Jump to content
Annons

Ny akustisk singer/songwriter-EP


Zamn

Är helheten bra. Musik och presentation?  

8 röster

  1. 1. Är helheten bra. Musik och presentation?

    • Ja
      1
    • Nej
      0
    • Mest musiken
      1
    • Mest presentationen
      4


Recommended Posts

EP-NAMN: ...and let our love go to waste

ARTIST/GRUPP: Elliot Zamn (Jag...)

GENRE: Lågmält, akustiskt singer/songwriter

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Bara Jag

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4 låtar, 22mb totalt

STATUS: I stort sett fördig skiss

LÅTLÄNK: Klicka här!

Jag har spelat in några låtar och gjort en EP. Lyssna gärna och skriv vad ni tycker.

Det är skisser och inspelningar med mindre dator-bakgrunds-brus ska göras senare, men det är mest musiken jag vill ha feedback på. Varning för vinglig sång ibland, det är jag medveten om 😄 Men jag vill inte ha det helt perfekt heller då jag gilla rnär det vacklar lite. Men det finns en gräns som jag gör allt för att försöka hålla mig nätt och jämt över med vad som är ok.

Har vart seriös och försökt få en bra presentation på sidan. Det är ett annorlunda drag att ha med text och ackord är jag medveten om, men jag tyckte det var kul och jag skulle gärna vilja se andra spela mina låtar eftersom jag tror det finns skön potential i en del av dom. Säg gärna till om ni spelar in någon låt, det vore kul att höra hur ni tolkar dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först en eloge för presentationssättet! Kul med bilder, ackord och text som ett gammaldags LP-konvolut även om det var lite snärjigt att klicka sig fram till låtarna.

Uppfattar de här sångerna som mycket personliga och innerliga, nästan som små brev till dina närmaste som du satt ackord, sång och poetiserat texten till och sånt går liksom inte att ge feedback på. Jag kan då undra varför du då inte tar steget fullt ut och skriver på svenska? Eller är engelskan det sista skyddet för det privata?

Men du vill ju ha feedback på det rent musikaliska. Som du själv påpekar är sången vinglig. Ibland tappar låtarna styrfart så pass att det verkar som du själv inte riktigt vet vilket ackord eller ton du skall sjunga härnäst. Det blir lite jobbigt i längden, tyvärr. Men när du har styrsel i det hela associerar jag lite till Ryan Adams mest avskalade ballader och det är en fin komplimang!

Det verkar som du söker ditt konstnärliga uttryckssätt, kanske är det musik, kanske är det något annat men du hittar det säkert! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det "döljer sig" en bra melodi någonstans i ditt sätt att plocka. Kanske ska du slå ut ett och annat ackord ibland så musiken får leva ut lite.

Annars är presentationen väldigt fräck. Den gillade jag mest..

ha de gött. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så jättemycket för kommentarerna och tack för att ni lyssnade framför allt. Jag vet att min musik är på gränsen till tråkig, vinglig och det finns inte många som orkar lyssna igenom ens en hel låt fast de oftast inte kommer över två och en halv minut. Fast jag vet att det finns personer som gillar liknande musik, däribland mig själv, så det måste finns hopp även för obskyr musik där ute 😉 Att bli jämförd med Ryan Adams gör att jag kan fortsätta ett tag till...

Anledningen till att jag inte gör (förtydling, inte har spelat in och gjort tillgängligt) är att jag inte har skrapat ihop tillräckligt många bra låtar på svenska än. Jag vill gärna göra ett helhetsintryck när jag gör någonting och det ska vara i ett paket med mer än en låt. Har dock några på gång. Men det är som du säger, jag kanske inte riktigt vågar...

Kanske ska testa att lägga ut bara nån låt här så får jag se vad som händer. Då kanske allt faller på plats 😉

Gitarren blev lite mesig på en del låtar här eftersom jag inte riktigt är kompis med min mick. Jag vill spela in gitarr och sång samtidigt och försöker balansera volymen mellan dom. Gitarren blir oftast för hög så jag höll igen lite.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

det här var bättre än mycket jag lyssnat på här på forumet. väldigt trevligt att höra nån som har ett tänkt ett steg längre än att bara maxa på med alla sina mjukvarusynthar och kompressorpluggar... kul med ackord och texter också, jag kanske spelar in en cover om jag får en stund till övers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore kul att höra nån annans tolkningar faktiskt. Jag antar att jag är mer av en text/låtskrivare än en artist. En artist måste ju vara utåtriktad till att börja med. Huuuh. Fast jag måste erkänna att jag ibland drömmer i hemlighet om att sitta på en scen och förföra en svår publik i svagt ljus... Ibland tror jag att jag är lite av en martyr 😉

Tack för kommentaren förresten, det värmde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag gillar din låt "Your kind" grymt mycket! Väldigt personligt, nästan en blandning av Rufus Wainright och Joanna Newsom 😉 Modig låt som du fixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt webhotell har vart supersegt på sist atiden. Måste maila och kolla vad som står på. Mina hemsidor går knappt surfa på heller...

Ser fram emot åsikterna sen när du fått hem låtarna dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...