Jump to content
Annons

Studio i källare


Martin80

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet. Även om det finns miljoner trådar om studio-bygge så har jag inte lyckats hitta ett ordentligt svar på min fråga.

Jag har precis köpt hus och har ett stort rum i källaren som är tänkt att bli en enkel inspelningsstudio. Problemet är att det är så SJUKT lyhört uppåt i huset av nån anledning. Väggarna är av betong och troligtvis taket också även om hela taket är täckt av vitmålade brädor.

rummet är 12kvm stort och jag undrar:

Vilket alternativ dämpar MEST ljud uppåt? Jag förstår att man inte kan dämpa allt ljud men i alla fall så att man kan spela på hyfsat där nere och familjen ändå kan sova ordentligt två våningar upp :-)

Jag har tittat en del på Ecophon plattor och det lutar åt någon variant från dem. Är det någon annan som har byggt i källare och lyckats dämpa ljudet uppåt i huset skapligt? Hur gjorde ni i så fall?

Tack på förhand.

http://ecophon.com/en/products/Modular-ceilings/Combison/Combison--Duo-A/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låga frekvenser fortplantar sig i betongen, så att bara ljudisolera taket kanske inte alls är tillräckligt.

Satsa på att få till bra akustik i rummet - vilket kan vara svårt nog med betongväggar - och mixa sedan på lägre volym eller med lurar då det behöver vara tyst i huset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för snabbt svar. Måtten i rummet är 380 x 350 cm. Höjden till tak är bara 2 meter exakt så jag vill helst inte att materialet bygger ut för mycket eftersom jag ska täcka hela tacket med någon form av ljudabsorberande material.

Väggarna kommer jag klä helt i nån tjock filt hade jag tänkt för att sedan sätta upp lite snygga ljudabsorberande "kuddar" på väggen.

Hur mycket hade det hjälpt om man slängt upp typ Mekonomens ljudisoleringsmatta i hela taket? Inte lönt alls? För de bygger ju inte mer än 8 mm :-)

http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/ljudisolering/ljudabsorberingsfilt-pa375sv

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tråkigt svar, men enda sättet att få någon nämnvärd ljuddämpning, är att bygga ett rum i rummet, efter konstens alla regler - och om det bara är 2m i takhöjd, så är det inte lönt att tänka på, utan som redan har föreslagits så får du rikta in dig på akustiken i rummet - och hålla ner volymen så att det inte stör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju tråkigt :-(

När jag köpte huset så såg jag detta rum i källaren som var lagom stort till min studio. Men trodde aldrig det skulle vara så sjukt lyhört. Man hör till och med ungarna prata när de har varit där nere och lekt.

Och även om man kan mixa med lurar så är det ju ändå de enformiga grejerna som när man ska lägga ett solo som man vill sätta klockrent så loopar man ju en sekvens en hel del gånger och det kan jag förstå inte uppskattas så mycket om nån sitter och kollar på tv på ovanvåningen.

Oftast är vi två som sitter och spelar in vilket gör det ännu tråkigare med hörlurar. Men får väl leva med detta då för studio ska det bli i alla fall :-)

Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt rätt mycket man kan göra för ljudisoleringen, trots den låga takhöjden.

Tänkte tipsa om några av de vanligaste punkterna man kan fixa till med ganska enkla och billiga medel för att förbättra luftljudsisoleringen.

Först vill jag reda ut ett ev. missförstånd. Betongkonstruktioner isolerar luftburet ljud väldigt bra. Däremot leder betong strukturburet ljud bra.

Om huset är en fristående villa är det mest troligt inte betong i vare sig väggar eller mellanbjälklag utan tex. putsade lecaväggar och bjälklag i trä.

Om vanligt tal kan uppfattas mellan våningsplanen är troligtvis bjälklaget en svag punkt. En annan svag punkt är ofta glipor mellan golv/vägg/tak, i genomföringar och dörrar.

Vad kan man då göra för att förbättra ljudisoleringen?

BJÄLKLAG

Riv bort en panel i taket och kika hur konstruktionen är gjord. Troligtvis är det bara golvspån/isolering/takpanel. Många gånger saknas t.o.m isolering i facken vilket gör att hela bjälklaget blir en stor resonanslåda.

Om konstruktionen ser ut på detta sätt finns det faktiskt mycket man kan göra för att förbättra ljudisoleringen, utan att behöva riva upp golvet på våningen ovanför. Kolla först dimension på reglarna så att det går att lasta ned. Känns golvet på ovanvåningen stumt och fin som det är idag är det inga problem. Annars får man kortla tajt i facken så man får en självlåsande "torsionsbox".

1/ Riv bort panelen i taket

2/ Skär ut gips med några mm undermått för facken. Om spångolv kan du skruva el. limma gipsen underifrån. Foga noggrant runt om i fogens hela djup. 3 lag gips. Foga även övergång mot vägg.

Isolera facken med stenull (25-35 kg / m3), löst packad och med tjocklek så den är mindre än fackens djup.

Skruva slutligen 3 lag gips med förskjutna skarvar och upplag runt alla kanter. Foga! Denna förstärkning av bjälklaget har nu endast tagit 17 mm av takhöjden (förutsatt att takpanelen som revs bort var 22 mm).

VÄGGAR

Knacka eller provborra ett hål för att fastställa vad väggen är gjord av. Är det betong behöver du inte göra något åt väggarna. Är det putsade lecaväggar kan du regla upp gipsväggar på akustikreglar i plåt. Särskild hänsyn måste då tas till fuktvandring i väggkonstruktionen.

VENTILATION

Har fastigheten mekanisk ventilation kanske en del av överhörningen är ventilationsburet? I så fall behöver kanalerna ljuddämpas.

DÖRRAR

Vanliga smäckdörrar isolerar ljud dåligt. Uppgradera till ljudklassad dörr med bra tätningslister runt om. Kolla injustering och spänn upp anhållet mot slutblecket. Foga runt om karmstycke / vägg.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Förskjutna skarvar då måste det finnas trä bakom så det fäster vilket väl innebär att det måste reglas upp ytterligare. Sen då tre skivor gips gånger ytan innebär en betydligt högre vikt som ska hänga så det måste kollas att det håller. Det måste vara bättre att borra hål och spruta upp lösull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förskjutna skarvar då måste det finnas trä bakom så det fäster vilket väl innebär att det måste reglas upp ytterligare. Sen då tre skivor gips gånger ytan innebär en betydligt högre vikt som ska hänga så det måste kollas att det håller. Det måste vara bättre att borra hål och spruta upp lösull.

Du behöver inte regla upp för detta. Du lägger plåtband bakom skarven.

Det är gipsen + mineralullen som tillsammans utgör den ljudisolerande konstruktionen. Lösull är inte att rekommendera eftersom det är otroligt svårt att kontrollera såväl tjocklek som densitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förskjutna skarvar då måste det finnas trä bakom så det fäster vilket väl innebär att det måste reglas upp ytterligare. Sen då tre skivor gips gånger ytan innebär en betydligt högre vikt som ska hänga så det måste kollas att det håller. Det måste vara bättre att borra hål och spruta upp lösull.

Du behöver inte regla upp för detta. Du lägger plåtband bakom skarven.

Det är gipsen + mineralullen som tillsammans utgör den ljudisolerande konstruktionen. Lösull är inte att rekommendera eftersom det är otroligt svårt att kontrollera såväl tjocklek som densitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo det blir tugnt så det behöver man nog göra och speciellt om det ska hänga i taket. Säkerhet först givetvis för gips är väldigt skört så att hänga gips i gips oavsett plåtband mellan det funkar inte så bra. Om man däremot räknar ut innan var skarvarna ska ligga så kan man kanska fästa plåtband på regeln i ett mönster som passar men då ska skruvarna verkligen säkert pricka stålbanden och antingen vara självgängande eller gå mitt i hål volket kan vara lite svårt att vara säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar hur bra som helst. Du skruvar ju i reglarna och mellanlagets skarvar drar du ihop med 100 mm plåtband på baksidan. Använd gipsskruv för plåtregel.

Den tillkomna lasten för exemplet ovan blir 55 kg / kvm vilket inte blir något problem med det spannet, förutsatt att bjälklaget är ordentligt utfört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...