Jump to content
Annons

Urei kompressorer


pereds

Recommended Posts

Hej!

Har lite feta rörpreamps... och skall nu försöka hitta en god gammal kompressor.

Undrar:

1. Vad är det för skillnad i ljud karaktär på UREI LA-2, LA-3 och LA-4?

2.

a. Vad lämpar sig LA-2 till främst?

b. Vad lämpar sig LA-3 till främst?

c. Vad lämpar sig LA-4 till framst?

Är tacksam för alla svar som kan ges...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

LA-4 kan man få för 13 000:- paret

LA-3 för ca 30 000:- paret

LA 2 för 50 000:- JA

Det lutar åt LA-3 som jag har provat... men nu undrar jag om jag ska gå ner på LA-4 eller Gå upp på LA-2

Sitter med några gamla vintage preamps (nyinköpta)... så varför sabba det med något som inte håller måttet...

Picazzo >vad vet du om vad jag har nytta av????

Det kanske var lite provokativt att ställa en fråga om prylar som kostar flis?

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt går folk inte och Pungar ut 50 000 på en kompressor

om man inte

1.Har använt den

2.Har extremt påligtlig bekant som rekomenderar

3.Alldeles för mycket Pengar

Men med det sagt om du nu änddock tänker betala ca 30 000 för La3a skulle jag

lägga in dom extra 20 och köpa La2A istället.

Annars kommer du i resten av din Musicerande karriär tråna efter den.

Men jag skulle nog inte köpa en ändå , Skulle nog lägga dom pengarna på ett Bra EQ istället, Pultec tex.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Piccazzo: Nej inte normalt direkt... men jag är högst onormal...

Har redan EQ som duger... nu snackar vi kompressorer...

Du har not rätt i att jag troligvis kommer att sukta efter en LA-2 .... Men frågan återstår om ljudet i LA-2 passar bättre... burkarna är ju inte de lättaste att låna hem... synd att man inte kan kliva in i en butik och säga: Tjenare jag skulle vilja låna en LA-2, LA-3 och en LA-4:a ... vill se vad som passar mig...

---------------------------------------------

Ett litet klipp från en sajt:

I believe it was during the late '60s that Teletronix was purchased by Universal Audio (all hail Bill Putnam!) and the LA-3A was born. The LA-3A is for many applications a solid-state LA-2A. It does have a different tone.

While the LA-2A has an airy quality to its distortion artifacts, the LA-3A has a more solid midrange. It is a tougher-sounding unit, fat as you could ever want, and it has the ability to take a sound and move it right to the front of the speakers.

On the 1176 LN silver face, the bean counters made them take out the input transformer (my conjecture), and the unit never had the same rich tone. The four-button trick doesn't work as well, either. It's still better than most new limiters on the market today, but not as cool as the black face.

UREI made a similar error in judgment with the LA-4, although I don't find the silver LA-4 to be as bad as the silver 1176 LN. When it comes to UREI compressor/limiters, black is beautiful!

-------------------------------------------------------------

Något erfaret studioproffs (som har hela uppsättningen) borde väl kika in på forumet någon gång?

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med några gamla vintage preamps (nyinköpta)... så varför sabba det med något som inte håller måttet...

Av dom burkar du nämner har jag bara använt LA4 (så jag är inte det erfarna studioproffs då väntar på 😉 ). Men du ska inte vara orolig för att LA4'an skulle sabba det du vill göra. Jag tycker den har sina starka sidor (elgitarr, ak git, sång, perkussion etc) och ett gediget sound.

Av det sätt du skriver får jag känslan att du letar efter den ultimata kompressorn, den som gör att du aldrig behöver leta efter någon annan. Personligen tror jag inte att det finns en sån universal burk. Skaffa istället en burk du tror på och känner att du har råd med. Exprimentera med den och förhoppningsvis finner du ut vad den kan göra för dig och eventuellt också vad du behöver komplettera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Joachim

Har nog råd att köpa både LA-2 och LA-3. Men vill helt enkelt bara ha reda på hur de skiljer sig åt. Principen är en sak i taget...

Exempel: Köpa en LA-3 och se om man är nöjd... är man inte helt nöjd så köper man en LA-4 om det inte heller är riktigt så får man väl köpa en LA-2 oxå... vore skönt att slippa hela den resan...

vill bara hitta något som passar mig är inte intressead av den ultimata kompressorn som passar alla... för den finns ju som sagt INTE

Jag vill ENDAST veta hur de skiljer sig åt... skit samma om den kostar 100 000:-

I ovanstånde inklipp så fanns det några rader som tex att LA 3 har lite mer mellanregister och att det är lättare med den att få ljudet långt fram i ljudbilden...

Jag önskar alltså mer av den typen av resonemang...

Nu har jag kontaktat Atlantis... det verkar vara lättare så... hoppas bara att de är skyssta och hjälper mig...

Om ingen har något vettigt att säga om skillnaderna mellan ovannämnda kompressorer så skit i att göra något inlägg alls....

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag är bara nyfiken, vilka av kompressorerna har du prövat? Vad gör att du fastnat för just LA-serien?

Om det är vintage-sound du är ute efter finns det ju en massa andra alternativ (både klassiker och moderna boutique-byggen) man kan tänka sig. Hur har du främst tänkt att arbeta med kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat LA-3 kompressorn och den tyckte jag lät bra... Det pumpade gött i basen... men eftersom jag inte provat LA-2 och LA-4 så tänkte jag göra studera de andra alternativen lite.

Skall främst användas till: Elgitarr, Sång, Akustisk gitarr, B3 hammond och Elbas (nog det viktigaste). Mest rockenroll... skitigare sound åt Sound Tracks of our lives hållet dvs... retrorock från 70-talet... har gamla fendergitarrer och precisionsbasar Pre CBS... några gamla Rörstärkare... osv.... så kedjan från instrument till Hårddisken lär hålla väl...

Vill slutligen kunna köra slutmixen genom kompressorerna.... Jag har använt lite finare pluggar men jävlar vilken skillnad det var att köra det genom LA-3... (ja... nu ska jag väl inte ta i)... skillnaderna kanske år hårfina... men det blev ändå en helt annan karaktär på ljudet....

Det kanske visar sig att det vanligaste användningsområdet för slutmixen är LA-2 och att man använder LA-3 på elbas och LA-4 på sång... inte vet jag... det är ju det som är meningen med min fråga...

Jag vet att man kan använda vilken LA-kompressor som helst till det jag vill göra... men jag vet inte vad som är vanligast (i min fråga).

Varför jag valt LA-kompressorerna! Alla talar varmt om dem... jag har mycket gamla rörprylar från 60-talet... Alla de stora har använt grejerna... jag har gott om pengar... de är läckra saker... de har få rattar... dvs... enkla att använda... jag hatar prylar med en jävla massa inställningar... skruvar ljud det gör man tillräckligt ändå... med LA kompressoreran så handlar det mer om plug and play... jag vill kunna prioritera spelandet och inte skruvandet... har tröttnat på att öppna fönster (pluggar i inspelningprogramet)... Jag gillar Universal audios grejer... allt jag provat har jag varit hur nöjd med som helst... varför byta koncept...

Hoppas jag svarat tillräckligt på varför jag kommer att välja en (två, vill ju kunna köra stereo) LA kompressor...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju lägga till andrahandsvärdet... de jälvarna sjunker ju aldrig i pris... på banken får man 2% ränta... vintage prylar är en investering...

Köpte en Alesis Q2 multiprocessor på Estrad för 10 år sedan... om jag inte minns fel så kostade den 9000:-, den får man skänka bort idag... ingen vill varken se den eller ha den...

Vintage prylar är alltid eftertraktat... och om man skulle vilje byta någongång så får man pengarna tillbaka... Datorprylar och annat skit är ju värt 0:- efter att de lämnat butiken...

Nu måste man ju ha lite modern teknik ändå... så förlorar pengar på det här.... det gör man ju i alla fall...Om man inte skapar en hit... jag är realist och tror inte på min förmåga att skapa en hit... men väl riktigt fet rockn roll som man kan stå för fram till man lämnar detta jordeliv.... De gamla prylarna hjälper en att få till det där lilla extra....

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

plastocid (oregistrerad)

Jag har verkligen aning om någonting när det gäller det här.

Men det vore roligt att få höra din musik som kräver dessa prylar för fantasisummor. Och så undrar jag hur du har råd att lägga så här mycket pengar på det här. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Till rock, har du testat 1176'an? Jag har jobbat både med de nytilverkade (Universal Audio) och äldre exemplar (Urei). Tycker dom passar otroligt bra för rock. Sång, virvel, elgitarr, pumpande trumkompressor.

Det är inte den mest intuitiva kompressorn, men man lär sig den på ett kick (åtminstone om man gillar vad man hör).

Link to comment
Dela på andra sajter

herwhisper

Universal Audio LA-610 (1)

Universal Audio 2-610 (1)

Neve 1058 (2)

UA M-610 (preamp delen) är skitbra (sitter i båda UA burkarna).

LA-610 har en kompressor i sig och den låter hyffsat bra, men är inte helt nöjd. Däremot så är själv PreaAmpen (M610) sjukt bra. Brusar ingenting och det är bara vrida tills det låter bra (få inställningar)... LA-610 har en pad på -15db vilket är riktigt bra för att få rören att jobba... 2-610 (som har 2 stycken M-610) saknar av någon anledning den lilla paden... därför så har jag valt att behålla LA-610 an (lite nördigt kanske, men det hörs skillnad). LA-610 är nog det bästa alternativet eftersom priset är så lågt och den har pad plus ok kompressor.

LA-610 används för sång och ackustisk gitarr

2-610 används för Elgura (spelas altid in med två kanaler), Trummor (TD-12 modul är beställd), och ELBAS (mic och line).

Neven är bra... en är lite krasslig... vet inte vad det är för fel... jag är så nöjd med UA prylarna, så jag har väntat med att fixa den... Jag skall göra lite mer ljudtest när de är bruksskick igen...

Glöm inte att koppla ihop prylarna med bra kabel... Jag kommer efter diverse tester att använda George L... sjukt att det är skillnad på kabel och kabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Plastocid

ett tidigare recept som presenterats på "Hur hinner ni?"-tråden

Recept:

Konsten är att utbilda sig... lära sig något nischat och jobba med det några år... sedan starta egen firma och jobba så lite som möjligt och ta så mycket betalt som bara går.

Man kan oxå ha köpt en lägenhet i stockholm city efter lånekraschen på 80-talet och sälja den år 2004... tänk att man kan få betalt för att bo... sjukt samhälle vi lever i.... antagligen lika sjukt som flera av de personer som läser den här tråden tycker om mig...

Vi får se om jag presenterar några låtar så småningom...

för förtydligande... musiken kräver inte en enda av de här prylarna... för att spela musik krävs på sin höjd en sprucken landola gitarr och sin egna röst... Har själv suttit i många år med en gammal P2 häck och en mikrofon för 150:-. Det var jävligt kul det med...

Det handlor nog mest om att "när det musikaliska inte vill utveckas mer så fokuserar man på nya sätt att få till det"... Det är så härligt när gitarren är inkopplad och håren reser sig på armarna... det är den upplevelsen som jagas...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om du ändå är inne på vintage-känslan o ljudet, så ska du nog byta till en rullbandare som MTR istället för Cubase.

Köp en Otari 24 2" eller nån gammal studer.

Känn bandkompressionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag åka till Göteborg och hämta lite mera prylar.... så misströsta int om jag inte svarar... lovar att svara alla som har en åsikt om LA KOMPRESSORER och inget annat...

Have a nice day

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
ska göra det när jag får mer plats. min studio består just nu av 4,2 m2...

per

Detta svar var alltså till MR Phil

Ja då bör du nog vänta om du inte vill bli av med 25% o öka värmen med 100! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

plastocid (oregistrerad)

Okej. Jag tycker inte det är ett dugg sjukt, önskar att jag själv kunde lägga sådana summor på roliga och välljudande prylar. Tyvärr lär jag ha svårt att få så mycket tid över för musiken, men man kanske kunde jobba halvtid i framtiden. Väntar med spänning på att höra din musik. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

rent generellt (som jag har förstått det)

LA2a innehåller rör och deras T4B (specialdesignat optomostånd), ska passa riktigt bra till bas

LA3 - vet ej

LA4 en LA2a utan rör som jag har förstått det. med T4B

1176an - trummor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

LA-2, LA-3 och LA-4 är alla elektro-optiska compressorer. Största skillnaden på dem är:

LA-2: rör in- och utgångssteg, trafobalanserat. Två ratios: compression eller limit. I compressorläge varierar ratio med releasetiden. De gamla modellerna har en switch bakpå som ger lite mer eller mindre HF, vet inte om det finns på re-issuen. Denna var först ut, 3:an och 4:an är modifikationer på LA-2:an.

LA-3: Solid state med diskret elektronik

LA-4: Op-amp baserad och valbar ratio. LA-4:an har fyra operationsförstärkare i signalvägen och dessa är tyvärr inte speciellt bra. Följden är att ju starkare signal desto mer diskant förlorar man. Det är en vanlig LA-4 modd att byta op-förstärkare i dem.

LA-5: Ja, det finns en sån åxå. Vet inte vad som är i den, den ser ut som en LA-4 utan ratio-kontroll.

Generellt passar elektro-optiska compressorer väldigt bra till sång och bas, LA-serien är inget undantag. Det är gainreduction-elementets fasta attack och release tider som är väldigt optimala till just bas och sång. I övrigt är deras styrka deras enkelhet i både funktion och design. De ger en ganska osynlig kompression och man kan komprimera rejält innan det låter ansträngt.

Några moderna optiska alternativ som alla är grymt bra: Manley ELOP, Langevin LOP, Buzz Audio SOC 1.1, ADL 1000/1500, Pendulum Audio (minns inte modellbeteckningen). Fördelen med vissa av dessa är ställbar attack och release vilket ökar användningsområdet oerhört.

Några varningsord: allt som glimmar är inte guld. Det går en helt sjuk trend i vintageprylar just nu. Att det är vintage är, just det, gammalt. En Urei-kompressor har typ 20-30 år på nacken och på den tiden torkar kondingarna ut vilket resulterar i ett tunt sound. Andra fel kan också ligga och gro. Att stereomatcha två enheter får man ta på talang/öra. Det kan vara en bra idé att köpa nytt istället, det görs otroligt fina kompressorer idag i den prisklassen.

Ett tips kan vara att hyra en timme eller två i en studio som har alla dessa och testa och jämföra. Megaphon studion tex har allihop.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 7 månader senare...

Nu har jag två LA2 or och två LA3 or... gud vad det låter bra...

LA2 på sång och bas... (precis som någon sa)

Elgitarren låter bäst med LA3 orna... MD-421 och en vanlig enkel SM57... genom en UA 2-610... inte mycket mer som behövs där...

Har använt Manley ELOP under ett halvår... riktigt bra... men LA2 an knockar den helt... i inspelning... när det gäller mastring så kan jag tänka mig att ELOPen mer kommer till sin rätt...

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

1176 står på listan... men först skall jag testa min nya Korby Kat 4... nu måste jag nog hålla igen... men som sagt... ett par beggade 1176:or och sedan har jag nog det jag behöver...

Per

Kan man få höra nåt du spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag två LA2 or och två LA3 or...
Schysst!
nu måste jag nog hålla igen... men som sagt... ett par beggade 1176:or

Ehm, ditt bankkonto får gärna investera lite här borta också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...