Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja ha tips på hur man arrangerar (och mixar, men främst arrangerar) arrangemang till en relativt djup bas/basbaritoneröst utan att något av dem "försvinner". Jag har experimenterat lite, men inte hittat något jättebra. Att lägga alla stämmor över sången verkar ju då rimligt, men hur gör man då med basen? Vad gör man av den (känns välldigt dump att slopa basen fakiskt). Jag har provat att lägga basen en oktav under sången, men taket rasar in på D1. Så det är inte någon riktigt bra idé. Och skulle man lägga basen en oktav över så skulle det ju inte vara någon bas. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Känns som det enda tänkbara scenariot är just att sången hamnar välldigt långt in i ljudbilden. Har iofs när jag tänker efter aldrig hört en bas/baritoneröst som faktiskt legat bra till i ett rockarrangemang. Rock är ju som bekant tenorernas musik.

Är det någon som har någon bra idé eller egen erfarenhet?

Annons
Posted

Jo, iofs, skall nog lyssna lite på Elivs senare och kolla om jag får några idéer. Men det var ju aldrig speciellt tungt på bas på den tiden ur som helst. Det mesta skulle ju betraktas som mjukock eller mjukrocksballader eller dylikt idag. Kan inte tänka mig att Elvis skulle höras ackompanjerad av distbas, exempelvis.