Jump to content
Annons

Cubase vs Logic


Tinkerbeard

Recommended Posts

Hejsan,

Jag är väldigt ny inom branschen med DAW och har inga problem med att programmen är krångliga allt lära sig, det är själva utmaningen för mig att leka mig igenom. Jag vill veta mer den tekniska biten kring skillnaden mellan Cubase och Logic.

Jag gillar designen starkt på Logic. Stilrent och snyggt och man hittar lätt det som behövs. Dock känner jag att den kan bli en liten light variant på en DAW. Jag gillar även Cubase på grund av alla finesser samt att jag har lekt lite i det tidigare. Där är designen lite sämre men en större bred på inställningar.

Vad har ni för tankar? Går det att göra bra musik med Logic eller är det en begränsad DAW?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som skiljer, är användarinterfacet - alltså utseendet och var i menyerna man hittar funktionerna. Vissa saker är krångligare att göra med Logic och vissa saker är krångligare med Cubase. Ljudmässigt skiljer inget och inte heller när det gäller vad man kan göra med dem, utan det är bara en fråga om vilket man trivs bäst att jobba med.

Det går att göra superbra musik med alla DAW - och det går att göra uselt musik med alla DAW. Den biten hänger bara på hur musikalisk DU är.

Jag skulle nog säga att om du är nybörjare, så ska du välja samma DAW som någon du känner har, så att du lätt kan få hjälp om du kör fast någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som skiljer, är användarinterfacet - alltså utseendet och var i menyerna man hittar funktionerna. Vissa saker är krångligare att göra med Logic och vissa saker är krångligare med Cubase. Ljudmässigt skiljer inget och inte heller när det gäller vad man kan göra med dem, utan det är bara en fråga om vilket man trivs bäst att jobba med.

Det går att göra superbra musik med alla DAW - och det går att göra uselt musik med alla DAW. Den biten hänger bara på hur musikalisk DU är.

Jag skulle nog säga att om du är nybörjare, så ska du välja samma DAW som någon du känner har, så att du lätt kan få hjälp om du kör fast någonstans.

Tack så mycket för hjälpen! Så det spelar ingen roll vilken DAW jag kör ur det mer praktiska perspektivet mer än att jag själv går på designbiten? Så jag kan göra exakt samma sak i Logic och få samma resultat som om jag gör det i Cubase? Om vi pratar i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen! Så det spelar ingen roll vilken DAW jag kör ur det mer praktiska perspektivet mer än att jag själv går på designbiten? Så jag kan göra exakt samma sak i Logic och få samma resultat som om jag gör det i Cubase? Om vi pratar i praktiken?

Absolut! Det går att precis lika bra resultat vare sig du kör med ProTools, Cubase, Logic, Samplitude eller FL Studio.

Sedan är det lätt att påverkas av användarinterfacet, så om du trivs bättre i den ena miljön, så kommer du sannolikt att få bättre resultat i den, än i andra - även om det egentligen går att få precis samma resultat.

Som exempel skulle jag själv inte få lika bra resultat i andra program, som jag får i Cubase - men det beror på att jag har använt Cubase sedan anno dazumal och inte känner mig lika bekväm i de andra alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med Cubase är att det funkar på både PC & MAC.

Logic funkar bara på OSX / MAC (från version 6 och frammåt, idag är 10 som är aktuell)

Det finns naturligtvis ful-maskiner om man orkar jiddra med det.

En annan fördel med Logic är att det är sjukt stort om du installerar rubbet. Det är bortåt 55 GB stort, fö är endast Logic runt 1GB stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Absolut! Det går att precis lika bra resultat vare sig du kör med ProTools, Cubase, Logic, Samplitude eller FL Studio.

Sedan är det lätt att påverkas av användarinterfacet, så om du trivs bättre i den ena miljön, så kommer du sannolikt att få bättre resultat i den, än i andra - även om det egentligen går att få precis samma resultat.

Som exempel skulle jag själv inte få lika bra resultat i andra program, som jag får i Cubase - men det beror på att jag har använt Cubase sedan anno dazumal och inte känner mig lika bekväm i de andra alternativen.

Fast det är ganska stor skillnad på de instrumenten som följer med i DAW paktet och dessa kommer påverka resultatet.
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men om jag söker ett VST som finns till Cubase så måste det gå att köra i Logic?

Är sjukt nöjd över användarvänligheten i Logic så blir nog att lära dig den 🙂

I logic använder man Mac pluginformatet AU.
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag söker ett VST som finns till Cubase så måste det gå att köra i Logic?

Är sjukt nöjd över användarvänligheten i Logic så blir nog att lära dig den 🙂

Det är inte alla VSTi som finns till båda plattformarna, så kolla upp så att dina favoritinstrument verkligen finns i rätt format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för tankar? Går det att göra bra musik med Logic eller är det en begränsad DAW?

Logic är bra! Det är ett av de DAW-program som kan anses vara branschstandard, och många hits i olika stilar har gjorts i Logic. Jag använder det inte själv men tror ändå det är ett bra val om du kör Apple.

Jag håller med många ovan om att det är samma funktioner och ljudkvalitet i alla DAW. Sen skiljer det vilka syntpluggar och effekter som följer med i olika DAW (och, för den delen, mellan olika versioner av samma DAW), paketen kan vara jämförbara mellan olika tillverkare men inte exakt samma.

Claes nämnde att skaffa samma DAW som någon kompis, vilket jag tycker är ett bra tips. Liknande frågor kan vara:

- Ska jag samarbeta med någon? Vilken DAW använder han/hon? Inget absolut krav att man använder samma, men det kan underlätta.

- Finns det bra material på t.ex. Youtube om min DAW?

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är riktigt bra och lätt att sätta sig in i. Nu sitter jag med Logic Pro 9 men när jag själv tog steget från Trackervärlden över till större DAW, testade jag mellan Cubase, Reason, Ableton Live, FL Studio(erhmm..), Logic samt Tracktion som va på tapeten då. Jag gav alla chansen en period då jag inte kunde sålla ut en bara genom objektivitet och videos.

FL Studio va aptråkigt, Ableton Live fick jag aldrig kläm på, kändes riktigt ologiskt. Cubase kändes stabilt och väldigt bra men det vann aldrig mitt hjärta. Tracktion var rätt simpelt och logiskt men layouten tilltalade inte mig.

Reason hade en högre inlärningskurva men jag älskar det systemet för inspiration och idéer. Du kan leka runt hur som helst, koppla på eget bevåg precis som med hårdvara. Jag tyckte dock inte att överblicken va lika klockren.

Sist men inte minst Logic. Och det programmet är fan det. Logiskt. När det gäller midihantering, mestadels in-the-box producerande är det svårslaget. Reason och Logic kommer att vara mina vänner länge. Sneglar lite på Pro Tools för att testa det som mixnings DAW, men det känns som att det bara är att skaffa sig ett moment för mycket längs vägen.

Kör på LOGIC!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så grymt mycket.

Så om man sammanfattar allt lite kort och drar strået lite längre för en man som vill sitta hemma och knåpa lite musik så kan jag köra Logic från början då jag verkligen älskar det programmet. Skulle det vara så att jag framöver vill använda Cubase så kan det inte vara så stor skillnad på programmet. De måste vara uppbyggda på ungefär samma sätt. Bara man kommer in i "helhetstänket".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...