Jump to content
Annons

Ljudisolering i hyresrätt


Alton

Recommended Posts

Jag har flyttat in i en ny lägenhet där jag har lite problem med ljud mot grannen. Har högtalarna mot ena kortändan av vardagsrummet, mot en gipsvägg som går in i mitt sovrum. Långänden som går in mot grannen är en betongvägg. I sovrummet verkar ljud sprida sig genom ventilationen, för där hör jag väldigt tydligt när grannen spelar. Samtidigt hörs det bara lite bas i vardagsrummet.

Har ett par Yamaha HS7 monitorer vilka ger en del bas, men ingen sub så jag borde inte behöva isolera mot riktig lågbas.

Vad finns det för sätt att ljudisolera utan att göra för stor åverkan på lägenheten? Bästa hade väl såklart varit att regla upp en innervägg med isolering, luftspalt och tunga gipsskivor... men, det känns inte som ett alternativ när jag inte äger lägenheten. Kommer sätta upp rejäla absorbenter, men som jag förstår hjälper inte det särskilt mycket för att isolera ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att ljudisolera är knappt lönt att tänka på eftersom det, precis som du säger, innebär att man får bygga om hela lägenheten. När det gäller ljudisolering så gäller dessutom i hög grad att kedjan inte är starkare än den svagaste länken, så om det inte görs helt efter konstens regler, så kommer effekten att bli ganska liten i slutänden.

Det du kan testa, är i första hand att reducera stomljud genom att placera högtalarna på absorbentkuddar så att vibrationerna inte skickas ner i underlaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha sett lägenheter, och enbart baserat på att du skrev att det i stort sett verkar vara ventilationen som är boven (man får förutsätta att det är i vardagsrummet som dina grannar spelar, och hade dämpningen varit dålig där så hade du hört bra mycket mer än bara bas), så finns det mufflers att köpa för ventilationssystem. Trodde inte alls på dem först, men blev chockad över hur extremt bra de väl fungerade i praktiken!

Som sagt, för att detta ska funka så krävs det att lägenheten är lika bra betongkloss som det låter på inlägget (bor i en sån själv), och jag vet inte exakt hur man monterar en sån på ett existerande system, men det KAN funka!

Sen gäller givetvis som alltid i lägenheter att inte spela för högt, men det kommer man aldrig ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ljudisolera själva lägenheten är det ju knappast tal om i en hyresrätt, det enda du kan egentligen kan göra för att minska fortplantning av bas mm är att undvika hård kontakt mellan högtalarna och rummet.

Däremot gör det större skillnad än man tror, även i isoleringssyfte, att dämpa upp rummet ordentligt. Det är ju inget som förbättrar isoleringen som sådan, men ljudet från dina högtalare kommer att koncentreras mer till att skickas till dina öron än att dåna runt i rummet. Förenklat lite samma princip som att det går att spela högt i hörlurar utan att störa grannen.

Dock krävs det som sagt ganska rejäl dämpning för att göra någon större skillnad och man gör kanske bäst i att bygga något relativt modulärt som går att flytta vid behov...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var rädd att det skulle vara som ni säger - på tok för mycket arbete för att ljudisolera.

Jag har kollat ventliationen och jag blir inte riktigt klok på hur ljudet sprider sig. Förutom i köket och badrummet sker ventilationen genom ventiler i fönstrena. I sovrummet, om grannen poppar, låter det också precis som ljudet kommer från utanför fönstret. I vardagsrummet hörs det som sagt lite bas... men då ska man även tänka på att jag har mina högtalare precis intill grannens vägg, vilket han inte har.

Gjorde en liten rinting på hur det ser ut, inte helt skalenlig men ger iaf en hyffsad bild av det:

http://i59.tinypic.com/8xsbcx.jpg

Högtalarna har jag just nu stående på skrivbordet med Auralex MoPads under. Jag vet inte hur bra de är, spelar jag högt med låtar som har mycket bas sprider det sig iaf en del ljud genom bordet. Ska nog försöka bygga ett par rejäla stativ istället.

Annars tänkte jag börja med att täta dörren in till sovrummet - den släpper igenom massor av ljud. Jag måste också kolla vad jag kan göra med fönstren.

Jag vet inte om planen är bra som jag har för dämpning, men det jag tänkt där är... well, soffgruppen står redan inramad av en stor och tjock ryamatta. Vid fönstrena ut mot balkongen ska jag hänga två lager gardiner i lite tyngre tyger. I hörnan vid högtalarna tänkte jag sätta upp stora absorbenter... kan nog bygga ut ca 1dm totalt, med rockwool, akustikfoam och en liten luftspalt mot väggen. På långsidorna tänkte jag ha hyllplan med böcker för diffusion och canvastavlor med dämpning på baksidan.

Fast innan jag sätter igång med dämpning kan det vara läge att skaffa en mic för att analysera akustiken bättre...

Det låter ändå lovande att dämpning kan göra skillnad. Rummet är just nu riktigt dåligt... stora kala ytor som skapar ett tydligt eko bara man hostar. Så, det dånar rätt bra när jag spelar musik...

Jag hoppas det ska göra bra skillnad med dämpning. Behöver inte få det optimalt, bara det blir bra för musiklyssning och jag kan hålla en god grannsämja så är det toppen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag köpte monitorer ett par månader sen för att jag ville ha just... monitorer. Även i lägenheter brukar man kunna spela musik genom högtalare. Hörlurar har jag använt till leda och så att öronen börjat ta stryk, så jag är inte intresserad av tips på hur jag låter monitorerna samla damm medan jag spenderar några tusenlappar på hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass känsliga är då grannarna? Spelar man 8 timmar om dan får man nog räkna med att det blir gnäll och givetvis går det att bygga bort problemen. Bygg ett rum i rummet med flytande golv efter konstens alla regler så kan du ju blåsa på hur högt du vill. Men det kostar. Det bästa har du nog föreslagit själv i första posten men det blir inte speciellt billigt som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...