Jump to content
Annons

15ms i början av mp3-filer?


mimla

Recommended Posts

Haj!

Detta kan mycket väl vara något som "alla känner till", men jag har lyckats missa det!

Vi gör hyfsat ofta så att om någon ska t ex spela in sång eller andra pålägg i annan studio skickar vi en slaskmix i mp3 att sjunga/spela in till. Detta av den enkla anledningen att det är smidigt att slippa gegga igen dropbox eller motsvarande med wave-filer när det inte behövs.

Nu har en sångerska vi jobbar med upptäckt att det verkar som om både Cubase och ProTools lägger till ca 15ms tystnad i början av mp3-filer? Om hon lägger in en av våra mp3-filer i ett projekt som har samma bpm och vår mp3-fil är bouncad så att den ska hamna i synk så hamnar den alltså snett till hennes grid. Om vi gör exakt samma bounce i wav hamnar de i synk. Om hon sen bouncar sången i mp3 och lägger in i samma projekt igen hamnar den ytterligare 15 ms efter.

Är det någon som vet varför detta sker? Har inte googlat ihjäl mig direkt, men jag tycker ändå att ni är trevligare än google. Är det månne en massa filinformation som ligger där och spökar på något vis? Känns ju helt sjukt att vi inte märkt detta tidigare, men det har ju oftast handlat om just sång som vi ändå ska redigera, och då är ju ett häng på 15ms inte direkt något iögonfallande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah! Märkligt att jag missat det alltså. Borde väl helt enkelt sluta använda mp3 som en smidig filöverföringslösning.. Är detta något som folk i allmänhet känner till känns det som? Det är ju ingen som klagat när vi skickat mp3or i olika sammanhang!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mp3 kodas i block vilket gör att man kan få osynk mellan filer. Vill man ha synk utan problem så är det wav eller annat okomprimerat format som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, musikens längd är samma längd som wav-originalet. Men ljudfilens längd skiljer sig alltid när det gäller komprimerade format.

Till att börja med uppstår 512 (eller 1160) samples fördröjning i mp3-kodningen, så redan där är längden påverkad.

Som om inte det var nog består mp3-filer av X antal frames, och en frame består av 1152 samples. Är ljudfilens längd inte jämnt delbar med 1152 samples, fyller kodaren ut filen med nollor (tystnad) tills den är delbar med 1152.

Kodar du mp3 med LAME kan du klicka för "gaplesss encoding" varpå metadata läggs till i filen. När LAME-baserade avkodare läser filen kompenseras tidsförskjutningen med hjälp av denna metadata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltid det märks av, jag skötte alltid allt sånt med MP3 innan jag råkade ut för det... tror det var 3-4 filer från olika personer som kom tillbaka osynkade på samma gång. Efter det var det no more MP3. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...