Jump to content
Annons

Sången låter inte bra i lurarna när jag spelar in.


Mallve

Recommended Posts

Hej!

Jag har senaste tiden tänkt på en sak. När jag sitter och spelar gitarr och sjunger i ett rum så känns allt bra rent röstmässigt och gitarrmässigt. Min öron känner liksom igen hur det låter. När jag sedan ska spela in låten som jag precis jamat fram i rummet så märker jag att främst sången liksom blir förändrad i lurarna på något vis. Det är inte ett latency problem eller så. Allt flyter på och där är fin respons mellan micken och Logic som jag spelar in på. Jag antar att det som händer är väl att micken på något vis neutraliserar nyanserna i min röst. Jag upplever ofta att jag sjunger BETYDLIGT bättre när jag inte är uppmickad. Jag känner att jag får svårt att göra mina vibraton på det vis jag är van vid. Mycket känns faktiskt lite onaturligt med att sjunga i en mick. Kan man på något vis underlätta detta? Eller är detta något som folk kämpar med? Har stora artister dessa problem i sina studios eller de går bara in och allt låter på det vis som de är vana vid? Jag förstår att det finns en skillnad mellan att sjunga live i ett rum och att sjunga in på mikrofon. Men att skillnaden ska vara så stor tycker jag ändå är lite märkligt. Tacksam för svar, youtubelänkar osv. Allt som kan ge ett svar på mina funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag har en Röde-Nt1a.

Min erfarenhet är att det låter sämre tycker jag när jag ställer micken för långt ifrån. Jag brukar ha den max en halvmeter från mig. 1-2 meter, fångar inte micken väldigt mycket rumsljud då om man spelar in menar jag?

Tack för svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag läser ditt inlägg är det inte ljudet du stör dig på utan att ditt framträdande förändras när det står en mikrofon framför dig? Det finns nog en del saker du kan testa för att göra situation mer naturlig. En del handlar om övning och tid. Att öva på att sjunga i miken till det att du inte längre tänker på att den är där, försöka landa i känslan. Ju mer du övar på det desto fortare kommer du hitta dit.

Hur gör du när du spelar in idag? Torrt rakt in i daw? Många föredrar att ha på ett lyssningsreverb för att få känsla i sången. Måste du spela in sången separat? Kanske att du kan spela in gitarr och sång samtidigt och på så sätt få mer känsla, och att du inte störs av mikrofonen när det även är en eller två på gitarren?

Tänk även på såna saker som belysning. Kan du släcka ned där du spelar in? Då blir du kanske inte lika distraherad av rummet runt omkring eller mikrofonen. Eller testa att blunda när du sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad är ju att du hör din röst på ett annat sätt när den kommer via lurarna, än om den bara resoneras naturligt i ditt huvud. Tänk bara på hur du själv upplever din röst, jämfört med att lyssna på en inspelning av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt mycket som inspelnings-ovana. Inspelning är ju en väldigt syntetisk situation, så det är inte konstigt.

Rösten liksom känns annorlunda? känns nästan inte som det du hör är den röst du själv sjunger? I så fall kan man fråga sig hur van du är att höra din egen röst från inspelningar? ganska få är vana vid det.

Är du van, så har du nog ganska täta lurar, kanske en mikrofon som framhöver andra egenskaper i rösten än dom du är van vid, och eventuellt att du sjunger lite för nära mikrofonen

Testa att fasvända sången i medhörningen. Det gör att sångljudet i lurarna och din egna röst kommer vara i ofas och delvis släcka ut varandra. Hur mycket som släcks ut beror på avstånd till micken, hur hög volym i lurarna, samt hur mycket latency du har. Men det ger ganska tydliga effekter som sångare ofta kan använda sig av då dom ofta "känner" mer av sin egna röst när man gör så.

Det är ingen lösning, men ändå ett kreativt tips som kan underlätta. Lösningen är nog överlag vana. Men riktig så svårt som du beskriver det brukar det inte vara, så det kanske kan löna sig att testa lite olika mikrofoner/hörlurar och lite olika sätt att sjunga. Allt för att göra den syntetiska processen så lätt som den kan bli.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag brukar tänka på, men som jag aldrig sett nån annan nämna, är att jag upplever min egen röst naturligare i lurarna om jag fasvänder ingången på mickpreampen. Det beror antagligen på att jag inne i huvudet hör min egen röst som fasvänd, o därför blir det naturligaste att även höra den fasvänd i lurarna.

Jag kom på det här eftersom jag gärna ville höja regeln där jag lyssnar på min egen röst när jag sjunger in en vers eller strof för att tycke det är lagom starkt i förhållande till musiken, när jag kontrolllyssnar försvinner ju det störande fasfelet med direktrösten i skallen. Sen när jag backar "tejpen" för att kontrolllyssna får jag dra ner regeln/sångvolymen ganska rejält för att få en lagom mix. Sen upp med den igen när nästa sångvers ska sjungas. Men med fasvändning försvinner det här problemet. Så är det för mig i alla fall.

Edit: Ser att Signia föreslår samma sak, men inte för att få jämn volym utan för att få det att låta mindre! Helt tvärt om vad jag upplever det…!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips här i tråden så jag tänkte fylla på med lite annat som kan hjälpa.

En lätt kompressor vid inspelningen lyfter upp rösten och gör att det känns lite mer lättsjunget. På de partier som är svaga kan jag känna att jag försöker kompensera med mer sångstyrka och det hela blir bara onaturligt.

Låt någon annan sköta inspelningen. Jag vet att det kan vara svårt att hitta någon som kan hantera knapparna, som man känner sig trygg med och som dessutom har tid men det är rätt skönt att bara kunna fokusera på tagningen och inte behöva sitta och klicka, döpa och flytta saker mellan tagningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är väl att helt enkelt sjunga o spela utan lurar om det är bara en ak gitarr plus sång. Det går ju att göra med både två, tre eller en ensam mick. Spela in några ggr o lyssna om du hittat en bra mickplacering (med endast en mick då) så du får med lagom mycket av både gitarren o sången. Efteråt kan du ju dubba gitarren med lurarna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allesammans!

Är så OTROLIGT glad över att se såhär många svar på min fråga. Jag har aldrig provat att fasvända sången och ska definitivt prova på att göra detta! När jag spelar in brukar jag ha ett reverb på, så effekter brukar jag ha påslagna när jag spelar in. Det har väl varit mitt verktyg för att känna att jag kan prestera lite bättre.

Jag lutar nog ändå åt det som många beskriver. Att det helt enkelt handlar om en ren ovana kanske. Det är sällan jag har lurar på mig när jag sitter och övar sång så naturligtvis är mina öron inte vana vid att höra sången genom lurar. Hädanefter ska jag göra en vana av att öva med lurar på! Man ska ju inte känna en spänning och frustration över att sången inte känns bra när man spelar in.

Återigen, ett stort stort tack för alla fina svar!

Mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta blir nog chockerade när de hör sin egen röst tydligt o klart för första gången. Både ont o gott med det. Vissa ord i en låt, eller kanske bara halva ordet kan vara svårt för mig ibland, oftast beroende på att tonen är hög på gränsen av vad jag klarar, eller också också blir utallet väldigt märkligt hur många ggr jag än övar på ordet. Då vrider jag bara bort huvet från micken så det blir svagt i mixen.

Att bli inspelad ovetandes när man bara pratar om vardagligheter kan vara ännu mer chocking. Och när det var nytt med enkla videokameror var det en som filmade mig när jag satt o pratade helt vanligt (tyckte jag) vid köksbordet… När jag sen såg filmen skrattade jag rätt ut; "vilken dåre, det där pajaseriet måste han ha övat länge på"…

Men man vänjer sig, man har inget val. Och ang sången kan man ju jobba lite på de värsta felen tack vare detta med mikrofoner, lurar osv.

Off topic: Såg att "Längstah" snacktråden är låst o stängd. Varför då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...