Jump to content
Annons

Hörlurar!

Guest rekkit

Recommended Posts

Guest rekkit

Jag har ett par Koss Porta Pro och ett par Sony dj/streetlurar för 600 kr, tror det är Sony MDR-V300, eller en tidigare modell (dock är de lite trasiga för tillfället).

Det jag undrar är, behöver jag investera i ett par dyrare studiolurar eller duger de jag har? har inte lyssnat särskilt mkt i dyrare studiolurar, så jag vet inte riktigt vad det är jag missar utan ett par...

just nu har jag knappt ett par dugliga högtalare, så jag undrar om de lurar jag har är tillräckligt för att man ska kunna mixa i dem hyfsat bra?

Annons
Guest musik

Hej!

Tidningen Studio hade en väldigt bra test av hörlurar för ett tag sedan, förrförra numret?! Hursomhelst, det finns en tysk/österrikisk lur från Prosonic eller liknande namn. Den blev nedskriven då om jag minns rätt. I andra sammanhang har den blivit helgonförklarad. Allt är en smaksak, så testa själv. Sony brukar göra schyssta prisvärda lurar. Sennheiser reference är de bästa lurar jag hört, men de där tysk/österrikiska jag nämnde skulle jag vilja höra om någon butik nu haft dem inne. De bygger på en annan teknik än andra lurar, ljudet riktas snett uppåt i örat, istället för rakt fram, för att bättre påminna om hur högtalares ljud når örat. Spännande! Koss Porta Pro har fina lovord, jag tycker dock ljudet är kallare än i ett par Sennheiser. De där Prosonic kan ha hetat Ultrasonic, minns inte... 😛

:musik

Snarare Ultrasone - men det var nära i alla fall... 😛

Ultrasone är väldigt bra lurar. Jag använder själv HFI-650, som har lika bra upplösning som Sennheiser HD-280 Pro (som har varit mina favoriter tidigare), men med lite djupare botten. Mycket bra och mycket bekväma lurar!

Jag skulle kanske våga göra en mix med dessa lurar, men de är lämpligast att ha för monitorlyssning medan man spelar in. Ska man mixa med lurar (vilket jag inte rekommenderar), så är det lite dyrare, öppna lurar som gäller för att det ska kunna mäta sig med ett par hyfsade monitorer...

jag har sennheiser HD580 och skulle inte klara mig utan... jag lånade hem en massa hörlurar o testade o fastnade direkt för ovanstående.

Ganska subjektivt vad man tycker, annars e det väl frekvensomfånget man kan kika lite på.

mvh

zeb

jag har sennheiser HD580 och skulle inte klara mig utan... jag lånade hem en massa hörlurar o testade o fastnade direkt för ovanstående.

Ganska subjektivt vad man tycker, annars e det väl frekvensomfånget man kan kika lite på.

mvh

zeb

Frekvensomfånget säger egentligen väldigt lite om hur det verkligen låter...

En anledning till att jag gillar Sennheiser, är att de inte ger en överdriven bas, som så otroligt många andra lurar gör. Ultrasone har en liknande ljudbild.

Koss Porta Pro är sköna lurar att lira in i. De är dock inte neutrala. Detta var något jag upptäckte när jag införskaffade mig ett par hyffsade monitorer. Allt var helt galet mixat. De ger väldigt mycket bas.

Jag har visserligen kvar mina men undviker att mixa med dem...

/Per

AKG (tidningen studio test vinnare) verkar vara de mest använda... köper nog ett par när jag får råd...

koss porta pro har ett "häftigt ljud" med mycket bas mm. Detta låter naturligtvis ballt i början men efter några timmars pillande blir det bara jobbigt. Aldedes för mycket bas som redan nämnts.

Jag har tidigare haft 2 par porta pro som båda har sprängts. De är alltså inte lämpliga för höga volymer vilket man ofta får när man proddar. Dom är bättre lämpade för mp3-spelaren tycker jag.

Nu kör jag istället med sony mdr v700 dj som jag är hyfsat nöjd med. Riktigt bra ljud men kanske inte jättesnygga. dom är lite tunga after några timmar och dom har desutom en tendens att spricka i gångjärnen.

så.. se till att hörlurarna du väljer har, förutom bra ljud, en hög toleransnivå så de inte går sönder i första taget.

Edited by fisken