Jump to content
Annons

Strömavbrott i studion mitt i vintern - hur orolig ska man vara?


Farmer Boy

Recommended Posts

Har sedan några år min studio i en hyfsat ekonomibyggnad på landet där jag även bor. Studion värms upp med hjälp av bergvärme och normalt är det inga problem att hålla en vettig innetemperatur även om det blir riktigt kallt.

En oro jag dock har är vad som händer om jag skulle drabbas av ett längre strömavbrott? Hittills har vi varit förskonade från några längre avbrott härute, i alla fall vintertid, men risken finns ju alltid. Jag har en hel del gamla instrument, outboard, mikrofoner och liknande som jag tänker inte mår bra om temperaturen skulle falla långt ner under noll, jag kan tänka mig att mikrofonmembran m.m inte mår så bra, eller är min oro obefogad?

jag har funderat på ett bensindrivet elaggregat med de pengarna skulle man ju gärna använda till annat.

Nån som sitter inne med bra info, vad ska jag rädda i första hand??

/FB

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag tror inte att du behöver vara orolig för någon form av elektronik så länge det inte blir problem med fukt som blir is. Mylar som är det vanligaste membranmaterialet klarar temperaturer. Har man en gammal U47 med pvc membran kanske man ska vara försiktig. Det är nog värre med instrument i trä. De gillar inte växlingar i temperatur. Så har man fina akustiska gitarrer så är det något att fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte heller du behöver oroa dig. En modern isolerad byggnad håller emot minusgrader flera dagar såvida dörren är stängd förstås.

En långsam temperatursänkning som i detta fallet brukar inte vara någon fara för ömtåliga instrument jämfört med snabba temperaturväxlingar.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte heller du behöver oroa dig. En modern isolerad byggnad håller emot minusgrader flera dagar såvida dörren är stängd förstås.

Nu är det iofs ingen modern byggnad, utan mer en lada/uthus. Dock hyfsat isolerad och byggd -95 så inte så skraltig som man kan tro när man ser bilden, men inte välisolerad med moderna mått mätt, antar jag :-)

https://www.facebook...e=3&theater

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tror inte heller du behöver oroa dig. En modern isolerad byggnad håller emot minusgrader flera dagar såvida dörren är stängd förstås.

En långsam temperatursänkning som i detta fallet brukar inte vara någon fara för ömtåliga instrument jämfört med snabba temperaturväxlingar.

Problemet är inte när strömmen går, utan när den kommer tillbaka.
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte när strömmen går, utan när den kommer tillbaka.

På samma sätt som vid avkylning har uppvärmningen en tröghet. Har man direktverkande el eller L / L - värmepump kan man ju sätta ned effekten och undvika ha känsliga instrument i dess närhet. Av TS inlägg att döma verkar det röra sig om vattenburen golvärme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...