Jump to content
Annons

Vilken PC plattform gäller idag?


rammega

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Varför ska man ha tre SSD-diskar?

För att de kan vara en flaskhals.

Om pengar inte var ett problem så skulle det nog vara

en https://www.dustinhome.se/product/5010748772/megaraid-sas-9271-8icc med

https://www.dustinhome.se/product/5010600414/megaraid-lsiibbu09

och 8 stycken https://www.dustinhome.se/product/5010876378/850-pro körandes i raid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Varför så stora SSD diskar? Dom är nog dyra.

Man kan ju faktiskt backa upp på SATA.

Men att ligga och jobba i SSD typ 350GB.

Du kan få 1TB Samsung 850 för under 3K idag. Så stora då man har en sjuhelvetes många program som ska in på 1TB, för att inte tala om samplingsbibliotek som med lätthet fyller 75% av disk 2 på 1TB. Tredje disken (eller plattorna snarare) för audio. Kanske lite i överkant, men en fin siffra. Backup sker på två av varandra oberoende 3TB HDD som finns i garderoben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag få mellan 15-20.000 att skaffa dator för skulle det bli en i7a med 2011-v3, typ en 5930K eller 5960X, 16GB RAM, något Asus-moderkort, en eller två 1TB SSD, nätdel med Corsair CS-serien och en typ Fractal Define Mini-låda och en Noctua CPU-kylare.

OS antingen Windows 8.1 med Classic Shell, eller Windows 10.

RAID är helt onödigt i prestandasyfte (för en ensam musikdator) då en singel SSD är sjukt snabb. Om du nu RAID'ar SSDs i t.ex. RAID 10 måste du ha ett helt gaaalet RAID-kort som orkar driva diskarna till max. Det gör inte vilket kort som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag få mellan 15-20.000 att skaffa dator för skulle det bli en i7a med 2011-v3, typ en 5930K eller 5960X, 16GB RAM, något Asus-moderkort, en eller två 1TB SSD, nätdel med Corsair CS-serien och en typ Fractal Define Mini-låda och en Noctua CPU-kylare.

OS antingen Windows 8.1 med Classic Shell, eller Windows 10.

RAID är helt onödigt i prestandasyfte (för en ensam musikdator) då en singel SSD är sjukt snabb. Om du nu RAID'ar SSDs i t.ex. RAID 10 måste du ha ett helt gaaalet RAID-kort som orkar driva diskarna till max. Det gör inte vilket kort som helst.

Jag har nog den första i7an på ett asus p6SE och orkar nog inte längre. Så jag måste göra någonting.

du vill använda Noctua CPU-kylare för att hålla ner burkens storlek för att slippa ha fläktar överallt förstår jag?

Tänkte nog använda win7. 2011.v3 vad är det?

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har nog den första i7an på ett asus p6SE och orkar nog inte längre. Så jag måste göra någonting.

du vill använda Noctua CPU-kylare för att hålla ner burkens storlek för att slippa ha fläktar överallt förstår jag?

Tänkte nog använda win7. 2011.v3 vad är det?

Köp en billig 6 core xeon processor så blir det fart i den igen, det gjorde jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en billig 6 core xeon processor så blir det fart i den igen, det gjorde jag

Känns lite som att laga rost på en gammal bil. och utvecklingen har liksom sprungit ifrån det övriga i studion tycker jag. Men visst kanske det skulle gå ett tag.

Men jag tror tyvärr att det är dags att uppgradera till dagens i ropet dator jag kan ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Om det är ett p6t se moderkort som faktiskt kan ta en xeon processor så förutom att man åker på att ta ur lite ram så funkar den fint. Fullt jämförbar med mina andra datorer med 3770k i7 processorer, jag har den till att mecka med video som är väldigt krävande och tungt lite värre än ljud enbart.

Jag kör den på OS X Mountainlion

Men givetvis så är senaste av allt bättre.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

... 2011.v3 vad är det?

Det är vilken CPU-sockel moderkortet ska ha. Detta bestämmer vilka CPU'er och vilken typ av minne som går att använda

Ditt nuvarande moderkort har sockel LGA1366,

Burning Svens i7 3770K processorer sitter på moderkort med sockel LGA1155.

Båda två får anses vara gårdagens teknik, eftersom Intel inte kommer med fler CPU'er för någon av dem.

Idag är det LGA1151 eller LGA2011-v3 som gäller, där LGA1151 har kontor/hemma/datorspelare som målgrupp, och LGA2011-v3 riktar sig mot professionella arbetstationer och servrar.

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

För asus p6t se är det socket 1366 och motsvarar dåtidens standard för proffesionella servrar vilket gör det möjligt att hotta upp den med en bbeggad sixcore xeon processor som av en händelse är billigare än en beggad vanlig av dåtidens i7 processorer men mycket bättre. Kort sagt för en billig peng så kan en sån maskin göra stor nytta många år längre än annars.

Men det är klart att om man kan och har råd så tar man det nyaste bästa man kan och då som jag ser det på intelsidan som nåt med senaste i7 system om pluggar och sånt man kör funkar/finns drivar till. Asus Gigabyte eller Msi är väl pålitliga tillverkare tror jag.

I princip 90 % av alla filmer på den här sidan är gjorda med det och vissa även i live till youtube för direktuppspelning i realtid så den orkar bra.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] du vill använda Noctua CPU-kylare för att hålla ner burkens storlek för att slippa ha fläktar överallt förstår jag?

Tänkte nog använda win7. 2011.v3 vad är det?

Ojoj, gammal i7a. Beroende på vilken det är, kommer du nog märka rätt rejäl skillnad. :-)

Noctua för att de är lättmonterade men framförallt extremt tysta. Dagens entusiast-lådor (Fractal, Corsair...) är ofta så bra kylda och tysta att originalfläktarna som följer med, fungerar alldeles utmärkt. Tänk på att för mycket fläktar bara drar upp ljudvolymen och bidrar till ökad dammsamling. :-)

Sockel 2011-v3 som Momo säger, är till för servrar och arbetsstationer. Om man jämför den senaste i7an med 1151-sockeln "6700K" som har 10.916" passmarkpoäng, har "Intel Core i7 Extreme Edition 5960X" med 2011-v3 sockeln 15.996 passmarkpoäng. Den är alltså ca. 50% snabbare än den senaste "vanliga" Core i7an. Men den kostar oxå 11.000kr istället för 6700K som ligger på 4.000...

Har nämnt det mååånga gånger här på forumet: Jämför passmarkpoängen innan du uppgraderar, så du vet hur mycket snabbare processor du får: https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php ...då en jättegammal Xeon är även den... jättelångsam. Blir omkörd av moderna i5or.

Link to comment
Dela på andra sajter

6909777_0.png Fractal Design Node 304 Svart 1 st 849 kr 849 kr 9122376_0.png Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM, SP1 1 dag 1 st 1 579 kr 1 579 kr 6910004_0.png be quiet! Straight Power 10 400W 1 st 799 kr 799 kr 1902850_0.png Gigabyte Z170N WIFI 1 st 1 549 kr 1 549 kr 5311108_0.png Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB >50 st 1 st 3 190 kr 3 190 kr 4304784_0.png Samsung 850-Series EVO 1TB 21 st 1 st 3 490 kr 3 490 kr 6110151_0.png Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX Svarta >50 st 1 st 1 099 kr 1 099 kr 6308772_0.png Noctua NH-U9B SE2 30 st 1 st 495 kr 495 kr

Vad tror du, ni om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag skulle inte köpa en moderkort med bara plats för två minnsenheter. Dels för att det går fortare med 4 än två och dels så kan man få i mer minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte köpa en moderkort med bara plats för två minnsenheter. Dels för att det går fortare med 4 än två och dels så kan man få i mer minne.

OK Bra tips! Flera
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du har två minneskanaler på i stort sett alla moderkort. Skillnaden på ett itx-moderkort (med två minnesslottar) är att varje slot är en egen kanal. På moderkort med fyra platser är två slottar var sin kanal. Därför ska man alltid kolla i manualen vilka slottar som gäller, så man kan köra dual-channel - d.v.s. köra växelvis mellan kanalerna. Kör man exakt likadana minnesmoduler i alla slottar blir det alltid dual-channel om moderkortet har stöd för det.

Är man osäker kan man alltid kolla hos tillverkaren: "Dual Channel DDR4, 2 DIMMs"

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5518#ov

Jag skulle se upp med CPU-kylaren. Två saker:

1. Finns stor risk att den inte får plats på höjden, speciellt inte om du vill använda hårddiskvaggorna. Tips: Googla och kolla på youtube-videos vad folk använt för CPU-kylare till just din låda. Speciellt om den är liten:

Tips2: Du kan alltid fästa en SSD med kardborreband eller bundband. Ifall du inte får plats med vaggor OCH kylare.

2. Minnesmodulerna kanske inte får plats om du har en push eller push/pull-kylare. D.v.s. en fläkt på bägge sidorna om flänsen. Finns s.k. "low-profile-RAM" som gör att fläktar med push-konfiguration får plats. Det, eller välj annan kylare om endast kör pull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, du har två minneskanaler på i stort sett alla moderkort. Skillnaden på ett itx-moderkort (med två minnesslottar) är att varje slot är en egen kanal. På moderkort med fyra platser är två slottar var sin kanal. Därför ska man alltid kolla i manualen vilka slottar som gäller, så man kan köra dual-channel - d.v.s. köra växelvis mellan kanalerna. Kör man exakt likadana minnesmoduler i alla slottar blir det alltid dual-channel om moderkortet har stöd för det.

Är man osäker kan man alltid kolla hos tillverkaren: "Dual Channel DDR4, 2 DIMMs"

http://www.gigabyte....spx?pid=5518#ov

Jag skulle se upp med CPU-kylaren. Två saker:

1. Finns stor risk att den inte får plats på höjden, speciellt inte om du vill använda hårddiskvaggorna. Tips: Googla och kolla på youtube-videos vad folk använt för CPU-kylare till just din låda. Speciellt om den är liten: https://www.youtube.com/watch?v=8ciqWEr2oQE Tips2: Du kan alltid fästa en SSD med kardborreband eller bundband. Ifall du inte får plats med vaggor OCH kylare.

2. Minnesmodulerna kanske inte får plats om du har en push eller push/pull-kylare. D.v.s. en fläkt på bägge sidorna om flänsen. Finns s.k. "low-profile-RAM" som gör att fläktar med push-konfiguration får plats. Det, eller välj annan kylare om endast kör pull.

Härligt med så mycket kunskaper. Jag ska varna dom för att jag tänker använda HD vaggorna. Inet bygger ihop grejorna åt mig. Tror du att jag klarar mig med 16GIG ram?
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nja, du har två minneskanaler på i stort sett alla moderkort.

Det är nog tyvärr helt sant. Du behöver 2011 moderkort för quadchannel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Beroende på hur du tänker i övrigt med eventuell extra hårdvara i datorn så kan 400 w kanske vara i lägsta laget för nätagget men jag ser att du inte ska ha något grafikkort så det minskar ju kravet i och för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på hur du tänker i övrigt med eventuell extra hårdvara i datorn så kan 400 w kanske vara i lägsta laget för nätagget men jag ser att du inte ska ha något grafikkort så det minskar ju kravet i och för sig.

Precis vad jag reagerade på också. Lite tunn kraft.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag reagerade på också. Lite tunn kraft.

Jodå, 400W är mer än tillräckligt. Såvida du inte stoppar i ett grafikkort hade du klarat dig på 200W. En enkel test: http://www.guru3d.com/articles-pages/core-i7-6700k-processor-review-desktop-skylake,8.html

Tänk på att Intel de senaste 2-3 åren mest sysslat med att sänka energiförbrukningen för sina system. Det som var sant för 5 år sedan gäller inte längre.

För de kraftfullaste grafikkorten har utvecklingen däremot gått åt andra hållet, så planerar du att ha i ettt sånt så kan du uppgradera. (Fast jag tror inte den lådan har plats för de vassaste grafikkorten, som brukar bli extra långa.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...