Jump to content
Annons

Extern DSP eller ny dator?


fender__

Recommended Posts

Hej Har en hemmabyggd dator som är ca 4-5 år gammal nu. Har i7 processor, 16Gb RAM så den fungerar skapligt bra faktiskt. Kör kanske 8 spår EastWest pluggar, 8 spår Omnisphere, 2 spår trilian, SSD, xx antal gitarrsår,essa spå klarar datrn även av pluggar att mixa med. Waves och liknande pluggar (fast då med en latency på max, alltså 40ms). Totalt kanske det blir 40-60 effektpluggar (Eq, kompressor, reverb, dist, delay, mm.). Ändå känner jag mig inte nöjd. Hört folk som pratar om extern DSP osv men aldrig riktigt satt mig in i hur det funkar. Kan man installera separat CPU som ex styr vissa pluggar? Eller vet ni något annat tillvägagångssätt för att kunna få ut mer prestanda så datorn klarar fler pluggar? Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag misstänker att allt slutar i en kostnadsfråga jämfört med nytta.

Vad kostar en extern DPS jämför med nytt moderkort/CPU?

En extern DPS behöver kommunicera med din dator och för att få låg latency kanske ytterligare en kostnad tillkommer i form av wordclock, AD-omvandlare etc.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns externa DSP-burkar och ljudkort med inbyggd DSP - men de kan inte avlasta datorn från de pluggar du redan använder, utan de kan bara köra sina egna specifika effekter (som styrs av en plugin, men alltså körs i den burkens DSP).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes säger så hjälper DSP korten bara när du kör deras egna pluggar.

Jag skulle satsa på en ny i7:a. Själv har jag en i7 4790K som är värstingmodellen av konsumentmodellerna. Den är ca dubbelt så snabb som en 5 år gammal i7. Kostar ca 5000 med ett nytt moderkort.

Redigerat av FNG
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Beroende på vilken socket du har på moderkortet så kanske du kan stoppa dit en xeon med flera kärnor. Men då måste ditt musikprogram kunna utnyttja flera än fyra. Dom är inte gratis men dom äldre kostar vettigt och i vissa fall tydligen mindre än dåtidens motsvarande konsument proppar. Jag gjorde så med en gammal asus rigg och även med en ga rigg för att blåsa liv i dom igen så dom hänger med vettigt. I asus riggen blev det 6 kärnig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad man menar med extern DSP. Det kan antingen vara en DSP-processor alltså en processor byggd enbart för signalbearbetning eller bara en "vanlig" dator som används för signalbearbetning eller som värd för instrumentpluggar.

Externa DSP-processorer är i regel inte en så kostnadseffektiv lösning, men skalbart och smidigt. Dessutom kan de ge tillgång till pluggar av hög kvalitét (tex UAD).

Att koppla till en extra dator kan vara en prisvärd lösning å andra sidan. Du kan använda exempelvis Vienna Ensemble Pro för att köra instrumentpluggarna på en annan dator. Du kan tex köpa en begagnad men hyfsat kraftfull Mac Mini så har du en smidig, tyst och energisnål dator för att avlasta den andra.

Men, vad jag skulle föreslå är att om du inte nödvändigtvis vill mixa och komponera samtidigt (kan finnas för och nackdelar med det), så efter du är färdig med komposition/inspelning så frys eller rendera spåren med virtuella instrument på. På så sätt frigör du kraft till själva mixningen, det blir också mer fokus på varje moment i processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för alla svar

Jag vill ju helst inte lägga 4000 på processor, 3000 på moderkort för att få en bättre dator.

Dsp har jag fått bättre förståelse för och nog inget för mig 🙂

Jag arrangerar och mixar samtidigt vilket kanske inte är så optimalt.

När det blir för mycket för datorn så fryser jag ex Eastwest pluginen och mixar i omnisphere,när jag är klar där så mixar jag eastwest och låser omnisphere osv.

Funkar men blir drygt om man ska ändra en liten grej i något som är fryst för att det tar ju tid att frysa plugins.

Koppla en annan dator som styr vissa pluggar låter intressant. Hur glr man? Berätta mer? Inkoppling, köra cubase i ena och plugins i andra? Hur får man till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ny processor, moderkort och RAM-minnen. Eftersom jag planerar att köra på i7-5820k processorn med 6 kärnor undrar jag nu om Cubase 5 (eller 5.5 tror jag det var jag hade. A, 5,5 om den uppdateringen var gratis, annars är det 5.4X.) kan hantera 6 kärnor? Någon som nämnde i tråden att man fick kolla upp detta. Jag hittar ingen info om detta på nätet så tänkte kolla med er om ni vet?

Och undrar även hur mycket mer plugins jag kommer kunna köra? Min nuvarande i7:a är ca 5 år gammal och består av 4 kärnor tror jag det var

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ny processor, moderkort och RAM-minnen. Eftersom jag planerar att köra på i7-5820k processorn med 6 kärnor undrar jag nu om Cubase 5 (eller 5.5 tror jag det var jag hade. A, 5,5 om den uppdateringen var gratis, annars är det 5.4X.) kan hantera 6 kärnor? Någon som nämnde i tråden att man fick kolla upp detta. Jag hittar ingen info om detta på nätet så tänkte kolla med er om ni vet?

Och undrar även hur mycket mer plugins jag kommer kunna köra? Min nuvarande i7:a är ca 5 år gammal och består av 4 kärnor tror jag det var

Peter T har redan gett dig svaret http://forum.studio....r/#entry1597407

Om poängen är dubbelt så hög för din nya CPU jämfört med din gamla kan du mest troligt köra med dubbelt så många plugins som med din gamla CPU, under förutsättning att både Cubase och dina tänka Pluggins kan hantera 6 kärnor och hyperthreading. Mest troligt har cubase 8 bättre stöd för multicore än vad cubase 5.x har.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst att just CPUn är dubbelt så snabb som mina gamla behöver det inte per automatik betyda att jag kan köra med dubbelt så många plugins, eller hur.

Det är nog fler parametrar som spelar in. RAM minnen. Vad Cubase klarar av osv.

Hur mycket mer kommer 32GB att göra prestandamässigt jämfört med 16GB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst att just CPUn är dubbelt så snabb som mina gamla behöver det inte per automatik betyda att jag kan köra med dubbelt så många plugins, eller hur.

Det är nog fler parametrar som spelar in. RAM minnen. Vad Cubase klarar av osv.

Hur mycket mer kommer 32GB att göra prestandamässigt jämfört med 16GB?

Det kan också vara så att du kan köra 3 ggr så mycket, har du nya pluggar är dom optimerade för dagens processorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jo visst att just CPUn är dubbelt så snabb som mina gamla behöver det inte per automatik betyda att jag kan köra med dubbelt så många plugins, eller hur.

Det är nog fler parametrar som spelar in. RAM minnen. Vad Cubase klarar av osv.

Hur mycket mer kommer 32GB att göra prestandamässigt jämfört med 16GB?

Minnet är till för minneskrävande pluggar, sample bibliotek med stråkar tex.

DSP pluggar behöver inte så mycket minne däremot CPU.

Öppna upp prestanda mätaren i Windows när du kör en låt så ser du var det kinkar någonstans. Är allt minne slut? Är CPU slut?

Dessutom så måste du köra en ett 64 bitars Cubase och operativsystem för att maximalt uttnyttja minnet i datorn. Ett 32 bitars os eller 32 bitars DAW kan bara hantera 4GB max.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit. Det var ju exakt det svar jag var ute efter. Ska gå en "google sök" kurs. Tusen tack för hjälpen 😄

Att köra med en latency på 6ms är ju inte så farligt 🙂

Jäklar det blir ganska dyrt i slutändan.

i7 5820k 4000

Ga x99M 2400

Minne 1800

W7 (mitt nuvarande är ett OEM) 1000

9200:-

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör reason så jag har inga VST/VSTi att hänga in. Men som mest kör jag 70-80 kanaler/spår med kanske 200-250+ pluggar i reason blandat effekter och syntar. På 44,1kHz och 128 samples buffer har jag aldrig lyckats trycka upp CPUn över 40% last. Några gånger när jag av externa skäl varit tvungen att köra 96kHz så har jag fått upp CPUn till ca 80% och då var jag tvungen att köra på 512 samples buffer om jag skulle klara att mixa. Kan möjligen ha varit 1024 till och med. OBS motsvarande i 44,1kHz skulle ha varit hälften i buffer.

Jag har trimmat datorn med att ta bort all strömspar trams vilket ökar den faktiska prestandan med ca 50% för mig. Det gäller alla mina senaste tre windows datorer, macen gör jag inget med...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

ok,Är det en nyare processor? Skriv gärna lit eom datorn också 🙂

Läste om lite i tråden och som "RainyDays" skriver så kan det vara prisvärt att koppla 2 datorer till 1. Men kan man då verkligen jobba i samma program och att båda datorerna jobbar?

Räcker det då att ena har Windows eller måste båda ha det? OCh hur är det med Cubase? Måste den vara installerad på båda? Har ju bara en USB-dongel.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min processor har några år på nacken. Det är en i5-3570K och jag har 8GB primärminne.

Jag gjorde en test nu på morgononen, 48 spår med med en synt och en Line6 gitarrplugg på varje kanal ger strax över 50% belastning i mitt system (44.1kHz och 128 samples buffer) . Gitarrpluggar och reverb brukar vara de värsta CPU tjuvarna.

En polare till mig körde för länge sedan två Cubase ihopkopplade tillsammans, funkar men latencyn var hemsk.

Vad har du för processor idag? Du kommer säkert att få minst dubbla prestandan om du köper en ny CPU, 5 år gammal i7 innebär att det borde vara en i7-5600U.

https://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-5600U+%40+2.60GHz&id=2456

Med en ny processor får du dubbel prestanda minst, beroende på hur mycket deg du lägger.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör med en i7 920 2,66Ghz processor. 8 GB RAM.

Jämförde min med 5820k och CPU mark rate för 920 låg på 4,98 medan 5820k låg på 12,959

Jäklar, kanske ändå lyckas dubbla prestandan?? 🙂

Ser så ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...