Jump to content
Annons

Segt att ladda ljud i Media Bay. Vad kan man förvänta?


Hammurajen (oregistrerad)

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)

Jaha. Försöker komma igång med lite studioarbetet igen då (är ju periodare...) och när man väl sätter sig och försöker vara kreativ så vill man gärna att användandet ska gå smidigt och smärtfritt. Men det gör det ju tyvärr inte alltid...

Kör Cubase Pro 8 och Windows 10 på musikdatorn nu, men problemet började nog redan med C7 och Win8.

Överlag funkar det mesta hyfsat utan större strul. Kan köra ganska många MIDI-spår utan att jag tycker att det laggar. Men det som går jobbigt segt är att ladda ljud i Media Bay från samplingsbiblioteket - trots att jag har ett väldigt litet sådant.

Har fram till nyligen enbart använd Halion Sonic SE som ingår i Cubase. Är ju ett litet bibliotek som det inte spelar så stor roll om man lägger det på C- eller separata E-disken. Att ladda ett ljud tog från början kanske 2-3 sek. Bara det känns segt, men en nivå man kanske kan acceptera. Problemet blev betydligt värre i samband med uppdateringen då Groove Agent SE kom med (C7 eller C7,5 tror jag). All ladda ett trumset från GA SE går FRUKTANSVÄRT segt! Kan ta en halv minut! Skitjobbigt när man sitter och letar efter rätt trumsound.

Att styra var ett ljudbibliotek hamnar vid en installation eller uppgradering går ju inte alltid (tror jag). Halion Sonic SE valde jag att lägga på separat disk även om det, som sagt, är litet. Var Groove Agent SE hamnade är jag faktiskt inte helt säker på men jag tror det hamnade på C-disken (Jag tycker inte alltid det är så lätt att se vilken mapp/fil som innehåller den faktiska ljudkällan). Minns inte att jag kunde välja där. Men det är ju litet det också.

Har nyligen hämtat hem Halion Sonic 2 och lagt det på E-disken. Inget jättebibliotek det heller men i alla fall på ca 10 GB. Går hemskt segt med ljuden därifrån också, tycker jag. Tar det 5-10 sek per ljud när man vill leta igenom några hundra olika så tröttnar man ibland.

Frågan är då; beror det här enbart på att datorn är gammal och trött eller kan det ha andra orsaker? Har jag för höga krav eller vilken laddtid kan man egentligen förvänta sig?

Är datorn gammal och trött?

Från 2008.

Moderkort Asus P5KR

Processor Intel Quad Q6600 2,4 GHz

8 GB Ram

3 st mekaniska diskar Seagate 7200rpm 250 GB. För separering av Program+Ljud+Projekt (Massor med utrymme kvar på alla tre)

Kör inga externa pluggar alls förutom Halion Sonic 2 (Om nu det räknas som en "extern plugg")

Är det nån idé att byta till SSD-diskar i den gamla datorn?

Hur fort går det egentligen att ladda ljud i en ny dator? Snackar vi tiondelar eller får man fortfarande räkna med ett par sek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare,

Testade precis groove agent SE på Cubase 8 och det tar väl någon sekund att ladda ett nytt trumset...

Skulle spontant säga att det är en diskproblem. Men om jag förstod dig rätt så hade du testat med andra diskar med?

Just hårddiskar har jag märkt är det som viker först i en dator, och om nu alla diskar är från 2008 är det inte omöjligt att de börjar ge med sig... 🙁

Edit: Det kan också vara minnet. Jag satt ovetandes med trasiga minnen för ett tag sedan och hade (bland annat) problemet att vissa samplingsbibliotek tog väldigt lång tid att ladda. Kör memtest och se om du får några fel: http://www.memtest.org/

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Tjenare,

Testade precis groove agent SE på Cubase 8 och det tar väl någon sekund att ladda ett nytt trumset...

Skulle spontant säga att det är en diskproblem. Men om jag förstod dig rätt så hade du testat med andra diskar med?

Just hårddiskar har jag märkt är det som viker först i en dator, och om nu alla diskar är från 2008 är det inte omöjligt att de börjar ge med sig... 🙁

Edit: Det kan också vara minnet. Jag satt ovetandes med trasiga minnen för ett tag sedan och hade (bland annat) problemet att vissa samplingsbibliotek tog väldigt lång tid att ladda. Kör memtest och se om du får några fel: http://www.memtest.org/

Hej och tack för svar,

Oj, nån sekund bara att ladda ett trumset i Groove Agent SE. Låter som en dröm...

Har noterat att vissa elektroniska trumset går något fortare att ladda. Men ett "väl-samplat" akustiskt set tar, som sagt, uppåt halvminuten ibland.

Nej, jag har inte kört med några andra diskar. De tre som är där sattes in i datorn från början. Och även om datorn nu har några år på nacken så är den knappast att betrakta som sliten. Snittanvändandet ligger väl på ett par timmar i veckan. Har ibland stått oanvänd i flera veckor.

Körde nyss ett test av minnet med minnesdiagnostikverktyget som finns i Windows. Indikerade inte att det skulle vara något fel där.

Så jag hittar egentligen inget som tyder på att något skulle vara trasigt eller slitet i datorn. Och den byggdes som en musikdator med iaf då hyfsad prestanda, så jag tycker det vore konstigt om den redan ska klassas som utdaterad. Men visst, den är 7 år gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Hammurajen (oregistrerad)

Var inne ett tag på att uppgradera med nya hårddiskar...

...men nu ytterligare ett par månader senare har det gått upp för mig att datorn snart är 8 år gammal och då är det knappast någon idé längre.

Ny dator är på gång.

Var väl den betänketiden jag behövde kanske... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Hammurajen (oregistrerad)

Trodde inte jag skulle behöva fortsätta med den här tråden faktiskt... 😏

Har sedan jag skrev sist skaffat en helt ny musikdator. En rejäl sak med 6-kärnig processor, 32 GB RAM och SSD. Dyr...

Kör Cubase Pro 8.5 nu också.

Och visst har problemet med att ladda ljud minskat. Meen.... det blev inte så bra som jag hade hoppats. När man sitter och letar VST-ljud i Media Bay så tar det fortfarande för lång tid innan ljudet laddas så det går att spela det på midi-klaviaturen. 2-3 sek tar det kanske ibland - och det är irriterande långsamt när man sitter och bläddrar igenom hundratals ljud för att hitta något som passar.

Var hemma hos en kompis för ett tag sen, som kör Logic i en gammal Mac. När han klickade på ett ljud i sitt samplebibliotek laddade det blixtsnabbt.

Längtar ibland tillbaka till min gamla Roland U20-keyboard från början av 90-talet. Där kom minsann ljuden direkt när man bläddrade med knappen i ljudbiblioteket.

Vad är det för fel?! Går det inte att få det bättre än så här i Cubase? Är det inte fler som upplever detta? Eller är det någon inställning man kan ändra någonstans som snabbar upp det? Trodde verkligen att det här problemet skulle vara eliminerat när det blev en ny dator.  🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Har du flyttat dina ljudfiler till SSD? Sedan får du ha länkar där de normalt ligger så Cubase kan hitta filerna.

Jag gjorde nyinstallation av Win 10, Cubase Pro 8.5 och ljudbibliotek Halion Sonic i nya datorn. Har alltså inte flyttat något, mer än gamla projekt. Har också bara en hårddisk så allt ligger på C:/. Rådet här på forumet var att det inte längre är någon vinst med att dela upp program och ljudbibliotek på olika diskar då SSD ändå är så snabba.

Låter märkligt. Jag har en fem år gammal dator och har inga sådana problem med Media Bay som du beskriver. Den enda uppdateringen som jag gjort av datorn sedan mitt köp är att jag för något år sedan uppdaterade med mer minne. Jag har nästan aldrig några problem med Cubase.

Mitt problem med datorn är min SSD C:disk som numera är för liten. Den börjar bli full. Kan inte uppgradera till den senaste versionen av Windows 10 då det krävs 20 GB ledig plats på C hårddisken, plats som inte finns. Det får bli ett nytt datorköp.

Det kan vara väldigt frustrerande med installation av program på diskar. Jag kan inte köpa mer Waves plugins därför att jag inte lyckas installera dem på några andra diskar än C disken. Mina andra diskar är betydligt större med mycket plats. Jag vet att det ska gå men det lyckas inte för mig. 🙂

Hoppas att det ordnar sig med Media Bay.

I övrigt har jag inga problem med Cubase alls. I senaste projektet körde jag närmare 70 midispår med VST-ljud samtidigt utan att det laggar det minsta. Har över 300 GB ledigt på C: så utrymmet är heller inget problem.

Men det här sega ljud-letandet stör mig. 

(Audio-filer i loop-browsern kommer blixtsnabbt, men det är alltså VST-ljuden som är sega att ladda när man bläddrar i Media Bay till nytt instrument-track)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också bara en hårddisk så allt ligger på C:/. Rådet här på forumet var att det inte längre är någon vinst med att dela upp program och ljudbibliotek på olika diskar då SSD ändå är så snabba.

Och ditt C:/ är alltså SSD menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Kör ett benchmark på ssd:n, och se att det går så snabbt som det ska gå.

Har du en Samsung kan du köra Ssd Magician.

Eeh... blev lite överkurs det där, är jag rädd  😊

Har en Intel SSD och försökte hitta nåt o testa den med, men det gick inge bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...