Jump to content
Annons

Rekommenderad Pre-amp


Joey

Recommended Posts

Hej

Sitter just nu med en ADK Model S mic, MIC100 (preamp), Terratec EWX 24/96 (ljudkort) och spelar in i det eminenta programmet Cubase SX2. Jag får dock lite muddigt sångljud ur micken som jag alltid måste eq:a ganska kraftigt för att få till en mer tydlig klarhet/krispighet.

Jag har fått för mig att det är min preamp som inte är så bra. Nu funderar jag på att köpa en ny. Skulle ni kunna ge mig lite förslag på hyfsade preamps med kompressor och rörsimulator i 1500 kr-klassen. eller eventuellt ngt annat som ni kan rekommendera.

Hygglo!

/Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Studio Projects VTB-1, skriver jag utan att ha provat den själv. Men det kommer nog snart vara ett gäng andra medlemmar här som skriver det snart ändå, och som har testat... 😄

Tänkte själv rekommendera samma preamp, utan att själv ha testat den heller.

Ligger ju perfekt i prisläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en "ren" preamp med möjlighet att blanda in rörfärgning. Kompressor får man köpa separat.

En mycket trevlig burk för pengarna (1799:- är listpriset).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha kompressor med för det priset så vete sjutton om du får någon förbättring i själva preampen... Då får du nog gå upp lite. Vet att Joemek har någon i prisklassen 2500:-. Sen har Jam erbjudande på en Focusrite just nu, 2695:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min preamp begagnad för 2200:-

Det är en Mindprint En-Voice med compressor samt EQ och rörfärgningsmöjlighet.

Blir kalasbra ljud och har lyft mina produktioner rejält! :rolleyes:

så om jag får säga så lägg lite extra pengar och köp en bra preamp beggad 😉

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 st Studio Projects VTB1 preampar. Funkar ruskigt bra till alla mina kondingar, både rör och ej. Ska snart testa den med en bandmik, får se hur det låter - spännande blir det.

Och kom ihåg - VTB1 är en rör preamp - OCH Solid State samtidigt. Med en 'Tube Blend' ratt - (klockrent!) - allt från bara SS till bara rör. Så man lyssnar på signalen och bara rattar in rätt 'temperatur', blir inte bättre.

Rekommederas varmt.

Du behöver givetvis en kompressor också - men det är en anna fråga 😉

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det där "förr"-priset är inte direkt aktuellt... 😉

"Över 3000:-" kostade den för kanske 2-3 år sedan, när det var en norsk firma som var distributör för norden. När XPA tog över som distributör, sänktes listpriset till 1799:-...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är dom aldrig 😉!

Skinnbutiken "Rocco Barocco" har sen gammalt (ett svårslaget) Nordiskt Rekord i överdrivna "riktpriser" men många andra handlare ligger inte långt efter!

#1 Köp in en vara!

#2 Räkna ut ditt utpris till kund!

#3 Dubblera detta och avrunda nedåt samt sätt sedan som "riktpris"!

#4 Klarrtt!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Tipsar jag då som vanligt om Samson C-valve. Den kostar 1600 kr, och har S/PDIF-utgång, limiter, ställbar basskärningsfilter, rör (som du kan blanda in steglöst), och låter riktigt bra. Jag trodde att jag skulle ha svårt att höra skillnad mot mitt enkla Phonic mixerbord, men det visade sig vara stor skillnad. Och som sagt, ett spår gör inte så stor skillnad i ljudkvalitet. Men när du använt en bättre preamp på alla dina spår så lyfter det mixen ruggigt mycket!

Hoppas du fick någon hjälp!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...