Daniel100 Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Hej, Jag har nu under en lÀngre tid lÀst och försökt förstÄ hur man ska behandla ett rum för att fÄ bra akustik. DÄ jag inte vill bygga absorbenter av mineralull ser jag skumabsorbenter som den bÀsta lösningen för mig. Vad tycker ni om dessa absorbenter? NÄgon som har erfarenhet av thomanns egna akustikmaterial? http://www.thomann.d...rber_8erset.htm Vilka frekvenser absorberar dem och hur bra Àr de egentligen? De Àr ju trots allt 7.5 cm tjocka.. All hjÀlp uppskattas!
laban1 Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Finns en hel del lÀnkar hÀr och andra som kan bÀttre. Ett par saker, tÀnk pÄ att brandrisken jfr med glasull i regel Àr mycket större. Absorbent gör större nytta en bit frÄn vÀggen (dÀr hastigheten Àr noll). MÄnga sÀger att under 5cm inte Àr att tÀnka pÄ (har med dÀmpning av lÀgre frekvenser att göra). dina 7.5 cm avser sÀkert maxdjupet.
Daniel100 Postat 3 december 2015 TrÄdstartare Postat 3 december 2015 En bit frÄn vÀggen? Hur menar du?
Claes Holmerup Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 LÀs gÀrna min artikel om akustikbehandling hÀr, sÄ fÄr du lite koll pÄ det mest grundlÀggande: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling
morum Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 jag tĂ€nkte köpa in absorbenter ocksĂ„ till min lilla omgjorda klĂ€dkammare đ sĂ„ följer denna trĂ„d đ
pme (oregistrerad) Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Vilka som helst av basotect frÄn BASF Àr bra. Samma egenskaper som tex illsonic ocksÄ Àr samma material frÄn BASF.
Daniel100 Postat 3 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 3 december 2015 LĂ€s gĂ€rna min artikel om akustikbehandling hĂ€r, sĂ„ fĂ„r du lite koll pĂ„ det mest grundlĂ€ggande: http://wiki.kontroll...ustikbehandling Din artikel har jag redan lĂ€st Claes đ Det jag helt enkelt undrar Ă€r om dessa absorbenter Ă€ven absorberar mellanregister förutom diskant och om thomanns skumabsorbenter Ă€r nĂ„got att satsa pĂ„? LĂ€ngre ner har jag förstĂ„tt att det inte gĂ„r att absorbera, dĂ„ krĂ€vs det att man kompletterar med basfĂ€llor i hörnen?
Momo Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 En av recensionerna pÄ thomann nÀmner att han fÄtt dÀmpning 500Hz och uppÄt med de dÀr plattorna i första inlÀgget. Hittade ett tyskt Hifi-forum dÀr samma siffra nÀmndes, sÄ jag tror det Àr dÀr det ligger.
Pesek Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 LĂ€s gĂ€rna min artikel om akustikbehandling hĂ€r, sĂ„ fĂ„r du lite koll pĂ„ det mest grundlĂ€ggande: http://wiki.kontroll...ustikbehandling Det Ă€r riktigt bra artikel men en sak undrar jag i den Claes: Det stĂ„r pĂ„ ett stĂ€lle "Med en vĂ€gg nĂ€ra, sĂ„ förstĂ€rks basen 3dB och i ett hörn förstĂ€rks basen 6dB." Och pĂ„ ett annat "Hörnen Ă€r ett gissel. DĂ€r förstĂ€rks basen vĂ€ldigt mycket (som sagt ca 12dB)" Hur ligger det till? Ăr det olika beroende pĂ„ typ av rum eller vad? 6dB eller 12dB Ă€r vĂ€ldigt stor skillnad.
Claes Holmerup Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Det Ă€r riktigt bra artikel men en sak undrar jag i den Claes: Det stĂ„r pĂ„ ett stĂ€lle "Med en vĂ€gg nĂ€ra, sĂ„ förstĂ€rks basen 3dB och i ett hörn förstĂ€rks basen 6dB." Och pĂ„ ett annat "Hörnen Ă€r ett gissel. DĂ€r förstĂ€rks basen vĂ€ldigt mycket (som sagt ca 12dB)" Hur ligger det till? Ăr det olika beroende pĂ„ typ av rum eller vad? 6dB eller 12dB Ă€r vĂ€ldigt stor skillnad. HĂ€pp! Det var illa - korrekturlĂ€saren har varit slarvig... đ Fixar direkt. Tack för att du uppmĂ€rksammade det. 3dB per vĂ€gg Ă€r det, sĂ„ en vĂ€gg 3dB, hörn 6dB och hörnet vid golv eller tak 9dB.
Claes Holmerup Postat 3 december 2015 Postat 3 december 2015 Din artikel har jag redan lĂ€st Claes đ Det jag helt enkelt undrar Ă€r om dessa absorbenter Ă€ven absorberar mellanregister förutom diskant och om thomanns skumabsorbenter Ă€r nĂ„got att satsa pĂ„? LĂ€ngre ner har jag förstĂ„tt att det inte gĂ„r att absorbera, dĂ„ krĂ€vs det att man kompletterar med basfĂ€llor i hörnen? Ja - de kommer sĂ€kert att absorbera diskant och mellanregister ganska ok, men som sagt, sĂ„ behöver du sĂ€kert komplettera med basfĂ€llor. FrĂ„gan Ă€r hur rummet ser ut och om det rĂ€cker med bredbandiga absorbenter eller om det behövs avstĂ€mda basfĂ€llor...
Daniel100 Postat 3 december 2015 TrÄdstartare Postat 3 december 2015 (redigerat) Ja - de kommer sÀkert att absorbera diskant och mellanregister ganska ok, men som sagt, sÄ behöver du sÀkert komplettera med basfÀllor. FrÄgan Àr hur rummet ser ut och om det rÀcker med bredbandiga absorbenter eller om det behövs avstÀmda basfÀllor... Rummet Àr ett sovrum som Àr 14m2 med vanliga sovrumsmöbler. Skrivbordet och högtalarna Àr placerade framför ett fönster. Redigerat 3 december 2015 av Daniel100
Daniel100 Postat 5 december 2015 TrÄdstartare Postat 5 december 2015 NÄgon som har erfarenhet av dessa? http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/flexi-a50-12st.html
Daniel100 Postat 6 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2015 (redigerat) HĂ€r var det ju livligt hehe đ Jag vet inte riktigt vilka jag ska satsa pĂ„ och jag hoppas ni kan hjĂ€lpa mig att vĂ€lja rĂ€tt! Thomanns absorbenter som jag lĂ€nkade till Ă€r ju som sagt 7.5 cm tjocka medan vicoustics Ă€r 5cm och dyrare i pris. Absorberar thommans lĂ€ngre ner dĂ„ pga tjockleken? Redigerat 6 december 2015 av Daniel100
ostfisk Postat 7 december 2015 Postat 7 december 2015 Om jag har förstÄtt det rÀtt sÄ dÀmpas frekvenser som Àr fyra gÄnger absorbentens tjocklek. Har du den 7.5 cm ut frÄn vÀggen sÄ fÄr du 15 cm. 15x4 Àr 60. SÄ ljudvÄgor som Àr 60 cm eller kortare blir dÀmpade. 60 cm Àr 570 Hz. SÄ Thomanns absorbenter borde dÀmpa ner till 570 Hz om detta nu stÀmmer. Sen tror jag att materialet spelar roll ocksÄ. Ju tjockare absorbenter, ju mjukare material behövs. Vet att jag lÀste det pÄ gearslutz. Kanske inte sÄ mycket till hjÀlp dÄ jag Àr osÀker pÄ dessa uppgifter. NÄgon mer kunnig fÄr gÀrna rÀtta!
Daniel100 Postat 7 december 2015 TrÄdstartare Postat 7 december 2015 Om jag har förstÄtt det rÀtt sÄ dÀmpas frekvenser som Àr fyra gÄnger absorbentens tjocklek. Har du den 7.5 cm ut frÄn vÀggen sÄ fÄr du 15 cm. 15x4 Àr 60. SÄ ljudvÄgor som Àr 60 cm eller kortare blir dÀmpade. 60 cm Àr 570 Hz. SÄ Thomanns absorbenter borde dÀmpa ner till 570 Hz om detta nu stÀmmer. Sen tror jag att materialet spelar roll ocksÄ. Ju tjockare absorbenter, ju mjukare material behövs. Vet att jag lÀste det pÄ gearslutz. Kanske inte sÄ mycket till hjÀlp dÄ jag Àr osÀker pÄ dessa uppgifter. NÄgon mer kunnig fÄr gÀrna rÀtta! Det Àr nog första gÄngen jag hör talas om den mÀtningen. Har du nÄgon lÀnk dÀr man kan lÀsa mer om det?
Momo Postat 8 december 2015 Postat 8 december 2015 Ăven jag fick lĂ€ra mig denna enkla formel i en kurs pĂ„ LTH. Jag hittade en pdf av en nyare kursbok pĂ„ lĂ€nken nedan. http://media.acuwood.com/SE-LTH-grundlaggande-akustik.pdf Kapitlet om ljudabsorbtion börjar pĂ„ sidan 85, och formeln dyker upp pĂ„ sidan 97.
Daniel100 Postat 9 december 2015 TrÄdstartare Postat 9 december 2015 Intressant lÀsning. Det hÀr med "ut frÄn vÀggen" förstÄr jag inte. Ska man hÀnga skumabsorbenterna pÄ ett speciellt sÀtt för att fÄ luftspalt eller menas det helt enkelt att absorbentens tjocklek Àr Àven lÀngden ut frÄn vÀggen?
pme (oregistrerad) Postat 9 december 2015 Postat 9 december 2015 Nej, det behövs inget speciellt, en luftspalt som lösens pÄ ett lÀmpligt mekaniskt sÀtt. Det Àr mer en frÄga om hur stabilt/snyggt/flexibelt/ekonomiskt man vill ha det.
Daniel100 Postat 9 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 9 december 2015 Nej, det behövs inget speciellt, en luftspalt som lösens pĂ„ ett lĂ€mpligt mekaniskt sĂ€tt. Det Ă€r mer en frĂ„ga om hur stabilt/snyggt/flexibelt/ekonomiskt man vill ha det. Du missuppfattade min frĂ„ga. Jag frĂ„gade inte hur man gör luftspalt utan vad som menas med "ut frĂ„n vĂ€ggen" som ostfisk och momo skrev om. Ăr det genom luftspalt + absorbentens tjocklek eller Ă€r det endast absorbentens tjocklek som bestĂ€mmer hur lĂ„ngt "ut frĂ„n vĂ€ggen"? Exempel: om en absorbent pĂ„ 7.5 cm Ă€r upphĂ€ngd pĂ„ en vĂ€gg. Ăr det dĂ„ 7.5 eller 15 man ska gĂ„ngra med 4?
pme (oregistrerad) Postat 10 december 2015 Postat 10 december 2015 Du missuppfattade min frĂ„ga. Jag frĂ„gade inte hur man gör luftspalt utan vad som menas med "ut frĂ„n vĂ€ggen" som ostfisk och momo skrev om. Ăr det genom luftspalt + absorbentens tjocklek eller Ă€r det endast absorbentens tjocklek som bestĂ€mmer hur lĂ„ngt "ut frĂ„n vĂ€ggen"? Exempel: om en absorbent pĂ„ 7.5 cm Ă€r upphĂ€ngd pĂ„ en vĂ€gg. Ăr det dĂ„ 7.5 eller 15 man ska gĂ„ngra med 4? Det Ă€r den yttre kanten. Det en Ă€r 1/4 vĂ„glĂ€ngd och det Ă€r dĂ€r partikelhastigheten Ă€r som störst. Men det fĂ„r vara rimligt mycket dĂ€mpmaterial ocksĂ„.
adrumdrum Postat 10 december 2015 Postat 10 december 2015 Till att börja med Àr det bra ett förstÄ hur ett rum fungerar. Rummet kan delas in i 2 frekvensomrÄden, Modala frekvensomrÄdet och reflektionsomrÄdet. Modala frekvensomrÄdet Àr lÄgbasen dÀr det Àr resonanser/stÄende vÄgor, bara vissa frekvenser förstÀrks/försvagas av rummets dimensioner. Det de frekvenser som Àr hÀlften sÄ lÄng, lika lÄng, dubbelt sÄ lÄng o.s.v som en riktning i i rummet. ReflektionsomrÄdet Àr allt ovanför Modala frekvensomrÄdet dvs ovanför sÄ kallad Schröder frekvens. Det Àr vid den frekvensen som resonanser/stÄende vÄgor övergÄr i tÀta, diffusa reflektioner. Det börjar alltsÄ höras vilken riktning reflektioner kommer frÄn men pikar/dippar blir mindre tydliga/diffusa. HÀr kan du lÀsa som Schröder frekvens http://www.soundandvision.com/content/schroeder-frequency-show-and-tell-part-1#gRZLQ5rHjwl5LK3E.97 Och rÀknar du ut Schröder frekvens samt mode frekvenser(sÀtt "Estimated reverberation time T60" till 200): http://www.mh-audio.nl/SG.asp De absorbenter som ska absorbera reflektion(allt som reflekteras tillbaks till lyssnings position) bör ha full effekt ner till Schröder frekvens. Och bas absorbenter placerade i hörnen bör absorbera sÄ lÄgt i frekvens som möjligt(dock behöver dom inte absorbera lÀgre Àn rummets lÀgsta mode frekvens). Om ett rum har en Schröder frekvens pÄ exempelvis 180hz sÄ blir inte rummet fritt frÄn reflektions problem om absorbener bara har effekt ner till 400-500hz. Det Àr dÀrför ett rum som Àr behandlat med för tunna absorbenter upplevs som dovt efter som de lÀgre reflektionerna Àr fortfarande obehandlade. NÀr det gÀller absorbenter sÄ Àr det bÀst att ha tjocka mot vÀggen framför att tunna med luftspalt. Luftspalt Àr en kompromiss om man vill absorbera lite lÀgre i frekvens men inte har tillrÀckligt tjock absorbent.(men bör hÀlst inte ha mer luftspalt Àn materialets tjocklek, sedan bör man ha tjockare absorbent) Desto större luftspalt i förhÄllande till absorbentens tjocklek desto mer ojÀmn absorbering, över det frekvens omrÄde som absorbenten har effekt. Detta efter som bara vissa frekvenser har hög luftpartikel hastighet vid aborbenten(och luftspalten absorberar lika lite som all anan luft). Det bÀsta Àr att man berÀknar absorbentens effekt utifrÄn materialtes luftflödesmotstÄnd(pa.s/m2 eller Kpa.s/m2(k som kilo). HÀr kan man berÀkna det: http://www.acousticmodelling.com/multi.php Absorption Coefficienten bör vara minst runt 0,9 vid Schröder frekvens för reflektions absorbenter. Det hÀr med att absorbenter mÄsta vara 1/4 vÄglÀngd i tjocklek Àr inte riktigt sant, hur lÄgt i frekvens det absorberas bror pÄ materialets egenskaper. Acousticmodelling utrÀkningen rÀknar bara med att bromsa/minska luftpartikel hastighet men det finns porösa material som kan absorbera lite lÀgre pga lufttrycks resonans(oftast tyngre kompaktare porösa absorberingsmaterial). Mer avancerade utrÀknings program brukar ta med bÄda i berÀkning(lufttrycks resonans och uftpartikel hastighet).
laban1 Postat 10 december 2015 Postat 10 december 2015 Intressant! Om Schröder-frekvensen lÀnkade artikeln Figure 1. See how above about 200 Hz, the measurements all look roughly the same? Jag tycker inte det finns nÄgon tydlig förÀndring av kurvorna vid 200Hz (eller strax över), ser mer gradvis ut hela vÀgen, vad Àr det jag missar?
pme (oregistrerad) Postat 11 december 2015 Postat 11 december 2015 Och rÀknar du ut Schröder frekvens samt mode frekvenser(sÀtt "Estimated reverberation time T60" till 200): http://www.mh-audio.nl/SG.asp Det dÀr verkar mÀrkligt. Efterklangstiden Àr bunden till dÀmpningen. Blir det inte lite vÀl mycket cirkelresonemang om man sedan ska anvÀnda det för att berÀkna hur mycket dÀmpning som behövs?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.