Jump to content
Annons

Inspelning i replokal


xj83

Recommended Posts

Hej

Hoppas att jag kan få hjälp av er som är kunnigare än mig i ämnet.

Ja skulle vilja spela in när bandet repar och eventuellt även på spelningar.

Vi använder i dag en Yamaha EMX5000-12 i vårt PA och min tanke har varit att ta ljudet från mixern in i någon form av inspelare. Alla instrument och sång går igenom PA:t idag.

Tänker jag rätt eller vad anser ni at jag ska göra (och köpa).

Tacksam för all hjälp

Redigerat av xj83
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv spelar jag in eventuella repor för 14-mannabandet via ett Roland Studio Capture (16 in):

https://www.roland.se/products/studio-capture/

I ditt fall har du en powered analog mixer vad jag förstår. Om du redan har ett enkelt ljudkort kan du alltid tappa stereosignalen från direct-out från mixern (eller så många kanaler det nu är möjligt). Då får du å andra sidan ingen multikanalinspelning. Om du vill ha det senare för att sedan kunna mixa, så får du troligtvis antingen skaffa liknande ljudkort enligt ovan och en snake kanhända:

http://www.thomann.de/se/pro_snake_83840_5_multicore.htm

Eller satsa på en digitalmixer som kan ta alla kanaler separat i stil med:

http://www.thomann.de/se/presonus_studiolive_1602.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

JohRick du har rätt, det är en powered analog mixer.

Min tanke var att ta ljudet från Aux1, eftersom jag kan ställa ljudnivåerna separat per kanal och skicka ljudet till någon form av inspelningsapparat.

Något ljudkort har jag inte.

Som du förstår är jag helt novis på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Boogiepack (oregistrerad)

JohRick du har rätt, det är en powered analog mixer.

Min tanke var att ta ljudet från Aux1, eftersom jag kan ställa ljudnivåerna separat per kanal och skicka ljudet till någon form av inspelningsapparat.

Något ljudkort har jag inte.

Som du förstår är jag helt novis på detta.

Det är väl en helt ok metod att ta signalen från en aux och skicka in den i line in på vad du nu vill spela in på! Kan vara bra att veta om aux:en är pre eller post fader, annars kanske du ändrar i utljudet och därmed på inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en Tascam DR-40 i replokalen. Den kan spela in på fyra kanaler samtidigt. Då har jag valt att ha två line som jag kopplar från någon motsvarande stereo-ut från mixerbordet (t ex hörlursutgången), samtidigt som de två inbyggd kondensatormickarna spelar in det som hörs ut i lokalen. Så har en haft en bra balans i mixen blir det ganska bra resultat.

Problemet med att bara spela in det som finns i mixerbordet är ju att en då bara får närmickningar och kanske helt fel balans. Mixerbordsvolymen från micken från gitarrförstärkaren kanske är jättelåg jämfört med det andra, eftersom gitarrförstärkaren ändå låter bra i lokalen på egen hand, o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...