Jump to content
Annons

Ethernet-kabel optimerad för strömmad musik


JJRockford

Recommended Posts

Audioquest har tagit fram en cat 6-kabel för den som verkligen vill ha hög kvalitet på sin strömmande musik hemma. Kabeln klarar överföringshastigheter på 100 Gb/s och är tillverkad för att optimera signalflödet åt ett håll. Viktigt att koppla in rätt kontakt till rätt sida m a o.

Kontakterna är självklart i rent silver.

En 12 m-kabel kostar ca 90 000 svenska kronor.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.608407/helt-galet--ethernetkabel-for-90-000-kronor-utlovar-magiskt-digitalt-ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Kan man streama live video i 1920*1080 ut på nätet och kolla samtidigt med en vanlig nätverkssladd då kan jag inte riktigt förstå hur vanligt ljud inte skulle funka. Jag tror inte den blir nån kioskvältare direkt om jag ska vara ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men du vet väl att digitalt ljud beter sig annorlunda än all annan data, så det är väl självklart att kabeln gör skillnad som natt och dag på ljudet - åtminstone för audioter - och när de vet vilken kabel som används...? 😄

Förresten: Kontakter i rent silver? Redan där ser man ju feltänket. Silverkontakter måste alltid pläteras för att de ska funka i praktiken. Visserligen är silver den bästa elektriska ledaren (förutom supraledare), men rent silver får snabbt en beläggning av silversulfid (som är en VÄLDIGT dålig ledare), om man inte har det i en kliniskt ren miljö... Försök fixa en miljö som är fri från syre och svavelväte i lyssningsrummet, så har du en rejäl utmaning att ta tag i... 😉

...och NEJ - det svarta som bildas på silver är inte silveroxid (som för övrigt leder ström i princip lika bra som silver), som de flesta nog tror - utan silversulfid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nätverkstekniker blir jag genuint upprörd när jag ser audiofiler prata sig varma om cat-7e kabel och vilken HP-switch som låter bäst. (Du måste ha en 10-gigabit switch för att kunna dra nytta av cat 7e, och sådana kostar en del...) 😐

Det är bara så otroligt sorgligt för folk som förstår TCP, med tanke på att det är _exakt_ samma bitar som kommer fram på andra sidan, även om man skulle köra med en knögglig cat5-kabel och 100Mbit noname-switch köpt på Konsum eller ICA. (Såtillvida man inte strömmar över UDP eller RTP, VoiP som t.ex. Skype gör.)

Vad jag vet så använder t.ex. Spotify, Netflix m.fl. TCP, vilket betyder att det inte är nätverket som orsakar eventuella ljud/bild-förluster, med tanke på att det är _exaaaakt_ samma bitar som kommer fram ner till minsta etta och nolla. (edit: Om du spelar upp ljud från en filarea från ett NAS/filserver körs datat över som vilken fil som helst, d.v.s. med checksummor och det är, åter igen _exaaaakt_ samma fil som kommer fram.)

Om du ska få drop-outs om du spelar upp t.ex. en flac över ett lokalt nätverk (även om det är trådlöst), måste du ha en rätt rejält risig access-punkt eller router, eller vara väldigt långt borta. 😄

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja - men du vet väl att digitalt ljud beter sig annorlunda än all annan data, så det är väl självklart att kabeln gör skillnad som natt och dag på ljudet - åtminstone för audioter - och när de vet vilken kabel som används...? 😄

Fan det tänkte jag inte på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Alltså jag vet inte rent vetenskapligt men är ändå ganska säker på att en högupplöst video signal är lite maffigare att hantera i live överföring/streamning jämfört med ljud. Det tycker jag är tydligt om man tittar på typ sport som live streamas till exempel. Alltså live kameror inte film för det blir helt annorlunda. Där är det själva internet som spökar och är flaskhalsen och det hjälper inte vilken utrustning du har i princip och en sladd oavsett vad den består av eller hur den är gjord är i princip skitsamma i samanhanget.

Så kort sagt det är klart att det ska vara bra kvalitet på grejorna även när det gäller ljud men jag är ganska säker på att vilken ledare som helst som kan överföra ström funkar bra. Optiskt är väl bäst om jag förstår det hela rätt men det tar nog ett tag innan vi får det hela vägen i alla fall över internet.

Men det kanske är audiofilen som sågar guld med motorsåg när dom ska till macken efter cigg och ett sexpack och som streamar sin favvo musik i hemma nätverket som är target kunden för det här företaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nätverkstekniker blir jag genuint upprörd när jag ser audiofiler prata sig varma om cat-7e kabel och vilken HP-switch som låter bäst. (Du måste ha en 10-gigabit switch för att kunna dra nytta av cat 7e, och sådana kostar en del...) 😐

Det är bara så otroligt sorgligt för folk som förstår ...

Själv tycker jag det är lite roligt att just kablar verkar vara så upprörande för så himla många. 😛 Att det finns ballongförsäljare och bondfångeri överallt kan ju inte vara nån nyhet? Massor av tillverkare marknadsför sina produkter som "världens bästa" eller "bättre än alla andras" och drar sig inte för att undanhålla sånt som kan påvisa motsatsen.

Armbandsur för flera hundra tusen - Rolex o.dyl. - köps gärna och bärs som en manlighets/kvinnlighets-symbol, trots att mängder undersökningar visar att det finns inga materiella fördelar med en klocka som har två extra nollor i priset - inte ens eventuell ädelmetall gör den värt priset. Ingen som verkar uppröras av det. Snarare tvärtom.

Märkeskläder eller märkesglasögon tillverkas i regel på exakt samma fabriker som vanliga plagg. Skillnaden är att det dyker upp nån från Calvin Klein ibland, och går igenom modellerna fabriken gör, och sätter CK-stämpeln på 1-2 modeller, och priset går då upp 12-15 gånger för exakt samma plagg. Sånt verkar inte uppröra heller, snarare tvärtom.

Varför inte över-dyr mat, plugins, hårddiskar, stafettläkare som tar ut 300,000kr/mån ur skattepengarna för göra mindre av samma jobb som fast anställda läkare med knappt åttondelen lön. Det finns så mycket att uppröras över, så varför just kablage 😛

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är lite roligt att just kablar verkar vara så upprörande för så himla många. 😛 Att det finns ballongförsäljare och bondfångeri överallt kan ju inte vara nån nyhet? Massor av tillverkare marknadsför sina produkter som "världens bästa" eller "bättre än alla andras" och drar sig inte för att undanhålla sånt som kan påvisa motsatsen.

Armbandsur för flera hundra tusen - Rolex o.dyl. - köps gärna och bärs som en manlighets/kvinnlighets-symbol, trots att mängder undersökningar visar att det finns inga materiella fördelar med en klocka som har två extra nollor i priset - inte ens eventuell ädelmetall gör den värt priset. Ingen som verkar uppröras av det. Snarare tvärtom.

Märkeskläder eller märkesglasögon tillverkas i regel på exakt samma fabriker som vanliga plagg. Skillnaden är att det dyker upp nån från Calvin Klein ibland, och går igenom modellerna fabriken gör, och sätter CK-stämpeln på 1-2 modeller, och priset går då upp 12-15 gånger för exakt samma plagg. Sånt verkar inte uppröra heller, snarare tvärtom.

Varför inte över-dyr mat, plugins, hårddiskar, stafettläkare som tar ut 300,000kr/mån ur skattepengarna för göra mindre av samma jobb som fast anställda läkare med knappt åttondelen lön. Det finns så mycket att uppröras över, så varför just kablage 😛

Skillnaden är väl att Rolex, Calvin Klein och liknande inte påstår en massa saker om sina produkter som är direkt osanna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men du vet väl att digitalt ljud beter sig annorlunda än all annan data, så det är väl självklart att kabeln gör skillnad som natt och dag på ljudet - åtminstone för audioter - och när de vet vilken kabel som används...? 😄

Förresten: Kontakter i rent silver? Redan där ser man ju feltänket. Silverkontakter måste alltid pläteras för att de ska funka i praktiken. Visserligen är silver den bästa elektriska ledaren (förutom supraledare), men rent silver får snabbt en beläggning av silversulfid (som är en VÄLDIGT dålig ledare), om man inte har det i en kliniskt ren miljö... Försök fixa en miljö som är fri från syre och svavelväte i lyssningsrummet, så har du en rejäl utmaning att ta tag i... 😉

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag använder den här kabeln, funkar mycket bra!

Jag stal den.

Nya Windows 10 låter klockrent med denna kabel!

Till er som vill lyckas och satsa på er karriär

måste jag tipsa om denna.

<end of irony>

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är väl att Rolex, Calvin Klein och liknande inte påstår en massa saker om sina produkter som är direkt osanna?

Inte det? 😄 Källor på det, tack? Du vet, forumregel §1 osv 😉

Jodå, det förekommer en del sånt med. Affärs-idén i sig är ju byggd på det, att få folk att tänka/tro dom betalar 10ggr mer för motsvarande högre kvalitet. Folk skulle inte betala det priset om dom inte trodde så.

Även komponenter i elektronik, av olika tillverkare, med löfte om samma specifikation och prestanda, uppvisar olika starka resultat osv och priserna är långt ifrån motsvarande.

Prisms ljudkort, även Avids HD-interface, kostar lika mycket som (ibland mer än) dom mest prestigfyllda modellerna, och inhandlades av ungefär samma anledningar på samma övertygelser, men gav vid tester ifrån sig tydligt måttliga prestanda och resultat. Knappt nån som klagade på det heller tydligen.

Det är ingen skillnad att bli upprörd på just kablar för olika pris. Även om jag förstår tanken, så verkar just kablar ha blivit en favorit-hackkyckling. Ser det på så många ställen överallt på nätet och har svårt att fatta varför just kablar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplevde en enorm ljudskillnad när jag bytte från HDD till SSD. Som om det legat en filt över högtalarna. Natt och dag.

Vad jag har förstått det som så är det läshuvudet som har svårt att plocka upp de högre frekvenserna över 7200hz bra ju längre inåt skivan det kommer eftersom brytpunkten för varje spår blir mer frekvent.

Jag är helt övertygad om att en bra nätverkskabel är avgörande för ljudkvalitén. Speciellt nu när det är så mycket wifi- och mobilsignaler i luften. Spotify tex har jag hört är så hårt komprimerat att det till och med kan leta sig in i en bra USB-kabel. Fast den nya USB 3.1 bör nog fasa ut sådana störningar bättre eftersom den är dubbelriktad.

Och med tanke på det så måste det ju vara extra viktigt med nätverkskablar eftersom de är så långa och ofta nära husväggen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte det? 😄 Källor på det, tack? Du vet, forumregel §1 osv 😉

Lägg märke till fråge-tecknet i slutet av det jag skrev. Det bör förhoppningsvis indikera att jag ställer en fråga och inte gör ett påstende?

Skillnaden är väl att Rolex, Calvin Klein och liknande inte påstår en massa saker om sina produkter som är direkt osanna?

(Gjorde frågetecknet lite större här så att du inte missar det 🙂)

Så, känner du till någon reklam från Rolex, Calvin Klein (eller något liknande) där de påstår att deras produkter upphäver naturlagar alternativ går emot all känd vetenskap inom det relevanta området så får du gärna länka eller citera det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte det? 😄 Källor på det, tack? Du vet, forumregel §1 osv 😉

Jodå, det förekommer en del sånt med. Affärs-idén i sig är ju byggd på det, att få folk att tänka/tro dom betalar 10ggr mer för motsvarande högre kvalitet. Folk skulle inte betala det priset om dom inte trodde så.

Även komponenter i elektronik, av olika tillverkare, med löfte om samma specifikation och prestanda, uppvisar olika starka resultat osv och priserna är långt ifrån motsvarande.

Prisms ljudkort, även Avids HD-interface, kostar lika mycket som (ibland mer än) dom mest prestigfyllda modellerna, och inhandlades av ungefär samma anledningar på samma övertygelser, men gav vid tester ifrån sig tydligt måttliga prestanda och resultat. Knappt nån som klagade på det heller tydligen.

Det är ingen skillnad att bli upprörd på just kablar för olika pris. Även om jag förstår tanken, så verkar just kablar ha blivit en favorit-hackkyckling. Ser det på så många ställen överallt på nätet och har svårt att fatta varför just kablar. 😛

Fallos...Freud..Män... 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplevde en enorm ljudskillnad när jag bytte från HDD till SSD. Som om det legat en filt över högtalarna. Natt och dag.

Vad jag har förstått det som så är det läshuvudet som har svårt att plocka upp de högre frekvenserna över 7200hz bra ju längre inåt skivan det kommer eftersom brytpunkten för varje spår blir mer frekvent.

Jag är helt övertygad om att en bra nätverkskabel är avgörande för ljudkvalitén. Speciellt nu när det är så mycket wifi- och mobilsignaler i luften. Spotify tex har jag hört är så hårt komprimerat att det till och med kan leta sig in i en bra USB-kabel. Fast den nya USB 3.1 bör nog fasa ut sådana störningar bättre eftersom den är dubbelriktad.

Och med tanke på det så måste det ju vara extra viktigt med nätverkskablar eftersom de är så långa och ofta nära husväggen.

Ironi hoppas jag ?

Läshuvudet plockar inte upp "frekvenser" från disken, den "plockar upp" 1:or och 0:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag upplevde en enorm ljudskillnad när jag bytte från HDD till SSD. Som om det legat en filt över högtalarna. Natt och dag.

Vad jag har förstått det som så är det läshuvudet som har svårt att plocka upp de högre frekvenserna över 7200hz bra ju längre inåt skivan det kommer eftersom brytpunkten för varje spår blir mer frekvent.

Jag är helt övertygad om att en bra nätverkskabel är avgörande för ljudkvalitén. Speciellt nu när det är så mycket wifi- och mobilsignaler i luften. Spotify tex har jag hört är så hårt komprimerat att det till och med kan leta sig in i en bra USB-kabel. Fast den nya USB 3.1 bör nog fasa ut sådana störningar bättre eftersom den är dubbelriktad.

Och med tanke på det så måste det ju vara extra viktigt med nätverkskablar eftersom de är så långa och ofta nära husväggen.

Har aldrig hört nån skillnad mellan hårddiskar överhuvudtaget och jag kan ge mig sjutton på att om man motståndsmäter alla i dagsläget tillverkade nätverkskablar så får man i princip en resistans per tråd med en ytterst liten avvikelse, vi pratar säkert promille.

Trådlöst det är nåt helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni hålla i er, för här kommer kanske forumets längsta inlägg någonsin. (Moderator får säga ifrån annars.)

Så kort sagt det är klart att det ska vara bra kvalitet på grejorna även när det gäller ljud men jag är ganska säker på att vilken ledare som helst som kan överföra ström funkar bra.

Ja, helt rätt uppfattat, men just dessa super-duper-nätverkskablar är rent lurendrejeri. Som du säger, tekniken är såpass avancerad idag att nästan vilken sladd som helst för (lokal) digital nätverksöverföring av ljud kommer fungera. (Förklarar mer längre ner.)

EDIT: Nätverkskablar i kategori 6 eller 7 är absolut inte lurendrejeri. Att pracka på audiofiler dessa kablar, är det.

Det finns så mycket att uppröras över, så varför just kablage :-P

Jo, det är helt riktigt, lite tragikomiskt är det. Men det är faktiskt snudd på, eller faktiskt rent olagligt att lova bättre ljud när det - ur alla aspekter - inte blir det. (Åter igen, vid digital överföring på lokalt nätverk. Förklarar mer längre ner.)

Skillnaden är väl att Rolex, Calvin Klein och liknande inte påstår en massa saker om sina produkter som är direkt osanna?

Exakt! :-)

Det är ingen skillnad att bli upprörd på just kablar för olika pris. Även om jag förstår tanken, så verkar just kablar ha blivit en favorit-hackkyckling. Ser det på så många ställen överallt på nätet och har svårt att fatta varför just kablar. :-P

Som sagt tidigare, det är rent lurendrejeri. Till skillnad från analoga kablar, där skillnaden faktiskt blir mätbar, tycker jag att det går att försvara liiite av kabel-hypen. Men när man börjar prata om digital överföring från internet med TCP/IP, är det ingen som helst skillnad. Alls. Överhuvudtaget.

Har aldrig hört nån skillnad mellan hårddiskar ...

Trådlöst det är nåt helt annat.

Nej, det är ingen skillnad. Förklarar längre ner.

Jag upplevde en enorm ljudskillnad när jag bytte från HDD till SSD. Som om det legat en filt över högtalarna. [...]

Åter igen, skickas det med TCP/IP är svaret nej. Det blir samma data på andra sidan sladden. Spotify och Netflix (har kollat upp) använder just TCP/IP för att skicka, och då kan du köra precis vad som helst. Så länge ljudet inte hackar/stannar, har du tillräckligt med bandbredd och du får exakt samma kvalité med en Kjell-o-Company-router, som din granne med 90.000-kronorskablage och en 10Gbit HP Procurve switch.

Dock har USB-audio ingen checksumme-kontroll vad jag vet, så det borde bli mätbart, och jitter kan förekomma. Dock är borde skillnaden vara så liten att det borde bli ohörbart, men jag ska inte sitta här och ljuga. Så om någon säger att de hör skillnad på en bättre USB-kabel, kan jag inte säga emot. ;-)

Däremot hämtas data från hårddisk med checksumma, vilket gör att datat som CPU hämtar blir exakt lika varje gång. Spelar ingen roll vilken typ av data. Det blir alltid samma, även om du så skulle köra med kassettband från en Commodore 64. Det är bara att det tar längre tid. Helt omöjligt att du hörde skillnad p.g.a. hårddisk. (Om du inte var ironisk, men det verkade inte så.)

Utan checksummor, skulle vi bara ha miniräknare idag. :-) Finns många olika typer, och används överallt mellan och inuti datorer. Mer om checksummor på wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Checksum

Tillåt mig förklara (för alla som orkar läsa):

** Förklaring för överföring av data av nätverksprotokoll **

Kort sagt, det finns (mer eller mindre) två olika sätt att överföra data mellan noder på ett nätverk:

1. Data som inte måste vara exakt som när den skickades - Skickas normalt sett med ett nätverksprotokoll som heter UDP/IP (User Datagram Protocol).

Det används vid t.ex. ett skype-samtal där det är viktigare att informationen överförs så snabbt och "slarvigt" som möjligt. M.a.o. gör det inget om personen du pratar med blir lite suddig, huvudsaken är att ni ser och hör varandra med så liten fördröjning som möjligt. UDP används för just video-samtal, Ventrilo, m.m. på grund av snabbheten.

NB: Hur det skiljer mellan olika strömningstjänster vågar jag inte svara på, speciellt inte över lokalt nätverk. Det bestämmer tillverkaren av tjänsten hur datat skickas, men allt som buffras måste ha checksummor (som Netflix och Spotify), och då kan det inte bli skillnad på kvalité p.g.a. överföringen.

2. Data som måste vara exakt som källan - Skickas normalt sett med ett nätverksprotokoll som heter TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol).

Exempel 1: Om du e-postar ett word-dokument till en person, måste innehållet vara exakt likadant som den versionen du skickade. Oavsett hur stort dokumentet är, eller om du skickar samma dokument en miljon gånger - kommer dokumentet att se - exakt - likadant ut varje gång. Utan undantag.

Vad TCP gör är att det styckar upp dataströmmen i små paket, med adresslapp, nummer och en checksumma. Numret berättar var i dataströmmen paketet ska ligga (som en pusselbit), och checksumman avslöjar ifall paketet är helt eller inte. Om paketet inte är helt, skickas bara just den lilla biten om, och pusslas sedan ihop hos mottagaren.

Detta gör att ditt word-dokument kommer att styckas upp i mindre delar, och delarna skickas - om och om, och om igen... tills allt kommit fram intakt. Har du sämre uppkoppling, kommer skickningen bara att ta längre tid - men dokumentet kommer fram och blir exakt lika dant på andra sidan. Alltid.

Exempel 2: En fil är en fil är en fil, som det heter. Om du gör samma sak med en mp3'a eller flac, kommer skickningen att behandlas exakt som i exempel 1. Data är data, och skickas det med ett kontrollprotokoll (e-post skickas med TCP/IP) kommer filen att bli _exakt_ som den var när du skickade. Det spelar liksom ingen roll vad filen innehåller, alls. Filen kommer fram, och den blir, återigen, exakt som den var ner till minsta etta och nolla. Alltid. Varje gång. Jämt och ständigt. :-)

Exempel 3: Du har en filserver/NAS och delar ut en mapp med ljudfiler. Öppnar dessa med någon ljudspelare på en dator och lyssnar.

Både fildelningsprotokoll för Windows (SMB/CIFS) och Mac OS (AFP) skickas med kontrollsummor, och filen kommer fram _exakt_ på samma sätt. Alltid. Det kunde lika gärna varit ett word-dokument. Det finns checksummor i skickningen TCP/IP och checksumma i själva filen som operativsystemet sparar, och även checksumma i ljudfilen ifall det är komprimerat ljud, t.ex. flac eller mp3.

Om en checksumma fallerar i TCP skickas paketet om, om den fallerar på filnivå eller i innehållet kommer Windows/Mac OS klaga på att den inte kan öppna filen. Så i vilket fall kommer du antingen

1) Kunna lyssna på låten, eller

2) Inte lyssna på låten

Det finns liksom inget mellanläge. Att filen kom fram... litegrann. Eller att diskanten skulle kommit fram sämre - är helt omöjligt. Antingen är (hela) filen korrekt, eller så är den inte det.

Så, för att göra en kort historia - extremt lång: Därför blir jag (lite) upprörd över att kabel-hypen flyttat in i nätverksdomänen.

ps. Det finns realtids-ljud-strömning över ethernet, och där använder man ofta UDP. Ni ljudnördar har säkert hört talas om MADI, Dante, AES-50 eller liknande. Dock är jag bara lekman på det området, varför jag inte vågar påstå något där. :-) UDP vittnar dock om att det kanske slarvas med checksummor vilket gör att datat kan vara annorlunda på andra sidan. Hur mycket, vet bara audiofiler. (Oavsett vad mätutrustningen säger. 😄)

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ironi hoppas jag ?

Läshuvudet plockar inte upp "frekvenser" från disken, den "plockar upp" 1:or och 0:or.

Har aldrig hört nån skillnad mellan hårddiskar överhuvudtaget och jag kan ge mig sjutton på att om man motståndsmäter alla i dagsläget tillverkade nätverkskablar så får man i princip en resistans per tråd med en ytterst liten avvikelse, vi pratar säkert promille.

Åter igen, skickas det med TCP/IP är svaret nej. Det blir samma data på andra sidan sladden. Spotify och Netflix (har kollat upp) använder just TCP/IP för att skicka, och då kan du köra precis vad som helst.

😱 Jag som trodde att jag överdrev så mycket att mitt inlägg inte kunde tas på allvar. Speciellt inte av folk som känner till mig här. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

😱 Jag som trodde att jag överdrev så mycket att mitt inlägg inte kunde tas på allvar. Speciellt inte av folk som känner till mig här. 😕

Åh, sorry. Jo, jag misstänkte verkligen starkt det. 😊 Men kände ändå mig nödgad att förklara (för eventuella audiofiler), som faktiskt tror att en hårddisk gör skillnad. Sorry, åter igen.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg märke till fråge-tecknet i slutet av det jag skrev. Det bör förhoppningsvis indikera att jag ställer en fråga och inte gör ett påstende

Nope. Du menade att Rolex och Calvin Klein inte for med osanning till skillnad från Audioquest. Varför ens fråga mig om sånt, om du inte framhöll det som relevant?

Små smitande utvägar och efterhandskonstruktioner funkade inte på mig ens när Valle misslyckades med det. Det är inte särskilt klädsamt heller.

Jo, det är helt riktigt, lite tragikomiskt är det. Men det är faktiskt snudd på, eller faktiskt rent olagligt att lova bättre ljud när det - ur alla aspekter - inte blir det.
Ja, det är jag som tycker mig sett just kabel-klagande överallt. Men i det här fallet var det iofs extremt, dryga 7000kr metern, och Ethernet-protokollet dessutom.

Men ja, finns det konstnärer som säljer tavlor med några streck på, till rika köpare för flera miljoner, där köparen säger "Tavlan är värd det", så finns det nog köpare till dom här kablarna med. Rika araber sägs vara lönsamma att sälja vardagligheter för fantasipriser till. I got no problem with it. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

😱 Jag som trodde att jag överdrev så mycket att mitt inlägg inte kunde tas på allvar. Speciellt inte av folk som känner till mig här. 😕

Ja jag tänkte väl men det var lite för fyndigt formulerat så blev osäker man ber om ursäkt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, sorry. Jo, jag misstänkte verkligen starkt det. 😊 Men kände ändå mig nödgad att förklara (för eventuella audiofiler), som faktiskt tror att en hårddisk gör skillnad. Sorry, åter igen.

Ingen fara 🙂 Vet hur det är när man har den hatten på sig.

Men bra och pedagogiskt förklarat hur som helst!

Jag hade nånstans hoppats på att det inte var nån som inbillade sig att hårddiskar återger ljudet olika. Men ja... 😕 jag är nog inte förvånad ändå.

Det är fascinerande att det inte verkar vara någon marginell skillnad de hör heller. Vad är det som gör att de hör det ena eller det andra liksom?

Men ja, även om jag tycker de pengarna kunde gått till något vettigare så är ju ändå ljud en frågan om upplevelse och spelar det egentligen någon roll om det är placebo eller inte? Det är ju faktiskt lite sött ändå. 🙂

Det jag däremot inte tål är dessa företag som jag förmodar är väl medvetna om att deras produkter inte gör någon skillnad, helt cyniskt väljer att mjölka den marknaden på pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

@ Cathrine

(Det var för lång att citera 😄 )

Hur är det med video streaming i realtid jag är som lite intresserad av det.

Först på senare år så upplever jag att stora aktörer som svt etc har kommit ifatt oss amatörer när det gäller live streaming av kameror, obs live feed av kamera i realtid inte uppladdad film eller streamning av förinspelad film från server. Missförstå mig rätt nu jag pratar inte kamerateknik/färgsättning etc och innehåll utan ren bildkvalite på själva strömmen (att det är bra skärpa och att det inte rycker för jäkligt och står i).

Jag har tolkat det att live på det sättet på nätet fortfarande begränsas av själva internet så att oavsett vad du stoppar in så har du ändå en begränsning på grund av internets egen begränsning och andra faktorer.

Poffsaktörer skyller ofta på billiga gratistjänster när man tar upp det här men resultatet verkar summa summarum bli samma för dom också när man nån gång faktiskt lyckas få se nåt som dom kör.

Hastighet på uppkopplingen verkar inte heller ha så stor betydelse som man skulle tro för det funkar ofta rätt ok med bara 800 kbps.

Nåja en förvirrad fråga men har du nån input i detta till en glad nätverksnovis 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara 🙂 Vet hur det är när man har den hatten på sig.

Men bra och pedagogiskt förklarat hur som helst!

[...]

Det jag däremot inte tål är dessa företag som jag förmodar är väl medvetna om att deras produkter inte gör någon skillnad [...]

Åh, så bra. Tack! 🙂

Finns nog en hel del pengar att tjäna. Jag som (till stor del) förstår tekniken bakom, har läst om mycket mumbo-jumbo-hokus-pokus-pseudo-vetenskap på audiofilforum. Helt galet. Som en religiös sekt. Jag kan inte läsa för mycket, då börjar jag hyperventilera... 😄

@ Cathrine

(Det var för lång att citera 😄 )

Haha! 😄 Ska se om jag kan belysa lite olika problemområden. Åter igen, jag är nätverkstekniker, och inte expert på broadcasting eller audio-over-ethernet. Ska försöka attackera lite olika problemområden.

Om du laddar upp, eller tunnlar i realtid, en videoström via en webbtjänst kommer själva tjänsten att i realtid (eller så snabbt den kan), konvertera ljud och bild till ett format som den tunnlar ut till tittarna. Desto högre kvalité, desto mer bandbredd krävs från tjänsten och desto mer CPU-kraft hos deras servrar kommer krävas. Gissningsvis får man betala för detta. D.v.s. om du är betalkund får du bättre kvalité än någon annan som kör ett gratiskonto. Dessutom blir det massor med bild- och ljudförluster vid en så snabb konvertering som möjligt.

Lägg dessutom till att många applikationer (såsom Skype) känner av hur mycket av datat som kommer fram, och anpassar kvalitén därefter (för att hålla nere latensen), jag gissar på att många gratis-live-tjänster på internet gör likadant.

Vad beträffar livesändningar i realtid (eller så-snart-som-möjligt 🙂 ), misstänker jag att det är en kombination av hur snabbt det går att komprimera bild/ljud, samt trycka ut det till tittarna - och samtidigt för tittarna att kunna ta emot och dekoda innehållet - utan att det blir många minuters/timmars fördröjning. Det lär kräva:

1. Bra bandbredd från inspelningsplatsen till tv-station (med serverhall )

2. Ett gäng datorer (servrar) som är anpassade för att enkoda ljud och bild till en videoström

3. Bra bandbredd uppströms mellan tv-station och tittare/3:e-partstjänst för tunnel ut på internet

Jag har en avlägsen bekant som jobbar med radio i australien. Hon berättade att de upprättar en VPN-koppling till radiostationen ifall de gör ett live-sändning på fältet (t.ex. sportsändning eller intervju). Sedan processas ljudet på radiostationen där de kan broadcastas via t.ex. webbradio. (Jag hjälpte henne med att få VPN-kopplingen att fungera samt öppna portar i brandvägg.)

Det finns så många bra format för att komprimera ljud och bild idag, att väl klippet är enkodat gissar jag på att 80-90% av jobbet är gjort. Det är nog att: få in en live-sändning från plats, in i tv-station och dekoda som kräver både massor med bandbredd och serverkapacitet.

Som sagt, bara mina 2 ören och många gissningar senare. 😄

Finns nog folk här på forumet som vet just broadcasting mycket bättre än jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...