Jump to content
Annons

Hjälp sökes av nykomling

Recommended Posts

Guest Dakini
Posted

Hej

Jag har hittat hit i min sökan efter hjälp.....och hoppas nu att detta inlägg hamnar rätt 😉

Håller på att översätta en bok från engelska till svenska, och har fastnat i ett par sidor som handlar om tonarter.

Kan själv inte läsa noter och vet ruskigt lite om musikteori, fast jag en gång i min ungdom var folksångerska (amerikansk/eng folksongs) och spelade gitarr, men det var bra gehör som gällde och att stämma gitarren efter min röst istället för stämgaffeln, men nu sitter jag allstå fast här ...... nu står mitt hopp till denna sidas medlemmar. På nätet finns ett par sajter med några få exempel, och jag behöver hjälp med de svenska namnen på följande tonarter:

Dur:

F#Gb Major F Flat Major

Db Major D Flat Major

Ab Major A Flat Major

Eb Major E Flat Major

Bb Major B Flat Major

moll:

f# F sharp minor

c# C sharp minor

ab A flat minor

eb E flat minor

bb B flat minor

Mycket tacksam för hjälp! 🙂

Annons
Guest Stinkey
Posted (edited)

Tänk så här: Sharp = #, och flat = b. Dur är Major och moll är minor. Svårare än så är det inte.

Edited by Stinkey
Posted

Det viktigaste är att svenskar/tyskar fortfarande inte fattat att tonerna heter:

A B C D E F G

Svenskar o tyskar tror att alfabetet lyder: A H C D E F G

Detta har att göra med att förr i tiden när man skulle skriva tjusigt, skrev man snirkliga b:n som var lite öppna nedtill. Dessa tolkades av idioter som "h" och blev en grundmurad (o)sanning i musikteorin.

Följaktligen: Står det B minor på engelska betyder det h moll på svenska, fast det så klart egentligen heter b moll. Tyvärr ställer detta till problem för det som svenskar kallar b moll är egentligen B flat minor (dvs det borde heta bess moll på svenska).

exempel från din lista:

Db Major är detsamma som D flat Major. (b är en musikteoretisk notering som heter "flat" på engelska). (# är motsvarande och heter "sharp" på engelska)

Db (D flat) är alltså "dess" på svenska.

D (D natural) är ett oförändrat d och heter också d på svenska.

D# (D sharp) på engelska blir "diss" på svenska.

Värsta problemet att hålla reda på är alltså tonen B och tonerna runt B (som alltså på svenska tyvärr heter "lite allt möjligt" ).

Asch...detta var ju en krånglig förklaring... 😉

Guest Dakini
Posted

Hej Stinkey

Tack för rådet, har du lust att kolla om jag tänkt rätt?

F Flat Major Fiss-dur

D Flat Major Dess-dur

A Flat Major Ass-dur

E Flat Major Ess-dur

B Flat Major B-dur

F sharp minor fiss-moll

C sharp minor ciss-moll

A flat minor aiss-moll

E flat minor eiss-moll

B flat minor b-moll (h-moll)

Detta är en vild gissning från min sida!

Tack på förhand

Dakini

Guest Dakini
Posted

Hej Fredrikmo,

Tack för ditt svar, jag håller fullständigt med om B och H förvirringen.

Jag har slitit med min översättning (se svar till Stinkey ovan) i flera dagar, men är som sagt mycket osäker på om jag fattat rätt.

Tack igen, Dakini

Guest Stinkey
Posted

Djävligt nära, det var bara vår idioti med B och H du rörde i hop lite.

B flat Major är alltså Bess dur och B flat minor är Bess moll, annars var allt korrekt. Så det verkar som om du har förstått principen. Lycka till med din översättning i övrigt, hör av dig om du stöter på fler problem.

Guest Dakini
Posted

Till Stinky och Fredrikmo

Min helg är räddad, evigt tacksam för er hjälp!

och det finns tydligen hopp om att det blir folk av mej också. 😠

Nu måste jag bara räta ut mina ögon som gått i kors 😉

Trevligt forum vill jag också tillägga, (har läst lite här och där).

Tack för det! jag återkommer gärna hit (är ju medlem nu, minnsan)

Ha det så bra själv!

Dakini

"The Sun resounds as in the days of yore" Goethe Faust

Posted (edited)
Hej Stinkey

Tack för rådet, har du lust att kolla om jag tänkt rätt?

F Flat Major Fiss-dur

D Flat Major Dess-dur

A Flat Major Ass-dur

E Flat Major Ess-dur

B Flat Major B-dur

F sharp minor fiss-moll

C sharp minor ciss-moll

A flat minor aiss-moll

E flat minor eiss-moll

B flat minor b-moll (h-moll)

Detta är en vild gissning från min sida!

Tack på förhand

Dakini

Såhär blir det väl

F Flat Major Fess-dur (E-dur)

D Flat Major Dess-dur

A Flat Major Ass-dur

E Flat Major Ess-dur

B Flat Major B-dur (Bess dur)

F sharp minor fiss-moll

C sharp minor ciss-moll

A flat minor ass-moll

E flat minor ess-moll

B flat minor b-moll (bess-moll)

Tänk såhär

Ta samma bokstav som i Engelska namnet undantag B då som kan tolkas på olika sätt. är det flat lägg till -ess är det sharp lägg till iss. Sen major = dur och minor = moll.

Edited by Shadows
Guest Stinkey
Posted

Ja, givetvis har du rätt,Shadows. Jag är fredagspckad som vanligt. All my apolygis to you Dakini. 😉

Guest Dakini
Posted

Tack för det Shadows,

that's allright Stinkey, appology accepted, det är ju trots allt LÖRDAG 😉

(tur för oss att Shadows var alert där!)

de häringa aiss och eiss är nog i engelska beteckningarna.

då undrar jag, om B-dur och b-moll på svenska heter Hiss-dur och hess-moll ?

Dakini

"The Sun resounds as in the days of yore" Goethe Faust

........................................

Guest Dakini
Posted

jag menar förståss B flat minor = (skrivet som h)= hess-moll ?

och B sharp major som H = Hiss-dur ?

Bäst att lägga av innan jag rör till det nu ......

Dakini

Posted

Dakini

B-flat minor är ju B moll på svenska (med idiotbeteckningarna)

B-sharp major är Hiss dur precis som du skrev.

Ärligt talat tycker jag det är på sin plats att införa de logiska beteckningarna, B och Bess. Om alla bara försöker sluta med H så försvinner det nog om några hundra år.

Posted

Det kan vara bra att veta att beteckningarna Hiss, Eiss, Cess och Fess ytterst sällan förekommer, eftersom de motsvaras av i tur och ordning C, F, H och E.

Sen kan jag bara instämma i klagokören mot den olyckliga missuppfattningen H. Säkrast är att använda H och Bess som beteckningar, så kan man aldrig missuppfattas. 😉

Posted
Ja, lägg ner H helt. Det är bara dumt. Jag fick också lära mig det då jag gick i skolan men har fått vänja bort det, som tur är står det ju alltid B i musikprogramvaror så man väldigt sällan påminns om H:et. SLUTA PRATA OM DET! DET FINNS INTE! 😆

Men det kan vara bra att veta att det inte finns om man stöter på det!!! 🙂

Posted
Ja, lägg ner H helt. Det är bara dumt. Jag fick också lära mig det då jag gick i skolan men har fått vänja bort det, som tur är står det ju alltid B i musikprogramvaror så man väldigt sällan påminns om H:et. SLUTA PRATA OM DET! DET FINNS INTE!  😉

Men det kan vara bra att veta att det inte finns om man stöter på det!!! 😆

Eller om det hälsar på.

9150104322.jpg

🙂

Posted

Dakini

Hess moll.

Testa den i Tyskland 🙂

Guest Lasse Mongo
Posted
A Flat Major Ass-dur

Man undrar hur en engelsk-talande uppfattar detta! har tyvärr stött på många som envisas med att använda termen "Ass" för sänkt B vilket blir en aning stötande för just engelsk-talande personer som stöter på envisa svenskar som säger "well we play this lick from G-minor, Gmin, A and Ass, hmmmm....

Jag tror jag tar mig en renande grogg och avviker omedelbart blir min tanke så man slipper stå där som en jerk-off i den stackarens ögon!

Posted
A Flat Major Ass-dur

Man undrar hur en engelsk-talande uppfattar detta! har tyvärr stött på många som envisas med att använda termen "Ass" för sänkt B vilket blir en aning stötande för just engelsk-talande personer som stöter på envisa svenskar som säger "well we play this lick from G-minor, Gmin, A and Ass, hmmmm....

Jag tror jag tar mig en renande grogg och avviker omedelbart blir min tanke så man slipper stå där som en jerk-off i den stackarens ögon!

🙂😆😉

Guest Dakini
Posted

Tack för alla nyttiga och framför allt roliga synpunkter på "mitt problem".

Jag håller med om att det ibland blir fruktansvärt roligt

när språkförbistringen slår till.

Det är bara att hoppas att man inte trampar i för stort klaver.

Må gott allesammans till nästa gång !

Dakini

Posted (edited)

Håller med Signert.

Använd H och bess så blir du aldrig missuppfattad. B kan ju betyda vilket som.

edit: felstavning så här efter några lördagsöl.

Edited by bassman
Posted

Varning för nördigt musikantskämt:

Spela detta om ni kan.. K#Δ Ab..

Posted
Håller med Signert.

Använd H och bess så blir du aldrig missuppfattad. B kan ju betyda vilket som.

Ja...det vore ju jävligt dumt att anpassa sig och bli internationellt gångbar 🙂

Posted

B = H... B är aldrig samma som Bb. Dom som kallar Bb för B är ute o cyklar och får skylla sig själva.

Posted
Varning för nördigt musikantskämt:

Spela detta om ni kan.. K#Δ Ab..

Kiss my ass 😄

Den har jag aldrig hört förut hehe

Posted
B = H... B är aldrig samma som Bb. Dom som kallar Bb för B är ute o cyklar och får skylla sig själva.

Jag blir också förbannad när folk kallar Bb för B. Det är så jävla ologiskt liksom:

"Alla andra svarta tangenter heter något med ess eller iss beroende på hur vi går men den här jäveln ska vi kalla för B."

wtf?

Guest Stinkey
Posted

Det är lika självklart att skriva B för den som kan alfabetet som att vi inte håller kvar vid vänsterstyrda bilar och vänstertrafik. Man måste anpassa sig till det som är BÄTTRE i omvärlden. Att vara udda får inte bli ett självändamål. 😄

Posted

Äh. Jag har alltid kallat B för H, men det vart det slut på när jag började ackis (bokstaven H är bannlyst där verkar det som). Men det är ju bara att tugga i sig.

Då är det ju roligare att diskutera stegteori som har hur många olika läror som helst. Alla gör fan olika och hävdar bestämt att deras sätt att skriva är rätt.