Jump to content
Annons

3,5mm/dator-mic som är likvärdig en gedigen kondensator-mic?


RobinHM

Recommended Posts

Tjenare! Vill först och främst be om ursäkt ifall samma ämne har tagits upp tidigare i detta forum; hittade dock ej liknande tråd.

Jag vill lägga vikt på att jag är väldigt grön inom studio och inspelning. Det var inte så längesen som jag tog nästa steg i mitt musicerande och hoppade in på 4sound och köpte ett M-Audio Fast Track Pro externt ljudkort, en sE Electronics sE2200T mic och pro tools mp 9.

Har efter mycket möda och besvär (såsom för låg gain, problem med vst och lite annat smått och gott) bestämt mig för att göra mig av med denna utrustning. Sen måste jag också medge att jag är alldeles för lat för att gå från cubase, som jag är väldigt bekväm med, till pro tools.

Min fråga är alltså då följande: finns det ett utbud av mikrofoner avsedda för en 3,5mm ingång - alternativt usb ingång - som är likvärdig med en kondensator-mic? Om inte likvärdig då iallafall hyfsad för syftet att spela in röst.

Vill alltså undvika att använda mig av externa ljudkort och trilskas med drivrutiner och vst; helt enkelt en mic som cubase plockar upp som en vanlig bordsmic.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det skulle nog finnas flera på marknaden om det gick att göra något vettigt. 3.5 mm brukar har en spänning för att driva elektroniken på 2v och väldigt lite ström. Visst du kan köra en USB mick. Men det är bara en mic med inbyggt ljudkort, men med det strulet att den inte kan synka klockorna mellan ingång och utgång. Det går att lösa med en extern preamp som ger 48v till miken. Men det är ingen bra lösning. Det är nog så att det är ett ljudkort som är för musik som är den enklaste lösningen till ett bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...