Jump to content
Annons

sm58-kopior


Jayway

Recommended Posts

Jag tänkte köpa en Shure SM58 på Blocket, och blev till min förvåning erbjuden en kopia!

Alltså, en mick som till det yttre såg ut precis som en SM58 (varianten som har en on/off-switch) och som det stod Shure SM58 på, men som inte var äkta.

Det finns som bekant en del info på nätet om hur man känner igen en kopia, men jag märkte det på två saker:

1) Grillen ("bollen"/puffskyddet) var inte helt symmetriskt monterad, den satt lite snett. Det andades inte direkt Shure-kvalitet.

2) Framför allt: Vikten! Om man har haft en SM57 eller SM58 i handen vet man att den är rätt tung för sin storlek. Kopian kändes lite som en leksak jämfört med originalet.

Men i övrigt tycker jag att kopian var chockerande lik en riktig SM58. Obs att även kopiorna kan komma med kartong och tillbehör.

Det har väl sagts förut, men...se upp för kopior av SM57 och SM58 på Blocket, Vend och Tradera. Väg micken och kolla Google/Youtube om du är osäker. 🙂

(I det här fallet tror jag faktiskt att förra ägaren hade blivit blåst).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om det är en kopia så behöver den inte vara oanvändbar - men det finns säkert kopior från olika fabriker, som håller olika god kvalitet.

För den som är intresserad så finns det ljudexempel att hämta på min testsite (länk i min signatur), för jämförelse mellan en äkta Beta58A och en av kopiorna som förekommer. Scrolla längst ner på sidan med mikrofontesterna.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Nej tyvärr har det inte blivit av att jag har lånat någon SM58 till testerna, men det hade förstås varit bra. Får lägga det till önskelistan. Det var ett bra tag sedan senaste uppdateringen, så det börjar kanske bli dags att fundera på nästa batch... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...