Jump to content
Annons

Öva hemma?


sambru

Recommended Posts

Tja allihopa.

Har länge varit skit sugen på att DJ:a. Men har även kommit fram till att jag får nog öva först innan man ger sig in på nått man blir lynchad för.

Har, kan man säga, en stor låt samling som man vill dela med dig av till almenheten. Men man måste då ha ett bra koll på hur tex respektive uteställenas cd prylar generelt fungerar.

Det jag undrar är. Vilka program är mest verklighets trogna/bäst att använda?

Jag har ett audiophile 2496 kort + ett inbygt skit kort som inte klarar mycket. 12 kanaligt mixer bord och monitorer. Räcker detta?

Lite råd skulle uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade ju köpt två Pioneer CDJ-100 CD-spelare och ett DJ-mixerbord. Extremt trist att sitta och pilla på tangentbordet när man DJar, det är inte direkt hands-on.

Personligen kör jag vinyl, det gillar jag bättre än CD, men vill du ha vinylfeel på CD så är Pioneer CDJ-800 faktiskt schyssta (och detta kommer från en gammal inbiten vinyl-jockey).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack För svaren. Men nej tack så att säga.

Vill faktist testa DJing på PC. Vill nämligen inte köpa En hel utrustning bara för att "testa" på det.

Det blir rätt onödigt dyrt att lägga pengar på det bara för att mixa lite.

Är det ingen annan med nåra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Visst kan man köra med 'Traktor' eller något av de andra välgjorde DJ-programen. Men jag tror ändå inte att det blir samma sak som att lira på spelare.

Även om du är en gud att mixa på datorn så finns nog den stora risken att det skiter sig totalt när du väl står där på klubben med skivorna i handen...

Samtidigt så vet jag ju inte va du tänkt spela för musik? Måste du lära dig beatmatcha?

Var på Mondo här i förra veckan, när de hade en vanlig krog-kväll (inga speciella som lira eller nått). Då stod 3st (!!) "DJs" i båset och krökade samtidigt som de tryckte på play på cd'n ... låten tog slut och det blev tyst.. sen tryckte de på play på andra spelaren och en ny låt rulla igång..

För att kunna mixa som dem behöver man inte ens 2 spelare.. Hade räckt med en vanlig cdspelare liksom... Så jävla trist...

Hoppas du hittar något program som passar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara fråga vad du kräver av ett DJ program om du tyckte att PCDJ var för enkelt?

Vilken verision var det du provade?

FX har loopar (som går att spara), ett lass cue-punkter (som oxo går att spara), auto-bpm räkning (som faktiskt funkar), time-strechning (som iofs funkar sådär), effekter (sådär), kill-switchar (bra), schysst recordcase, CD-rippning osv..

Finns scratch-option oxo.

Vet inte rikigt vad du saknar som nybörjare i en sån programvara?

DJ's har klarat sej utan alla dessa funktioner genom alla tider...

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
PS. Kan nämna att jag testat PC Dj. Ansåg dock att detta var FÖR enkelt.DS

Vad testade du för version? Och vilka funktioner kräver du av ditt program?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nåt som är riktigt grymt med PCDJ är att det går busenkelt att styra från tangentbordet.

Nackdelen är att det inte innehåller så mycket mer än det nödvändigaste.

Själv har jag testat pcdj, traktor plus nåt till på pc. Av dessa anser jag pcdj som mest användarvänligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 10 månader senare...
joj (oregistrerad)
virtual dj e bäst hittils tycker jag ! den dyger för amatörer 😛

jag gillar den iaf 😉

jag vet att det finns bättre och avancerare proigramm .. men dem e skit dyra ! finns inte ens att ladda hem dem olagligt !

Vilka är dessa mer avancerade program?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

prova tracktor dj... det är samma mjukvara som i final scratch... och när du känner att du kan grunderna... och att du kanske till och med vill fortsätta... då kan du köpa vinylare å köra på riktigt... ... men räkna inte med att du kommer att få dendära känslan som du får av att lägga på nålen å beatscratcha in nästa låt...

men men jag har förstått att kidsen idag inte vill lära sig.. utan kommer använda alla hjälpmedel de kan...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
virtual dj e bäst hittils tycker jag ! den dyger för amatörer 😛

jag gillar den iaf 😉

jag vet att det finns bättre och avancerare proigramm .. men dem e skit dyra ! finns inte ens att ladda hem dem olagligt !

Vilka är dessa mer avancerade program?

Deckadance! Ett j*vligt grymt program. Använder det själv och är helt nöjd!

Här kommer en liten beskrivning för er som inte vet:

"Deckadance is a DJ mixing application that works either as a standalone program OR as a VSTi plugin inside your favourite host. Deckadance itself can also host any VST compliant softsynth or effect.

You can control Deckadance (Club Edition) using most (if not all) existing midi controllers & timecoded vinyl and CD systems.

Image-Line, the company behind Decka- dance, has more than 10 years of expe- rience in writing and managing audio software such as FL Studio. In develo- ping Deckadance, we didn't just bring in some consulting DJs to tell our software

engineers what they wanted. Deckadance was written by DJs for DJs, so we are confident that it will take your DJing to the next level.

Of course, if you suck as a DJ, you will still suck using Deckadance, but you will suck better, faster, harder and more creatively than ever before"

Älskar sista meningen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Deckadance itself can also host any VST compliant softsynth or effect.

Så jag kan alltså använda vilken vst plugin som helst i realtid medans jag mixar? Det tycker jag låter ganska lockande. Tänkte själv skaffa BCD 2000 (BCD 3000 nu när de slutat sälja 2000 modellen), så jag undrar hur kompatibelt Deckadance är med den om någon vet?

Redigerat av best
Link to comment
Dela på andra sajter

Deckadance itself can also host any VST compliant softsynth or effect.

Så jag kan alltså använda vilken vst plugin som helst i realtid medans jag mixar? Det tycker jag låter ganska lockande. Tänkte själv skaffa BCD 2000 (BCD 3000 nu när de slutat sälja 2000 modellen), så jag undrar hur kompatibelt Deckadance är med den om någon vet?

Japp du kan köra VST intrument när du mixar 😳

Bcd3000 är full kompatibel med Deckadance. Deckadance har också en funktion som heter "MIDI Learn".

Vilket betyder att du kan ha nästan vilken MIDI Controller som helst, och använda den med Deckadance. 😆

Mer info: http://www.deckadance.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet att det finns bättre och avancerare proigramm .. men dem e skit dyra ! finns inte ens att ladda hem dem olagligt !

Bästa svaret. Någonsin.

Så känner jag varenda gång någon glider förbli i en juste lyxbil. Eller liknande som jag inte har råd att köpa. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...