Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har lÀmnat ivÀg lite material till mastring och fick lite feedback som jag vill höra med fler om.

Det var att jag skulle volymjustera alla "s" pÄ leaden.

Att dom i princip nÀstan skulle vara pÄ en löjligt lÄg volym för att sedan mastraren lagt pÄ sina limiters inte ska bli för vassa.

Hur mycket blir dÄ en mix i " mörker" för mig. NÀr jag Àr klar med mitt ska jag inte behöva tÀnka att nu nÀr det ska till mastring ska jag Àndra hela min mix för att det ska passa mastraren. Eller???

Det som lÄter jÀmnt och balanserat i volym och eq bör vÀl vara bra.

Är alla mastrare inne pĂ„ samma spĂ„r och kör likadana tekniker?????

SÄg pÄ en dansk hemsida att en kÀnd dansk mastrare ocksÄ ville ha det sÄ.

Om nÄgon annan inte bryr sig och jag gör min volymjustering blir det fel pÄ andra hÄllet.

Eller Àr det sÄ att man ska behöva lÀra kÀnna mastingskillen eller tjejen.

Visst , Àr det nÄgot som sticker ut rÀttar jag det klart, men med d-esser och allt annat pÄ rÀtt plats blir det mer av F Àn av S till slut. För att inte bli för vasst efter mastring.

Lite funderingar bara.

Ha det.

Annons
Postat (redigerat)

Det dÀr lÄter knas. Jag utgÄr ifrÄn att du inte skickat honom flerspÄriga stems plus separat sÄng(?) (i sÄ fall borde han ju sÀnkt siblianserna sjÀlv, inte bett dig göra det). Antar du skickat honom vanligt stereo-spÄr.

Om du tar ner S-en, sÄ dom lÄter som sÄngaren lÀspar, S-ljuden blir F-ljud sÄ att sÀga, sÄ kan inte en mastrare 'fÄ tillbaka' S-en i sin ursprungliga proportion - i synnerhet inte med limiter, som han lÀr ha sagt(?). Han kan bara vÀssa "F-en" nÄgot, och för det anvÀnds företrÀdesvis exciter med frekvensavskÀrmning - inte limiter.

Men ska han ens lyckas med det, sÄ förutsÀtter ju det att inget annat ljud frÄn nÄt annat instrument ljuder i samma frekvensomrÄde nÀr "F-ljuden" förekommer. För i sÄ fall kommer ju dessa instrument-ljud Äka med i processningen. DÄ kommer dom bli lika överdimensionerade som han menar att sÄngens S-ljud annars skulle blivit, utan diskantsÀnkning. Han borde i sÄ fall bett dig sÀnka allt inom samma frekvensomrÄde, men det lÄter inte som han gjort det (?) Det lÄter knas.

Undantaget Àr förstÄs om du rÄkat mixa sÄngens sibliansljud starkt, och hans förslag Àr en rekommendation, att sÀnka dom ljuden i sÄngen. I sÄ fall ska du - som referens - inte behöva sÀnka sibliansljuden i sÄngen mer Àn att dom lÄter lika starkt som dom mest diskanta ljuden i mixen. För dÄ ligger du ju pÄ grÀnsen till om orden i sÄngen kan uppfattas tydligt av lyssnare. Och den proportionen kommer ju kvarstÄ Àven efter hans speciella mastring.

Är han fortfarande inte nöjd dĂ„, sĂ„ byt mastrare. Det finns mĂ„nga mastrare som uppnĂ„r utmĂ€rka resultat utan tvetydiga förbehandlingar.

Nyfiken sido-frĂ„ga: Den kĂ€nde danska mastraren som du lĂ€st om, han rĂ„kar inte ha initialierna H. L.? 😎

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)
  On 2015-09-28 at 21:33 sa Pagen:

NÀr jag Àr klar med mitt ska jag inte behöva tÀnka att nu nÀr det ska till mastring ska jag Àndra hela min mix för att det ska passa mastraren. Eller???

NÀ sÄ ska du sjÀlvklart inte behöva tÀnka. DÀremot Àr det helt i sin ordning att den som mastrar kommer med feedack gÀllande Àndringar för din del, sÄ att mastern ska bli sÄ bra som möjligt. Ofta sitter den som mastrar med en helt annan lyssning Àn vad du gör, och hör dÀrför saker som du inte ens tÀnkt pÄ, av olika anledningar. Vissa saker gÄr helt enkelt inte att rÄda bot i mastringen och mÄste dÀrför justeras redan i mixstadiet.

SÄ för att svara pÄ din frÄga: Kommunaktion och Àndringar i mix innan master Àr ibland en förutsÀttning för att slutresultatet ska bli bra. Se detta som ett steg till att göra bÀttre mixar nÀsta gÄng.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det kanske Àr sÄ enkelt som att du har alldeles för starka s-ljud i din mix? Men att din lyssning gör att det inte blir sÄ pÄtagligt som för nÄgon med bÀttre lyssning och mer lyssningsvana?

En tycker ju oftast sjĂ€lv att en gjort en bra mix. Men jisses vad illa det kan lĂ„ta nĂ€r en fĂ„r lite distans (t ex nĂ„gra Ă„r...) till den 🙂

Postat

Opps, sÄg nu att Yllet skrivit typ samma sak, missade det (scrollade lite slarvigt pÄ mobilen).

Postat

Tips om du behöver fÄ ner s-ljud mer i mixen Àn vad en de-esser kan prestera utan att det lÄter som att vokalisten lÀspar Àr att du automatiserar volymen pÄ s-ljuden ocksÄ som komplement till de-essern. Men har man sÄ starka s-ljud sÄ kan det bero pÄ dÄligt mickval eller placering ocksÄ. Men det Àr ett tips om du ska rÀdda mixen iaf (förutsatt att det Àr för starka s-ljud nu dÄ)

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Är inne pĂ„ Signias spĂ„r hĂ€r. Skulle jag nĂ„gonsin skicka material till en mastrare som inte kan hantera en sketen de-esser sĂ„ skulle jag gĂ„ dĂ€rifrĂ„n bums. Det Ă€r bla sĂ„nt hĂ€r mastrare Ă€r till för.

Redigerat av van Caine
Postat
  On 2015-09-29 at 10:27 sa van Caine:

Är inne pĂ„ Signias spĂ„r hĂ€r. Skulle jag nĂ„gonsin skicka material till en mastrare som inte kan hantera en sketen de-esser sĂ„ skulle jag gĂ„ dĂ€rifrĂ„n bums. Det Ă€r bla sĂ„nt hĂ€r mastrare Ă€r till för.

Om inte s-ljuden Àr vl behandlade i mixen sÄ blir det problem för en mastrare, och det kan vara pekar vi inte ens hör som kan stÀlla till det. Men om det inte Àr allt för stora missar i mixen sÄ borde det inte vara nÄgra problem för en mastrare, men jag bara sÀger att s-ljud kan stÀlla till det om de inte Àr vÀl omhÀndertagna i en mix.

Det som dock lÄter knas enligt mig Àr att mastraren verkar vilja behandla materialet pÄ sÄ sÀtt att s-ljuden kommer bli förstÀrkta, vilket mastraren inte borde behöva göra. I det fallet lÄter det för mig som att mixare och mastrare inte kanske har samma bild om hur materialet ska lÄta.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
  On 2015-09-29 at 10:33 sa Anders F:

Om inte s-ljuden Àr vl behandlade i mixen sÄ blir det problem för en mastrare, och det kan vara pekar vi inte ens hör som kan stÀlla till det. Men om det inte Àr allt för stora missar i mixen sÄ borde det inte vara nÄgra problem för en mastrare, men jag bara sÀger att s-ljud kan stÀlla till det om de inte Àr vÀl omhÀndertagna i en mix.

Som mastrare Ă€r det vĂ„rt jobb att ta hand om problem. Hade det inte funnits problem vid mixningen sĂ„ hade inte första steget inom masteringen behövts alls. Blir det mycket sibilant-problem med lĂ„tar jag mastrat sĂ„ brukar jag be om sĂ„ngen separat. Det absolut sista jag >nĂ„gonsin< skulle göra Ă€r att be folk med otillrĂ€cklig lyssning mickla i frequenser som kan stĂ€lla till en skada som inte gĂ„r att reparera. Är nĂ„t verkligen illa sĂ„ föredrar jag att ta upp det efterĂ„t, nĂ€r det inte Ă€r sĂ„ stressat lĂ€ngre, och dĂ„ hĂ„lla det enkelt och konstruktivt.

On 2015-09-29 at 10:33 sa Anders F:

I det fallet lÄter det för mig som att mixare och mastrare inte kanske har samma bild om hur materialet ska lÄta.

I sÄ fall vore det extremt oprofessionellt. En mastrare har som uppgift att förbÀttra och förstÀrka ett redan befintligt sound satt av mixaren. Om det inte uttryckligen efterbes, sÄ ska en mastrare ge fan i att fingra i soundet.

Redigerat av van Caine
Postat
  On 2015-09-29 at 10:49 sa van Caine:

Som mastrare Àr det vÄrt jobb att ta hand om problem.

Som mastrare Àr det vÄrt jobb att leverera bÀsta möjliga master. Detta kan ibland innebÀra att man Àr tvungen att gÄ tillbaka till mixstadiet. En mastring ska inte vara en "hjÀlpinsats" i första hand.

Men vi har alla olika sÀtt att angripa problem. Om jag fÄr en mix skickad till mig, som har nÄgot problemomrÄde, tex dÄligt processad sÄng, sÄ ber jag ofta om en ny alternativ version, eller att mixaren skickar sÄngen separat. PÄ detta sÀtt kan jag garantera att mastern blir bÀttre, Àn om jag försökt trixa med stereospÄret.

Detta Àr att ta ansvar som mastrare enligt mig, snarare Àn att "göra vad man kan" med materialet man fÄr.

/Jon

Postat

HÄller med Yllet hÀr. Mixen mÄste sitta och om det Àr nÄgot problemomrÄde sÄ Àr det bra att fÄ detta pÄtalat för sig. Det Àr utvecklande för den som mixar. Om jag fÄr filer till mig som har alldeles för mycket problem för att mixen ska bli bra sÄ brukar jag frÄga om det finns möjlighet att lÀgga om, om inte sÄ pÄtalar jag innan vilka problem som detta kommer innebÀra i slutprodukten.

MVH

Anders

Postat
  On 2015-09-29 at 10:27 sa van Caine:

Att fixa saker som borde varit fixade i mixen??

Postat (redigerat)

Problemet Àr ju att vid mastering sÄ gÄr det inte att ta bort siblianser utan att pÄverka övrigt material. Mastraren vill förmodligen höja diskanten pÄ lÄten men kan inte dÄ s:en blir för starka, om jag fÄr gissa.

TS: Sitter du sjÀlv i en balanserad lyssning? Vet du att s:en Àr balanserade? Det kan vara sÄ som andra har pÄpekat att s:en lÄter bra hos dig men i mastrarens detaljerade lyssning sÄ sticker de ut för mycket.

Om jag inte fÄr till s:en med en de-esser sÄ kompletterar jag med volymautomation, dÄ fÄr man ner dom i volym och samtidigt som man behÄller deras s-kvalitet.

Redigerat av ostfisk
Postat

Hej.

Kul att det var nÄgra som hoppade pÄ trÄden.

Jag vill inte kritisera " min " mastrare utan helt enkelt bara veta hur jag ska bÀra mig Ät.

Att efter jag lÀmnat den mix jag tycker Àr klar, genom att lyssnat i tvÄ olika moniters och i tvÄ olika par hörlurar, samt stÀmt av i hemmastereo, gÄ tillbaka och göra en förÀndring pÄ just siblianser som inte jag kan höra, Àr för mig att mÄla en tavla i mörker.

Hur han gör för att det ska bli sÄ har jag inte frÄgat. ( Limiters kompressor eller eq ) ???

Bara att det blir "problem" vid mastring.

Jag Àr ingen supermixare utan jag vill hela tiden bli bÀttre och dÄ ska man ta vara pÄ feedback , vilket detta Àr frÄn "min" mastrare.

Det finns sÀkert lika mÄnga sÀtt att mastra pÄ som det finns mastrare, och vad Àr verklighet.

Jag sitter pĂ„ Yamaha hs-5 med sub och ns-10 utan sub som lyssning och tycker mig ha hyffsad koll pĂ„ hur det ska lĂ„ta. Även ett par Audiopro 414 hi-fi monitors ( typ hemma stereo ). Kör Ă€ven i bil och pĂ„ jobbet i varierande skala och system.

Allt detta sammantaget gör att om det skulle sticka ut nÄgot borde det ha visat sig nÄgonstans tycker jag.

Att lÀmna allt i grupper om tex trummor, git, lead, med dubb, kör, etc separat Àr vÀl ok, men dÄ handlar det nÀstan om att lÄta nÄgon annan mixa. I mitt tycke.

Och har man lÀmnat en sÄ dÄlig mix att mastraren vill ha det sÄ, har man kanske inte gjort rÀtt.

Och om allt Àr rÀtt borde det röra sig om volymhöjning och smÄ justeringar pÄ eq enbart.

Jag glömde. Skickat stereospÄr i 24/48. Alla filer ligger under -10db pÄ peak. Ingen efx pÄ masterbus.

Och den danska mastraren har H.L i initialer. Finns en pdf fil pĂ„ 12 sidor att ladda hem pĂ„ nĂ€tet dĂ€r han beskriver hur han tĂ€nker sig det. Det Ă€r inte han som ska mastra. 🙂

Jag har Àven lÀmnat till andra mastrare utan att fÄ tillbaka denna feedback men min klient hade kontakt med denna sÄ det fick bli sÄ. Det Àr dÀrför jag blev nyfiken.

Sen har jag inget emot att göra sÄ för det Àr skoj att sitta dÀr och pilla med det.

Men det ska vara motiverat.

Tackar för alla tips frÄn ovanstÄende och det har gett mig ett skutt framÄt i kunskapen om hur mastring gÄr till. Jag har hÀmtat hem en del fakta genom detta. Inte för att börja mastra utan om hur en mastrare tÀnker.

Kom gÀrna med fler tips..

Postat (redigerat)

Av det du skriver, sÄ framstÄr det som du var nöjd med mixen innan, men mastrarens Äsikter och ord har satt rejÀlt med myror i huvet och nu fattar du inget och vet knappt vad du ska göra Ät nÄt hÄll. Du sÀger dig inte ens kunna höra det han pekar pÄ, eller förstÄ vad han vill utföra eller hur det ska gÄ till. SÄ jobbar ingen seriös mastrare jag stött pÄ. Det lÄter snarare som du slÀppt in nÄn annans Äsikt alldeles för djupt, och tappat kompassen lite.

Finns alltför mÄnga halvseriösa mastrare som Àlskar att sÀga det Àr brister i mixen - t.o.m. nÀr det inte finns brister. Om mastraren kan tjÀna pengar pÄ att sÀga att mixen Àr fel, sÄ Àr risken stor att han sÀger sÄ. SÀger han den Àr rÀtt, Àr han överflödig, och fattig.

En del oseriösa mastrare tar det dÀr sÄ lÄngt sÄ det blir en vana. Dom förmÄr avsiktligen kunden att bli virrig, inte förstÄ, tvivla helt pÄ sitt egna omdöme t.om., och dÄ hÀnvisar mastraren till att dom sjÀlv har laser-öron och/eller jobbar 'pÄ en nivÄ som kunden inte ens kan förstÄ'. Det Àr rent bondfÄngeri, rent nonsens. Men kÀnslan för kunden blir ibland att hÀr finns tydligen problem, och mastraren verkar vara lösningen, och dÄ lÀmnar en del kunder spakt och undergivet över sitt material för bearbetning - tyvÀrr.

Forma en egen Ă„sikt, sund sjĂ€lvrannsakan, om huruvida det lĂ„ter som du avser, och om du Ă€r nöjd med det. Är hans tips och Ă„sikter inte hjĂ€lpsamma för dig i det avseendet, be dĂ„ om andras Ă„sikter istĂ€llet. Ett sĂ€tt att fĂ„ andras Ă„sikter kan vara att lĂ€gga ut att kort avsnitt av mixen hĂ€r, som audio, sĂ„ kommer du fĂ„ Ă„sikter. BestĂ€m dig i slutĂ€ndan för hur det kĂ€nns för dig och hur nöjd du Ă€r, bĂ„de inklusive och exklusive andras Ă„sikter.

Om mastraren sen sÀger 'det lÄter fel', sÄ ska du kunna stÄ kvar trygg i din egna Äsikt - oavsett vad han tycker. Tycker mastraren tydligt annorlunda, sÄ Àr han ingen hjÀlp för dig inom mastring. SÄ enkelt Àr det. Du Àr arbetsgivaren, han Àr bara tekniker. Han ska utföra det kunden behöver, enligt kundens direktiv (om dom medföljer). Tycker han direktiven Àr fel, sÄ ska han bara tacka nej. Betala aldrig för nÄt du inte bett om eller inte tror pÄ.

Det du skrev i trÄdens inledning, att mastraren behöver höja enbart S-diskanten för sÄngen och ska lyckas undvika alla andra diskanta spÄr i en tvÄspÄrs-fil, genom att anvÀnda limiters (plural t.om.), förutsatt du sÀnker diskanten pÄ enbart sÄngen först, det lÄter sÄÄ knas. Om dom orden kommer direkt frÄn mastraren, sÄ skulle jag dra öronen Ät mig, och gÄ nÀstan direkt.

Ja lÀmnar in ett mastringsjobb till landets kanske mest renommerade mastringsfirma i dagarna, och jag har dÄ aldrig haft sÄna hÀr bekymmer med nÄn seriös mastrare alls. SÄnt hÀr Àr inget som vare sig du eller nÄn mastrare har behov av. Cut the shit, just make a hit!

KĂ€nner till H.L. rĂ€tt vĂ€l, sen lĂ€nge. Han ser till att synas, och svassar verkligen slickt. Men .. eh .. ja sammanfattningsvis, döm aldrig hunden efter hĂ„ren! 😉

Redigerat av Signia
Postat (redigerat)
  On 2015-09-29 at 11:02 sa Yllet:

Som mastrare Àr det vÄrt jobb att leverera bÀsta möjliga master. Detta kan ibland innebÀra att man Àr tvungen att gÄ tillbaka till mixstadiet. En mastring ska inte vara en "hjÀlpinsats" i första hand.

Men vi har alla olika sÀtt att angripa problem. Om jag fÄr en mix skickad till mig, som har nÄgot problemomrÄde, tex dÄligt processad sÄng, sÄ ber jag ofta om en ny alternativ version, eller att mixaren skickar sÄngen separat. PÄ detta sÀtt kan jag garantera att mastern blir bÀttre, Àn om jag försökt trixa med stereospÄret.

Detta Àr att ta ansvar som mastrare enligt mig, snarare Àn att "göra vad man kan" med materialet man fÄr.

Om nÄgot Àr allvarligt fel sÄ mÄste man pÄpeka det, men sibilans Àr inte ett allvarligt fel. Det Àr grymt lÀtt att fixa i materingen genom att be om separat sÄngspÄr och processa det separat.

Och du har rÀtt i att mastering inte ska vara en hjÀlpinsats. Det Àr slipning av projectet, och kan den man skickar materialet inte slipa det sÄ Àr det inte en seriös mastrare.

Saker som kontrollerad sibilance, spectrum-utjÀmning, och resonansfiltrering Àr nÄgra av de saker som hör till jobbet.

En masteringtekniker har tvÄ jobb - 1: Se till att kompensera för fel orsakat av lyssning och liknande. 2: Förbereda materialet för mediet det ska distribueras i. BÄda Àr lika viktiga.

On 2015-09-29 at 12:44 sa Anders F:

HÄller med Yllet hÀr. Mixen mÄste sitta och om det Àr nÄgot problemomrÄde sÄ Àr det bra att fÄ detta pÄtalat för sig. Det Àr utvecklande för den som mixar. Om jag fÄr filer till mig som har alldeles för mycket problem för att mixen ska bli bra sÄ brukar jag frÄga om det finns möjlighet att lÀgga om, om inte sÄ pÄtalar jag innan vilka problem som detta kommer innebÀra i slutprodukten.

Mixen mÄste sitta, men skönhetsfel Àr mastrarens jobb att ta hand om. Man ber inte nÄgon som inte förstÄr problemet eller ens kan höra det att göra nÄgot sÄ har allvarligt. Har ni ens sett vad som krÀvdes?

On 2015-09-29 at 14:29 sa JJRockford:

Att fixa saker som borde varit fixade i mixen??

Sibilans Àr inte nÄgot som mÄste vara fixat i mixen. Det Àr ett grymt viktigt omrÄde som faller under vad en mastrare har mycket bÀttre kontroll över Àn mÄnga mixare. En kompetent masteringstekniker vet det.

On 2015-09-29 at 15:46 sa ostfisk:

Problemet Àr ju att vid mastering sÄ gÄr det inte att ta bort siblianser utan att pÄverka övrigt material. Mastraren vill förmodligen höja diskanten pÄ lÄten men kan inte dÄ s:en blir för starka, om jag fÄr gissa.

Om jag inte fÄr till s:en med en de-esser sÄ kompletterar jag med volymautomation, dÄ fÄr man ner dom i volym och samtidigt som man behÄller deras s-kvalitet.

Det gÄr alldeles utmÀrk. SÀrskilt nÀr sibilancen ligger pÄ sÄngspÄret, som man med fördel kan separera frÄn mixen. En kompetent mastrare kan hantera en de-esser utan att störa resten av materialet.

On 2015-09-29 at 16:50 sa Pagen:

Hej.

Kul att det var nÄgra som hoppade pÄ trÄden.

Jag vill inte kritisera " min " mastrare utan helt enkelt bara veta hur jag ska bÀra mig Ät.

Att efter jag lÀmnat den mix jag tycker Àr klar, genom att lyssnat i tvÄ olika moniters och i tvÄ olika par hörlurar, samt stÀmt av i hemmastereo, gÄ tillbaka och göra en förÀndring pÄ just siblianser som inte jag kan höra, Àr för mig att mÄla en tavla i mörker.

Hur han gör för att det ska bli sÄ har jag inte frÄgat. ( Limiters kompressor eller eq ) ???

Bara att det blir "problem" vid mastring.

Jag Àr ingen supermixare utan jag vill hela tiden bli bÀttre och dÄ ska man ta vara pÄ feedback , vilket detta Àr frÄn "min" mastrare.

Det finns sÀkert lika mÄnga sÀtt att mastra pÄ som det finns mastrare, och vad Àr verklighet.

Jag sitter pĂ„ Yamaha hs-5 med sub och ns-10 utan sub som lyssning och tycker mig ha hyffsad koll pĂ„ hur det ska lĂ„ta. Även ett par Audiopro 414 hi-fi monitors ( typ hemma stereo ). Kör Ă€ven i bil och pĂ„ jobbet i varierande skala och system.

Allt detta sammantaget gör att om det skulle sticka ut nÄgot borde det ha visat sig nÄgonstans tycker jag.

Att lÀmna allt i grupper om tex trummor, git, lead, med dubb, kör, etc separat Àr vÀl ok, men dÄ handlar det nÀstan om att lÄta nÄgon annan mixa. I mitt tycke.

Och har man lÀmnat en sÄ dÄlig mix att mastraren vill ha det sÄ, har man kanske inte gjort rÀtt.

Och om allt Àr rÀtt borde det röra sig om volymhöjning och smÄ justeringar pÄ eq enbart.

Jag glömde. Skickat stereospÄr i 24/48. Alla filer ligger under -10db pÄ peak. Ingen efx pÄ masterbus.

Och den danska mastraren har H.L i initialer. Finns en pdf fil pĂ„ 12 sidor att ladda hem pĂ„ nĂ€tet dĂ€r han beskriver hur han tĂ€nker sig det. Det Ă€r inte han som ska mastra. 🙂

Jag har Àven lÀmnat till andra mastrare utan att fÄ tillbaka denna feedback men min klient hade kontakt med denna sÄ det fick bli sÄ. Det Àr dÀrför jag blev nyfiken.

Sen har jag inget emot att göra sÄ för det Àr skoj att sitta dÀr och pilla med det.

Men det ska vara motiverat.

Tackar för alla tips frÄn ovanstÄende och det har gett mig ett skutt framÄt i kunskapen om hur mastring gÄr till. Jag har hÀmtat hem en del fakta genom detta. Inte för att börja mastra utan om hur en mastrare tÀnker.

Kom gÀrna med fler tips..

Av vad du skriver hÀr sÄ har du gjort ditt jobb efter bÀsta förmÄga, och din liknelse med att mÄla tavla i mörkret Àr faktiskt exakt en jag brukar anvÀnda sjÀlv - det Àr precis samma sak! Att mÄla tavla med röd bakgrundslampa Àr en favorit-jÀmförelse ÄssÄ, men den gÀller mest EQ.

Jag jobbar sjÀlv mycket i ett Yamaha HS80 5.1-system med HS10-subben och en stor Yamaha-sub, och det just för deras grymma diskantÄtergivning. LÄter det mjukt dÀr sÄ kommer det garanterat inte lÄta vasst nÄgon annan stans - period.

Jag skulle byta om jag var du.

HÄller för övrigt absolut med om ditt tÀnk med stems. Separat sÄng Àr ofta bra, det brukar vara dÀr de största bristerna sitter, men komplett stem-uppdelning stÀller jag mig skeptisk till. Jag krÀver det för det mesta till mina filmjobb, men det Àr et helt annat sÀtt att jobba.

On 2015-09-29 at 18:14 sa Signia:

Av det du skriver, sÄ framstÄr det som du var nöjd med mixen innan, men mastrarens Äsikter och ord har satt rejÀlt med myror i huvet och nu fattar du inget och vet knappt vad du ska göra Ät nÄt hÄll. Du sÀger dig inte ens kunna höra det han pekar pÄ, eller förstÄ vad han vill utföra eller hur det ska gÄ till. SÄ jobbar ingen seriös mastrare jag stött pÄ. Det lÄter snarare som du slÀppt in nÄn annans Äsikt alldeles för djupt, och tappat kompassen lite.

Finns alltför mÄnga halvseriösa mastrare som Àlskar att sÀga det Àr brister i mixen - t.o.m. nÀr det inte finns brister. Om mastraren kan tjÀna pengar pÄ att sÀga att mixen Àr fel, sÄ Àr risken stor att han sÀger sÄ. SÀger han den Àr rÀtt, Àr han överflödig, och fattig.

En del oseriösa mastrare tar det dÀr sÄ lÄngt sÄ det blir en vana. Dom förmÄr avsiktligen kunden att bli virrig, inte förstÄ, tvivla helt pÄ sitt egna omdöme t.om., och dÄ hÀnvisar mastraren till att dom sjÀlv har laser-öron och/eller jobbar 'pÄ en nivÄ som kunden inte ens kan förstÄ'. Det Àr rent bondfÄngeri, rent nonsens. Men kÀnslan för kunden blir ibland att hÀr finns tydligen problem, och mastraren verkar vara lösningen, och dÄ lÀmnar en del kunder spakt och undergivet över sitt material för bearbetning - tyvÀrr.

Forma en egen Ă„sikt, sund sjĂ€lvrannsakan, om huruvida det lĂ„ter som du avser, och om du Ă€r nöjd med det. Är hans tips och Ă„sikter inte hjĂ€lpsamma för dig i det avseendet, be dĂ„ om andras Ă„sikter istĂ€llet. Ett sĂ€tt att fĂ„ andras Ă„sikter kan vara att lĂ€gga ut att kort avsnitt av mixen hĂ€r, som audio, sĂ„ kommer du fĂ„ Ă„sikter. BestĂ€m dig i slutĂ€ndan för hur det kĂ€nns för dig och hur nöjd du Ă€r, bĂ„de inklusive och exklusive andras Ă„sikter.

Om mastraren sen sÀger 'det lÄter fel', sÄ ska du kunna stÄ kvar trygg i din egna Äsikt - oavsett vad han tycker. Tycker mastraren tydligt annorlunda, sÄ Àr han ingen hjÀlp för dig inom mastring. SÄ enkelt Àr det. Du Àr arbetsgivaren, han Àr bara tekniker. Han ska utföra det kunden behöver, enligt kundens direktiv (om dom medföljer). Tycker han direktiven Àr fel, sÄ ska han bara tacka nej. Betala aldrig för nÄt du inte bett om eller inte tror pÄ.

Det du skrev i trÄdens inledning, att mastraren behöver höja enbart S-diskanten för sÄngen och ska lyckas undvika alla andra diskanta spÄr i en tvÄspÄrs-fil, genom att anvÀnda limiters (plural t.om.), förutsatt du sÀnker diskanten pÄ enbart sÄngen först, det lÄter sÄÄ knas. Om dom orden kommer direkt frÄn mastraren, sÄ skulle jag dra öronen Ät mig, och gÄ nÀstan direkt.

Ja lÀmnar in ett mastringsjobb till landets kanske mest renommerade mastringsfirma i dagarna, och jag har dÄ aldrig haft sÄna hÀr bekymmer med nÄn seriös mastrare alls. SÄnt hÀr Àr inget som vare sig du eller nÄn mastrare har behov av. Cut the shit, just make a hit!

KĂ€nner till H.L. rĂ€tt vĂ€l, sen lĂ€nge. Han ser till att synas, och svassar verkligen slickt. Men .. eh .. ja sammanfattningsvis, döm aldrig hunden efter hĂ„ren! 😉

Damn right :-)

Vi lever i en skum tid dÀr vilken byfÄne som helt kan skaffa sig en PC med piratad Wavelab & pissiga gratispluggar & kalla sig mastrare. Men mastering krÀver kunskap & erfarenhet, samt en otrolig respekt för materialet, och det Àr inget man fÄr pÄ köpet av en ny dator. HÀr krÀver dessutom vÄr namnlöse antihjÀlte extrem processing av sibilance som lÀt bra till att börja med "för att det kommer bli vasst efter all Limiter". Det lÄter sjukt orovÀckande - vad han i princip sÀger hÀr Àr att han inte har nÄgon som helst koll pÄ vad han gör, och att han tÀnker processa materialet till helvetet.

Att ingen av de andra dessutom sagt nÄgot betyder definitivt att det hÀr Àr en person jag skulle undvika till varje pris.

Redigerat av van Caine
Postat (redigerat)
  On 2015-09-30 at 00:54 sa van Caine:

Sibilans Àr inte nÄgot som mÄste vara fixat i mixen.

Nej, det finns sÄvitt jag vet inga lagar inom detta omrÄde. De sansade mÀnniskorna i denna trÄden har inte heller pÄstÄtt att en mÄste göra det. Bara att det ju allt som oftast Àr bÀttre och enklare att ta hand om ett problem sÄ tidigt som möjligt.

On 2015-09-30 at 00:54 sa van Caine:

Det Àr ett grymt viktigt omrÄde som faller under vad en mastrare har mycket bÀttre kontroll över Àn mÄnga mixare.

Tycker du att du fÄr bÀttre kontroll pÄ enskilda instrument frÄn en stereo-master Àn nÀr du har allt pÄ enskilda kanaler??

Redigerat av JJRockford
Postat
  On 2015-09-30 at 07:13 sa JJRockford:

Nej, det finns sÄvitt jag vet inga lagar inom detta omrÄde. De sansade mÀnniskorna i denna trÄden har inte heller pÄstÄtt att en mÄste göra det. Bara att det ju allt som oftast Àr bÀttre och enklare att ta hand om ett problem sÄ tidigt som möjligt.

Det Àr vÀldigt enkelt - man ber inte en blind person rita en katt. Eller nÄgot alls. Kan mixaren inte höra att nÄgot Àr för skarpt, sÄ kan denne inte göra nÄt Ät det heller. Om sÄ faktiskt Àr fallet alls. Men hÀr var det, om jag inte missuppfattat nÄt grovt, inte ens frÄgan om att nÄt var för skarpt. Det var frÄgan om att den som anlitats för att mastra det hela Àmnar slaska pÄ processing frÄn helvetet - Àn en gÄng, under förutsÀttnignen att jag inte missuppfattat situationen - och inte vet hur denne ska göra sÄ utan att essen, som lÄg fint frÄn början, ska slita sig ur högtalarna och invadera Polen.

Skulle en andra person sÀga samma sak sÄ skulle jag se över mitt lyssningssystem. Skulle flera personer inte reagera alls, sÄ skulle jag se över en ny mastrare.

On 2015-09-30 at 07:13 sa JJRockford:

Tycker du att du fÄr bÀttre kontroll pÄ enskilda instrument frÄn en stereo-master Àn nÀr du har allt pÄ enskilda kanaler??

Det Àr inte en frÄga för en masteringtekniker. Mastering Àr en frÄga om helhet. Det Àr en frÄga för mixaren.

Postat
  On 2015-10-01 at 13:26 sa van Caine:

Det var frÄgan om att den som anlitats för att mastra det hela Àmnar slaska pÄ processing frÄn helvetet - Àn en gÄng, under förutsÀttnignen att jag inte missuppfattat situationen - och inte vet hur denne ska göra sÄ utan att essen, som lÄg fint frÄn början, ska slita sig ur högtalarna och invadera Polen.

Innan du vet om du missuppfattat situationen eller ej kanske du inte ska uttala dig sÄ tvÀrsÀkert?

On 2015-10-01 at 13:26 sa van Caine:

Det Àr inte en frÄga för en masteringtekniker. Mastering Àr en frÄga om helhet. Det Àr en frÄga för mixaren.

?

Postat
  On 2015-10-01 at 14:37 sa JJRockford:

Innan du vet om du missuppfattat situationen eller ej kanske du inte ska uttala dig sÄ tvÀrsÀkert?

Jag Àr vÀldigt tvÀrsÀker pÄ att jag uppfattat situationen korrekt. Det finns det alltid en risk att nÄgon i ledet kan ha missuppfattat nÄgot, men det hÀr Àr verkligen inte första gÄngen jag sett av exakt samma saker (men i olika tappning), sÄ jag har ingen orsk att tro att vad som stod hÀr inte skulle vara exakt vad teknikern krÀvde.

On 2015-10-01 at 14:37 sa JJRockford:

?

Vissa saker Àr mixarens jobb. Andra saker Àr mastering-teknikerns jobb.

Postat
  On 2015-10-01 at 14:58 sa van Caine:

Jag Àr vÀldigt tvÀrsÀker pÄ att jag uppfattat situationen korrekt. Det finns det alltid en risk att nÄgon i ledet kan ha missuppfattat nÄgot, men det hÀr Àr verkligen inte första gÄngen jag sett av exakt samma saker (men i olika tappning), sÄ jag har ingen orsk att tro att vad som stod hÀr inte skulle vara exakt vad teknikern krÀvde.

FrÄgan Àr ju snarare ifall det var en befogad kommentar frÄn mastringskillen eller ej.

On 2015-10-01 at 14:58 sa van Caine:

Vissa saker Àr mixarens jobb. Andra saker Àr mastering-teknikerns jobb.

Vem av dem Àr mest lÀmpad att fixa bra sÄngljud tycker du?

Postat (redigerat)
  On 2015-10-02 at 07:02 sa JJRockford:

FrÄgan Àr ju snarare ifall det var en befogad kommentar frÄn mastringskillen eller ej.

Var det enda felet att de icke för starka essen mÄste sÀnkas av den orsaken som beskrevs sÄ var det inte befogat. En professionell masteringtekniker hade tagit en för vass sÄng separat men fÀrdigmixat, och framför allt inte pressat en mix pÄ ett sÀtt den inte klarar av.

On 2015-10-02 at 07:02 sa JJRockford:

Vem av dem Àr mest lÀmpad att fixa bra sÄngljud tycker du?

Mixarens jobb Àr att fixa sÄngljudet, masteringteknikerns att fila bort taggtrÄd detta ibland medför. Som masteringtekniker jobbar vi för att hjÀlpa mixaren att leverera sin vision, inte vÄran egna. Eller att Äterbygga vad som ursprungligen var menat inom restoration.

Det Àr dock givetvis sanning med modifikation. Vissa gillar att lÀgga fÀrgningar och degrading i efterskott. Dock, Àven om teknikern fÄr fria hÀnder, sÄ Àr det fortfarande en frÄga om önskemÄl frÄn antingen mixaren, producenten, eller möjligtvis bandet sjÀlva, beroende pÄ.

Ju mer jag tÀnker pÄ det, desto mer ser jag likheter mellan mastering och att lackera bilar: BÄde vi och bil-meckarna har mÄnga mÄnga möjligheter att göra extrema moddningar, men skulle meckaren sÀga "KÀften, bilen ska vara röd", nÀr kunden vill att den fortfarande ska vara gul, sÄ gör man inte sitt jobb. Skulle dÀremot kunden sÀga "Den Àr trÄkig. Vad göra?", och man, i samsprÄk med kunden, ger den en kick-ass grafik som sitter klockrent, sÄ Àr man bra pÄ sitt jobb. Försöker man dÀremot göra en Ferrari av en Fiat sÄ har man missuppfattat sina arbetsuppgifter helt.

Redigerat av van Caine
Postat
  On 2015-10-02 at 10:19 sa knuff:

Mastrare verkar vara en jĂ€kla snobbar. Fast han har ett fint rum och bra lyssning. Hatar nĂ€r dom börjar bli filosofiska och tror att dom Ă€r bĂ€ttre och viktigare Ă€n mixare dock. Vilket dom inte Ă€r. Möjligen har dom provat den vĂ€gen först men insett att dom inte duger. "Lacka bilar". Jösses. 😊

Min filosofi har alltid varit att en bra mix inte behöver mastras 🙂

/Jon

• Gilla 1
Postat

Hoppsan. Trampade tydligen pÄ en öm tÄ lite hÀr och dÀr.

Inget illa ment mot nÄgon.

FrÄgan kvarstÄr dock hur man ska bÀra sig Ät för att vara i frekvensernas underbara himmel. DÀr allt Àr balanserat och nyanserat utan fÀrgning vare sig av högtalare eller rum.

NÀr man lÀmnar ivÀg en mix och fÄr tillbaka att den lÀt "basig" , var jag inte uppmÀrksam pÄ det lÄga registret eller stod basen pÄ 11 hos lyssnaren??

Eller spelades det upp i ett skyddsrum pÄ 100 kvm.

Eller att det skriker i den övre diskanten nÀr mixen lyssnas genom dÄliga datorhögtalare.

Detta Àr nÀr man fÄr mixen bedömd av klient innan mastring.

DÄ Àr man ute pÄ hal is om man Àndrar.

Det jag vill sÀga Àr att var ligger sanningen?

Ligger den i ett par genelec nÄnting pÄ 83db i en exakt likbent triangel med varje sida 1,46 m frÄn lyssnaren?

Alla uppfattar ocksÄ ljud olika.

Det jag uppfattar som vÀldig nÀra "sanningen" Àr nÀr tillrÀckligt mÄnga olika lyssningsalternativ provats. Och flera personer har fÄtt sÀga sitt.

DÄ börjar man till slut kanske kunna fintrimma sin anlÀggning till en lyssning man Àr sÀker pÄ.

Nu stÀllde jag den mastrade och den omastrade mot varandra i studion och dÄ kÀndes det som om att övre mellan stack ut ganska mycket. DÀrav att det skulle behövas volymjusteras pÄ leadens sibilianser.

Den omastrade var ok men klart lite tunn.

Jag provade och lÀgga en multi-lim med 4 band pÄ den omastrade och drog lite hÀr och dÀr och helt plötsligt lÀt det bra. Allt gjordes i Reaper för att jag precis börjat anvÀnda det som en test och med pluggar dÀruti. Ingen eq kom till skada.

Med lite fix kom jag upp i samma volym och viola.

Lite referens lyssning gjorde att jag kunde kÀnna att min lyssning Àr helt ok.

Med detta sagt Àr att jag blir Àn mer sÀker pÄ min mix Àn innan.

Jag tÀnker inte ge mig pÄ mastring för det kan jag inte, men jag vill gÀrna veta vad som Àr praxis, sanning ljudmÀssigt, och common sence i denna mystiska vÀrld.

Oftast nÀr jag Àr klar med en lÄt, Àr jag trött pÄ den och dÄ kan det va bra att den mastras av nÄgon annan. Eller sÄ fÄr den ligga till sig ett par veckor innan man ger sig pÄ den igen. Fast dÄ mixar man om den och börjar om igen. Eller sÄ har klienten flyttat till grannen som e snabbare.

Och tack för synpunkter, dom hjÀlper alltid en framÄt i kunskap.

Postat (redigerat)

Som jag skriver tidigare. Jag vill inte mastra utan lÀmnar det till nÄgon med större erfarenhet. Dock provade jag pÄ att fÄ till det sjÀlv för att se om min lyssning var knepig. Detta blev ett bÀttre resultat Àn det mastrade jag fick tillbaka. Tur eller skicklighet??? Jag kan alltsÄ kÀnna att det inte Àr fel pÄ min lyssning eller öron.

Och ifrÄgasÀtter om det ska mastras av den som gjort det eller nÄgon annan med en annan vinkling.

Detta gÀller bara en lÄt. Vi fick flera mastrade.

Redigerat av Pagen
Postat

Hej igen.

Nu har det kommit sÄ lÄngt att det ska provmastras en lÄt nÄgon annanstans.

Jag vill gÀrna ha lite tips pÄ mastrare som kan ge bra feedback pÄ det material dom fÄr till mix och att dom kan berÀtta vad dom gjort i mastringen.

Inte i detalj utan lite i stora drag.

Detta för att vi inte kÀnner oss nöjda med det som blev mastrat.

Ni som skickar ofta till mastring borde veta vem som skulle kunna passa.

Tack

Postat

Kanske ska ta ett masteringsföretag som tillÄter att ni sitter med under sessionen? Cuttingroom erbjuder bland annat detta, men det finns sÀkert fler.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
  On 2015-10-02 at 11:16 sa Pagen:

FrÄgan kvarstÄr dock hur man ska bÀra sig Ät för att vara i frekvensernas underbara himmel. DÀr allt Àr balanserat och nyanserat utan fÀrgning vare sig av högtalare eller rum.

Jag kanske har ett tips eller tvĂ„ för dig, för ja fick vitsordet ’För perfekt' av mastraren förra veckan. Kan bli för mycket av det goda med. 😛

NĂ€ men .. ’frekvensernas underbara himmel’ enligt vem? Alla tycker ju olika. LĂ€mnar du lĂ„ten till 10 mastrare kommer du fĂ„ 7-8 olika vitsord, minst. Folk Ă€r olika, tycker och tĂ€nker olika. Mastraren ska ju hjĂ€lpa DIG att uppnĂ„ det DU vill ha. DĂ€r Ă€r en stor nyckel med mastrare.

Enligt min erfarenhet sĂ„ kommenterar de flesta mastrare inte mixen, annat Ă€n i möjligen nĂ„t enstaka begrepp, typ 'kanske en smula komprimerat', typ sĂ„. FrĂ„gar man efter mer specifika punkter, sĂ„ Ă€r dom Ă€ven försiktiga dĂ„, och förklarar gĂ€rna lite hur dom ser saker – ur generella perspektiv – snarare Ă€n att grotta ner sig i ’basen Ă€r +1,3dB framtrĂ€dande vid 399hz’. För mig, jag drar mig direkt undan nĂ€r jag hör sĂ„na nerd-detaljer, för sĂ„nt kommer inte frĂ„n de sakliga lĂ„ngvariga proffsen.

Det jag vill sÀga Àr att var ligger sanningen?

Finns ingen sanning, nĂ„nsin. Finns bara upplevelse/övertygelse. Den nĂ€rmaste ’etablerade’ praxis – Ă€ven om EDM-killarna fnyser Ă„t sĂ„nt i dagslĂ€get – Ă€r att det ska ’kĂ€nnas rĂ€tt o relevant i förhĂ„llande till musikens budskap o attityd’. Vissa rocklĂ„tar Ă€r mer basfattiga Ă€n andra, och skulle man gjort dom mer bastunga sĂ„ hade det lĂ„tit/upplevts sĂ€mre, mindre Ă€ndamĂ„lsenligt.

. Lyssna sen lite pÄ
. BĂ„da Ă€r ju rocklĂ„tar, men hur hade La Grange kĂ€nts om den haft samma klangbild som Nickelbacks? Hur hade Nickelback kĂ€nts om den haft samma klangbild som La Grange? I bĂ„da fallen hade det blivit betydligt mindre 'rĂ€tt' Ă€n det Ă€r nu. InnebĂ€r det att bĂ„da bandens lĂ„tar i sig lĂ„ter illa? SjĂ€lvklart inte. BĂ„da lĂ„ter relevant o bra i förhĂ„llande till lĂ„tens budskap/sinnesbild/attityd. "Men, men ... dom lĂ„ter ju olika ju, dĂ„ MÅSTE ju en lĂ„ta sĂ€mre Ă€n den andra?". NĂ€, sĂ„ Ă€r det inte. Det Ă€r inte principen som avgör, det Ă€r hjĂ€rtat/kĂ€nslan/sinnesbilden som avgör.

Allt hĂ€nger liksom ihop, man fĂ„r lita pĂ„ öronen och gĂ„ pĂ„ det kĂ€nslomĂ€ssiga uttrycket, samt en god portion ’det blir som det blir’ eller ’man gör det bĂ€sta av situationen’. Det blir aldrig perfekt, och generellt sett blir det sĂ€mre i samma mĂ€ngd som man skruvar och Ă€ndrar. Klangbilden kan förĂ€ndras, men ju lĂ€ngre man lyssnar desto mer förlorar man förmĂ„gan att kĂ€nna om det ’kĂ€nns rĂ€tt i magen’. Ser man bara till det ljudmĂ€ssigt tekniskt korrekta, sĂ„ blir ju inget bĂ€ttre Ă€n ett vitt brus, eller ren sinuston etc.

Jag tĂ€nker inte ge mig pĂ„ mastring för det kan jag inte

Mastring, i sin mest grundlĂ€ggande form, Ă€r bara ’korrigerande EQ och kompression/limiting’. Det kan vem som helst göra. Men det Ă€r korrigerande i förhĂ„llande till kombinationen av lĂ„tens budskap/attityd och kĂ€nslan av hur det lĂ„ter nu samt hur det kan lĂ„ta.

Vem som Ă€r landets bĂ€sta mastrare Ă€r ju en fĂ„nig frĂ„ga. Men Björn Engelmann Ă€r nog mest 'kĂ€nda' mastringsteknikern i landet. HĂ€r – vid 1:30 – förklarar han snabbt bl.a. hur han ser pĂ„ vikten av det du hör/kĂ€nner visavi frekvenser/mĂ€tare: https://www.youtube.com/watch?v=FZnUJqBIKt0

Redigerat av Signia

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.