Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Har en hemmabyggd dator som Ă€r ca 4-5 Ă„r gammal nu. Har i7 processor, 16Gb RAM sĂ„ den fungerar skapligt bra faktiskt. Kör kanske 8 spĂ„r EastWest pluggar, 8 spĂ„r Omnisphere, 2 spĂ„r trilian, SSD, xx antal gitarrsĂ„r,essa spĂ„ klarar datrn Ă€ven av pluggar att mixa med. Waves och liknande pluggar (fast dĂ„ med en latency pĂ„ max, alltsĂ„ 40ms). Totalt kanske det blir 40-60 effektpluggar (Eq, kompressor, reverb, dist, delay, mm.). ÄndĂ„ kĂ€nner jag mig inte nöjd. Hört folk som pratar om extern DSP osv men aldrig riktigt satt mig in i hur det funkar. Kan man installera separat CPU som ex styr vissa pluggar? Eller vet ni nĂ„got annat tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt för att kunna fĂ„ ut mer prestanda sĂ„ datorn klarar fler pluggar? Tack!

Annons
Postat

Jag misstÀnker att allt slutar i en kostnadsfrÄga jÀmfört med nytta.

Vad kostar en extern DPS jÀmför med nytt moderkort/CPU?

En extern DPS behöver kommunicera med din dator och för att fÄ lÄg latency kanske ytterligare en kostnad tillkommer i form av wordclock, AD-omvandlare etc.?

Postat

Det finns externa DSP-burkar och ljudkort med inbyggd DSP - men de kan inte avlasta datorn frÄn de pluggar du redan anvÀnder, utan de kan bara köra sina egna specifika effekter (som styrs av en plugin, men alltsÄ körs i den burkens DSP).

Postat (redigerat)

Som Claes sÀger sÄ hjÀlper DSP korten bara nÀr du kör deras egna pluggar.

Jag skulle satsa pÄ en ny i7:a. SjÀlv har jag en i7 4790K som Àr vÀrstingmodellen av konsumentmodellerna. Den Àr ca dubbelt sÄ snabb som en 5 Är gammal i7. Kostar ca 5000 med ett nytt moderkort.

Redigerat av FNG
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Beroende pÄ vilken socket du har pÄ moderkortet sÄ kanske du kan stoppa dit en xeon med flera kÀrnor. Men dÄ mÄste ditt musikprogram kunna utnyttja flera Àn fyra. Dom Àr inte gratis men dom Àldre kostar vettigt och i vissa fall tydligen mindre Àn dÄtidens motsvarande konsument proppar. Jag gjorde sÄ med en gammal asus rigg och Àven med en ga rigg för att blÄsa liv i dom igen sÄ dom hÀnger med vettigt. I asus riggen blev det 6 kÀrnig.

Postat

Det beror pÄ vad man menar med extern DSP. Det kan antingen vara en DSP-processor alltsÄ en processor byggd enbart för signalbearbetning eller bara en "vanlig" dator som anvÀnds för signalbearbetning eller som vÀrd för instrumentpluggar.

Externa DSP-processorer Àr i regel inte en sÄ kostnadseffektiv lösning, men skalbart och smidigt. Dessutom kan de ge tillgÄng till pluggar av hög kvalitét (tex UAD).

Att koppla till en extra dator kan vara en prisvÀrd lösning Ä andra sidan. Du kan anvÀnda exempelvis Vienna Ensemble Pro för att köra instrumentpluggarna pÄ en annan dator. Du kan tex köpa en begagnad men hyfsat kraftfull Mac Mini sÄ har du en smidig, tyst och energisnÄl dator för att avlasta den andra.

Men, vad jag skulle föreslÄ Àr att om du inte nödvÀndigtvis vill mixa och komponera samtidigt (kan finnas för och nackdelar med det), sÄ efter du Àr fÀrdig med komposition/inspelning sÄ frys eller rendera spÄren med virtuella instrument pÄ. PÄ sÄ sÀtt frigör du kraft till sjÀlva mixningen, det blir ocksÄ mer fokus pÄ varje moment i processen.

Postat

Hej

Tack för alla svar

Jag vill ju helst inte lÀgga 4000 pÄ processor, 3000 pÄ moderkort för att fÄ en bÀttre dator.

Dsp har jag fĂ„tt bĂ€ttre förstĂ„else för och nog inget för mig 🙂

Jag arrangerar och mixar samtidigt vilket kanske inte Àr sÄ optimalt.

NÀr det blir för mycket för datorn sÄ fryser jag ex Eastwest pluginen och mixar i omnisphere,nÀr jag Àr klar dÀr sÄ mixar jag eastwest och lÄser omnisphere osv.

Funkar men blir drygt om man ska Àndra en liten grej i nÄgot som Àr fryst för att det tar ju tid att frysa plugins.

Koppla en annan dator som styr vissa pluggar lÄter intressant. Hur glr man? BerÀtta mer? Inkoppling, köra cubase i ena och plugins i andra? Hur fÄr man till det?

Postat

Blir ny processor, moderkort och RAM-minnen. Eftersom jag planerar att köra pÄ i7-5820k processorn med 6 kÀrnor undrar jag nu om Cubase 5 (eller 5.5 tror jag det var jag hade. A, 5,5 om den uppdateringen var gratis, annars Àr det 5.4X.) kan hantera 6 kÀrnor? NÄgon som nÀmnde i trÄden att man fick kolla upp detta. Jag hittar ingen info om detta pÄ nÀtet sÄ tÀnkte kolla med er om ni vet?

Och undrar Àven hur mycket mer plugins jag kommer kunna köra? Min nuvarande i7:a Àr ca 5 Är gammal och bestÄr av 4 kÀrnor tror jag det var

Postat (redigerat)
  On 2015-06-18 at 13:15 sa fender__:

Blir ny processor, moderkort och RAM-minnen. Eftersom jag planerar att köra pÄ i7-5820k processorn med 6 kÀrnor undrar jag nu om Cubase 5 (eller 5.5 tror jag det var jag hade. A, 5,5 om den uppdateringen var gratis, annars Àr det 5.4X.) kan hantera 6 kÀrnor? NÄgon som nÀmnde i trÄden att man fick kolla upp detta. Jag hittar ingen info om detta pÄ nÀtet sÄ tÀnkte kolla med er om ni vet?

Och undrar Àven hur mycket mer plugins jag kommer kunna köra? Min nuvarande i7:a Àr ca 5 Är gammal och bestÄr av 4 kÀrnor tror jag det var

Peter T har redan gett dig svaret http://forum.studio....r/#entry1597407

Om poÀngen Àr dubbelt sÄ hög för din nya CPU jÀmfört med din gamla kan du mest troligt köra med dubbelt sÄ mÄnga plugins som med din gamla CPU, under förutsÀttning att bÄde Cubase och dina tÀnka Pluggins kan hantera 6 kÀrnor och hyperthreading. Mest troligt har cubase 8 bÀttre stöd för multicore Àn vad cubase 5.x har.

Redigerat av Implasticyde
Postat

Jo visst att just CPUn Àr dubbelt sÄ snabb som mina gamla behöver det inte per automatik betyda att jag kan köra med dubbelt sÄ mÄnga plugins, eller hur.

Det Àr nog fler parametrar som spelar in. RAM minnen. Vad Cubase klarar av osv.

Hur mycket mer kommer 32GB att göra prestandamÀssigt jÀmfört med 16GB?

Postat
  On 2015-06-18 at 16:20 sa fender__:

Jo visst att just CPUn Àr dubbelt sÄ snabb som mina gamla behöver det inte per automatik betyda att jag kan köra med dubbelt sÄ mÄnga plugins, eller hur.

Det kan ocksÄ vara sÄ att du kan köra 3 ggr sÄ mycket, har du nya pluggar Àr dom optimerade för dagens processorer.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  On 2015-06-18 at 16:20 sa fender__:

Minnet Àr till för minneskrÀvande pluggar, sample bibliotek med strÄkar tex.

DSP pluggar behöver inte sÄ mycket minne dÀremot CPU.

Öppna upp prestanda mĂ€taren i Windows nĂ€r du kör en lĂ„t sĂ„ ser du var det kinkar nĂ„gonstans. Är allt minne slut? Är CPU slut?

Dessutom sÄ mÄste du köra en ett 64 bitars Cubase och operativsystem för att maximalt uttnyttja minnet i datorn. Ett 32 bitars os eller 32 bitars DAW kan bara hantera 4GB max.

Redigerat av drloop
Postat

W7 Àr 64-bitars och Àven Cubase. Men det sÀger vÀl inget om hur mÄnga kÀrnor Cubase klarar?

Postat

Shit. Det var ju exakt det svar jag var ute efter. Ska gĂ„ en "google sök" kurs. Tusen tack för hjĂ€lpen 😄

Att köra med en latency pĂ„ 6ms Ă€r ju inte sĂ„ farligt 🙂

JÀklar det blir ganska dyrt i slutÀndan.

i7 5820k 4000

Ga x99M 2400

Minne 1800

W7 (mitt nuvarande Àr ett OEM) 1000

9200:-

Postat

4790k ligger etta pÄ prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=500

billigare och moderkortet Àr nog ocksÄ billigare och antagligen minnet.

Det jag inte har riktigt koll pÄ om det Àr 1150 man ska köra pÄ och vilket chipset som gÀller. Det Àr nÀstan 3 Är sedan jag skruvade ihop min nuvarande dator.

Postat

NÄgon som testat maxa sin i7:a med plugins? Hur mÄnga klarar den av och vilka plugins Àr det?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör reason sÄ jag har inga VST/VSTi att hÀnga in. Men som mest kör jag 70-80 kanaler/spÄr med kanske 200-250+ pluggar i reason blandat effekter och syntar. PÄ 44,1kHz och 128 samples buffer har jag aldrig lyckats trycka upp CPUn över 40% last. NÄgra gÄnger nÀr jag av externa skÀl varit tvungen att köra 96kHz sÄ har jag fÄtt upp CPUn till ca 80% och dÄ var jag tvungen att köra pÄ 512 samples buffer om jag skulle klara att mixa. Kan möjligen ha varit 1024 till och med. OBS motsvarande i 44,1kHz skulle ha varit hÀlften i buffer.

Jag har trimmat datorn med att ta bort all strömspar trams vilket ökar den faktiska prestandan med ca 50% för mig. Det gÀller alla mina senaste tre windows datorer, macen gör jag inget med...

Redigerat av drloop
Postat

ok,Är det en nyare processor? Skriv gĂ€rna lit eom datorn ocksĂ„ 🙂

LÀste om lite i trÄden och som "RainyDays" skriver sÄ kan det vara prisvÀrt att koppla 2 datorer till 1. Men kan man dÄ verkligen jobba i samma program och att bÄda datorerna jobbar?

RÀcker det dÄ att ena har Windows eller mÄste bÄda ha det? OCh hur Àr det med Cubase? MÄste den vara installerad pÄ bÄda? Har ju bara en USB-dongel.

drloop (oregistrerad)
Postat

Min processor har nÄgra Är pÄ nacken. Det Àr en i5-3570K och jag har 8GB primÀrminne.

Jag gjorde en test nu pÄ morgononen, 48 spÄr med med en synt och en Line6 gitarrplugg pÄ varje kanal ger strax över 50% belastning i mitt system (44.1kHz och 128 samples buffer) . Gitarrpluggar och reverb brukar vara de vÀrsta CPU tjuvarna.

En polare till mig körde för lÀnge sedan tvÄ Cubase ihopkopplade tillsammans, funkar men latencyn var hemsk.

Vad har du för processor idag? Du kommer sÀkert att fÄ minst dubbla prestandan om du köper en ny CPU, 5 Är gammal i7 innebÀr att det borde vara en i7-5600U.

https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-5600U+%40+2.60GHz&id=2456

Med en ny processor fÄr du dubbel prestanda minst, beroende pÄ hur mycket deg du lÀgger.

Postat

Kör med en i7 920 2,66Ghz processor. 8 GB RAM.

JÀmförde min med 5820k och CPU mark rate för 920 lÄg pÄ 4,98 medan 5820k lÄg pÄ 12,959

JĂ€klar, kanske Ă€ndĂ„ lyckas dubbla prestandan?? 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat
  On 2015-06-23 at 05:12 sa fender__:

Kör med en i7 920 2,66Ghz processor. 8 GB RAM.

JÀmförde min med 5820k och CPU mark rate för 920 lÄg pÄ 4,98 medan 5820k lÄg pÄ 12,959

JĂ€klar, kanske Ă€ndĂ„ lyckas dubbla prestandan?? 🙂

Ser sÄ ut.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.