Jump to content
Annons

Lite tänk kring att resa till USA utan visum


Tophe

Recommended Posts

Hej.

Jag kommer dra till USA och spela om ett par veckor. Det är för sent för att skaffa ett visa.

Så, jag vet att man kan flyga dit och spela och promota sig om man vill - men man får inte tjäna pengar.

Alltså inte få betalt för spelningarna och publiken får inte heller betala för att komma in.

Jag vet inte exakt hur det är på de ställena jag ska spela - om det är inträde och Jag vill ju helst slippa frågor om jag ska spela i USA osv. Så jag undrar när man åker på att svara på frågor när man kommer dit.

Jag brukar ta med mig gitarren in i kabinen, men funderar på att checka in den nu ifall det innebär att jag kommer svara på frågor utan gitarr i handen.

Alltså, min fundering är... Om jag checkar in gitarren och bara flyger med handbagage. Kommer jag framstå som vilken resenär som helst. Är chansen mindre att de googlar mig för att se om jag har några spelningar annonserade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ha ett inresetillstånd (ESTA), vilket iofs brukar gå rätt snabbt att få. Det måste du ha, annars kommer du inte in oavsett. (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/)

Visum är bara om du behöver vara där längre än 90 dagar, eller om du planerar att arbeta. Tänk på att om åker som turist, och ens andas "spelning, musik" eller liknande, finns risk att du blir tillbakaskickad. Har hört folk som haft med sig en gitarr och råkat nämna att "Jaa, jo jag ska ju spela lite musik..." och fått åka tillbaka.

Har släkt på lite olika ställen i USA, och det är lite olika hur man blir bemött i tullen. Har man otur kan man råka på en extremnitisk person...

ps. edit: Har du visum, behöver du inte inresetillstånd.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...