Jump to content
Annons

Sennheiser 441?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Fick chansen att spela in virvel med en sådan för ett år sedan. Bästa virvelljudet jag någonsin fått fram. Väldigt punchigt och tydligt!

Körde ni med en mick då, eller även med sejarmick?

Jag brukar köra med bara en E906 o ingen sejarmick, jag sätter den ca 5 cm ut från sargen o anings nedåtriktad så den även tar med sejarljudet som pyser upp underifrån på det sätt trummisen hör det. Sejarns direktljud, som det låter under virveln gillar jag inget vidare.

Edit;

Thomanns ljudklipp tycker jag låter tråkigt… Alltså det på virvel.

http://www.thomann.d...es_mikrofon.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Körde ni med en mick då, eller även med sejarmick?

Jag brukar köra med bara en E906 o ingen sejarmick, jag sätter den ca 5 cm ut från sargen o anings nedåtriktad så den även tar med sejarljudet som pyser upp underifrån på det sätt trummisen hör det. Sejarns direktljud, som det låter under virveln gillar jag inget vidare.

Edit;

Thomanns ljudklipp tycker jag låter tråkigt… Alltså det på virvel.

http://www.thomann.d...es_mikrofon.htm

Vi hade en mikrofon under men kommer inte ihåg vilken.... Kan Bouncea ut trummorna senare ikväll kanske så kan du få lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte riktigt ihåg vilka mickar som användes men de jag kommer ihåg är:

Kick, RE-20 och en AKG D12.

Virvel: Sennheiser 441

Pukor: Sennheiser 421

OH: Neumann U67

Monorum Neumann M49

Stereorum: Neumann U87

Trummorna spelades in i ett skolprojekt i svenska grammofonstudion så det är tyvärr inte min utrustning hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 441, tänkt att använda till sång inspirerad av fleetwood mac osv, men den är väldigt skarp och tunn tycker jag. Så det är sällan jag använder den som jag tänkt.

Har en från 70talet gjord i tyskland ska tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men detta är intressant:

"I always had the second engineer line up every available mic that I thought might be a contender for the vocal, and I'd have Stevie, for example, sing through each of them to see which one sounded best. The only thing was, to her the best-sounding mic was always a dynamic. 'Dreams' was recorded with a Sennheiser 441 — that sounded great for her, and that happened to be what we were using. I liked the dynamics because they had that proximity effect, and I used to put a rubber band around a wind-screen and place that on the microphone, making sure the wind-screen was about a half-inch from the front of the mic. I'd say, 'Keep your lips up against that wind-screen,' and that way I got a lot of bottom, to which I could then add top if I wanted to."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte riktigt ihåg vilka mickar som användes men de jag kommer ihåg är:

Kick, RE-20 och en AKG D12.

Virvel: Sennheiser 441

Pukor: Sennheiser 421

OH: Neumann U67

Monorum Neumann M49

Stereorum: Neumann U87

Trummorna spelades in i ett skolprojekt i svenska grammofonstudion så det är tyvärr inte min utrustning hehe.

https://soundcloud.com/papercut-music-1/trummor-441

Ingen dålig mick-arsenal där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever 441 tunn så har du för klen preamp alternativt impedansproblem.

Hur kan den micken tänkas funka ihop med en Audient Mico preamp?

http://audient.com/products/mico-dual-microphone-preamplifier

Och, om man skulle hitta en 70-talare, kan den idag låta lika bra som när den var ny, eller lika bra som en nytillverkad? Det finns ju diverse versioner med diverse filterbrytare…

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Jag har nyligen  skaffat en 441. Upplever den som rak i hela frekvensgången. Kanske den mest detaljerade och precisa Dynamiska mikrofon jag någonsin använt. Den fungerar definitivt utmärkt till sång också. Sedan är det givetvis en smaksak om man giller det eller inte. Exempel på min FB sida.

 

https://www.facebook.com/jennifiersound/

Redigerat av Jennifier
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 4/11/2015 at 11:58 AM, Björn said:

Jag har en 441, tänkt att använda till sång inspirerad av fleetwood mac osv, men den är väldigt skarp och tunn tycker jag. Så det är sällan jag använder den som jag tänkt.

Har en från 70talet gjord i tyskland ska tilläggas.

Med den beskrivningen så tycker jag nog att det mer låter som att den är trasig.

problemet med 441 och 421 är att om man tappar dem (eller råka slå till den vid virvelinspelning) så att kapseln pajar så är det bara att slänga. 
jag hade en 421 en gång på golvpukan som just drabbades av ett slag av en alldeles för taggad trummis.

blev tunn och frän i ljudet och enda man kunde göra var att byta ut kapseln på dem. Det kostar alltså lika mycket som en ny Mick.

hur som, jag har en 441a som jag använder ibland på virvel. Väldigt fin och detaljerad. Men ibland känns det inte värt med en sådan mick på virveln. Stor, lång och känslig. Det är inte alltid den får plats och backar man den får man härligt med hi-hat 🤣

men absolut fantastisk på virvel, sång och piano. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa red_house_painter:

Med den beskrivningen så tycker jag nog att det mer låter som att den är trasig.

problemet med 441 och 421 är att om man tappar dem (eller råka slå till den vid virvelinspelning) så att kapseln pajar så är det bara att slänga. 
jag hade en 421 en gång på golvpukan som just drabbades av ett slag av en alldeles för taggad trummis.

blev tunn och frän i ljudet och enda man kunde göra var att byta ut kapseln på dem. Det kostar alltså lika mycket som en ny Mick.

hur som, jag har en 441a som jag använder ibland på virvel. Väldigt fin och detaljerad. Men ibland känns det inte värt med en sådan mick på virveln. Stor, lång och känslig. Det är inte alltid den får plats och backar man den får man härligt med hi-hat 🤣

men absolut fantastisk på virvel, sång och piano. 

Absolut låter det som att den är trasig. på den beskrivningen Tunt ljud är det sista man kan säga om en md-441. Har ett exempel på min FB sida postat 9e juli Tycker den låter varmt fylligt och lite vintage.

Redigerat av Jennifier
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...