Jag stoppar heller inte in min djupfrysta kyckling i kylskåpet i några minuter innan jag lägger in den i frysen i tron att man isåfall adderar kylan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undviker också dumheter som att först sätta mig i baksätet innan jag sätter mig i förarstolen när jag skall köra bil. Jag stoppar heller inte in min djupfrysta kyckling i kylskåpet i några minuter innan jag lägger in den i frysen i tron att man isåfall adderar kylan.

jaja oki jag fattar

du e rätt kul tycker jag du har mycket humor :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Använde precis Wavarc nu. Skulle mixxa en polares trummor, lite svårt att lära honom hur man använder DOS men det fungerade bra.

245 mb -> 61 mb. Helt looseless.

Citerat från readmen.

16-bit Stereo Files (10,831,020 Bytes Total)

Compressed Size (Bytes)

9,810,818 PKZIP v2.04g -ex

6,351,394 RAR v2.01 -mm -m5 -mde

5,409,235 WA v1.1 -c1

5,344,740 WA v1.1 -c2

5,318,299 WA v1.1 -c3

5,312,358 WA v1.1 -c4

4,865,285 WA v1.1 -c5

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...