Jump to content
Annons

Vilka namn är tillåtna på låttitlar?


magnus83

Recommended Posts

Annons

Jag har en låt som heter "Salikon's Roses". Hela handlingen är tagen från Astrid Lindgrens "Allrakäraste Syster" med lite inspiration på nåt ställe från Arnolds bilder som ritades vid ett senare tillfälle till den bok som senare gavs ut i nyutgåva.

Jag antar att man skulle kunna sätta dit mig för att ha inspirerats av denna saga. Kate Bush har inspirerats av minst två böcker. (Låtarna: W. Hights och Cloud B.) Jag har aldrig hört nåt om bråk om dessa.

Jag har även googlat mina låttitlar och sett att White Feather även används som låttitel av Wolf Mother (men inte i samma dubbelbetydelse som jag gjort: Utmärkelse för tapperhet / feghet). White Feather finns som filmtitel tycker jag mig sett.

Men så är jag inte ute efter att tjäna pengar på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyra Bugg... fick väl byta låttitel till nåt liknande "Buggaloo och rocknrolla" har jag för mig. Men det var väl nåt med smygreklam och Eurovision som tvingade fram detta? CC och tuggummitillverkare borde väl gilla detta efterssom det inte var negativt...tror jag.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta mig inte som jurist här, men jag skulle säga att lagligt sett är du fri att döpa låtarna till precis vad du vill. Konstnärlig frihet. Skulle du döpa en låt ti llexempelvis "Coca-Cola Våldtog Min Kattunge" så skulle lagen betrakta dig som idiot, men polisen skulle nog mest önska att du håller dig borta från dom. Coca-Cola däremot skulle kunna ge dig ett helvete för det - med allt sånt här skulle jag säga att det hänger på om den som äger namnet/upphovsrätten är intressaerad av att göra något eller inte, så frågan om en sån här sak är laglig eller inte är oftast inte så mycket som en fråga om hur en lag ser ut, utan hur olika lagar samverkar & vem man riskerar att reta upp.

Fyra Bugg... var tvungen att byta namn för att det blev reklam, vilket är non grata i Sveriges Television (som ju Melodifestivalen ägs av), medan My Tamagochi (tror jag den hette), en usel låt på 90-talet, förbjöds av tillverkaren av Tamagoch.

Skulle man å andra sidan göra en låt som heter "Släng Alla Skåningar & Göteborgare I Koncentrationsläger & Gör Det Lagligt Att Piska Vänsterhänta" så skulle snuten inte röra ett finger, men det finns en chans att musikbussen med de trevliga männen i vita rockar vill växla några ord.

Jag älskar hur D.A.D. (Disneyland After Dark), och S.P.O.C.K. (Star Pilot On Channel K) löst sånt här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Yttrandefrihetslagarna går före upphovsrättslagarna. Så vill man sjunga en klagans sång över coca cola så går det bra. Men det finns begränsningar i yttrandefriheten så dessa kan man möjligen överträda. Men det ska mycket till för att man ska mata censur trollen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar. Men gäller dessa upphovsrättslagarna även på dom globala tjänsterna Spotify, Deezer mm?

Kan tänka mig att Disney skulle bli lack om jag slängde upp en låt på Spotify vid namn; "Disney´s Scrotumwobbler crew".

Men skulle dom kunna stämma mig för användandet av deras varumärke? Och om jag istället döpte låten till "I Love Disney", skulle det i så fall vara lika illa, lagligt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yttrandefrihetslagarna går före upphovsrättslagarna. Så vill man sjunga en klagans sång över coca cola så går det bra. Men det finns begränsningar i yttrandefriheten så dessa kan man möjligen överträda. Men det ska mycket till för att man ska mata censur trollen.

Oh härliga gråzoner 🙂

Antar att det handlar om en bedömning om varumärket du använder tillför någon slags attraktion för lyssnarna att det i sig ger dig mer pengar än om du inte hade haft med det?

Annars kan du ju iofs hävda att det är en recension i lyrikform 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar. Men gäller dessa upphovsrättslagarna även på dom globala tjänsterna Spotify, Deezer mm?

Kan tänka mig att Disney skulle bli lack om jag slängde upp en låt på Spotify vid namn; "Disney´s Scrotumwobbler crew".

Men skulle dom kunna stämma mig för användandet av deras varumärke? Och om jag istället döpte låten till "I Love Disney", skulle det i så fall vara lika illa, lagligt sätt?

Det kan ju iofs vara varumärkesintrång på så sätt att det kan lura lyssnarna att det är nåt annat än det är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående S.P.O.C.K så har de ju massor med referenser och namn tagna ur Star Trek och andra scifi-filmer och serier, både i titlar och låttexter. Mig veterligen så är det bara bandnamnet Mr Spock de fick ändra en gång i tiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vill minnas att Stefan Sundström fick bassning från McDonalds när han skrev en låt om Ronald McDonald, men att han ändrade till ett "å" nånstans och att det gick bra sen...

Inte på iTunes i alla fall.
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte på iTunes i alla fall.

Mycket sant. Kollade nu också. Men jag känner mig fortfarande SJUKT säker på att jag hört honom snacka om det där i något sammanhang. Jag kan så klart ha fel. Nevermind.

Edit: Det gällde visst "Blåljusvals" där texten går så här:

"Rånald har låst in sej på McDonalds mugg

Han vill injicera får inte i sig ett dugg

Dom har blåljus härinne så man ingenting ser

Han måste sjunga för barnen Fast han vill inte mer"

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...