Jump to content
Annons

Ljudisolering för PC


Jay Bee

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet något bra tips för att få en tyst miljö i närheten av sin dator?

T.ex någon form av ljudisolerad box att ställa datorn i?

Länkar tas gärna emot och skulle uppskattas. Har googlat lite men hittar inte vad jag söker efter.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är ganska besvärligt. Det finns ljudhuvar att köpa. Men det är dyrt. Och problemet är lite kvar, värmen ska bort så de brukar innehålla en fläkt. Långa kablar och datorn i något annat rum är det som har fungerat bäst för mig :-(. Misco har tex en låda för 6 papp. Men det är kontors miljö de är gjorda för, inte ljudstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska besvärligt. Det finns ljudhuvar att köpa. Men det är dyrt. Och problemet är lite kvar, värmen ska bort så de brukar innehålla en fläkt. Långa kablar och datorn i något annat rum är det som har fungerat bäst för mig :-(. Misco har tex en låda för 6 papp. Men det är kontors miljö de är gjorda för, inte ljudstudio.

Vet du hur mycket den från Misco dämpar? Blir rätt långa sladdar det. Då är det väl också en fråga om hur mycket ljudet försämras av att färdas så långt. Eller vad säger du?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ljudet löses lämpligen med att köra digitalt. Firewire/USB/Madi tex. Nej jag har inte provat de som de misco säljer. Men de var ganska vanliga förr i tiden när PC brukade låta så pass mycket att de var problem i kontor. Ingen av de jag sett har varit lämpliga för studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För min del såg jag till att få datorn så tyst som möjligt:

1. Så lite fläktar som möjligt på låga varv (viktigt med luftflödet, så det är svalt nog)

2. Se till att skaffa tysta fläktar + tyst nätagg

3. Välj en låda som är ljudisolerad och/eller skaffa Paxmate isoleringsmatta och tapetsera insidan av datorn

4. SSD-diskar

På så sätt kan du få en näst intill helt ljudlös dator. Sen kommer det bli oändligt mycket lättare OM du vill ställa datorn i ett dragskåp, för att få bort eventuella kvarstående oljud.

JBmusik har datorskåp, men jag gissar på att de är dyra som skrutt. Är man lite händig och har verktyg, borde det inte vara jättesvårt att spika ihop plywood, och dämpa insidan. Om datorn dessutom redan är hyfsat tyst, borde det inte behövas jättemycket till.

edit: Länk: http://www.jbmusik.se/ljuddampad.php

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för länken Catherine.

Har mailat dem.

Har försökt installera mjukvara som ska styra fläktarna men får det inte riktigt att fungera.

Jag har en sprillans ny Asus dator som ska palla med alla ljudapplikationer och större mixprojekt och jag är inte så glad för att skruva i datorer själv så har bara köpt en färdig dator. Men jag ska dock byta till SSD disk. Kolla på en isoleringsmaterial till chassit skulle också kunna vara något, men jag tror mycket ljud skulle smita ut även med isolering i chassit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Kanske lite halvt off-topic, men om du har köpt en högspecad paketdator skulle det kunna vara fläkten på grafikkortet som låter, dvs kanske inte fläkten på moderkort/CPU. Paketdatorer med höga prestanda är ju ofta gjorda för att klara spel på bästa sätt, och har då vassare grafikkort som behöver mer kylning.

Jag råkade ut för det på en tidigare musikdator. Där gick det att ställa ner varvtalet på grafikkortets fläkt med mjukvara, men annars kan ju alternativet vara att byta ner sig till ett enklare grafikkort - om man ändå inte tänker spela på datorn. Kanske billigare än en ljudhuv.

Bara en tanke, om det tillför något... 🙂

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det brukar gå bra att skruva i Asus datorer utan att garantin skulle ryka. Inte allt för mycket, men att typ byta hårddisk och uppgradera med mera minne m.m.

Oftast, i dagens lite kraftfullare färdiga datorer man köper, brukar sällan chassi-fläktarna låta mcket utan det brukar som sagt vara grafikkortet och även cpu-kylaren. Det är ganska lätt att ta reda på, öppna sidan på datorn och slå igång den. Man brukar kunna höra från vilket håll oljudet kommer, och om inte så prova att försiktigt sätta emot fingret mot olika fläktar till du hittar varje fläkt som låter mycket.

Om det är grafikkortet som låter kan man antingen oftast styra ner varvtalet med mjukvara, annars kan du också överväga att byta kylare på det. Samma sak med cpu-kylaren, finns många tysta bra kylare även där som inte kostar så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det brukar gå bra att skruva i Asus datorer utan att garantin skulle ryka. Inte allt för mycket, men att typ byta hårddisk och uppgradera med mera minne m.m.

Oftast, i dagens lite kraftfullare färdiga datorer man köper, brukar sällan chassi-fläktarna låta mcket utan det brukar som sagt vara grafikkortet och även cpu-kylaren. Det är ganska lätt att ta reda på, öppna sidan på datorn och slå igång den. Man brukar kunna höra från vilket håll oljudet kommer, och om inte så prova att försiktigt sätta emot fingret mot olika fläktar till du hittar varje fläkt som låter mycket.

Om det är grafikkortet som låter kan man antingen oftast styra ner varvtalet med mjukvara, annars kan du också överväga att byta kylare på det. Samma sak med cpu-kylaren, finns många tysta bra kylare även där som inte kostar så mycket.

Ska plocka ut grafikkortet helt för att få plats till två UAD-2 PCI-e kort. Så lite av problemet kanske försvinner då.

Men vad skulle jag kunna montera för kylare på CPUn istället för att få den tystare? Länkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för länken Catherine.

Har mailat dem.

Varsågod! Tyvärr finns det nog inte EN lösning, utan man måste ta till flera. Precis som att producera/mixa en låt - d.v.s. man måste jobba på flera fronter.

Som KlasVonKlas säger brukar dagens köpe-datorer vara hyfsat tysta. Risken är ofta att lådan är plåtig/plastig, och dessutom har mycket ventilation. Även fläktar kan vara lite i överkant, vilket - sammanlagt - gör att datorn låter mera.

Du kan alltid sätta fläktarna till "Quiet" i BIOS/UEFI som första steg för att få ner ljudvolymen en aning. Sen installera MSI Afterburner för att sänka grafikkortets fläktar.

Men vad skulle jag kunna montera för kylare på CPUn istället för att få den tystare? Länkar?

Ja, det gör det. Finns många bra CPU-kylare, men jag skulle se efter noga då du kan åka på ganska mycket jobb beroende på hur datorn är byggd. Väldigt ofta är ena sidostycket pop-nitat vilket gör att du måste lossa hela moderkortet för att komma åt på baksidan. Det i sin tur gör att du måste lossa på ALLA kablar som sitter på moderkortet innan du lossar moderkortet. Ovanpå det, kan CPU-kylaren vara något egentillverkat av ASUS vilket gör det än jobbigare att ta loss. (Bl.a. Dell hade en väldigt speciell lösning på sina stationära datorer för några år sedan.)

Står det Intel på kylaren och den ser ut såhär:

http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.shopclues.com%2Fintel-original-cpu-for-for-corei3-corei5-corei7-processors.html&ei=w09bVfyCMMirUbLegCg&bvm=bv.93564037,d.bGQ&psig=AFQjCNFH1trO22SwmhTEiRWjMzt-Q2U-mg&ust=1432133954462602

...är det Intels originalkylare. De kyler bra, men låter ganska mycket, så då är det absolut värt att byta ut ifall du kan. MEN kolla upp:

1. Hur stort ingreppet blir, om du kan komma åt baksidan av moderkortet

2. Hur mycket kablage du eventuellt måste lossa (märk upp/ta kort)

3. VIKTIGT1: MÄT bredden i lådan, d.v.s. höjden på kylare som din dator klarar av (minus distansen från moderkortet)

4. VIKTIGT2: Sitter minnesplatserna för nära CPU'n kan det finnas måttbegränsningar även där. RAM sitter på höger sida och ifall de är för höga, kan kylaren ibland vara för stor.

5. Rensa bort kylpastan och applicera igen (följer med till Noctua, sitter förapplicerat på Arctic)

Jag kan ge tips på två kylare. En lite större och dyrare (med risk att inte få plats), och en lite billigare som ändå är tyst ifall du inte överklockar eller har väldigt varmt i rummet.

1. Noctua NH-U12S

https://www.dustinhome.se/product/5010742923/nh-u12s

2. Arctic Cooling Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

https://www.dustinhome.se/product/5010333878/cooling-freezer-7-pro-rev2

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du gifta dig med mig? Så kan du lösa CPU kylaren i samma veva! 😆

Varsågod! Tyvärr finns det nog inte EN lösning, utan man måste ta till flera. Precis som att producera/mixa en låt - d.v.s. man måste jobba på flera fronter.

Som KlasVonKlas säger brukar dagens köpe-datorer vara hyfsat tysta. Risken är ofta att lådan är plåtig/plastig, och dessutom har mycket ventilation. Även fläktar kan vara lite i överkant, vilket - sammanlagt - gör att datorn låter mera.

Du kan alltid sätta fläktarna till "Quiet" i BIOS/UEFI som första steg för att få ner ljudvolymen en aning. Sen installera MSI Afterburner för att sänka grafikkortets fläktar.

Ja, det gör det. Finns många bra CPU-kylare, men jag skulle se efter noga då du kan åka på ganska mycket jobb beroende på hur datorn är byggd. Väldigt ofta är ena sidostycket pop-nitat vilket gör att du måste lossa hela moderkortet för att komma åt på baksidan. Det i sin tur gör att du måste lossa på ALLA kablar som sitter på moderkortet innan du lossar moderkortet. Ovanpå det, kan CPU-kylaren vara något egentillverkat av ASUS vilket gör det än jobbigare att ta loss. (Bl.a. Dell hade en väldigt speciell lösning på sina stationära datorer för några år sedan.)

Står det Intel på kylaren och den ser ut såhär:

http://www.google.se...432133954462602

...är det Intels originalkylare. De kyler bra, men låter ganska mycket, så då är det absolut värt att byta ut ifall du kan. MEN kolla upp:

1. Hur stort ingreppet blir, om du kan komma åt baksidan av moderkortet

2. Hur mycket kablage du eventuellt måste lossa (märk upp/ta kort)

3. VIKTIGT1: MÄT bredden i lådan, d.v.s. höjden på kylare som din dator klarar av (minus distansen från moderkortet)

4. VIKTIGT2: Sitter minnesplatserna för nära CPU'n kan det finnas måttbegränsningar även där. RAM sitter på höger sida och ifall de är för höga, kan kylaren ibland vara för stor.

5. Rensa bort kylpastan och applicera igen (följer med till Noctua, sitter förapplicerat på Arctic)

Jag kan ge tips på två kylare. En lite större och dyrare (med risk att inte få plats), och en lite billigare som ändå är tyst ifall du inte överklockar eller har väldigt varmt i rummet.

1. Noctua NH-U12S

https://www.dustinho...0742923/nh-u12s

2. Arctic Cooling Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

https://www.dustinho...ezer-7-pro-rev2

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...Jag har också en från Vexers till salu i Sollentuna:

http://www.vexers.se/

Dessa mått verkar vara så PCn går genom dörren:

43,8cm (En vanlig DVD-spelare är 43cm)

17,5cm

40cm (Djupet på minsta stället.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tycker det verkar orimligt med såna där lådor. Med highend fläktar och bra luftgenomströmning kan du ställa så pass slappa fläktkurvor. (Säg 20% fram till 70C på CPU:n) så det hörs bara när du renderar i princip.

Hur cirkulerar luften i lådan liksom?

Jag har en 2600k överklockad till 4,8 ghz. Jag hör aldrig CPU grejerna om jag inte renderar. Det är PSU-fläkten som låter mer och den låter inte ens.

Jag kör Speedfan till att programmera egna fläktkurvor.

Man kan få korrigera dessa lite när ambient-tempen ändrar sig över året.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag är dålig på hur man programmerar sånt.

Jag har ett Nvidia GTX 760 3GB, Intel i7 4770 3,4Ghz 8MB Cache Quad och 32GB DDR3 RAM om det säger er nåt. Det står i manualen att det är ett custombyggt moderkort för datorn och vilken PSU det är vet jag inte. Men det står också att det finns fläktar i chassit som ska skapa någon form av "bra luftflöde" så att varmluften kommer ut på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag har också en från Vexers till salu i Sollentuna:

http://www.vexers.se/

Dessa mått verkar vara så PCn går genom dörren:

43,8cm (En vanlig DVD-spelare är 43cm)

17,5cm

40cm (Djupet på minsta stället.)

Okej, vilken av dem tre storlekarna är det? Hur gör man med sladdarna från datorn? Dem ska ju ut från lådan på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, vilken av dem tre storlekarna är det? Hur gör man med sladdarna från datorn? Dem ska ju ut från lådan på något sätt?

...Alla! Det är innerdimensionerna för lådans innanmäte som din dator högst får ha som ytterdimensioner för att få plats.

Det är:

höjd (43,8cm) * bredd (17,5cm) * djup (40cm)

Det finns kabelgenomgångar för datorsladdar och ett strömutag inne i lådan. Fläkt finns givetvis.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står i manualen att det är ett custombyggt moderkort för datorn och vilken PSU det är vet jag inte...

Om du har ett custommoderkort (vilket t.ex. Dell hade för några år sedan) är du fast. Du kan inte byta lådan, moderkortet eller PSU till något annat. Det kommer inte att passa.

Normalt sett pratar man om ATX-standarder vilket både är:

1. Mått på moderkortet

2. Hål för distanser att fästa kortet i bakplåten

3. Utformningen på strömkontakter mellan nätdel och moderkort

Lyckligtvis har jag sett att flera större datortillverkare börjat med just ATX-standarden, vilket gör att man inte längre är låst. Men normalt sett är det PSU, låda och moderkort som är låsta till varandra, ifall det inte är ATX-standard.

Fläktar är normalt sett alltid värmestyrda, även om du själv inte kan ställa in fläktkurvan. BIOS/UEFI har fläkstyrning samt grafikkortet (ifall det har fläkt). Det finns alltid en tanke med någon form av luftgenomströmning, så det är lite tomt säljprat från tillverkaren. :-)

Har du exakta modellbeteckningen på datorn? Så det går att ta reda på om du är låst eller kan byta ut delarna? Vissa delar som hårddisk, minne, DVD och grafikkort går för det mesta att byta ut oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du exakta modellbeteckningen på datorn? Så det går att ta reda på om du är låst eller kan byta ut delarna? Vissa delar som hårddisk, minne, DVD och grafikkort går för det mesta att byta ut oavsett.

Det är en Asus G10AC. Det finns några olika varianter av G10AC med olika prestanda.

Jag har en Intel i7 4770 3,4Ghz, 32GB Ram (original var 16gb), sen ett Nvidia GTX 760 3GB och en 2TB hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur mycket och hur ofta spelar du in med mikrofon? Att göra musik utan mikrofoner inblandade kräver ju ingen speciellt tyst dator.

Jag spelar och har i princip alltid spelat in med mikrofoner på vanliga standard datorer och ibland även under långa tider utan sidoplåtarna på utan att det har hörts på inspelningarna. Alltid i samma rum och ofta ganska nära där datorn står. Nu för tiden då datorerna är mycket kraftfullare än förut och man kan göra mycket mer på videosidan så kör jag med fläktkylda grafikkort. Det spelar ingen roll det hörs inte ändå.

Så sent som igår spelade jag och sände live på nätet samtidigt, ibland med monitorerna igång för att slippa sitta med lurarna på och inte ens det generar något specielkt jobbigt oljud.

Personligen tycker jag att det har gått troll i det där med att det ska vara helt ljudlösa datorer.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket och hur ofta spelar du in med mikrofon? Att göra musik utan mikrofoner inblandade kräver ju ingen speciellt tyst dator.

Jag spelar och har i princip alltid spelat in med mikrofoner på vanliga standard datorer och ibland även under långa tider utan sidoplåtarna på utan att det har hörts på inspelningarna. Alltid i samma rum och ofta ganska nära där datorn står. Nu för tiden då datorerna är mycket kraftfullare än förut och man kan göra mycket mer på videosidan så kör jag med fläktkylda grafikkort. Det spelar ingen roll det hörs inte ändå.

Så sent som igår spelade jag och sände live på nätet samtidigt, ibland med monitorerna igång för att slippa sitta med lurarna på och inte ens det generar något specielkt jobbigt oljud.

Personligen tycker jag att det har gått troll i det där med att det ska vara helt ljudlösa datorer.

Tack för ditt svar, men jag håller på att bygga en liten professionell studio så där ska inte vara minsta lilla hint av datorfläktsljud i mina inspelningar. På grund av att det är en väldigt liten studio så är allt placerat i samma rum, dvs jag har datorn och mina mikrofoner i samma rum när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tror att han har rökt på! 😆

Haschproppar i öronen kanske? Det ska vara så tyst att man blir stressad av att höra sin egen puls.
Link to comment
Dela på andra sajter

Haschproppar i öronen kanske? Det ska vara så tyst att man blir stressad av att höra sin egen puls.

Exakt, med all akustikbehandling i rummet som jag försökt hålla lite levande men ändå har väldigt kort rt60 blir den jävla datorn väldigt påträngande när man ska spela in gitarr eller vocal. När man drar på lite med kompressorn så hör man den jävla datorn i spåret. INTE kul alls! Och detta måste lösas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att spamma ännu en tråd... Jag håller absolut med om att man ska försöka få en så tyst dator som möjligt, med så mycket pengar/energi man har lust med.

Jag hittade en länk med detaljerade bilder på din dator, och det ser riktigt bra ut. Ser ut som både ATX (m-ATX) moderkort och S-1150-sockeln: http://flash.newegg.com/Product/N82E16883220405

Nätdelen har då (såklart) ATX-standard för kontakterna på moderkortet, och ser ut att ha normala mått. Den försörjer även grafikkortet med två 6-pins PCI-kontakter (vilket klenare nätdelar ibland inte har). Det gör att det med stösta sannolikhet, går att byta ut precis vad som helst.

Två saker jag skulle testa genom att se vad som låter mest:

1. Ta ut grafikkortet och koppla in skärm till de förseglade kontakterna på baksidan. (Om du inte får någon bild, ta loss knappcellsbatteriet på moderkortet och stoppa tillbaka det igen. Det rensar BIOS/UEFI till att automatiskt känna av din s.k. primära grafikadapter.)

2. Lossa försiktigt kontakten till chassifläkten (den som sitter vid knappcellsbatteriet), och se om det gör någon skillnad. (Du behöver inga verktyg, utan dra försiiiiktigt, lite snett nedåt i sladden.)

OBS: STÄNG AV DATORN INNAN INGREPPEN. 🙂

Några saker du kan göra för att få ner ljudvolymen:

1. Byt ut hårddisken mot en (eller två) SSD. Pris: 500-1.500 beroende på lagringskrav. T.ex: Kingston SSDNOW eller Intel.

2. Byt ut processorfläkten till en Arctic Cooling Freezer Rev 2. (Om det inte är en K-modell på processorn finns det ingen vits med en overkill-noctua-fläkt för flera hundra.) Pris: Runt två-tre hundra.

3. Byt ut chassifläkten mot en annan 80mm med lågt CFM. (Cubic Feet per Minute, d.v.s. hur mycket luft fläkten slussar.) Pris: Runt hundringen.

4. Byt ut nätdelen mot en Corsair CX500. Tyst, stabil och bra nätdel. Pris: 500-600

5. Tapetsera insidan med Akasa Paxmate. Obs: Detta är VÄLDIGT pilligt, och blir exakt så bra som den tid/energi man lägger ner. Du behöver en stor sax, en stor kniv och en skärbräda. Det tar det bort "sjunget" i lådan, och de värsta missljuden absorberas.

6. Du skulle även kunna stoppa in allt i en ny tyst låda, t.ex. en Fractal Design Refine R5, men då finns det risk att nätdelskablaget inte räcker då den lådan är rätt stor. (Snart blir det en helt ny dator. 😉 )

Men testa först, och se vad det är som låter mest, så du inte skaffar allt på en gång. Det kanske räcker med en SSD och köra in MSI Afterburner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju mediadatorer som är gjorda för att inte störa när man tittar på film och som innehåller passivt kylda komponenter. De borde räcka till musikprocessande också?

Själv har jag passivt kylt ljudkort som är knäpptyst men 10 st fläktar för övrig kylning av hårddiskar och processor. Har väl inte kommit så långt att jag lyssnar efter störande bakgrundsljud i musiken 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för ditt svar, men jag håller på att bygga en liten professionell studio så där ska inte vara minsta lilla hint av datorfläktsljud i mina inspelningar. På grund av att det är en väldigt liten studio så är allt placerat i samma rum, dvs jag har datorn och mina mikrofoner i samma rum när jag spelar in.

Jah har och har alltid haft allt i samma rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.