Jump to content
Annons

EQ på elbas o kagge samt hipassfilter på mastern. Svårast av allt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Det jag tycker är allra svårast i ljudskruvandet är att få till elbas o kagge så det i låtmixen låter bra både i en mindre stereogrej/köksradio o i en större med fet sub. Jag har en p-bas som låter skitbra utan eq, men mixar jag i mindre monitorer o drar upp elbasen lagom i mixen, låter även lagom i lurana då, så blir det åt skogen för mycket djupbas när jag slår på subben. Sänker jag då elbasen på regeln blir det bra med subben på, men slår jag då av subben hör man nästan ingen elbas alls i monitorer/lurar.

I modern USA-country är de förjävla skickliga på det här, det låter oftast kanonbra både utan och med sub, riktigt fett med djupbas utan att det bullrar sönder hela huset på hög volym.

Nu när jag skippat mina midfattiga JBL L50 o ska köra på de nya rakare Dynavoice Definition DM-6 vill jag försöka få fram ett arbetssätt som kan få till det här. Ungefär så här har jag gjort:

Elbasen skär jag en del under 32 hz o pucklar på den lite vid ca 70 hz.

Kaggen skär jag under 32 hz o pucklar på lite vid ca 100 hz.

Sen det jag grunnar mest på: Som master eq har jag en svindyr APEX burk med både grafisk o parametrisk eq, samt hipass filter. Om jag på den grafiska skär -12 db vid 31 hz o ca -6db vid 40 hz o dessutom ställer hipassfiltret så högt som 40 hz får jag bort det lågbumliga o det låter ungf lika som proffsinspelningarna både med och utan sub, jag kan dra upp elbas o kagge ganska rejält utan att det går åt skogen med subben på. Lyssnar jag i lurar eller monitorerna utan sub hör jag ingen skillnad alls på lågbasen med hipassfiltret avstängt eller vid 40 hz, det är först vid 50 hz som jag då hör basen rulla av i lurarna. Förr har jag inte velat ställa hipassfiltret högre än 25, 30 hz men det kanske är dags att tänka om? För att få fungerande lågfläsk vid 50 - 80 hz kanske tricket är att ta bort allt under 40 hz? Vad är fel i mitt tänk?

Hur gör ni, o hur gör Nashwilleproffsen?

post-8284-0-71400600-1412856225_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar testa om det låter bättre om jag skär lite vid 250 hz på mastern, ibland gör det det. Att puckla på vid 250 tror jag aldrig funkar, 250 är en jäkla ful frekvens, varken bas eller mid. Den brukar jag passa mig noga för.

Hur brant APEX-burkens hipassfilter skär vet jag ju inte. Om det inte är så superbrant kanske det är därför det inte låter som att något viktigt försvinner med ratten på 40 hz?

Har nånstans hört att i europeiska mixar skär man ganska friskt med bas medans jänkarna inte skär högre än 20 hz på mastern. Gör jag så blir det bara ett otrevligt buller av hela skiten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är så superbrant kanske det är därför det inte låter som att något viktigt försvinner med ratten på 40 hz?

Elbas låga E strängen är på 41Hz, kan vara bra att ha som riktmärke.

Pensado (mixare i USA) skär allt vid 35Hz. När jag själv lyssnar tycker jag att 30Hz låter mer som buller än en ton.

Tänk på att de flesta hemmahögtalare har brytfrekvens på ca 50Hz, minianläggningar ännu sämre.

"Bullerfrekvenser" kan göra att högtalarkonen måste röra sig långt från mittläget vilket kan störa

den bas du egentligen vill ska höras. För filmeffekter är subbas mer användbar än musik generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Elbas låga E strängen är på 41Hz, kan vara bra att ha som riktmärke.

Glöm riktmärke. Det beror mer på hur mycket bas man hade när man spelade in. Det vanliga felet är att man har för mycket. Nu säger jag inte Nilsson hade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner sympati med Nilsson. Kan va svårt. Rabblar lite:

Nashville-teknikerna (modern country i alla fall) brukar komprimera skiten ur kick och bas, med bra kompressor för ändamålet. Det låter inge bra om man lyssnar solo, och känns nog skit om man skulle spela t.ex. bas med sån inställning.

http://open.spotify....y65tFtdKcKca43Q

Äldre country brukade se till att få lite fokus på basens anslag o mindre botten. Själva tonen dog bort rätt fort efter anslaget - lite som ståbas. Men kompressionen är hård här med.

http://open.spotify....DlEuBOaqs7CtmUA

Sen har country-musik, americana och folk extremt tydliga ackord. Basen och ovanförliggande ackordinstrument spelar samma ackord- och positioner. Basen är mer bara "djup-förlängning" av samma sak som ovanförliggande instrument spelar. På så sätt upplever man ackorden tydligt även i små högtalare. Blir nästan så man här en 'imaginär' bas, tycker sig höra den mer än man eg gör.

Jämför med EDM-inspirerad musik idag, där basen och ackorden är väldigt frikopplade, spelar olika saker. Där funkar inte samma tänk. EDM-sättet att få fram basen är istället att använda extremt övertonsrika synttoner, sågtand eller tillagda övertoner och ge basen extremt stort spelrum, frekvensmässigt. Ackord och andra instrument ligger ofta högt upp i register ovanför basen, ljust liksom.

http://open.spotify....1kEvU9Adf8J0ekk

Testa FET-kompressor eller annan rör/opto-kompressor som är riktigt snabb, på basen. Lägg rejält med kompression direkt på mick-kanalen, först i signalkedjan (före EQ). Prova 1176, LA3A eller CL1B typer av kompressorer.

Samma sak med kick, samma kompressorer, få kicken att samla ihop sig mycket mer o bli mer kompakt. Kompressorn kommer lyfta fram de starkare elementen i kickljudet, och därefter kan du EQa - milt. Låter det ändå skit är det nog inspelade ljudet som brister. Men kom ihåg att lyssna "i sammanhanget", inte solo på kicken.

Hård komprimering gör att nivåerna får lite slagsida, beroende på var basisten spelar i registret. Örat upplever ju en volymkurva sluttande med 4-4,5db per oktav som mest välljudande. Men en kompressor jobbar ju linjärt. Så dom högre tonerna en bas spelar - som är lägre i volym - kommer släppas fram mer av kompressorn, och går då fram bättre. Basen kommer proportionerligt öka i volym ju högre upp den spelar - ca 4dB per oktav. Innebär att det låga bumlet kommer vara lägre i nivå, automatiskt, och den känns bättre i små högtalare. Med rör-kompressor får du dessutom en hälsosam dos övertoner som sträcker sig upp ännu en bit i register, plus lång sustain. Skruva inte ner tonkontrollen på basen utan kör fullt öppet. Ta bort lite med EQ efter kompression om det behövs.

Sist gäller det att vara måttfull. Man grejar inte så att "basen låter typ likadant/lika bra oavsett lyssning", det går inte. Utan man hittar måttfullt ett slags mellanläge där den låter olika i olika lyssning, men ändå hyfsat bra överallt. Måttfullhet, små steg.

(kommentarer/åsiktsskillnader välkomna)

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du skära på elbas och bastrumma om du sedan skär högre upp på master-eq'n?

Ja, lite i alla fall. Om jag samtidigt som jag skär 5 db vid 32 hz boostar basen tex 2 db vid 80 hz och 600 hz hörs tonen bättre i små grejer. Om jag bara gör de boostarna utan att skära vid 32 hz blir det grötigare även om man inte direkt hör bumligheten i små högtalare. Är förstås extremt olika på olika basar, min egen precisionsbas har det typiska feta djupet, basistpolaren skitgamla jazzbas har nästan ingen botten alls, en helt värdelös gammal klenod anser jag, där får jag köra ljudet genom otal instanser och vrida på full lågbas på varenda eq jag har. Nu har han skaffat en kopia som låter extremt mycket bättre, den har dock inte spelat in än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm riktmärke. Det beror mer på hur mycket bas man hade när man spelade in. Det vanliga felet är att man har för mycket. Nu säger jag inte Nilsson hade det.

Jo, som sagt min egen bas har mycket fet botten, låter lite Fleetwood Mac om den. Samma sorts bass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Känner sympati med Nilsson. Kan va svårt. Rabblar lite:

Nashville-teknikerna (modern country i alla fall) brukar komprimera skiten ur kick och bas, med bra kompressor för ändamålet. Det låter inge bra om man lyssnar solo, och känns nog skit om man skulle spela t.ex. bas med sån inställning.

http://open.spotify....y65tFtdKcKca43Q

Äldre country brukade se till att få lite fokus på basens anslag o mindre botten. Själva tonen dog bort rätt fort efter anslaget - lite som ståbas. Men kompressionen är hård här med.

http://open.spotify....DlEuBOaqs7CtmUA

Sen har country-musik, americana och folk extremt tydliga ackord. Basen och ovanförliggande ackordinstrument spelar samma ackord- och positioner. Basen är mer bara "djup-förlängning" av samma sak som ovanförliggande instrument spelar. På så sätt upplever man ackorden tydligt även i små högtalare. Blir nästan så man här en 'imaginär' bas, tycker sig höra den mer än man eg gör.

Jämför med EDM-inspirerad musik idag, där basen och ackorden är väldigt frikopplade, spelar olika saker. Där funkar inte samma tänk. EDM-sättet att få fram basen är istället att använda extremt övertonsrika synttoner, sågtand eller tillagda övertoner och ge basen extremt stort spelrum, frekvensmässigt. Ackord och andra instrument ligger ofta högt upp i register ovanför basen, ljust liksom.

http://open.spotify....1kEvU9Adf8J0ekk

Testa FET-kompressor eller annan rör/opto-kompressor som är riktigt snabb, på basen. Lägg rejält med kompression direkt på mick-kanalen, först i signalkedjan (före EQ). Prova 1176, LA3A eller CL1B typer av kompressorer.

Samma sak med kick, samma kompressorer, få kicken att samla ihop sig mycket mer o bli mer kompakt. Kompressorn kommer lyfta fram de starkare elementen i kickljudet, och därefter kan du EQa - milt. Låter det ändå skit är det nog inspelade ljudet som brister. Men kom ihåg att lyssna "i sammanhanget", inte solo på kicken.

Hård komprimering gör att nivåerna får lite slagsida, beroende på var basisten spelar i registret. Örat upplever ju en volymkurva sluttande med 4-4,5db per oktav som mest välljudande. Men en kompressor jobbar ju linjärt. Så dom högre tonerna en bas spelar - som är lägre i volym - kommer släppas fram mer av kompressorn, och går då fram bättre. Basen kommer proportionerligt öka i volym ju högre upp den spelar - ca 4dB per oktav. Innebär att det låga bumlet kommer vara lägre i nivå, automatiskt, och den känns bättre i små högtalare. Med rör-kompressor får du dessutom en hälsosam dos övertoner som sträcker sig upp ännu en bit i register, plus lång sustain. Skruva inte ner tonkontrollen på basen utan kör fullt öppet. Ta bort lite med EQ efter kompression om det behövs.

Sist gäller det att vara måttfull. Man grejar inte så att "basen låter typ likadant/lika bra oavsett lyssning", det går inte. Utan man hittar måttfullt ett slags mellanläge där den låter olika i olika lyssning, men ändå hyfsat bra överallt. Måttfullhet, små steg.

(kommentarer/åsiktsskillnader välkomna)

Jag har i min datorbefriade studio ingen möjlighet att använda en massa kompressorer, men jag har en LA610 mkll jag oftast spelar in basen med. Brukar komprimera den ganska rejält, ca 6 till 10 db på VU-nålen. Fast nu distar den burken mer än jag vill...

Köpte nyss en som jag tycker skitbra mini 10" Ampeg bascombo och tog med både line från combon och mick, spelade in med en AKG D112. På en annan låt enbart TLM49 o ingen line alls. Otroligt mkt botten i den lilla förstärkaren, kostade 1200 kr på musikaffärn i Bollnäs. Tyckte den lät bättre än den 12" lika Ampeg han också hade. O den låter absolut bättre än den 15" Ampeg combo som står lånad här i studion. Basljudet i sig, (med min egen bas) börjar jag bli riktigt nöjd med. Det är helhetens djupbas och midbas o högbas som kan vara svårt. Men sen jag bytte monitorer verkar det fan så mkt lättare att skruva...

Jag gör typ alltid så att jag lyssnar o skruvar på de enskilda kanalerna i helheten med hela mixen, och även genom min lilla mastersektion med APEX EQ och SPL Dynamaxx kompressorn. Det ljudet är det jag lyssnar på även när jag sitter o gör sångpålägg, samtidigt som jag försöker lära mig att sjunga så det inte låter helvete småskruvar jag på alla de andra ljuden, när jag fått till sångpålägget har jag oftast fått till grundmixen skapligt bra i lurarna... Jag ska kolla länkarna sen har inte möjlighet till det nu, men tack för alla råd o pepp. Det blev plötsligt så j-a kul med nya monitorer, fast jag tyckte de lät skitkonstigt första dan. Och jag tror tammefan att det blir mer botten i dem ju mer jag "spelar in" dem. Med full bas på stereoförstärkaren och även loudness på spelade de riktigt djupt idag....

Edit: Vad är EDM-musik? 🤪

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i min datorbefriade studio ingen möjlighet att använda en massa kompressorer, men jag har en LA610 mkll jag oftast spelar in basen med. Brukar komprimera den ganska rejält, ca 6 till 10 db på VU-nålen. Fast nu distar den burken mer än jag vill...

Edit: Vad är EDM-musik? 🤪

LA610an har en LA2A kompressor i sig. Den är lite snäll och långsam för det jag babblade om, men kan funka bättre än andra. Sätt den på "limit"-läge och pressa så den ligger typ minus 15 eller så vid en låg lång ton med basen. Då borde du få en liknande effekt. Att det distar lite på kick eller bas gör nog inget.

Den kan funka på kicken med, men man riskerar att få en del smäll-ljud (eftersom LA2A har långsam attack).

LA2An kan vara lite 'vobblig'. Om man vrider upp peak reduction ratten lite, så man ser att nålen börjar röra sig lite, och ökar peak reduction mer, då kommer man snart till en slags tröskel där nålen plötsligt börjar röra på sig rejält mycket mer. Den tröskeln hörs också lite, och du bör gå förbi den tröskeln helt, så nålen inte går ner tillbaka över tröskeln ofta - i synnerhet inte med så kraftfullt instrument som bas. Det är när nålen går fram o tillbaka över den där tröskeln som det kan kännas lite vobbligt.

Du gillar väl att experimentera. Så det är bara hugga i 😉

EDM = Electronic Dance Music

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia hade väldigt bra tips och förklaringar. Vill tillägga: De allra flesta spelar musiken på anläggningar som inte kan reproducera den riktigt djupa basen. Kolla därför om du inte kan få ut lika bra resultat genom att koncentrera dig mer på multiplarna av den sub-bas ton du gillar istället. Speciellt då du inte spelar techno eller (i viss mån) reggae där de låga tonerna är essentiella.

Vidare så kan du kolla upp fördelarna med en multibands kompressor. Då kan du välja att komprimera banden för sig. Tex kan du istället för att skära bort bastoner du vill ha men som bumlar till det för mkt, kontrollera dem med kompression istället. Till skillnad från om du bara lägger en vanlig kompressor som påverkar hela frekvensspekrat och kan introducera oönskade artefakter i de högre frekvenserna. Jag har själv precis börjat titta på kolla upp det här så jag har inga svar på hur. Men de här förklarar ganska bra hur det funkar och hur man använder den:

http://productionadvice.co.uk/multiband-compression-webinar/

Eftersom du kör datorfritt så vet jag inte hur mkt videorna hjälper rent praktiskt (är i Logic) men ger en bra introduktion till temat. Det finns nog massor av analoga multibandskompressorer där ute som kan vara värda att kika på.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta spelar som sagt musiken i små pissanläggningar, tom enbart direkt ur Iphonens microhögtalare. Därför är det ju skitbra att lyssna både med och utan sub. Och enbart i Avantone Mixcuber. Det är nog nåt även en del erfarna studiofolk inte gör, o det hörs på en del nyare inspeningar.

Jag hade ju en multibandslompressorburk förut, men det lät inte bra, inte den i alla fall.

Jag är sugen på en SPL Vitalizer, speciellt för den baskompressor som finns i den. Men det dyker aldrig upp nån beg som det ser ut. 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Elbas låga E strängen är på 41Hz, kan vara bra att ha som riktmärke.

Glöm riktmärke. Det beror mer på hur mycket bas man hade när man spelade in. Det vanliga felet är att man har för mycket. Nu säger jag inte Nilsson hade det.

41 Hz är väldigt relevant eftersom Nilsson pratar om att skära vid 32Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burken heter APEX PE232MKll paragraphic equalizer, så här står det om hipassfiltret

15 to 300Hz. The filter has a roll-off slope of 12dB/octave and is o

24

The HP filter has a continuously variable turnover frequency from

15 to 300Hz. The filter has a roll-off slope of 12dB/octave and is of

the Butterworth type for maximally flat response

http://www.gtaust.com/downloads/apex/apex-PE-232-user-manual.pdf

Det finns inte mycket att läsa om den på nätet. Jag frågade om den på Gearslutz, fick inte ett enda svar.

http://www.musikhaus-korn.de/en/Apex-PE232-MKII-2-30-Band-Paragraphic-EQ.html

Här är det väldigt dyrt, jag gav 2000 för den

http://www.electroso...b=0&man=2&tab=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Kanske dum fråga, men kan du inte ändra på tonkontrollen på elbasen när du spelar in och få ett ljud som är lättare och mixa? Typ ett ljud för inspelning och ett annat ljud live? Du provar ju allt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall inte någon redan nämnt det: försök använda en low shelf istället för att skära med filter. Testa exempelvis shelf från 50 hz, men labba dig såklart fram. Behöver du ändå filter så lägg filtret så lågt i frekvens som det går för att bevara så mycket som möjligt av ljudets ursprungliga "vikt/tyngd".

I och med fasvridningen ett filter orsakar tycker jag ofta att man tappar punch när man kör filtret för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Kanske dum fråga, men kan du inte ändra på tonkontrollen på elbasen när du spelar in och få ett ljud som är lättare och mixa? Typ ett ljud för inspelning och ett annat ljud live? Du provar ju allt :-)

På en p-bas med passiva mickar finns det bara en tonkontroll för diskanten, brukar oftast köra den fullt, men ibland lite nervriden, beroende på låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall inte någon redan nämnt det: försök använda en low shelf istället för att skära med filter. Testa exempelvis shelf från 50 hz, men labba dig såklart fram. Behöver du ändå filter så lägg filtret så lågt i frekvens som det går för att bevara så mycket som möjligt av ljudets ursprungliga "vikt/tyngd".

I och med fasvridningen ett filter orsakar tycker jag ofta att man tappar punch när man kör filtret för högt.

Finns inga low shelf i portan, haha. Men det funkar bra med de vanliga filtren, det brukar bli några db vid 32 hz (ganska flackt) sen ytterligare hipass på mastern. Så högt som 50 hz skär jag aldrig, där finns det en massa göttigt jag vill ha med.

Den här blev ganska lyckad ljudmässigt. Elvis kunde inte komma så jag fick tyvärr försöka sjunga själv. Men ljudet blev riktigt bra...

https://soundcloud.com/user7908154/are-you-lonesome-tonigth-141009

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...