Jump to content
Annons

TIPS på mixning!


RobinCarlsson

Recommended Posts

Hej mina producentvänner!

Jag håller på att producera en tjej och vill hålla lite i klass med veronica maggio. (satan i gatan)

Har ni några tips för att få mixen att låta ungefär så, mer i den professionella klassen!

Mixning med gitarrer, på sången och piano samt synthar. Även trummorna.

Då tänker jag effekter och mixen generellt.

Alla tips och tricks är välkomna!

MVH Rob.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ärligt inbillar du dig att det finns genvägar för att få det låta mer professionellt? Var det så enkelt skulle allas mixar här göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga direkta genvägar, Öva, öva och öva ännu mer.

Mitt stående tips brukar vara att köpa ett specialnummer från Studio om mixning. Mixologin i 10 delar är grymt bra och tar upp grunderna i mixning på ett bra sätt. Börja med att gå igenom den ordentligt.

Annars, har du en tydlig referens på hur du vill att det ska låta, plocka in den i inspelningsprojektet och jämför hela tiden när du mixar. Hur ligger instrumentet panorerade? Hur ska de inbördes volymerna mellan instrumenten vara? Hur mycket och vilken typ av reverb är det på sången? Hur låter ljudbilden totalt? O s v. Jämför en del i taget, försöka identifiera skillnaderna och skruva tills det är så likt som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt inbillar du dig att det finns genvägar för att få det låta mer professionellt? Var det så enkelt skulle allas mixar här göra det.

Utöver JJ's tips ovan kan jag verkligen rekommendera ett par genomläsningar av Roey Izhaki's book Mixing Audio.

Nu i andra upplagan.

trixet med att få en sångare/-ska ? Att denna kan sjunga väldigt väldigt är en bra grund och att det är väl inspelat ;-)

Det finns inga direkta genvägar, Öva, öva och öva ännu mer.

Mitt stående tips brukar vara att köpa ett specialnummer från Studio om mixning. Mixologin i 10 delar är grymt bra och tar upp grunderna i mixning på ett bra sätt. Börja med att gå igenom den ordentligt.

Annars, har du en tydlig referens på hur du vill att det ska låta, plocka in den i inspelningsprojektet och jämför hela tiden när du mixar. Hur ligger instrumentet panorerade? Hur ska de inbördes volymerna mellan instrumenten vara? Hur mycket och vilken typ av reverb är det på sången? Hur låter ljudbilden totalt? O s v. Jämför en del i taget, försöka identifiera skillnaderna och skruva tills det är så likt som möjligt.

Sorry, men jag tror ni missförstod hela min poäng.

Jag KAN mixa, och jag vet hur jag skall gå tillväga.

Men jag tänkte se om ni hade några små tips på vägen.

Så, "Die hard" Du behöver inte spela över, ödmjukhet varar längst!

Små tips mottages gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, men jag tror ni missförstod hela min poäng.

Jag KAN mixa, och jag vet hur jag skall gå tillväga.

Men jag tänkte se om ni hade några små tips på vägen.

Så, "Die hard" Du behöver inte spela över, ödmjukhet varar längst!

Små tips mottages gärna!

Vill du har mer specifika tips är det alltid mycket lättare att lägga upp någon bit av materialet du jobbar med, plus vilken av låtarna på VM-skivan du försöker likna. Det finns inga magiska tricks som får någon godtycklig musik att låta som en viss skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sorry, men jag tror ni missförstod hela min poäng.

Så, "Die hard" Du behöver inte spela över, ödmjukhet varar längst!

Som man frågar får man svar. Spelar över? Det är din tolkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte rädd för att skära mycket, inte bara i bas-frekvenser. Om man lyckas ta bort "onödig information" så får mera plats 😉. Samma med boostning i frekvenser. Hitta på nya tricks själv. Mixning tycker jag är en kreativ syssla! Fråga dig hela tiden: låter spåret bättre med eller utan en viss plug-in. Sätt på/stäng av. Och gör det igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det nog, även om du mixat en del innan, vara bra att läsa igenom en guide som den jag länkade till. Det kan ju hända att du missat någon liten detalj som förenklar/förbättrar arbetet direkt, även om det i princip är omöjligt för någon annan att gissa vad det skulle vara på den typen av allmän fråga som du ställde.

Något slags exempel på detta tycker jag att ett av EMD-Mattias tips var, när Studio gjorde en artikel om "Min soldat". Han tipsade nämligen om att lägga upp reverb på speciella effektkanaler och sen tappa signalerna dit från de olika audio-kanaler som behövde reverb. Så att en inte behöver ha ett reverb på varje kanal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte rädd för att skära mycket, inte bara i bas-frekvenser. Om man lyckas ta bort "onödig information" så får mera plats 😉. Samma med boostning i frekvenser. Hitta på nya tricks själv. Mixning tycker jag är en kreativ syssla! Fråga dig hela tiden: låter spåret bättre med eller utan en viss plug-in. Sätt på/stäng av. Och gör det igen.

Jag har börjat göra tvärtom efter att att skurit slaviskt i många år. Testa att ha som regel att inte skära eller lägga till mer än 3 db. Tror det kommer att leda till bättre mixar. Speciellt på röster är det lätt att skruva bort sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...