Jump to content
Annons

TV-program om chipmusik.


Den Gode

Recommended Posts

Annons

Fast nu blev jag lite skeptisk när jag läste programbeskrivningen:

1990 spelade vi Donkey Kong och Mario Bros. på våra Gameboy. Nu, 20 år senare, har några eldsjälar plockat ut ljudkretsarna ur de gamla konsolerna - och så har en ny typ av electronica uppstått. Det handlar inte bara om nostalgi, utan är också en protest mot åsikten att ny datateknik nödvändigtvis skulle göra livet bättre. I kvällens dokumentär, fylld av humor, hör vi vad som får skaparna av "chip music" att göra det de gör.

Jag har pratat om chipmusik sedan slutet av 80-talet, så jag vet inte vad som är nytt med det? Större kanske, men inte nytt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh. Den var...inte imponerande kompetent...

Mycket snack & lite innehåll, en nersupen hobbypsykolog som vispade runt uttryck som Peter Pan-komplex lite random, och folk som inte verkade ha den blekaste aning om hur Commodore 64 eller NES funkade rent tekniskt, trots att de försökte framställa sig själva som experter... Orkade se 40 minuter innan jag tröttnade.

Min ombyggda Commodore 64 är en av de bästa analogsynthar (med digital styrning & brusgenerator) jag har :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlade inte mycket om hur man gör musiken.

Nyet. Mycket ord & lite innehåll. Hade kunnat blitt bra med enkla förändringar & mer fokus på själva musiken/tekniken, men nu tappade de bollen helt

/Den Fule

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Nyet. Mycket ord & lite innehåll. Hade kunnat blitt bra med enkla förändringar & mer fokus på själva musiken/tekniken, men nu tappade de bollen helt

/Den Fule

Det är SVT. Allt ska trivialiseras så det inte längre går att begripa. Av journalister för journalister som allt annat.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är SVT. Allt ska trivialiseras så det inte längre går att begripa. Av journalister för journalister som allt annat.

Filmen verkade handla mer om kulturen runt själva musiken. Inte själva musiken eller musikskapandet. Jag vet inte om programmet träffade rätt där dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Filmen verkade handla mer om kulturen runt själva musiken. Inte själva musiken eller musikskapandet. Jag vet inte om programmet träffade rätt där dock.

Precis, det är kulturen som är det viktiga. Alltid människoöden, mer än orsaken till att de överhuvudtaget är med. Det som de brinner för är oviktigt för journalisten, det som är viktigt är att de brinner.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...