Jump to content
Annons

Fördröjning midisynth


Yoghurt

Recommended Posts

Annons

Viss fördröjning ingår när man använder dator. Kallas Latency och är ibland ofrånkomligt. Men är latencyn några millisekunder (under 5ms typ) då brukar man inte störas mycket av det, och Cubase kompenserar automatiskt för fördröjningen.

Men det låter som du har betydligt större fördröjning än så, och det kan vara "internt" ljudkort som orsakar det, ja.

Använder du kanske den interna ljudkretsen som följer med moderkortet i datorn (och ofta är tillverkad av Realtek)?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

yes det gör jag och det är betydligt längre än 5ms! skulle den här hjälpa? http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/lexicon-alpha-studio

Då har du nog en betydande bov där. Dom interna ljudkorten kan ge latency på flera hundra millisekunder ibland. Dom inbyggda låter relativt bra, men dom är inte gjorda för hypersnabb direktåtkomst.

Steinberg (som gör Cubase) gjorde en egen lösning på det för massa år sen; en drivrutin som heter Audio Stream Input Output - kallas generellt för ASIO. Den drivaren, plus ett ljudkort som kan använda den drivaren, då får du ner fördröjningen rejält. Lexicon-ljudkortet du länkar till erbjuder säkert ASIO i sina drivrutiner, mycket bättre prestanda än inbyggda ljudkortet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du en PC med Windows kan du prova att ladda hem http://www.asio4all.com det är en generell ASiO drivrutin för Windows. Den ger dig lägre latency på standard ljudkort.

Jag kör den i min laptop funkar ok.

Har du Mac så sänker du bara sample bufferten utan ASiO, MacOSX är låglatency från start.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Varför får jag fördröjning på min midikeyboard i cubase? Jag har bara ett internt ljudkort, kan det vara ett dåligt ljudkort som orsakar problemet?

Alla har fördröjning, fast mer elr mindre... Börja med att dra ned din buffersize så mycket

det går utan att du får knaster och störningar, blev latencyn mindre ?

Om inte skulle jag prova med asio4all, först därefter fundera på nytt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar! Jag gjorde som ni sa med aiso4all och buffersizen, vilket drog ned latencyn på audio inspelning väldigt mycket. Midikeyboarden har jag dock inte ens fått igång. Det var längesen jag använde keyboarden och upptäckte att jag nu har problem att få datorn att upptäcka den. Den kommer inte upp bland "enheter och skrivare" och inte heller i "midi device" i Cubase. Jag har aldrig tidigare behövt drivrutiner för den (M-audio oxygen 8 v2), någon som vet hur jag skulle kunna lösa det? Har kollat igenom massor av forum och tutorials men inte hittat något som funkar. Jag använder win7.

Redigerat av Yoghurt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu inte får igång ditt MIDIboard, prova att ha den inkopplad innan du slår igång datorn, sök sedan upp ditt MIDIboard i Device Setup alt. vst connection m.m... alla vägar borde gås igenom... detta är vad jag gör när mitt MIDIboard strular =- /

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...