Jump to content
Annons

ny Imac 512 gig SSD HD ny på mac och Logic X behöver tips


wicked77

Recommended Posts

Hej!

Har just köpt följande iMac och är helt färsk på Mac:

iMac 21,5"

3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB

512 GB flashlagring

NVIDIA GeForce GT 750M 1 GB GDDR5

Vad jag förstår behövde man spela in sina projekt på en extern hårddisk/ssd, för att den interna disken inte kunde läsa och skriva samtidigt. Men iochmed att det nu finns flashlagring i nyare Mac-datorer ska detta inte vara ett så stort problem längre.

Har även förstått att man, för att få ut så mycket prestanda som möjligt, beehöver dela upp samples, ljudbibliotek, pluggar mm på olika externa hårddiskar (eller interna om man har torn).

Min fråga är, med tanke på min nya iMac, klarar jag mig om jag skapar min musik i macen och sen bara för över låten när den är klar till en extern hårddisk och raderar den i macen för att spara plats? Och alltså då har hela Logic Pro X och allt dess innehåll, plus mitt projekt på macen?

Stort tack på förhand!

/Nybörjaren

Redigerat av wicked77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Jag blev lite förvirrad av flashminne i rubriken men inser efter att ha kollat på apple.se att dom helt enkelt menar en SSD hårddisk.

Jag kan inte tro att det skulle några problem med att den inte skulle kunna läsa och skriva samtidigt så det ska nog inte vara några problem.

I och för sig så är 500 gig inte så mycket om man jämför med en "vanlig gammaldags" hårddisk som snurrar men nog ska det räcka till några låtar i alla fall. Sånt beror på hur mycket övrig programvara du har installerat men en bra idé är nog att ha sånt som tar lite utrymme som typ samplingar på en extern hårddisk om man kan.

Det ska funka bra att göra som du frågar och om du håller koll på hur mycket du bygger på för varje låt så kanske du har plats för flera än en innan det är dags att tanka ut dom.

Du kan även exportera hela projektet till en extern hårddisk och inte bara stereospåret av den färdiga renderade låten. Hur man gör det i Logic X (exporterar hela projektet) har jag ingen koll på dock då jag kör Logic 9 men det ska nog inte vara så svårt att ta reda på om du googlar lite.

Lycka till och så vitt jag förstår så har du köpt dig en bra maskin till det som du vill använda den till. Jag har en mac pro 3.1 en mac mini av äldre modell och ett gäng hackintosh maskiner med 3770k processorer så här är det mac os på allt och det går jättebra kort sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för utförligt svar, Burnin Sven!

Inga planer på att installera onödiga appar, förutom eventuellt Photoshop eller liknande (som ju iochförsig tar upp en del plats) Kan man avinstallera appar som följer med iMacen och som jag inte kommer använda? Har även tänkt att tanka över de färdiga låtarna direkt, för att spara plats i den interna, då jag ju bara har 512gb.

Slutligen, det du nämnde om att exportera hela projektet till en extern hårddisk och inte bara det färdiga stereospåret. Läst lite om det, att man då (så fort man startar ett nytt projekt) sparar det på den externa hårddisken och att macen då vet att fortsätta spara alla ändringar där och inte i den interna. Har jag förstått detta rätt? Och i så fall; Behöver jag ha en dyrare ssd med Thunderbolt eller klarar man sig med en usb3 snurrande hårddisk? Och skulle en disk på 1TB räcka för ett projekt? Såg att du kör LP9, men ska kolla om samma gäller för X.

Det blev en massa frågor här, är som sagt helt ny på Mac och Logic och vill bara komma igång 😉

Redigerat av wicked77
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det blev lite sent innan jag hade tid så jag återkommer i morn. Tror också att rubriken borde ändras så får du kanske fler som svarar och ännu mer hjälp. Tex ny Imac 500 gig SSD HD och ny på mac och Logic X behöver tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har just köpt följande iMac och är helt färsk på Mac:

iMac 21,5"

3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz

16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB

512 GB flashlagring

NVIDIA GeForce GT 750M 1 GB GDDR5

[...]

Min fråga är, med tanke på min nya iMac, klarar jag mig om jag skapar min musik i macen och sen bara för över låten när den är klar till en extern hårddisk och raderar den i macen för att spara plats? Och alltså då har hela Logic Pro X och allt dess innehåll, plus mitt projekt på macen?

Stort tack på förhand!

/Nybörjaren

Hej wicked77.

Bra att du valt både en i7-processor och en större SSD-hårddisk då det möjliggör precis det du redan är inne på d.v.s. att du kan lagra OS X, alla program, pluggar (exklusive stora samplingsbibliotek), och pågående musikprojekt på din interna SSD-hårddisk. När du känner dig färdig med en låt (projekt) så flytta över projektet till en annan extern hårddisk när/om du får platsbrist.

För lagring räcker det med extern(a) hårddisk(ar) via USB3 men vill du ha så hög prestanda som möjligt så använd Thunderbolt istället för USB3. Enda gången du egentligen behöver Thunderbolt är om du vill spela in på extern hårddisk. För snart två år sedan gjorde jag en djupdykning i olika gränssnitt där man kan läsa ut prestandaskillnader mellan t.ex. USB3 och Thunderbolt. Kort kan man säga att det är "latency" (tidsfördröjning) som är den avgörande faktorn.

Något som är guld värt är backup via Time Machine som finns inbyggt i OS X. För TimeMachine räcker det med en USB3 hårddisk men tänk på att exkludera mappar som frekvent ändras t.ex. Downloads och Logic pågående projekt för att undvika att hårddisken blir fylld på kortare tid.

Nu vet jag inte om den gamla rekommendationen fortfarande gäller att man bör ha 10% av hårddiskutrymmet kvar för att undvika att datorn blir långsam p.g.a. att swap-fil används mer än nödvändigt. (swap-fil fungerar som en typ av RAM-minne och använder hårddisken som lagringsplats). Oavsett förespråkar jag att man aldrig fyller en hårddisk till bredden för att undvika problem.

Lycka till med ditt musikskapande framöver! 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Stort tack för svar, Implasticyde! Och grymt intressant läsning om gränssnittabellen du gjort! Latency vill jag verkligen undvika, ska testa ett tag att enbart jobba i den interna och se hur det funkar. Annars blir det att spela in på en Thunderbolt-ansluten disk och då ssd antar jag.

Känns skönt att veta att jag valt en bra dator 🙂

Jag får läsa på om Timemachine. Har en g-drive usb3 1TB som jag tänkt för detta ändamål (förstått att man behöver 1,5 gånger så stor som interna storleken), men är inte haj på hur jag bockar av saker som ej ska säkerhetskopieras dit. Blir till att googla. Blir även till att läsa på om jag framöver då ska ha samplingar på en extern.

Tack igen för svar!!

Redigerat av wicked77
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Där ser du fler svar.

Det kan funka ganska vettigt med usb 3 ändå men thunderbolt är snabbast tror jag man kan vara helt säker på och vi har implasticydes tabell som visar det. Men med en billig extern usb 3 hårddiskdocka (från tex netonnet som man stoppa både ssd och vanliga hårddiskar i är inte så jättedyra) så har jag till och med kört min senaste hackmac och det funkade helt ok så det är ganska snabbt ändå.

Jag leker lite med video och har ett capturekort med thunderbolt på den också och det funkar fint och video i realtid är ganska tungt så thunderbolt är snabbt. Om jag inte minns fel så körde jag det samtidigt när jag körde från den externa usb låddan och det funkade ok ändå.

Thunderbolt grejorna är så vitt jag vet fortfarande ganska dyra så det kan vara ide att testa om det räcker med usb 3 grejor om pengarna tryter så man i alla fall kan köra någorlunda. Som lagring att exportera filer till funkar det snabbt och bra och jag kör ibland till och med direkt från min usb 3 minneskortläsare när jag meckar med film. Mest då för att jag är lite lat och att raw filer är så stora så jag bryr mig inte om att importera dom till datorn. Det laggar givetvis men duger att färgkorrigera och sånt till mina lekfilmer och tester.

Min senaste test och körd direkt från läsaren, om nån kollar så dra ner ljudet mick och preamp suger i den här kameran så vindljudet är störande då jag glömde dra ner det.

Lycka till

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Supertack för ditt svar, burnin Sven! Rackarns skönt att få hjälp av proffs när man är lite ny både på forumet och i mac/logic-världen! Har kört PC i alla år med diverse andra musik och ritprogram. Stort stort tack för grym hjälp implasticyde och burnin sven! Intressant också att kolla ditt klipp där burnin Sven!

Nyss laddat ner el capitan och installerat externa disken för timemachine. Bara logic kvar och sen redo för lite musikskapande!

Ha det gott!

Redigerat av wicked77
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hoppas det funkar någorlunda smärtfritt med platformsbytet men det ska nog inte vara några problem. Jag har i och för sig läst lite om att el capitan kan föra med sig lite strul innan all extern hårdvara och plugins funkar ok men det handlar nog mest om tröghet i leden innan alla uppgraderar drivare och sånt så det är nog bara en tidsfråga.

Jag tror killwithskill har en tråd här om det så kolla den innan du köper nåt.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...