Jump to content
Annons

Nån som vill testa mixa mig på dragspel?


Ziggy

Recommended Posts

Hej. Har spelat in runt 15 låtar sen jag började med porta, och försökt mixa dom med blandat, dock ibland skapligt resultat.

Har precis nu avslutat en inspelning som jag är mycket nöjd med, en vals med en snygg stämma som nog har potential att låta riktigt bra (tycker åtminstone själv att det låter snyggt omixat i portan). Tänkte nu att det skulle vara väldigt spännande om nån annan ville ge den ett försök.

Det är akkekeomp, elbas och 2 dragspelsspår. Har även keyboardstrumman med på ett spår plus stråkar från keyboarden som jag ibland låtit ligga ohörbart i bakgrunden, men dom behövs nog inte på denna. Trumman är endast bastrumma med hihat som jag tar bort all diskant på, men bastrumman brukar höja upp lite.

Så minst 4 spår, max 6.

Har lagt mycket energi på låten, inte lämnat så mycket åt slumpen. Om nån så bara vill testa en snabbmix hade vart skitkul!

Om det finns nån frivillig så tala om för mig vart jag ska ladda upp spåren (ifall det finns nåt standardställe ni brukar slänga upp filer på). Tror inte det blir mycket mer än 100mb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sprend brukar jag skicka filer med. Jag tycker det funkar som en snabb lösning om du har någon som har tagit på sig uppdraget redan. Jag tycker det vore kul att försöka men jag har kanske supermycket tid just nu. Är det bråttom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Vad kul! Nej ingen brådska. Tänkte precis lägga upp filerna, men ser att de via sprend skickas till dig istället för att lagras nånstans där andra ev skulle komma åt dom. Sitter för tillfället på trådlöst så vill vara lite sparsam. Ska kika på en plats där jag kan lägga upp och sen länka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis och du kan också skicka till dig själv bara för att få nedladdningslänken. Länken funkar bara begränsad tid så det är som du själv säger ingen bra lösning egentligen. På detta sätt kan du iallafall skicka till en person i taget. Så om du vill - skicka ett PM till mig här så kollar jag lite på det så får vi se om det kan bli bra.

Jag vet inte hur du hade tänkt att göra men så som jag ser det är det wav-filer som gäller och att de inte är behandlade med kompressorer eller annan processering.

Redigerat av chdani
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns filerna på dropbox. Har zippat (.rar) mappen, blev endast 55mb.

https://www.dropbox....valsen.rar?dl=0

Och ja, filerna är 100% oprocessade, och döpta till vad det är, tex "dragspel huvudmelodi".wav, osv Dom kommer behövas klippas både i början och slut osv. Välkomna alla dragspelsfanatiker haha.

Kom dock ihåg att jag spelar in hemma och är nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fin låt! Och välspelat. Eftersom jag har en far som är dragspelare kunde jag inte motstå. Så istället för att lägga mig klockan 2, som redan det är alldeles för sent, så klickade jag på "ladda ner". 🙂

Ta mixen för vad det är: En laptopmix vid köksbordet, gjord i hörlurar. Nivåerna kan det säkert vara lite hej och hå med och kanske för mycket av reverbet också, vad vet jag. Men jag hade kul i alla fall och det var det som var meningen. För mig. 🙂

https://dl.dropboxusercontent.com/u/26148417/Vals%20midnattsmix.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen gud va kul! Och det lät bra. Det enda jag själv kunde höra ang nivåer var nog att melodistämman var svag. Men det låter bra oavsettt. Tusen Tack axeman! Fantastiskt roligt att höra sig mixad av nån annan än sig själv helt enkelt 😄

Redigerat av Ziggy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag som ska tacka för att du delar med dig av din musik. För mig kändes det uppfriskande att göra något annorlunda mot vad jag brukar göra. Gällande stämman så fick jag för mig att dra ner volymen på den för att försöka fokusera lyssnaren till melodin. Men det är inget som säger att rätt och det är ju inte värre än att man drar upp den. 🙂 Kul att du gillade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med ovanstående att det är jättekul att få jobba med ett sammanhang man inte är van vid. Har haft ont om tid med tanke på jobb som behövde prioriteras men det ska bli kul att ta tag i det här snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Här kommer ett snabbt försök. Det är bra att öva så all feedback du kan ha till mig är guld värd. Hoppas du tycker det låter bra 🙂

Hur gjorde du Axeman för att få en embed-länk på det där viset? Jag verkar inte lyckas att lägga in en soundcloudlänk här utan att allt ballar ur.

Redigerat av chdani
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...