Pagen Postat 28 september 2015 Postat 28 september 2015 Hej. Jag har lĂ€mnat ivĂ€g lite material till mastring och fick lite feedback som jag vill höra med fler om. Det var att jag skulle volymjustera alla "s" pĂ„ leaden. Att dom i princip nĂ€stan skulle vara pĂ„ en löjligt lĂ„g volym för att sedan mastraren lagt pĂ„ sina limiters inte ska bli för vassa. Hur mycket blir dĂ„ en mix i " mörker" för mig. NĂ€r jag Ă€r klar med mitt ska jag inte behöva tĂ€nka att nu nĂ€r det ska till mastring ska jag Ă€ndra hela min mix för att det ska passa mastraren. Eller??? Det som lĂ„ter jĂ€mnt och balanserat i volym och eq bör vĂ€l vara bra. Ăr alla mastrare inne pĂ„ samma spĂ„r och kör likadana tekniker????? SĂ„g pĂ„ en dansk hemsida att en kĂ€nd dansk mastrare ocksĂ„ ville ha det sĂ„. Om nĂ„gon annan inte bryr sig och jag gör min volymjustering blir det fel pĂ„ andra hĂ„llet. Eller Ă€r det sĂ„ att man ska behöva lĂ€ra kĂ€nna mastingskillen eller tjejen. Visst , Ă€r det nĂ„got som sticker ut rĂ€ttar jag det klart, men med d-esser och allt annat pĂ„ rĂ€tt plats blir det mer av F Ă€n av S till slut. För att inte bli för vasst efter mastring. Lite funderingar bara. Ha det.
Signia Postat 28 september 2015 Postat 28 september 2015 (redigerat) Det dĂ€r lĂ„ter knas. Jag utgĂ„r ifrĂ„n att du inte skickat honom flerspĂ„riga stems plus separat sĂ„ng(?) (i sĂ„ fall borde han ju sĂ€nkt siblianserna sjĂ€lv, inte bett dig göra det). Antar du skickat honom vanligt stereo-spĂ„r. Om du tar ner S-en, sĂ„ dom lĂ„ter som sĂ„ngaren lĂ€spar, S-ljuden blir F-ljud sĂ„ att sĂ€ga, sĂ„ kan inte en mastrare 'fĂ„ tillbaka' S-en i sin ursprungliga proportion - i synnerhet inte med limiter, som han lĂ€r ha sagt(?). Han kan bara vĂ€ssa "F-en" nĂ„got, och för det anvĂ€nds företrĂ€desvis exciter med frekvensavskĂ€rmning - inte limiter. Men ska han ens lyckas med det, sĂ„ förutsĂ€tter ju det att inget annat ljud frĂ„n nĂ„t annat instrument ljuder i samma frekvensomrĂ„de nĂ€r "F-ljuden" förekommer. För i sĂ„ fall kommer ju dessa instrument-ljud Ă„ka med i processningen. DĂ„ kommer dom bli lika överdimensionerade som han menar att sĂ„ngens S-ljud annars skulle blivit, utan diskantsĂ€nkning. Han borde i sĂ„ fall bett dig sĂ€nka allt inom samma frekvensomrĂ„de, men det lĂ„ter inte som han gjort det (?) Det lĂ„ter knas. Undantaget Ă€r förstĂ„s om du rĂ„kat mixa sĂ„ngens sibliansljud starkt, och hans förslag Ă€r en rekommendation, att sĂ€nka dom ljuden i sĂ„ngen. I sĂ„ fall ska du - som referens - inte behöva sĂ€nka sibliansljuden i sĂ„ngen mer Ă€n att dom lĂ„ter lika starkt som dom mest diskanta ljuden i mixen. För dĂ„ ligger du ju pĂ„ grĂ€nsen till om orden i sĂ„ngen kan uppfattas tydligt av lyssnare. Och den proportionen kommer ju kvarstĂ„ Ă€ven efter hans speciella mastring. Ăr han fortfarande inte nöjd dĂ„, sĂ„ byt mastrare. Det finns mĂ„nga mastrare som uppnĂ„r utmĂ€rka resultat utan tvetydiga förbehandlingar. Nyfiken sido-frĂ„ga: Den kĂ€nde danska mastraren som du lĂ€st om, han rĂ„kar inte ha initialierna H. L.? đ Redigerat 29 september 2015 av Signia
Jon Rinneby Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 (redigerat) On 2015-09-28 at 21:33 sa Pagen: NÀr jag Àr klar med mitt ska jag inte behöva tÀnka att nu nÀr det ska till mastring ska jag Àndra hela min mix för att det ska passa mastraren. Eller??? NÀ sÄ ska du sjÀlvklart inte behöva tÀnka. DÀremot Àr det helt i sin ordning att den som mastrar kommer med feedack gÀllande Àndringar för din del, sÄ att mastern ska bli sÄ bra som möjligt. Ofta sitter den som mastrar med en helt annan lyssning Àn vad du gör, och hör dÀrför saker som du inte ens tÀnkt pÄ, av olika anledningar. Vissa saker gÄr helt enkelt inte att rÄda bot i mastringen och mÄste dÀrför justeras redan i mixstadiet. SÄ för att svara pÄ din frÄga: Kommunaktion och Àndringar i mix innan master Àr ibland en förutsÀttning för att slutresultatet ska bli bra. Se detta som ett steg till att göra bÀttre mixar nÀsta gÄng. mvh Jon Redigerat 29 september 2015 av Yllet
JJRockford Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 Det kanske Ă€r sĂ„ enkelt som att du har alldeles för starka s-ljud i din mix? Men att din lyssning gör att det inte blir sĂ„ pĂ„tagligt som för nĂ„gon med bĂ€ttre lyssning och mer lyssningsvana? En tycker ju oftast sjĂ€lv att en gjort en bra mix. Men jisses vad illa det kan lĂ„ta nĂ€r en fĂ„r lite distans (t ex nĂ„gra Ă„r...) till den đ
JJRockford Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 Opps, sÄg nu att Yllet skrivit typ samma sak, missade det (scrollade lite slarvigt pÄ mobilen).
Anders F Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 Tips om du behöver fÄ ner s-ljud mer i mixen Àn vad en de-esser kan prestera utan att det lÄter som att vokalisten lÀspar Àr att du automatiserar volymen pÄ s-ljuden ocksÄ som komplement till de-essern. Men har man sÄ starka s-ljud sÄ kan det bero pÄ dÄligt mickval eller placering ocksÄ. Men det Àr ett tips om du ska rÀdda mixen iaf (förutsatt att det Àr för starka s-ljud nu dÄ) MVH Anders
van Caine Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 (redigerat) Ăr inne pĂ„ Signias spĂ„r hĂ€r. Skulle jag nĂ„gonsin skicka material till en mastrare som inte kan hantera en sketen de-esser sĂ„ skulle jag gĂ„ dĂ€rifrĂ„n bums. Det Ă€r bla sĂ„nt hĂ€r mastrare Ă€r till för. Redigerat 29 september 2015 av van Caine
Anders F Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 On 2015-09-29 at 10:27 sa van Caine: Ăr inne pĂ„ Signias spĂ„r hĂ€r. Skulle jag nĂ„gonsin skicka material till en mastrare som inte kan hantera en sketen de-esser sĂ„ skulle jag gĂ„ dĂ€rifrĂ„n bums. Det Ă€r bla sĂ„nt hĂ€r mastrare Ă€r till för. Om inte s-ljuden Ă€r vl behandlade i mixen sĂ„ blir det problem för en mastrare, och det kan vara pekar vi inte ens hör som kan stĂ€lla till det. Men om det inte Ă€r allt för stora missar i mixen sĂ„ borde det inte vara nĂ„gra problem för en mastrare, men jag bara sĂ€ger att s-ljud kan stĂ€lla till det om de inte Ă€r vĂ€l omhĂ€ndertagna i en mix. Det som dock lĂ„ter knas enligt mig Ă€r att mastraren verkar vilja behandla materialet pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att s-ljuden kommer bli förstĂ€rkta, vilket mastraren inte borde behöva göra. I det fallet lĂ„ter det för mig som att mixare och mastrare inte kanske har samma bild om hur materialet ska lĂ„ta. MVH Anders
van Caine Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 (redigerat) On 2015-09-29 at 10:33 sa Anders F: Om inte s-ljuden Ă€r vl behandlade i mixen sĂ„ blir det problem för en mastrare, och det kan vara pekar vi inte ens hör som kan stĂ€lla till det. Men om det inte Ă€r allt för stora missar i mixen sĂ„ borde det inte vara nĂ„gra problem för en mastrare, men jag bara sĂ€ger att s-ljud kan stĂ€lla till det om de inte Ă€r vĂ€l omhĂ€ndertagna i en mix. Som mastrare Ă€r det vĂ„rt jobb att ta hand om problem. Hade det inte funnits problem vid mixningen sĂ„ hade inte första steget inom masteringen behövts alls. Blir det mycket sibilant-problem med lĂ„tar jag mastrat sĂ„ brukar jag be om sĂ„ngen separat. Det absolut sista jag >nĂ„gonsin< skulle göra Ă€r att be folk med otillrĂ€cklig lyssning mickla i frequenser som kan stĂ€lla till en skada som inte gĂ„r att reparera. Ăr nĂ„t verkligen illa sĂ„ föredrar jag att ta upp det efterĂ„t, nĂ€r det inte Ă€r sĂ„ stressat lĂ€ngre, och dĂ„ hĂ„lla det enkelt och konstruktivt. On 2015-09-29 at 10:33 sa Anders F: I det fallet lĂ„ter det för mig som att mixare och mastrare inte kanske har samma bild om hur materialet ska lĂ„ta. I sĂ„ fall vore det extremt oprofessionellt. En mastrare har som uppgift att förbĂ€ttra och förstĂ€rka ett redan befintligt sound satt av mixaren. Om det inte uttryckligen efterbes, sĂ„ ska en mastrare ge fan i att fingra i soundet. Redigerat 29 september 2015 av van Caine
Jon Rinneby Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 On 2015-09-29 at 10:49 sa van Caine: Som mastrare Àr det vÄrt jobb att ta hand om problem. Som mastrare Àr det vÄrt jobb att leverera bÀsta möjliga master. Detta kan ibland innebÀra att man Àr tvungen att gÄ tillbaka till mixstadiet. En mastring ska inte vara en "hjÀlpinsats" i första hand. Men vi har alla olika sÀtt att angripa problem. Om jag fÄr en mix skickad till mig, som har nÄgot problemomrÄde, tex dÄligt processad sÄng, sÄ ber jag ofta om en ny alternativ version, eller att mixaren skickar sÄngen separat. PÄ detta sÀtt kan jag garantera att mastern blir bÀttre, Àn om jag försökt trixa med stereospÄret. Detta Àr att ta ansvar som mastrare enligt mig, snarare Àn att "göra vad man kan" med materialet man fÄr. /Jon
Anders F Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 HÄller med Yllet hÀr. Mixen mÄste sitta och om det Àr nÄgot problemomrÄde sÄ Àr det bra att fÄ detta pÄtalat för sig. Det Àr utvecklande för den som mixar. Om jag fÄr filer till mig som har alldeles för mycket problem för att mixen ska bli bra sÄ brukar jag frÄga om det finns möjlighet att lÀgga om, om inte sÄ pÄtalar jag innan vilka problem som detta kommer innebÀra i slutprodukten. MVH Anders
JJRockford Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 On 2015-09-29 at 10:27 sa van Caine: Ăr inne pĂ„ Signias spĂ„r hĂ€r. Skulle jag nĂ„gonsin skicka material till en mastrare som inte kan hantera en sketen de-esser sĂ„ skulle jag gĂ„ dĂ€rifrĂ„n bums. Det Ă€r bla sĂ„nt hĂ€r mastrare Ă€r till för. Att fixa saker som borde varit fixade i mixen??
ostfisk Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 (redigerat) Problemet Àr ju att vid mastering sÄ gÄr det inte att ta bort siblianser utan att pÄverka övrigt material. Mastraren vill förmodligen höja diskanten pÄ lÄten men kan inte dÄ s:en blir för starka, om jag fÄr gissa. TS: Sitter du sjÀlv i en balanserad lyssning? Vet du att s:en Àr balanserade? Det kan vara sÄ som andra har pÄpekat att s:en lÄter bra hos dig men i mastrarens detaljerade lyssning sÄ sticker de ut för mycket. Om jag inte fÄr till s:en med en de-esser sÄ kompletterar jag med volymautomation, dÄ fÄr man ner dom i volym och samtidigt som man behÄller deras s-kvalitet. Redigerat 29 september 2015 av ostfisk
Pagen Postat 29 september 2015 TrĂ„dstartare Postat 29 september 2015 Hej. Kul att det var nĂ„gra som hoppade pĂ„ trĂ„den. Jag vill inte kritisera " min " mastrare utan helt enkelt bara veta hur jag ska bĂ€ra mig Ă„t. Att efter jag lĂ€mnat den mix jag tycker Ă€r klar, genom att lyssnat i tvĂ„ olika moniters och i tvĂ„ olika par hörlurar, samt stĂ€mt av i hemmastereo, gĂ„ tillbaka och göra en förĂ€ndring pĂ„ just siblianser som inte jag kan höra, Ă€r för mig att mĂ„la en tavla i mörker. Hur han gör för att det ska bli sĂ„ har jag inte frĂ„gat. ( Limiters kompressor eller eq ) ??? Bara att det blir "problem" vid mastring. Jag Ă€r ingen supermixare utan jag vill hela tiden bli bĂ€ttre och dĂ„ ska man ta vara pĂ„ feedback , vilket detta Ă€r frĂ„n "min" mastrare. Det finns sĂ€kert lika mĂ„nga sĂ€tt att mastra pĂ„ som det finns mastrare, och vad Ă€r verklighet. Jag sitter pĂ„ Yamaha hs-5 med sub och ns-10 utan sub som lyssning och tycker mig ha hyffsad koll pĂ„ hur det ska lĂ„ta. Ăven ett par Audiopro 414 hi-fi monitors ( typ hemma stereo ). Kör Ă€ven i bil och pĂ„ jobbet i varierande skala och system. Allt detta sammantaget gör att om det skulle sticka ut nĂ„got borde det ha visat sig nĂ„gonstans tycker jag. Att lĂ€mna allt i grupper om tex trummor, git, lead, med dubb, kör, etc separat Ă€r vĂ€l ok, men dĂ„ handlar det nĂ€stan om att lĂ„ta nĂ„gon annan mixa. I mitt tycke. Och har man lĂ€mnat en sĂ„ dĂ„lig mix att mastraren vill ha det sĂ„, har man kanske inte gjort rĂ€tt. Och om allt Ă€r rĂ€tt borde det röra sig om volymhöjning och smĂ„ justeringar pĂ„ eq enbart. Jag glömde. Skickat stereospĂ„r i 24/48. Alla filer ligger under -10db pĂ„ peak. Ingen efx pĂ„ masterbus. Och den danska mastraren har H.L i initialer. Finns en pdf fil pĂ„ 12 sidor att ladda hem pĂ„ nĂ€tet dĂ€r han beskriver hur han tĂ€nker sig det. Det Ă€r inte han som ska mastra. đ Jag har Ă€ven lĂ€mnat till andra mastrare utan att fĂ„ tillbaka denna feedback men min klient hade kontakt med denna sĂ„ det fick bli sĂ„. Det Ă€r dĂ€rför jag blev nyfiken. Sen har jag inget emot att göra sĂ„ för det Ă€r skoj att sitta dĂ€r och pilla med det. Men det ska vara motiverat. Tackar för alla tips frĂ„n ovanstĂ„ende och det har gett mig ett skutt framĂ„t i kunskapen om hur mastring gĂ„r till. Jag har hĂ€mtat hem en del fakta genom detta. Inte för att börja mastra utan om hur en mastrare tĂ€nker. Kom gĂ€rna med fler tips..
Signia Postat 29 september 2015 Postat 29 september 2015 (redigerat) Av det du skriver, sĂ„ framstĂ„r det som du var nöjd med mixen innan, men mastrarens Ă„sikter och ord har satt rejĂ€lt med myror i huvet och nu fattar du inget och vet knappt vad du ska göra Ă„t nĂ„t hĂ„ll. Du sĂ€ger dig inte ens kunna höra det han pekar pĂ„, eller förstĂ„ vad han vill utföra eller hur det ska gĂ„ till. SĂ„ jobbar ingen seriös mastrare jag stött pĂ„. Det lĂ„ter snarare som du slĂ€ppt in nĂ„n annans Ă„sikt alldeles för djupt, och tappat kompassen lite. Finns alltför mĂ„nga halvseriösa mastrare som Ă€lskar att sĂ€ga det Ă€r brister i mixen - t.o.m. nĂ€r det inte finns brister. Om mastraren kan tjĂ€na pengar pĂ„ att sĂ€ga att mixen Ă€r fel, sĂ„ Ă€r risken stor att han sĂ€ger sĂ„. SĂ€ger han den Ă€r rĂ€tt, Ă€r han överflödig, och fattig. En del oseriösa mastrare tar det dĂ€r sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ det blir en vana. Dom förmĂ„r avsiktligen kunden att bli virrig, inte förstĂ„, tvivla helt pĂ„ sitt egna omdöme t.om., och dĂ„ hĂ€nvisar mastraren till att dom sjĂ€lv har laser-öron och/eller jobbar 'pĂ„ en nivĂ„ som kunden inte ens kan förstĂ„'. Det Ă€r rent bondfĂ„ngeri, rent nonsens. Men kĂ€nslan för kunden blir ibland att hĂ€r finns tydligen problem, och mastraren verkar vara lösningen, och dĂ„ lĂ€mnar en del kunder spakt och undergivet över sitt material för bearbetning - tyvĂ€rr. Forma en egen Ă„sikt, sund sjĂ€lvrannsakan, om huruvida det lĂ„ter som du avser, och om du Ă€r nöjd med det. Ăr hans tips och Ă„sikter inte hjĂ€lpsamma för dig i det avseendet, be dĂ„ om andras Ă„sikter istĂ€llet. Ett sĂ€tt att fĂ„ andras Ă„sikter kan vara att lĂ€gga ut att kort avsnitt av mixen hĂ€r, som audio, sĂ„ kommer du fĂ„ Ă„sikter. BestĂ€m dig i slutĂ€ndan för hur det kĂ€nns för dig och hur nöjd du Ă€r, bĂ„de inklusive och exklusive andras Ă„sikter. Om mastraren sen sĂ€ger 'det lĂ„ter fel', sĂ„ ska du kunna stĂ„ kvar trygg i din egna Ă„sikt - oavsett vad han tycker. Tycker mastraren tydligt annorlunda, sĂ„ Ă€r han ingen hjĂ€lp för dig inom mastring. SĂ„ enkelt Ă€r det. Du Ă€r arbetsgivaren, han Ă€r bara tekniker. Han ska utföra det kunden behöver, enligt kundens direktiv (om dom medföljer). Tycker han direktiven Ă€r fel, sĂ„ ska han bara tacka nej. Betala aldrig för nĂ„t du inte bett om eller inte tror pĂ„. Det du skrev i trĂ„dens inledning, att mastraren behöver höja enbart S-diskanten för sĂ„ngen och ska lyckas undvika alla andra diskanta spĂ„r i en tvĂ„spĂ„rs-fil, genom att anvĂ€nda limiters (plural t.om.), förutsatt du sĂ€nker diskanten pĂ„ enbart sĂ„ngen först, det lĂ„ter sÄÄ knas. Om dom orden kommer direkt frĂ„n mastraren, sĂ„ skulle jag dra öronen Ă„t mig, och gĂ„ nĂ€stan direkt. Ja lĂ€mnar in ett mastringsjobb till landets kanske mest renommerade mastringsfirma i dagarna, och jag har dĂ„ aldrig haft sĂ„na hĂ€r bekymmer med nĂ„n seriös mastrare alls. SĂ„nt hĂ€r Ă€r inget som vare sig du eller nĂ„n mastrare har behov av. Cut the shit, just make a hit! KĂ€nner till H.L. rĂ€tt vĂ€l, sen lĂ€nge. Han ser till att synas, och svassar verkligen slickt. Men .. eh .. ja sammanfattningsvis, döm aldrig hunden efter hĂ„ren! đ Redigerat 29 september 2015 av Signia
van Caine Postat 30 september 2015 Postat 30 september 2015 (redigerat) On 2015-09-29 at 11:02 sa Yllet: Som mastrare Ă€r det vĂ„rt jobb att leverera bĂ€sta möjliga master. Detta kan ibland innebĂ€ra att man Ă€r tvungen att gĂ„ tillbaka till mixstadiet. En mastring ska inte vara en "hjĂ€lpinsats" i första hand. Men vi har alla olika sĂ€tt att angripa problem. Om jag fĂ„r en mix skickad till mig, som har nĂ„got problemomrĂ„de, tex dĂ„ligt processad sĂ„ng, sĂ„ ber jag ofta om en ny alternativ version, eller att mixaren skickar sĂ„ngen separat. PĂ„ detta sĂ€tt kan jag garantera att mastern blir bĂ€ttre, Ă€n om jag försökt trixa med stereospĂ„ret. Detta Ă€r att ta ansvar som mastrare enligt mig, snarare Ă€n att "göra vad man kan" med materialet man fĂ„r. Om nĂ„got Ă€r allvarligt fel sĂ„ mĂ„ste man pĂ„peka det, men sibilans Ă€r inte ett allvarligt fel. Det Ă€r grymt lĂ€tt att fixa i materingen genom att be om separat sĂ„ngspĂ„r och processa det separat. Och du har rĂ€tt i att mastering inte ska vara en hjĂ€lpinsats. Det Ă€r slipning av projectet, och kan den man skickar materialet inte slipa det sĂ„ Ă€r det inte en seriös mastrare. Saker som kontrollerad sibilance, spectrum-utjĂ€mning, och resonansfiltrering Ă€r nĂ„gra av de saker som hör till jobbet. En masteringtekniker har tvĂ„ jobb - 1: Se till att kompensera för fel orsakat av lyssning och liknande. 2: Förbereda materialet för mediet det ska distribueras i. BĂ„da Ă€r lika viktiga. On 2015-09-29 at 12:44 sa Anders F: HĂ„ller med Yllet hĂ€r. Mixen mĂ„ste sitta och om det Ă€r nĂ„got problemomrĂ„de sĂ„ Ă€r det bra att fĂ„ detta pĂ„talat för sig. Det Ă€r utvecklande för den som mixar. Om jag fĂ„r filer till mig som har alldeles för mycket problem för att mixen ska bli bra sĂ„ brukar jag frĂ„ga om det finns möjlighet att lĂ€gga om, om inte sĂ„ pĂ„talar jag innan vilka problem som detta kommer innebĂ€ra i slutprodukten. Mixen mĂ„ste sitta, men skönhetsfel Ă€r mastrarens jobb att ta hand om. Man ber inte nĂ„gon som inte förstĂ„r problemet eller ens kan höra det att göra nĂ„got sĂ„ har allvarligt. Har ni ens sett vad som krĂ€vdes? On 2015-09-29 at 14:29 sa JJRockford: Att fixa saker som borde varit fixade i mixen?? Sibilans Ă€r inte nĂ„got som mĂ„ste vara fixat i mixen. Det Ă€r ett grymt viktigt omrĂ„de som faller under vad en mastrare har mycket bĂ€ttre kontroll över Ă€n mĂ„nga mixare. En kompetent masteringstekniker vet det. On 2015-09-29 at 15:46 sa ostfisk: Problemet Ă€r ju att vid mastering sĂ„ gĂ„r det inte att ta bort siblianser utan att pĂ„verka övrigt material. Mastraren vill förmodligen höja diskanten pĂ„ lĂ„ten men kan inte dĂ„ s:en blir för starka, om jag fĂ„r gissa. Om jag inte fĂ„r till s:en med en de-esser sĂ„ kompletterar jag med volymautomation, dĂ„ fĂ„r man ner dom i volym och samtidigt som man behĂ„ller deras s-kvalitet. Det gĂ„r alldeles utmĂ€rk. SĂ€rskilt nĂ€r sibilancen ligger pĂ„ sĂ„ngspĂ„ret, som man med fördel kan separera frĂ„n mixen. En kompetent mastrare kan hantera en de-esser utan att störa resten av materialet. On 2015-09-29 at 16:50 sa Pagen: Hej. Kul att det var nĂ„gra som hoppade pĂ„ trĂ„den. Jag vill inte kritisera " min " mastrare utan helt enkelt bara veta hur jag ska bĂ€ra mig Ă„t. Att efter jag lĂ€mnat den mix jag tycker Ă€r klar, genom att lyssnat i tvĂ„ olika moniters och i tvĂ„ olika par hörlurar, samt stĂ€mt av i hemmastereo, gĂ„ tillbaka och göra en förĂ€ndring pĂ„ just siblianser som inte jag kan höra, Ă€r för mig att mĂ„la en tavla i mörker. Hur han gör för att det ska bli sĂ„ har jag inte frĂ„gat. ( Limiters kompressor eller eq ) ??? Bara att det blir "problem" vid mastring. Jag Ă€r ingen supermixare utan jag vill hela tiden bli bĂ€ttre och dĂ„ ska man ta vara pĂ„ feedback , vilket detta Ă€r frĂ„n "min" mastrare. Det finns sĂ€kert lika mĂ„nga sĂ€tt att mastra pĂ„ som det finns mastrare, och vad Ă€r verklighet. Jag sitter pĂ„ Yamaha hs-5 med sub och ns-10 utan sub som lyssning och tycker mig ha hyffsad koll pĂ„ hur det ska lĂ„ta. Ăven ett par Audiopro 414 hi-fi monitors ( typ hemma stereo ). Kör Ă€ven i bil och pĂ„ jobbet i varierande skala och system. Allt detta sammantaget gör att om det skulle sticka ut nĂ„got borde det ha visat sig nĂ„gonstans tycker jag. Att lĂ€mna allt i grupper om tex trummor, git, lead, med dubb, kör, etc separat Ă€r vĂ€l ok, men dĂ„ handlar det nĂ€stan om att lĂ„ta nĂ„gon annan mixa. I mitt tycke. Och har man lĂ€mnat en sĂ„ dĂ„lig mix att mastraren vill ha det sĂ„, har man kanske inte gjort rĂ€tt. Och om allt Ă€r rĂ€tt borde det röra sig om volymhöjning och smĂ„ justeringar pĂ„ eq enbart. Jag glömde. Skickat stereospĂ„r i 24/48. Alla filer ligger under -10db pĂ„ peak. Ingen efx pĂ„ masterbus. Och den danska mastraren har H.L i initialer. Finns en pdf fil pĂ„ 12 sidor att ladda hem pĂ„ nĂ€tet dĂ€r han beskriver hur han tĂ€nker sig det. Det Ă€r inte han som ska mastra. đ Jag har Ă€ven lĂ€mnat till andra mastrare utan att fĂ„ tillbaka denna feedback men min klient hade kontakt med denna sĂ„ det fick bli sĂ„. Det Ă€r dĂ€rför jag blev nyfiken. Sen har jag inget emot att göra sĂ„ för det Ă€r skoj att sitta dĂ€r och pilla med det. Men det ska vara motiverat. Tackar för alla tips frĂ„n ovanstĂ„ende och det har gett mig ett skutt framĂ„t i kunskapen om hur mastring gĂ„r till. Jag har hĂ€mtat hem en del fakta genom detta. Inte för att börja mastra utan om hur en mastrare tĂ€nker. Kom gĂ€rna med fler tips.. Av vad du skriver hĂ€r sĂ„ har du gjort ditt jobb efter bĂ€sta förmĂ„ga, och din liknelse med att mĂ„la tavla i mörkret Ă€r faktiskt exakt en jag brukar anvĂ€nda sjĂ€lv - det Ă€r precis samma sak! Att mĂ„la tavla med röd bakgrundslampa Ă€r en favorit-jĂ€mförelse Ă„ssĂ„, men den gĂ€ller mest EQ. Jag jobbar sjĂ€lv mycket i ett Yamaha HS80 5.1-system med HS10-subben och en stor Yamaha-sub, och det just för deras grymma diskantĂ„tergivning. LĂ„ter det mjukt dĂ€r sĂ„ kommer det garanterat inte lĂ„ta vasst nĂ„gon annan stans - period. Jag skulle byta om jag var du. HĂ„ller för övrigt absolut med om ditt tĂ€nk med stems. Separat sĂ„ng Ă€r ofta bra, det brukar vara dĂ€r de största bristerna sitter, men komplett stem-uppdelning stĂ€ller jag mig skeptisk till. Jag krĂ€ver det för det mesta till mina filmjobb, men det Ă€r et helt annat sĂ€tt att jobba. On 2015-09-29 at 18:14 sa Signia: Av det du skriver, sĂ„ framstĂ„r det som du var nöjd med mixen innan, men mastrarens Ă„sikter och ord har satt rejĂ€lt med myror i huvet och nu fattar du inget och vet knappt vad du ska göra Ă„t nĂ„t hĂ„ll. Du sĂ€ger dig inte ens kunna höra det han pekar pĂ„, eller förstĂ„ vad han vill utföra eller hur det ska gĂ„ till. SĂ„ jobbar ingen seriös mastrare jag stött pĂ„. Det lĂ„ter snarare som du slĂ€ppt in nĂ„n annans Ă„sikt alldeles för djupt, och tappat kompassen lite. Finns alltför mĂ„nga halvseriösa mastrare som Ă€lskar att sĂ€ga det Ă€r brister i mixen - t.o.m. nĂ€r det inte finns brister. Om mastraren kan tjĂ€na pengar pĂ„ att sĂ€ga att mixen Ă€r fel, sĂ„ Ă€r risken stor att han sĂ€ger sĂ„. SĂ€ger han den Ă€r rĂ€tt, Ă€r han överflödig, och fattig. En del oseriösa mastrare tar det dĂ€r sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ det blir en vana. Dom förmĂ„r avsiktligen kunden att bli virrig, inte förstĂ„, tvivla helt pĂ„ sitt egna omdöme t.om., och dĂ„ hĂ€nvisar mastraren till att dom sjĂ€lv har laser-öron och/eller jobbar 'pĂ„ en nivĂ„ som kunden inte ens kan förstĂ„'. Det Ă€r rent bondfĂ„ngeri, rent nonsens. Men kĂ€nslan för kunden blir ibland att hĂ€r finns tydligen problem, och mastraren verkar vara lösningen, och dĂ„ lĂ€mnar en del kunder spakt och undergivet över sitt material för bearbetning - tyvĂ€rr. Forma en egen Ă„sikt, sund sjĂ€lvrannsakan, om huruvida det lĂ„ter som du avser, och om du Ă€r nöjd med det. Ăr hans tips och Ă„sikter inte hjĂ€lpsamma för dig i det avseendet, be dĂ„ om andras Ă„sikter istĂ€llet. Ett sĂ€tt att fĂ„ andras Ă„sikter kan vara att lĂ€gga ut att kort avsnitt av mixen hĂ€r, som audio, sĂ„ kommer du fĂ„ Ă„sikter. BestĂ€m dig i slutĂ€ndan för hur det kĂ€nns för dig och hur nöjd du Ă€r, bĂ„de inklusive och exklusive andras Ă„sikter. Om mastraren sen sĂ€ger 'det lĂ„ter fel', sĂ„ ska du kunna stĂ„ kvar trygg i din egna Ă„sikt - oavsett vad han tycker. Tycker mastraren tydligt annorlunda, sĂ„ Ă€r han ingen hjĂ€lp för dig inom mastring. SĂ„ enkelt Ă€r det. Du Ă€r arbetsgivaren, han Ă€r bara tekniker. Han ska utföra det kunden behöver, enligt kundens direktiv (om dom medföljer). Tycker han direktiven Ă€r fel, sĂ„ ska han bara tacka nej. Betala aldrig för nĂ„t du inte bett om eller inte tror pĂ„. Det du skrev i trĂ„dens inledning, att mastraren behöver höja enbart S-diskanten för sĂ„ngen och ska lyckas undvika alla andra diskanta spĂ„r i en tvĂ„spĂ„rs-fil, genom att anvĂ€nda limiters (plural t.om.), förutsatt du sĂ€nker diskanten pĂ„ enbart sĂ„ngen först, det lĂ„ter sÄÄ knas. Om dom orden kommer direkt frĂ„n mastraren, sĂ„ skulle jag dra öronen Ă„t mig, och gĂ„ nĂ€stan direkt. Ja lĂ€mnar in ett mastringsjobb till landets kanske mest renommerade mastringsfirma i dagarna, och jag har dĂ„ aldrig haft sĂ„na hĂ€r bekymmer med nĂ„n seriös mastrare alls. SĂ„nt hĂ€r Ă€r inget som vare sig du eller nĂ„n mastrare har behov av. Cut the shit, just make a hit! KĂ€nner till H.L. rĂ€tt vĂ€l, sen lĂ€nge. Han ser till att synas, och svassar verkligen slickt. Men .. eh .. ja sammanfattningsvis, döm aldrig hunden efter hĂ„ren! đ Damn right :-) Vi lever i en skum tid dĂ€r vilken byfĂ„ne som helt kan skaffa sig en PC med piratad Wavelab & pissiga gratispluggar & kalla sig mastrare. Men mastering krĂ€ver kunskap & erfarenhet, samt en otrolig respekt för materialet, och det Ă€r inget man fĂ„r pĂ„ köpet av en ny dator. HĂ€r krĂ€ver dessutom vĂ„r namnlöse antihjĂ€lte extrem processing av sibilance som lĂ€t bra till att börja med "för att det kommer bli vasst efter all Limiter". Det lĂ„ter sjukt orovĂ€ckande - vad han i princip sĂ€ger hĂ€r Ă€r att han inte har nĂ„gon som helst koll pĂ„ vad han gör, och att han tĂ€nker processa materialet till helvetet. Att ingen av de andra dessutom sagt nĂ„got betyder definitivt att det hĂ€r Ă€r en person jag skulle undvika till varje pris. Redigerat 30 september 2015 av van Caine
JJRockford Postat 30 september 2015 Postat 30 september 2015 (redigerat) On 2015-09-30 at 00:54 sa van Caine: Sibilans Àr inte nÄgot som mÄste vara fixat i mixen. Nej, det finns sÄvitt jag vet inga lagar inom detta omrÄde. De sansade mÀnniskorna i denna trÄden har inte heller pÄstÄtt att en mÄste göra det. Bara att det ju allt som oftast Àr bÀttre och enklare att ta hand om ett problem sÄ tidigt som möjligt. On 2015-09-30 at 00:54 sa van Caine: Det Àr ett grymt viktigt omrÄde som faller under vad en mastrare har mycket bÀttre kontroll över Àn mÄnga mixare. Tycker du att du fÄr bÀttre kontroll pÄ enskilda instrument frÄn en stereo-master Àn nÀr du har allt pÄ enskilda kanaler?? Redigerat 30 september 2015 av JJRockford
van Caine Postat 1 oktober 2015 Postat 1 oktober 2015 On 2015-09-30 at 07:13 sa JJRockford: Nej, det finns sÄvitt jag vet inga lagar inom detta omrÄde. De sansade mÀnniskorna i denna trÄden har inte heller pÄstÄtt att en mÄste göra det. Bara att det ju allt som oftast Àr bÀttre och enklare att ta hand om ett problem sÄ tidigt som möjligt. Det Àr vÀldigt enkelt - man ber inte en blind person rita en katt. Eller nÄgot alls. Kan mixaren inte höra att nÄgot Àr för skarpt, sÄ kan denne inte göra nÄt Ät det heller. Om sÄ faktiskt Àr fallet alls. Men hÀr var det, om jag inte missuppfattat nÄt grovt, inte ens frÄgan om att nÄt var för skarpt. Det var frÄgan om att den som anlitats för att mastra det hela Àmnar slaska pÄ processing frÄn helvetet - Àn en gÄng, under förutsÀttnignen att jag inte missuppfattat situationen - och inte vet hur denne ska göra sÄ utan att essen, som lÄg fint frÄn början, ska slita sig ur högtalarna och invadera Polen. Skulle en andra person sÀga samma sak sÄ skulle jag se över mitt lyssningssystem. Skulle flera personer inte reagera alls, sÄ skulle jag se över en ny mastrare. On 2015-09-30 at 07:13 sa JJRockford: Tycker du att du fÄr bÀttre kontroll pÄ enskilda instrument frÄn en stereo-master Àn nÀr du har allt pÄ enskilda kanaler?? Det Àr inte en frÄga för en masteringtekniker. Mastering Àr en frÄga om helhet. Det Àr en frÄga för mixaren.
JJRockford Postat 1 oktober 2015 Postat 1 oktober 2015 On 2015-10-01 at 13:26 sa van Caine: Det var frÄgan om att den som anlitats för att mastra det hela Àmnar slaska pÄ processing frÄn helvetet - Àn en gÄng, under förutsÀttnignen att jag inte missuppfattat situationen - och inte vet hur denne ska göra sÄ utan att essen, som lÄg fint frÄn början, ska slita sig ur högtalarna och invadera Polen. Innan du vet om du missuppfattat situationen eller ej kanske du inte ska uttala dig sÄ tvÀrsÀkert? On 2015-10-01 at 13:26 sa van Caine: Det Àr inte en frÄga för en masteringtekniker. Mastering Àr en frÄga om helhet. Det Àr en frÄga för mixaren. ?
van Caine Postat 1 oktober 2015 Postat 1 oktober 2015 On 2015-10-01 at 14:37 sa JJRockford: Innan du vet om du missuppfattat situationen eller ej kanske du inte ska uttala dig sÄ tvÀrsÀkert? Jag Àr vÀldigt tvÀrsÀker pÄ att jag uppfattat situationen korrekt. Det finns det alltid en risk att nÄgon i ledet kan ha missuppfattat nÄgot, men det hÀr Àr verkligen inte första gÄngen jag sett av exakt samma saker (men i olika tappning), sÄ jag har ingen orsk att tro att vad som stod hÀr inte skulle vara exakt vad teknikern krÀvde. On 2015-10-01 at 14:37 sa JJRockford: ? Vissa saker Àr mixarens jobb. Andra saker Àr mastering-teknikerns jobb.
JJRockford Postat 2 oktober 2015 Postat 2 oktober 2015 On 2015-10-01 at 14:58 sa van Caine: Jag Àr vÀldigt tvÀrsÀker pÄ att jag uppfattat situationen korrekt. Det finns det alltid en risk att nÄgon i ledet kan ha missuppfattat nÄgot, men det hÀr Àr verkligen inte första gÄngen jag sett av exakt samma saker (men i olika tappning), sÄ jag har ingen orsk att tro att vad som stod hÀr inte skulle vara exakt vad teknikern krÀvde. FrÄgan Àr ju snarare ifall det var en befogad kommentar frÄn mastringskillen eller ej. On 2015-10-01 at 14:58 sa van Caine: Vissa saker Àr mixarens jobb. Andra saker Àr mastering-teknikerns jobb. Vem av dem Àr mest lÀmpad att fixa bra sÄngljud tycker du?
van Caine Postat 2 oktober 2015 Postat 2 oktober 2015 (redigerat) On 2015-10-02 at 07:02 sa JJRockford: FrÄgan Àr ju snarare ifall det var en befogad kommentar frÄn mastringskillen eller ej. Var det enda felet att de icke för starka essen mÄste sÀnkas av den orsaken som beskrevs sÄ var det inte befogat. En professionell masteringtekniker hade tagit en för vass sÄng separat men fÀrdigmixat, och framför allt inte pressat en mix pÄ ett sÀtt den inte klarar av. On 2015-10-02 at 07:02 sa JJRockford: Vem av dem Àr mest lÀmpad att fixa bra sÄngljud tycker du? Mixarens jobb Àr att fixa sÄngljudet, masteringteknikerns att fila bort taggtrÄd detta ibland medför. Som masteringtekniker jobbar vi för att hjÀlpa mixaren att leverera sin vision, inte vÄran egna. Eller att Äterbygga vad som ursprungligen var menat inom restoration. Det Àr dock givetvis sanning med modifikation. Vissa gillar att lÀgga fÀrgningar och degrading i efterskott. Dock, Àven om teknikern fÄr fria hÀnder, sÄ Àr det fortfarande en frÄga om önskemÄl frÄn antingen mixaren, producenten, eller möjligtvis bandet sjÀlva, beroende pÄ. Ju mer jag tÀnker pÄ det, desto mer ser jag likheter mellan mastering och att lackera bilar: BÄde vi och bil-meckarna har mÄnga mÄnga möjligheter att göra extrema moddningar, men skulle meckaren sÀga "KÀften, bilen ska vara röd", nÀr kunden vill att den fortfarande ska vara gul, sÄ gör man inte sitt jobb. Skulle dÀremot kunden sÀga "Den Àr trÄkig. Vad göra?", och man, i samsprÄk med kunden, ger den en kick-ass grafik som sitter klockrent, sÄ Àr man bra pÄ sitt jobb. Försöker man dÀremot göra en Ferrari av en Fiat sÄ har man missuppfattat sina arbetsuppgifter helt. Redigerat 2 oktober 2015 av van Caine
Jon Rinneby Postat 2 oktober 2015 Postat 2 oktober 2015 On 2015-10-02 at 10:19 sa knuff: Mastrare verkar vara en jĂ€kla snobbar. Fast han har ett fint rum och bra lyssning. Hatar nĂ€r dom börjar bli filosofiska och tror att dom Ă€r bĂ€ttre och viktigare Ă€n mixare dock. Vilket dom inte Ă€r. Möjligen har dom provat den vĂ€gen först men insett att dom inte duger. "Lacka bilar". Jösses. đ Min filosofi har alltid varit att en bra mix inte behöver mastras đ /Jon 1
Pagen Postat 2 oktober 2015 TrÄdstartare Postat 2 oktober 2015 Hoppsan. Trampade tydligen pÄ en öm tÄ lite hÀr och dÀr. Inget illa ment mot nÄgon. FrÄgan kvarstÄr dock hur man ska bÀra sig Ät för att vara i frekvensernas underbara himmel. DÀr allt Àr balanserat och nyanserat utan fÀrgning vare sig av högtalare eller rum. NÀr man lÀmnar ivÀg en mix och fÄr tillbaka att den lÀt "basig" , var jag inte uppmÀrksam pÄ det lÄga registret eller stod basen pÄ 11 hos lyssnaren?? Eller spelades det upp i ett skyddsrum pÄ 100 kvm. Eller att det skriker i den övre diskanten nÀr mixen lyssnas genom dÄliga datorhögtalare. Detta Àr nÀr man fÄr mixen bedömd av klient innan mastring. DÄ Àr man ute pÄ hal is om man Àndrar. Det jag vill sÀga Àr att var ligger sanningen? Ligger den i ett par genelec nÄnting pÄ 83db i en exakt likbent triangel med varje sida 1,46 m frÄn lyssnaren? Alla uppfattar ocksÄ ljud olika. Det jag uppfattar som vÀldig nÀra "sanningen" Àr nÀr tillrÀckligt mÄnga olika lyssningsalternativ provats. Och flera personer har fÄtt sÀga sitt. DÄ börjar man till slut kanske kunna fintrimma sin anlÀggning till en lyssning man Àr sÀker pÄ. Nu stÀllde jag den mastrade och den omastrade mot varandra i studion och dÄ kÀndes det som om att övre mellan stack ut ganska mycket. DÀrav att det skulle behövas volymjusteras pÄ leadens sibilianser. Den omastrade var ok men klart lite tunn. Jag provade och lÀgga en multi-lim med 4 band pÄ den omastrade och drog lite hÀr och dÀr och helt plötsligt lÀt det bra. Allt gjordes i Reaper för att jag precis börjat anvÀnda det som en test och med pluggar dÀruti. Ingen eq kom till skada. Med lite fix kom jag upp i samma volym och viola. Lite referens lyssning gjorde att jag kunde kÀnna att min lyssning Àr helt ok. Med detta sagt Àr att jag blir Àn mer sÀker pÄ min mix Àn innan. Jag tÀnker inte ge mig pÄ mastring för det kan jag inte, men jag vill gÀrna veta vad som Àr praxis, sanning ljudmÀssigt, och common sence i denna mystiska vÀrld. Oftast nÀr jag Àr klar med en lÄt, Àr jag trött pÄ den och dÄ kan det va bra att den mastras av nÄgon annan. Eller sÄ fÄr den ligga till sig ett par veckor innan man ger sig pÄ den igen. Fast dÄ mixar man om den och börjar om igen. Eller sÄ har klienten flyttat till grannen som e snabbare. Och tack för synpunkter, dom hjÀlper alltid en framÄt i kunskap.
Pagen Postat 2 oktober 2015 TrÄdstartare Postat 2 oktober 2015 (redigerat) Som jag skriver tidigare. Jag vill inte mastra utan lÀmnar det till nÄgon med större erfarenhet. Dock provade jag pÄ att fÄ till det sjÀlv för att se om min lyssning var knepig. Detta blev ett bÀttre resultat Àn det mastrade jag fick tillbaka. Tur eller skicklighet??? Jag kan alltsÄ kÀnna att det inte Àr fel pÄ min lyssning eller öron. Och ifrÄgasÀtter om det ska mastras av den som gjort det eller nÄgon annan med en annan vinkling. Detta gÀller bara en lÄt. Vi fick flera mastrade. Redigerat 2 oktober 2015 av Pagen
Pagen Postat 9 oktober 2015 TrÄdstartare Postat 9 oktober 2015 Hej igen. Nu har det kommit sÄ lÄngt att det ska provmastras en lÄt nÄgon annanstans. Jag vill gÀrna ha lite tips pÄ mastrare som kan ge bra feedback pÄ det material dom fÄr till mix och att dom kan berÀtta vad dom gjort i mastringen. Inte i detalj utan lite i stora drag. Detta för att vi inte kÀnner oss nöjda med det som blev mastrat. Ni som skickar ofta till mastring borde veta vem som skulle kunna passa. Tack
Anders F Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 Kanske ska ta ett masteringsföretag som tillÄter att ni sitter med under sessionen? Cuttingroom erbjuder bland annat detta, men det finns sÀkert fler. MVH Anders
Signia Postat 9 oktober 2015 Postat 9 oktober 2015 (redigerat) On 2015-10-02 at 11:16 sa Pagen: FrĂ„gan kvarstĂ„r dock hur man ska bĂ€ra sig Ă„t för att vara i frekvensernas underbara himmel. DĂ€r allt Ă€r balanserat och nyanserat utan fĂ€rgning vare sig av högtalare eller rum. Jag kanske har ett tips eller tvĂ„ för dig, för ja fick vitsordet âFör perfekt' av mastraren förra veckan. Kan bli för mycket av det goda med. đ NĂ€ men .. âfrekvensernas underbara himmelâ enligt vem? Alla tycker ju olika. LĂ€mnar du lĂ„ten till 10 mastrare kommer du fĂ„ 7-8 olika vitsord, minst. Folk Ă€r olika, tycker och tĂ€nker olika. Mastraren ska ju hjĂ€lpa DIG att uppnĂ„ det DU vill ha. DĂ€r Ă€r en stor nyckel med mastrare. Enligt min erfarenhet sĂ„ kommenterar de flesta mastrare inte mixen, annat Ă€n i möjligen nĂ„t enstaka begrepp, typ 'kanske en smula komprimerat', typ sĂ„. FrĂ„gar man efter mer specifika punkter, sĂ„ Ă€r dom Ă€ven försiktiga dĂ„, och förklarar gĂ€rna lite hur dom ser saker â ur generella perspektiv â snarare Ă€n att grotta ner sig i âbasen Ă€r +1,3dB framtrĂ€dande vid 399hzâ. För mig, jag drar mig direkt undan nĂ€r jag hör sĂ„na nerd-detaljer, för sĂ„nt kommer inte frĂ„n de sakliga lĂ„ngvariga proffsen. On 2015-10-02 at 11:16 sa Pagen: Det jag vill sĂ€ga Ă€r att var ligger sanningen? Finns ingen sanning, nĂ„nsin. Finns bara upplevelse/övertygelse. Den nĂ€rmaste âetableradeâ praxis â Ă€ven om EDM-killarna fnyser Ă„t sĂ„nt i dagslĂ€get â Ă€r att det ska âkĂ€nnas rĂ€tt o relevant i förhĂ„llande till musikens budskap o attitydâ. Vissa rocklĂ„tar Ă€r mer basfattiga Ă€n andra, och skulle man gjort dom mer bastunga sĂ„ hade det lĂ„tit/upplevts sĂ€mre, mindre Ă€ndamĂ„lsenligt. . Lyssna sen lite pĂ„ . BĂ„da Ă€r ju rocklĂ„tar, men hur hade La Grange kĂ€nts om den haft samma klangbild som Nickelbacks? Hur hade Nickelback kĂ€nts om den haft samma klangbild som La Grange? I bĂ„da fallen hade det blivit betydligt mindre 'rĂ€tt' Ă€n det Ă€r nu. InnebĂ€r det att bĂ„da bandens lĂ„tar i sig lĂ„ter illa? SjĂ€lvklart inte. BĂ„da lĂ„ter relevant o bra i förhĂ„llande till lĂ„tens budskap/sinnesbild/attityd. "Men, men ... dom lĂ„ter ju olika ju, dĂ„ MĂ STE ju en lĂ„ta sĂ€mre Ă€n den andra?". NĂ€, sĂ„ Ă€r det inte. Det Ă€r inte principen som avgör, det Ă€r hjĂ€rtat/kĂ€nslan/sinnesbilden som avgör. Allt hĂ€nger liksom ihop, man fĂ„r lita pĂ„ öronen och gĂ„ pĂ„ det kĂ€nslomĂ€ssiga uttrycket, samt en god portion âdet blir som det blirâ eller âman gör det bĂ€sta av situationenâ. Det blir aldrig perfekt, och generellt sett blir det sĂ€mre i samma mĂ€ngd som man skruvar och Ă€ndrar. Klangbilden kan förĂ€ndras, men ju lĂ€ngre man lyssnar desto mer förlorar man förmĂ„gan att kĂ€nna om det âkĂ€nns rĂ€tt i magenâ. Ser man bara till det ljudmĂ€ssigt tekniskt korrekta, sĂ„ blir ju inget bĂ€ttre Ă€n ett vitt brus, eller ren sinuston etc. On 2015-10-02 at 11:16 sa Pagen: Jag tĂ€nker inte ge mig pĂ„ mastring för det kan jag inte⊠Mastring, i sin mest grundlĂ€ggande form, Ă€r bara âkorrigerande EQ och kompression/limitingâ. Det kan vem som helst göra. Men det Ă€r korrigerande i förhĂ„llande till kombinationen av lĂ„tens budskap/attityd och kĂ€nslan av hur det lĂ„ter nu samt hur det kan lĂ„ta. Vem som Ă€r landets bĂ€sta mastrare Ă€r ju en fĂ„nig frĂ„ga. Men Björn Engelmann Ă€r nog mest 'kĂ€nda' mastringsteknikern i landet. HĂ€r â vid 1:30 â förklarar han snabbt bl.a. hur han ser pĂ„ vikten av det du hör/kĂ€nner visavi frekvenser/mĂ€tare: https://www.youtube.com/watch?v=FZnUJqBIKt0 Redigerat 10 oktober 2015 av Signia
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.