Jump to content
Annons

CDbränning


Danne 1

Recommended Posts

Hej!

Vad använder ni för program när ni bränner flera låtar på en CD-R? Har använt mig av Itunes, men inser nu hur ljudkvaliten förstörs på vägen när jag bränner via Itunes. Allt blir till 16 bitar där också. Använder Logic Express 9.0 annars och för över de därifrån till Itunes när jag "Bouncar" låtarna. Men vad jag förstår går det knappast bränna flera låtar i Logic på samma CD?

Har ni tips på andra sätt att göra det på, så att ljudkvaliten inte förändras på vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bränningen är så pass bra numera, att man knappt längre talar om "professionell" bränning visavi annan bränning. Och nej du behöver inte Logic PRo för att få till dom bränningar du vill ha.

Itunes är även ett mediaspelarprogram och precis som många såna program så kan nog Itunes ändra ljudfilernas karaktär något, mest för att erbjuda tilltänkt bekvämlighet för lyssnaren.

Använt ett renodlat bränningsprogram istället. Är på Windows själv, kan inte så många bränningsprogram för Mac, men programmet Toast ska väl vara känt o bra t.ex.?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att allt blir 16 bitar, är som det ska vara,eftersom CD-standarden är 16-bit och 44.1kHz.

Jag hade dock valt att själv exportera i det formatet, hellre än att låta något program där man inte vet hur ljudet behandlas, ta hand om omvandlingen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar 🙂 Håller på och mastrar några låtar och då brukar jag bränna i Itunes till cd för att lyssna av i stereo, en enkel CD-spelare etc. för att vara på säkra sidan att det låter bra överallt. Gjorde upptäckten nu när jag lyssnade av samma låt i Itunes och utanför Itunes via datahögtalarna, att ljudbilden förändrades markant. Den blir vassare och ljudnivån högre. Är ju lite petigt just när man håller på med det slutliga. Hörde att man kan bränna i Logic Pro flera låtar på CD och ISRC märka där. Vet inte hur stor skillnaden blir bara ljudmässigt? Hur mycket vinner man på att uppgradera?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

iTunes gör ingen förändring på originalfilen när den bränner en skiva. Det blir exakt samma ljud.

Däremot så kan du ha "ljudförbättraren" påslagen i iTunes samt att du kanske har EQn påslagen också. Kolla detta, är helt 100 på att det är skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde att man kan bränna i Logic Pro flera låtar på CD och ISRC märka där. Vet inte hur stor skillnaden blir bara ljudmässigt? Hur mycket vinner man på att uppgradera?

ISRC är som du skriver en typ av märkning och gör ingen skilland för ljudupplevelsen. Förr kom pkatetet Logic Studio med mastringsprogrammet Waveburner. Där kunde man göra en så kallad Red Book master, enligt konstens alla regler.

Vet inte var det prgogrammet tog vägen i och med lanseringen av Logic X.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag gör separata 16/44.1-filer för CD i mitt redigeringsprogram (full koll) sedan bränner jag CD:n i NERO (gammalmodig).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...