Jump to content
Annons

Vilken tycker ni jag skall sikta på av Sennheisser mk4, akg c214, shure sm 7b?


davidottosson

Recommended Posts

Tänker spela in hemma. till 90 % manlig Sång och gitarr ackustisk och ev elgitar men då kanske jag köper en shure 57. Tänker köpa focusrite forte kort och kör i sovrummet så det är inga proffsförutsättnigar. Tänkte ändå att jag vill köpa en skaplig mick. Har kollat på och fick tips på affären om antingen en billigare Se electronics 2200A II eller de något dyrare Sennheiser MK4, eller TLM 102, Har även läst om Shure Sm 7b och AKG c214. Vad tror ni? Tacksam för kunniga kommentarer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I ett "obehandlat" rum skulle jag köra en SM7b utan tvekan. En stormembransmick är mer känslig för rummet än vad en dynamisk är. Dock så behöver SM7b ganska mkt gain! Vet inte hur dina preamps är, men annars så är GAP Pre-73 ett billigt alternativ för en populär kombo tillsammans med SM7b-micken.

Av alla mickar du nämnde(har dock ej testat en MK4) så skulle jag ändå köra på en SM7b om jag fick vara i vilket ställe som helst i hela världen.

Fast det bästa är om du kan fråga butiken om du får låna hem och testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ChrisJones är inne på så kräver sm7b ganska mycket av preampen. Men jag tror att Fortens preamps ska klara jobbet,

Dock tycker jag inte sm7b är någon vidare allroundmic. Hade hellre satsat på en TLM102 isåfall. Bra till mansröster, lättplacerad när det gäller akustisk gitarr och tål förstärkare på rejäla volymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså kräver den, shure sm7b preamp?

Den kräver en bra preamp eftersom du måste gaina mycket vilket ökar bruset. Men preamparna i Forten borde vara tillräckliga.

Om du skulle känna att det inte är tillräckligt så kan du köpa en Cloudlifter CL-1 som knuffar upp signalen 25dB. Men jag tror inte det ska vara nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack för snabbt svar, jag var på vippen att köpa en AP 73 nu men då kanske inte den behövs.. Om jag inte är mycket betjänt av den så lägger jag gärna pengarna på micken istället.

Ja jag tror det är onödigt att köpa en GAP Pre-73 i det avseendet. Sen är det ju en trevlig preamp i sig, men det är kanske inte där du bör lägga pengarna till en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

David, det beror på hur din röst låter.

Det skiljer nämligen.

En fantastisk mic kan låta perfekt för en sångare men skit på en annan. Det bästa är om du kan testa micken innan köp eller har möjlighet att testa hem och returnera.

Annars, finns inte Claes kvar här med sin test-site?

http://testing.holmerup.biz/microphones/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...