Jump to content
Annons

Problem med elbasen i mixen, behöver referens spår


rockstone

Recommended Posts

Jag sitter och mixar vårat bands låtar och det är alltid samma problem, elbasen! antingen blir det för lite bas eller så dränker den för mycket grejer. Vi spelar simpel 70tals rock, Finns det några isolerade bas spår som man kan få tag på, som jag kan kolla upp i en frekvensanalyzator, voxengo span. och jämföra lite.

altså kiss,ac dc, eller liknande musik, reptil brain music med imperial state electric har riktigt bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter också som symptomatiskt för den behöver eq:as bättre. Ett instrument som tar över för mycket när det är på en nivå så att det hörs behöver antingen skäras i frekvenser där andra instrument behöver få utrymme, alternativt höjas i frekvenser där inga andra instrument vill vara.

Ett vanligt trick är att skära basen där baskaggen är som starkast (kanske runt 70 hz) och sen förstärka basen lite högre upp, kanske runt 120 hz. Och samtidigt sänka baskaggen vid 120 hz. Då hörs både där nere botten, utan att bråka för mycket om samma frekvensutrymme.

En bra EQ för att jobba med sånt här är TDR SlickEQ (som dessutom är helt gratis) eftersom den har autogain (tack för det tipset Yllet 🙂). D v s, pluggan kompenserar (om du vill) för de totalvolymökningar som boost/cut från eq:n orsakar, vilket gör att du enklare hör hur själva frekvenserna påverkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är mer knas än så...

Kolla hur den där basen mår. Vissa toner slår igenom och andra tvärtom försvinner. Vanligt fenomen på ex gamla strängar. Nya strängar är A&O. Viktigare än vad det är för märke på basen.

Men eftersom den redan är lagd så kanske du kan trolla med lite hittepåpluggar.

1. Rensa ut alla kanaler som inte har nån bas med en en highpassfilter. Lämna plats åt basen och bastrumman.

Är det pumpande bas typ åttondelar och vanligt tvåfyra från trummorna så inserta basen med en kompressor som är sidechainad till bastrumman.

2. Använd hörlurar när du ställer nivån så att du inte påverkas av akustiken i rummet du sitter och mixar i. Dom flesta sitter inte i en optimal akustisk miljö.

3.. Lyssna sen på var och när basen ev slår igenom eller försvinner.

4. Inserta sen en multibandskompressor och låt den ducka på dom toner där den slår igenom.

5. Kör igång en spectrumanalysator och se vart det slår igenom om örat inte hjälper.

6. Klipp ut alla olika partier och lägg dom på separata spår och ställ nivåerna där. Skicka dom till en bus så du har en mastervolym. eller gruppera spåren.

Om du inte kan få den att sitta i mixen ändå så överväg att lägga om basen med annan utrustning. Börja med nya strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att elbasen behöver eq,as anorlunda för att ge mer plats för gitarr, därför behöver jag bas referensspår att jämföra med i en frekvensanalyzator,

Hmm...näe det behöver du inte...för ingen mix är exakt lika...det kommer nog inte att ge dig nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Exakt och sen är basen mixad som den är i andra låtar beroende på övriga ljud. Det ger ingenting med referensspår. Du har redan fått de nödvändiga tipsen redan så glöm att det finns någon genväg som ska lösa det hela. Spela helleraldrig in bas med för mycket bas på. Hellre tvärtom. Då kan man åtminstone rädda det med någon basplugg som typ maxxbass.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
Ett vanligt trick är att skära basen där baskaggen är som starkast (kanske runt 70 hz) och sen förstärka basen lite högre upp, kanske runt 120 hz. Och samtidigt sänka baskaggen vid 120 hz. Då hörs både där nere botten, utan att bråka för mycket om samma frekvensutrymme.

Det där är ganska så uttjatat va? Funkar på någon enstaka låt men eftersom man inte mixar exakt likadant på alla låtar så är det inget som hjälper i längden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför referensspår skulle va helt världelöst, tänk om min bas är boostad massor vid ett frekvensområde som den inte ska va(pga att vi kanske har spelat in basen på nåt konstigt sätt), och därför sabbar den för andra instrument? Jag vet ju inte riktigt hur elbasen ska se ut på frekvensanalyzatorn för jag har ju inget annat att jämföra med än bandets bas inspelningar............den ska ju skäras en del vid 300-500hz för att göra plats för gitarrer och annat väll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fattar inte varför referensspår skulle va helt världelöst, tänk om min bas är boostad massor vid ett frekvensområde som den inte ska va(pga att vi kanske har spelat in basen på nåt konstigt sätt), och därför sabbar den för andra instrument?

Ska va? Finns inga regler. Många gånger kan proffsen göra det som amatörer säger man inte ska göra, och ändå får proffsen det att låta bra. Får du inte till det är det bara tillbaka till inspelning igen. Bra inspelat så behöver man inte göra så mycket. En mixning kan inte rädda kasst inspelat material. Punkt.

Jag vet ju inte riktigt hur elbasen ska se ut på frekvensanalyzatorn för jag har ju inget annat att jämföra med än bandets bas inspelningar...........

Som sagt var finns inget att så här ska den se ut. Förlita dig inte blind på en frekvensanalysator.

Se ovan.

.den ska ju skäras en del vid 300-500hz för att göra plats för gitarrer och annat väll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ger ettTråkigt svar som getts. Nya strängar och bra anslag.

Tycker också bas är svårt att få till. Prova spela in en helt ren linesignal och utgå från den. Bas mår ofta bra av att komprimeras. Prova dig fram men mer än vad som låter bra i sololäge. Man kan även addera lite distorsion/saturation. 70-talsrock= mycket mindre lågbas än i dagens produktioner, ofta spelad med plektrum. Svårt att förklara men enträgen vinner. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ganska så uttjatat va? Funkar på någon enstaka låt men eftersom man inte mixar exakt likadant på alla låtar så är det inget som hjälper i längden.

Ptja, det kanske finns en anledning att många mix-tips återkommer om och om igen? Typ att de funkar...? 🙂

Men en behöver såklart inte ta det så bokstavligt. Tänker bara att om en kör fast kan det vara ett bra sätt att komma loss att få konkreta tips. Sen kanske det inte alls funkar, men då är en i alla fall igång och skruvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard!! referensspår i en frekvensanalyzator kan inte va helt fel. Tänk om jag tror att man skär bort all elbas under 1500hz, då skulle jag kunna jämföra med bas spår från andras inspelningar och upptäcka att så va det ju inte alls! så jag är fortfarande på jakt efter referensspår trots att det enligt Die Hard är helt totalt meningslöst, Tack jj rockford m.m. för era tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard!! referensspår i en frekvensanalyzator kan inte va helt fel. Tänk om jag tror att man skär bort all elbas under 1500hz, då skulle jag kunna jämföra med bas spår från andras inspelningar och upptäcka att så va det ju inte alls! så jag är fortfarande på jakt efter referensspår trots att det enligt Die Hard är helt totalt meningslöst, Tack jj rockford m.m. för era tips

Vill du ha referensspår är det väl bara att klippa ut någon liten bit från en låt där basen är själv? Introt på Ghost's "From the pinnacle to the pit" t ex?

Annars håller jag med DieHard, det finns inga rätt eller fel, utan det är helheten som räknas. Basljudet Ghost använder kanske inte alls funkar med dina gitarrer eller sång t ex, då spelar det ingen roll hur den är mixad.

Sitter för övrigt själv och sliter med en mix nu och upptäckte precis att hyllade gratis-kompressorn TDR Kotelnikov var riktigt bra att sätta först på baskanalen för att jämna ut ljudet lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Basljudet funkar ju uppenbarligen inte som det är nu, så förstår inte varför det skulle vara en dålig idé att hitta ett referensspår och testa gå efter det. Det värsta som kan hända är ju att det inte funkar. Och det varken funkar eller är bra som det är nu så varför inte prova?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...